בצל הקורונה: מחקרים מראים את יתרונות הפעילות הגופנית למערכת החיסונית אצל מבוגרים

סטטיסטיקה מלמדת שוירוס הקורונה מסוכן יותר ככל שגיל החולה מתקדם יותר. מחקרי עומק מהעולם מדגישים את יתרונות הפעילות הגופנית למערכת החיסונית אצל מבוגרים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ערוץ כתבות הקורונה בשוונג


פרופ' ג'אנט לורד, מהמכון להתבגרות ודלקתיות באוניברסיטת בירמינגהאם, קובעת כי "המערכת החיסונית נשחקת בשיעור של 2-3% לשנה מגילאי ה-20 שלנו. זו הסיבה שמבוגרים חשופים יותר." לתופעה קוראים אימונוסנסנס (immunesenescence). שחיקה חיסונית.

מבוגרים חשופים יותר | צילום: pixabay

מערכת חיסונית כמו של בני 20

פרופ' לורד, עם ארבעה חוקרים שפועלים מהמרכז לחקר ההתבגרות באוניברסיטת בירמינגהאם, פרסמה בחודש מארס 2018, מחקר מקיף שנערך על מבוגרים בגילאים 55 עד 79. נושא המחקר היה פשוט – מהי ההשפעה של אורח חיים ספורטיבי ופעילות גופנית עקבית, על השחיקה החיסונית אצל אנשים מבוגרים. המחקר בחן מגוון פרמטרים של פעילות המערכות החיסוניות אצל המבוגרים הפעילים (במקרה זה, רוכבי אופניים), לעומת 55 אנשים צעירים יותר שאינם פעילים בעקביות, ומבוגרים בלתי פעילים.

התוצאות היו חד משמעיות. נמצא כי מאפיינים רבים של שחיקת המערכת החיסונית עם הגיל (אם כי לא כולם), מופחתים ולעתים אף נעלמים, אצל מבוגרים פעילים גופנית, לעומת מבוגרים שאינם פעילים. ה-BBC הבריטי פרסם את המחקר וליווה אותו במסקנה כי לרוכבי האופניים בני ה-70 פלוס, יש מערכת חיסונית כמו של בני 20! אחד מנשואי המחקר, פרופסור בן 82, אמר: "אם פעילות גופנית היתה כדור, כולנו היינו לוקחים אותו". המסקנה החד משמעית היא שפעילות גופנית מחזקת את המערכת החיסונית, בייחוד אצל מבוגרים.

מחקר משנת 2007, שקוים תחת ה-NIH האמריקאי (מכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב), מצא כי: "מעורבות של פעילות גופנית מתונה לאורך זמן באוכלוסיות גריאטריות, נראית קשורה למספר הטבות כולל הפחתת הסיכון למחלה מדבקת, יתר יעילות של חיסונים, ושיפורים גם בצדדים הגופניים וגם הפסיכולוגיים של שגרת חיים… הפעילות הגופנית משפיעה על מגוון מאפיינים של תגובה חיסונית…".

פעילות גופנית, קורונה, ואנחנו

על פי תחזיות שונות בעולם, וירוס הקורונה עלול להדביק אפילו עד כ-70% מהאוכלוסייה. כמעט כולם. מערכות הבריאות בעולם מדברות בגלוי על הצורך "להרוויח זמן". בין אם כדי להיערך למספר החולים, ובין אם בתקווה שעד אז יימצאו תרופה או חיסון. את השאיפה להרוויח זמן, כדאי לכולנו לתרגם למישור האישי. העוצמה והיכולות של המערכת החיסונית הן כרגע הנכס הגדול ביותר שמשרתים את נדבקי הקורונה. השאלה באיזה מצב נמצאת מערכת החיסון במועד תקיפת הקורונה, היא קריטית.

כל העולם באותו מצב | קורונה צילום: Image by Alexandra_Koch from Pixabay

בנובמבר 2018, פרסמנו כאן בשוונג כתבה שעסקה במחקר הראשון שתואר לעיל. מאז ואז הגעת הקורונה בישראל חלפו שנה ורבע. מי שניצל את הזמן להיות פעיל, ספורטיבי ובכושר, מגיע לימי מגפת הקורונה עם מערכת חיסונית איתנה יותר ממי שבחר לא לעשות ספורט.

אותו דבר נכון גם להיום, אין לדעת את מי הקורונה תתקוף ומתי. זה יכול לקרות לכולנו השבוע, עוד חודשיים או עוד 9 חודשים. את הזמן הזה כדאי לכולנו לנצל כדי לפעול באמת על מנת לשפר את בריאותנו והמערכת החיסונית שלנו. בכל גיל. במקום להתייאש מהמצב ומהבידוד, צריך לעשות ההפך. להמשיך להיות פעילים, להקפיד על תזונה, ולחזק את עצמנו לעתיד.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג