האם אימונים אישים צריכים תמיד להימשך שעה?

נהוג להגדיר אימון אישי באורך של שעה, אך האם תמיד זהו פרק הזמן האידיאלי, הן למטרות האימון והן כדי לייצר התמדה? ד"ר איתי זיו ומורן נחמני בדקו מהם השיקולים המשפיעים על ההחלטה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
כמה זמן מומלץ אימון אישי? | צילום: Shutterstock

אימונים אישיים שכיחים במיוחד בשנים האחרונות לכל סוגי המתאמנים. ללא ספק, יש לכך יתרונות רבים בשכירת שרותיו של המאמן באופן אישי, לרבות שיפור ביכולת ההתמדה של המתאמן, בניית תכנית אימון מקצועית, מעקב אחר שיפור ביכולות הגופניות, מעקב אחרי מדדים אנתרופומטריים (כמו: משקל, היקפים, אחוז שומן) ועוד. מה גם שניתן גם משיקולים כלכליים ואחרים לקחת חלק באימונים בקבוצות קטנות (4-2 מתאמנים בדרך כלל).

לכתבות נוספות בנושא:
זמן להכריע: מה עדיף – הרבה אימונים קצרים או מעט אימונים ארוכים?
לצאת מהמגדר: למה נשים בוחרות להתאמן יותר בשיעורי סטודיו ופחות בחדר הכושר?
זמן להכריע: סקוואט או לחיצת רגליים – מה התרגיל המנצח?

אימונים אישיים נמשכים במרבית המקרים 60 דקות. וכאן עולה שאלה מעניינת – האם מדובר על פרק זמן קבוע שהינו הכרחי לאימון אישי, או שניתן גם להתאמן בזמן קצר יותר ולהשיג את אותן מטרות אימון? בנוסף, האם ישנם מקרים שבשל אילוצים שונים יעדיף המתאמן שהאימון אישי יהיה קצר יותר? האם אימונים אישיים קצרים (פחות מ-60 דקות) יביאו להתמדה טובה יותר של המתאמנים?

מה ישפיע על ההתמדה? | צילום: shutterstock

כמובן, שאין תשובה אחת החלטית לשאלות הללו ואימון אישי, בין אם הוא חצי שעה או שעה, אינו מכתיב בהכרח את רמת ההתמדה או המחויבות של המתאמן. מפגשי אימון קצרים וארוכים יותר יכולים להוביל להתמדה, אך השיקולים שייתכן משפיעים על משך האימון וייתכן גם התמדה של המתאמן הינם:

1. אינטנסיביות ומעורבות – עוצמת האימון ומידת המעורבות של המתאמן במהלך האימון האישי משחקות תפקיד משמעותי. אימון מובנה היטב, מרתק ואינטנסיבי של חצי שעה, למשל, עשוי להגביר את המוטיבציה בדיוק כמו מפגש של שעה, במיוחד כשמדובר בקהל שצריך מוטיבציה להתמדה, ואהבתו לפעילות גופנית מוטלת בספק.

2. הגדרת מטרות האימון – מתאמנים שיש להם מטרות ברורות ורואים התקדמות נוטים יותר להישאר מחויבים, ללא קשר למשך האימון. אימון מותאם אישית שהינו בהלימה למטרות המתאמן יכול מאוד לשפר את ההתמדה.

הגדרת מטרות לאימון תסייע בלי תלות באורכו | צילום: shutterstock

3. גיוון וכיף באימון – חשובים מאוד. שילוב של תרגילים, שיטות אימון שונות, תרגילים מהנים ואתגרים חדשים יכולים להשאיר את המתאמנים בעלי עניין ומוטיבציה גבוהים גם באימונים קצרים באופן יחסי. בנוסף, התאמה אישית למצבו הגופני של המתאמן גם היא חלק יסודי בתוך האימון גם שמדובר על התאמה שבועית/יומית.

4. מערכת יחסים עם המאמן – מערכת יחסים חיובית ותומכת של המתאמן עם המאמן יכולה להעלות תחושת אחריות ומוטיבציה ולהשפיע על ההתמדה – לעיתים נראה כי זהו הפקטור החשוב ביותר.

5. שימוש יעיל בזמן – מפגשים קצרים יותר של אימון אישי יכולים להיות אטרקטיביים עבור אלה עם לוחות זמנים עמוסים – מה שמקל עליהם להתחייב ולהישאר עקביים.

6. התקדמות – בין אם מדובר בפגישה של חצי שעה, 45 דקות או שעה, התמקדות בהתקדמות הדרגתית ושיפור לאורך זמן יכולה להגביר את ההתמדה.

ניצול זמן יעיל | צילום: shutterstock

7. תכנית כושר ואורח חיים כוללת – גם כשמדובר באימונים אישיים קצרים יחסית, מה שעשוי מאוד לקבוע מידת ההתקדמות היא הראייה הכוללת של המאמן ומתן כלים לשיפור אורח החיים בכלל. כולל גם קשר עם המאמן לפרקים, הקפדה על אימונים נוספים המבוצעים עצמאית על ידי המתאמן ועוד.

8. מתאמנים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז – במקרים אלה, ללא ספק מומלץ לשקול אימונים קצרים יותר ומותאמים גם לסוג הפרעת הקשב. כך שמתאמנים אלה יעדיפו, סביר להניח, אימונים קצרים ומשמעותיים לעומת אימון ארוך של 60 דקות. מה שגם עשוי להשפיע על מידת ההתמדה במידה ויאבדו עניין באימון.

9. מצבי חולי או שיקום שונים – אזי, בהחלט ייתכן שנכון יהיה שהאימונים האישיים יהיו קצרים יותר. במצבי חולי או שיקום מסוגים שונים, ייתכן שמומלץ יהיה לבצע אימונים אישיים קצרים יותר ולא של שעה.

10. אימון ילדים – בהחלט נמליץ על אימונים קצרים באופן יחסי לילדים. אימון של 60 דקות לילד בטווח גילאים של 10-6, למשל, לא מומלץ במקרים רבים (למעט כשמדובר בספורטאים או סיבות אחרות שמצדיקות זאת). הן פיזיולוגית והן פסיכולוגית נמליץ על אימונים קצרים יותר, ויתרה מזאת, ניתן אפילו לבצע גם יותר מאימון אחד ביום כי ילדים הרי מתאוששים במהרה מהמאמצים הגופניים כך שאין מניע להפעילם גם מספר פעמים ביום ולא בהכרח אימון אחד ממושך.

עם ילדים עדיף אימון קצר יותר | צילום: רועי שלם

11. עלות כספית של האימון האישי – בחלק מארגוני הכושר ומדינות בעולם מקובל שלאימונים קצרים יותר גם עלות כספית נמוכה יותר באופן יחסי. גורם שגם עלול להוות שיקול אצל המתאמן ולבחור, דווקא, אימונים אישיים קצרים יחסית ולא אלה המסורתיים שלרוב נמשכים 60 דקות.


הכותבים:
ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר כ-40 שנה. מרצה בתחום אורח חיים בריא, ספורט, בריאות ועוד לקהל רחב ומקצועי. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט. הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים", ואת הספרים "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ילדים בריאים כדרך חיים" והספר: "מה אוכלים".

מורן נחמני – MPH;MPE;EP-C(ACSM) | תזונאי קליני ופיזיולוג מאמץ, רכז ומרצה בכיר בהכשרת מדריכי כושר. בעלים של המרכז האישי לכושר ותזונה חיפה. בעל תואר שני בבריאות הציבור ובמדעי האימון הגופני. תואר ראשון במדעי התזונה.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג