דעות || האם נעלי הריצה החדשניות הם סימום טכנולוגי?

התחושה של הרצים היא של "ריצה על טרמפולינה" ואורי גולדבורט טוען במאמר הדעה שלו כי מדובר באוטומטיזציה אורתופדית ויזואלית והעיקר "חוקית" של הריצות. והוא לא מאושר מזה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מה שמרסק את השיאים אחד אחרי השני בריצות ארוכות הוא ההכרח של פדרציית האתלטיקה העולמית (שאפילו את שמה שינתה מ-IAAF ל-FA) לרוץ בעקבים גמישים בגובה 2.5 ס"מ או 4 ס"מ (תלוי במרחק, במסלול) בתוספת תאורת נצנצים של הכתבת קצב. זה מבזה את ההיסטוריה המפוארת של רצים כמו פאבו נורמי, אמיל זטופק, גונדר הייג, רון קלארק והיילה גבריסלאסי ורצות כמו גרטה וייץ, אינגריד כריסטיאנסן והרצות האתיופיות "המוקדמות".

עוד ניתן להבחין מתחת לעננים בהדים האחרונים של ניסיונות דחוקים לטעון, ש"זה בכלל לא הנעליים". ולאחר מכן, "אם כן נעליים, זה משפיע רק קצת" אבל שיא אחר שיא בריצת מרתון והשיאים של נשים ב-5,000 מ', ב-10,000 מ' ומרתון, כבר לא יכלים להסתיר את מה שמתרחש כאן. הכל כמובן חל – בהבדל סדר גודל ובהחלט בהשקעה בפרמטרים אחרים – על שרשרת השיאים הישראליים.

הריצות הארוכות היו חלק מספורט נהדר, שעכשיו הולך וממאיס את עצמו על אוהבים אמיתיים של אתלטיקה תחרותית. נו טוב, זה מצטרף להישגי הספרינט של נשים, מלפני 30 שנה ומעלה, בין אם "פלאט" ללא משוכות כמו פלורנס גריפית ג'וינר ששילמה על כך אולי בחייה, ושתי הבולגריות דונקובה וזגורצ'בה במשוכות ובנוסף שלושה שיאים בקפיצה לגובה ולרוחק ומשולשת וגמוסן ענפי הזריקה "הישנים" לנשים, הדיפה ודיסקוס שעדיין שורדים.

אני לא טוען שכל השאר נפלא, אבל אולי ימי גרמניה המזרחית-בולגריה-רומניה-יוון (מטילות הכידון ה"מופלאות", זוכרים?) ופלו ג'ו (פלורנס גריפית' ג'וינר), הלא עליזים, וכמעט שכחתי ספרינטר קנדי אחד שהוכתר ליום אחד כגדול האצנים בהיסטוריה – אולי אלו חוזרים עכשיו אבל לא מדושני סטרואידים, אלא על גבי אוטומטיזציה אורתופדית ויזואלית והעיקר "חוקית" של הריצות.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • זאב הגיב:

    הריצות הארוכות דווקא מעניינות לא פחות ממה שהיו בעבר (אולי אפילו יותר). ובהנחה עובדתית שכולם משתמשים באותה טכנולוגיה, אזי ניתן להשוות בין התוצאות העכשוויות באופן הוגן מה שמשאיר את העניין הספורטיבי על כנו.
    הבעיה היא שאולי איבדנו את יכולת ההשוואה לעבר (מה שקרה גם בשחייה ואולי יקרה גם בעוד תחומים), האם זה נורא? בפרספקטיבה הנכונה, לא ממש. הספורט נשאר ספורט ונשאר מעניין!
    רץ מנצח עדיין נשאר רץ מנצח עם ציוד זהה לרצים המקבילים אליו וזה מה שבאמת מושך אותנו בתחום הזה.

  • רועי הגיב:

    זה ממש לא רק הנעליים. עולם הריצה לומד לרוץ מחדש ולשפר המון המון תחומים בתוך עולם הריצה. כל השיפורים האלו מצטברים לכדי מיצוי היכולות האנושיות. לומדים את הרכב הדם של הרצים, איך לישון, מה לאכול ולשתות ומתי. וכן – גם משפרים את הנעליים, כמו שכל חברת נעליים עושה כל שנה, תוך הצבת מגבלות מסוימים של גובה סוליה וכד'.

  • יוסי הגיב:

    השלב הבא זה מנוע עזר קטן (שכולם יכולים להשתמש אז "זה בסדר").
    ספוט נועד לבחון/לתחר בין יכלות וטכניקות של הריצה ולא של הציוד.
    על אותו משקל אפשר גם להתיר סמים מכל המינים וכדומה.
    אגב את הטעות שעשו בענף השחיה תיקנו ולא בכדי.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג