איך נלחמים באורח חיים יושבני כשיוצאים לפנסיה?

המחקרים מראים שאנשים נוטים לשבת הרבה יותר כשהם מגיעים לגיל הפרישה וזה מאוד לא בריא. אולי זה לא מפתיע, אבל התרופה הטובה ביותר היא פעילות גופנית
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

למרות שבשנים האחרונות יש יותר מודעות לנזקים של אורח חיים יושבני, מחקר חדש מצביע על כך שהרבה אנשים לא נענים לקריאות האזהרה. מחקר חדש שפורסם בכתב העת "Occupational & Environmental Medicine" בחן נתונים של 689 פנסיונרים מפינלנד שהשתתפו במחקר בנושא פרישה והזדקנות.

מה שחשוב זה לדעת שזה הרגל שצריך לאמץ לכל החיים ושזו לא תכנית אימונים עם תאריך סיום | צילום: shutterstock

עוד כתבות בנושא 
מה קורה כשעושים ספורט אבל יושבים במשך רוב היום? 
6 טיפים לרצים מבוגרים: איך שומרים על הבריאות וממשיכים לרוץ?
יתרונות הפעילות הגופנית למערכת החיסונית אצל מבוגרים 

המטרה היתה לעקוב אחרי משך הזמן שבו הם יושבים ולכן כל אחד מהמשתתפים נשא עוקב פעילות לפחות במשך 10 שעות של ערות ביממה או במשך שבעה ימים רצופים. המשתתפים עשו את זה לפני שהם יצאו לפנסיה, ואחרי.

החוקרים מצאו שאחרי שיוצאים לפנסיה יושבים הרבה יותר. אצל נשים זה אפילו יותר משמעותי כי הירידה שלהן מרמת הפעילות הקודמת היא יותר דרסטית, אבל גם הגברים אימצו בסופו של דבר אורח חיים יותר יושבני.

"הפרישה בדרך כלל גורמת לשינויים בשגרה היומיומית ובאינטראקציות החברתיות וזה יכול להסביר חלקית את משך הישיבה הממושך יותר", כך נכתב במחקר, "קשרים חברתיים ופעילויות משמעותיות עלולים לרדת אחרי הפרישה וזה מוביל לגידול בזמן שבו נמצאים בבית ועוסקים בפעילות כמו צפייה בטלוויזיה – מה שנעשה בפרק זמן ממושך יותר לעומת פעילויות אחרות כמו שימוש במחשב. בנוסף, כשאנשים פורשים הם כבר לא מבצעים פעילויות גופניות בהפסקות היומיומיות ובשעות הצהריים".

ממצאים אלה עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים שמצאו כי זמן ישיבה גודל כשאנשים יוצאים לפנסיה. הממצאים של המחקר הנוכחי מדגישים את החשש מפני אותם הרגלי ישיבה חדשים שהופכים לבעיה ארוחת טווח שמעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם ולבעיות בריאותיות אחרות, כך סיכמו החוקרים.

"מצד שני, הרגלים בריאים כמו פעילות גופנית יכולים להוביל להשפעות ארוכות טווח", אומרת ד"ר בלינדה מאוניברסיטת גריפית באוסטרליה שבבעלותה גם קליניקה המתמקדת בבריאות העצם, השרירים והמפרקים. במחקר שהיא ביצעה ב-2017 על מבוגרים, במיוחד נשים לאחר גיל המעבר, היא בחנה השפעות של פעילות גופנית ומצאה שמשתתפים רבים הצליחו לשפר את מסת העצם הקשורה לפעילות גופנית גם אם הם הקינו את רמת הפעילות הכללית שלהם.

"לכל התנהגות שתבצע ככל שאתה מתבגר, בין אם זו פעילות בישיבה או תרגילים קבועים, תהיה השפעה לכמה שנים קדימה", היא אומרת, "המשמעות היא שככל שתקדים לפעול כך יגדל הסיכוי שתמשיך לעשות את זה ככל שתזדקן".

"גם אם עברת את גיל הפנסיה זה אף פעם לא מאוחר להתחיל", היא מוסיפה. "זה אומר שאפשר לצאת לריצה מספר ימים בשבוע ולצאת להליכה בימים האחרים. זה יכול לשפר את הכוח וגם את שיווי המשקל", אומרת המאמנת האישית קורטני תומאס ומוסיפה: "לא משנה באיזה גיל אתם מתחילים, האסטרטגיות יהיו זהות. מצאו פעילות שאתם אוהבים ויכולים לבצע באופן קבוע ושאתם רואים בה חלק מההרגלים היומיומיים שלכם ולא רק כתכנית אימונים עם תאריך סיום. ככה תוכלו לבנות על התנועות האלו לאורך זמן".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג