שוונג בריאות: ירידה בחשק המיני אצל גברים בגיל המעבר

לגיל המעבר אצל גברים יש השפעה על איכות החיים ואחת ההשלכות המהותיות היא הירידה העקבית בטסטוסטרון שהוא הורמון המין הגברי. ד"ר איתי זיו והפיזיולוג מורן נחמני עם הפרטים והעצות לשיפור המצב
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

גיל המעבר אצל גברים (מכונה גם: אנדרופאוזה), הוא למעשה הגרסה הגברית לגיל המעבר אצל נשים. אז כן, מסתבר, שגם אצל גברים ישנם סממנים מסוימים הזהים לאלה שאצל נשים. אחת ההשלכות המהותיות על גיל המעבר אצל גברים, היא הירידה העקבית בטסטוסטרון (הורמון המין הגברי) ולמעשה מעל גיל 55 כ-20% מכלל הגברים מאופיינים ברמת טסטוסטרון נמוכה (היפוגונדיזם).

אז כיצד בא לידי ביטוי גיל המעבר אצל גברים? להלן רשימה חלקית: ירידה בחשק המיני, ירידה בקושי ומשך הזקפה, שינויים במצב הרוח ואף דיכאון וכעס, ירידה ביכולת הלמידה וההתמצאות המרחבית, ירידה במסת השריר וכוח השריר, נשירת שיער ושינויים ניווניים בעור, ירידה בכמות הסידן, אנמיה, עלייה בכמות השומן באיברים הפנימיים דבר המהווה סיכון בריאותי.

חשוב שתכנית האימון תהיה מותאמת לגילו של המתאמן | צילום: shutterstock

 ירידה בפעילות המינית ובחשק המיני 

נציין שלתופעות גיל המעבר השלכות לא מעטות על איכות החיים. לא מדובר במקרה זה על שינוי לרעה במצב הבריאותי, אלא באיבוד יכולות גופניות מסוגים שונים, או ביצוע פעולות אלו ואחרות בתדירות נמוכה מאשר פעם. לדוגמה, נציין את החשק המיני שיורד עם העלייה בגיל בקרב שני המינים. אזי אצל גברים, מדובר על ירידה בפעילות המינית ובחשק המיני, בעיות זקפה ועוד.

מסתבר, שהגורם הקרדינלי לירידה בחשק מיני הוא כמות הטסטוסטרון שקטנה יותר ובד בבד גם הירידה בחשק המיני. בנוסף שימוש קבוע באלכוהול וסמים, השמנת יתר קיצונית, תרופות מסוגים מסוימים, היארעות מחלות שונות (כגון: סוכרת), סטרס נפשי, דיכאון, בעיות במערכת הזוגית ועוד – כל אל קשורים לירידה בכל הקשור לחשק מיני ותפקוד מיני וכמובן לירידה באיכות החיים.

נציין, שהנקודה בה מתחיל גיל המעבר אצל גברים אינה בנקודת זמן ספציפית כמו אצל נשים שאצלן ישנה הפסקה ביצירת האסטרוגן בשחלות תוך ירידה חדה ברמות ההורמונים בדם. מאחר ולהבדיל מאשר אצל הנשים שלהן יש מחזור חודשי שמפסיק, אצל גברים הירידה בתפקוד וביכולות מסוגים שונים היא הדרגתית ולא משולבים בהם ציוני דרך ייחודיים כמו אצל הנשים.

בנוסף, גברים לא תמיד ערים או מודעים לשינויים לא מעטים שמתרחשים אצלם בעקביות כמו: השמנה, ירידה ברמת השיעור בחלקי הגוף השונים, ירידה במסת השריר וטונוס (מתח) השרירים, שינוי מבנה הגוף, ירידה במסת העצם (ואף אוסטיאופורוזיס), עלייה בהשמנה בטנית, דיכאון, אנרגיה ירודה, עייפות, חולשה כללית, שכחה, קושי בשינה, ירידה בחשק ותפקוד מיני וחוסר ביטחון כללי בשל כך.

 7 טיפים לשינוי אורח החיים אצל גברים בגיל המעבר 

לשינוי אורח החיים בכל גיל וגם בגילאים מתקדמים אצל גברים, יש השפעה מהותית וחיובית על איכות החיים. לשינוי זה עשויה להיות השפעה טובה על רמת טסטוסטרון גבוהה יותר, שיפור בתפקוד המיני, מצב רוח, ועוד. להלן המלצות לשינוי אורח החיים במיוחד בעת הופעת הסממנים של גיל המעבר:

1. בניית תכנית אימון: חשוב שתהיה מותאמת לגילו של הגבר, מצב תפקודי, בריאותי, מטרות אימון, תדירות האימונים במהלך השבוע וכדומה. נציין שביצוע פעילות גופנית חשובה תמיד ומועילה, אך היא חייבת להיות אפקטיבית ומותאמת אישית. אילולא כן, ניתן גם להתאמן מדי יום אך לא ממש לשפר את המרכיבי הכושר הגופני הרלבנטיים.

2. שימוש בתרופות: כאמור משפיע גם הוא על התפקוד המיני והחשק המיני. במיוחד שמדובר על כמות תרופות גבולה באופן יחסי. אגב, צריכה של 6 תרופות ומעלה מצריכה כבר ייעוץ אצל פרמקולוג קליני לבדיקה של סך התרופות בהן נעשה שימוש ובדיקה שאין הצלבות ביניהן ובד בבד – עם התפריט התזונתי.

הירידה בחשק המיני היא אחד הביטויים לגיל המעבר אצל גברים | צילום: shutterstock

לדוגמה: ביצוע פעילות אירובית מדי יום (כגון: הליכה, רכיבה, שחייה וכדומה) יעילה לשיפור מערכת קרדיווסקולרית, אך ממש לא זו האפקטיבית להעלאת מסת שריר, הגברת ה-RMR חילוף חומרים בסיסי ועוד. לכן חשוב לשלב בין שני סוגי הפעילויות על בסיס קבוע במינון המתאים לכל אחד.

3. תפריט תזונתי מותאם: לאכול "בריא" לא ממש משקף את התפריט המומלץ לכל אחד. הרי ניתן לאכול בריא ולהיות למעשה בתת תזונה כי חסר מרכיב אחד או יותר שמאוד חיוניים לאותו אדם. לכן מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע – דיאטן קליני ועם ניסיון וידע רחב דיו בגילאים מתקדמים ולבנות תפריט מותאם בהתייחס לכל המשתנים.

4. הקפדה על שעות שינה מספקות ואיכותיות יותר: משפיע מאוד על איכות החיים. מדובר על 7-8 שעות שינה בלילה ובאיכות גבוהה – ללא הפרעות של מכשירים חשמליים שונים בחדר שינה, ללא אור המוגף מהתריסים בשעות הבוקר המוקדמות ועוד.

5. טיפול בסטרס (מתח) נפשי אם קיים: סטרס הנו חמקמק – לא ממש ניתן לזיהוי, לא יודעים מבחוץ במרבית המקרים אם קיים או לא אצל אדם מסוים ולכך עלולות להיות השלכות לעתים הרסניות (כמו התאבדות או ביצוע מעשים קיצוניים שונים). חשוב להתייעץ עם פסיכולוג קליני או במקרים מסוימים ייתכן – פסיכיאטר על מנת לטפל בבעיה ולא לגרור אותה תקופות ארוכות (לעיתים שנים) מכיוון שלכך השפעה רבה על איכות החיים ומצב בריאותי ירוד יותר.

6. שינוי חיובי בהרכב הגוף: מדובר על ירידה במשקל במידת הצורך (השמנה הנה שכיחה בעשורים מתקדמים של החיים), שינוי שלילי של הרכב הגוף – עלייה במסת השומן בגוף לצד ירידה במסת השריר הכוללת. זאת באמצעות תפריט תזונתי מותאם ותוכנית אימון מתאימה.

7. ייעוץ אצל רופא מומחה וטיפול הורמונלי או אחר: בעת שחלים השינויים שערים אליהם חשוב לפנות לייעוץ אצל רופא מומחה בתחום על מנת לטפל בכך. חבל לסבול מהתסמינים השונים של גיל המעבר מה גם שניתן לטפל בהם באופן מומלח למדי במרבית המקרים.

לסיכום, תופעות גיל המעבר אצל גברים שכיחות כמובן וחשוב להכין תכנית עבודה מתאימה לשם כך באמצעות שינוי אורח החיים, ייעוץ מקצועי כזה או אחר וכדומה וכך לעבור תקופה זו באופן מיטבי ככל שניתן.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר מעל 35 שנה. מנהל מקצועי של קורסי הכשרה מתקדמים לאנשי מקצוע במכללה האקדמית בוינגייט

מורן נחמני MPH;MPE;EP-C(ACSM) | פיזיולוג מאמץ ורכז ומרצה בכיר בהכשרת מדריכי חדר כושר. בעלים של המרכז האישי לכושר ותזונה חיפה. בעל תואר שני בבריאות הציבור ובמדעי האימון הגופני מטעם המכללה האקדמית בוינגייט




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • ד. אפרת הגיב:

    מה אתם ממהרים "להציל"? אז הגברים האלה כבר לא מזדיינים. מה קרה? לעתים, האשה חושבת: ברוך שפטרני.
    וכללית, מה "האסון הגדול" (בעיניכם….) שגבר לא מזדיין? אולי להיפך, במקום חיה מחורמנת, הוא נהפך לאדם, עם עניין רוחני בחיים, עם כל הדגש על פעילויות שכליות ורגשיות?

  • אלון קרני הגיב:

    נראה כמו כתבה מוזמנת .
    חבל שאתם לא כותבים שגבר אחג מכל מאה שנוטל טסטוסטרון (זו התרופה שתומלץ לו ע"י המומחה בתחום) מסתכן בסרטן ערמונית? או שישנה עליה בסיכון להתקפי לב / קרישיות ייתר….

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג