לצאת מהמגדר: למה נשים בוחרות להתאמן יותר בשיעורי סטודיו ופחות בחדר הכושר?

כל מתאמן או מתאמנת יעידו כי חדר הכושר לרוב יכיל רוב גברי, בעוד בשיעורי הסטודיו השונים רוב נשי. ד"ר איתי זיו ומורן נחמני עם הסיבות הפסיכולוגיות והסוציולוגיות מדוע זה קורה: מהבניות החברה, דרך דימוי הגוף ועד למוזיקה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
סטודיו או חדר כושר? | צילום: pixabay

פילאטיס (רצפה/מכשירים), יוגה, פלדנקרייז, קיקבוקס, חיטוב הגוף, מתיחות ועוד. כל אלו מהווים רשימה חלקית של שיעורי סטודיו שונים ששכיחים במיוחד במועדוני הכושר השונים ובמסגרות אימון נוספות. המעניין הוא שמאז ומתמיד, במרבית המקרים והשיעורים, מספר הנשים המתאמנות בכל שיעור גבוה משמעותית לעומת הגברים, וזאת מסיבות שונות ומגוונות. למרות שאנו בשנת 2023, מסתבר שעדיין מושרשים גם לא מעט מיתוסים בתחום של אימון נשים, שגם משפיעים על ההבדל בבחירת סוגי האימונים בהתייחס לגברים/נשים.

באימוני משקולות מסוגים שונים, לרוב נבחין במספר גברים רב יותר באופן יחסי לעומת הנשים, וזאת בהתייחס בעיקר למשקולות החופשיות (וסוגי אימוני כוח שונים כמו: הרמת משקולות, הרמות כוח, קרוספיט ועוד) ופחות במכונות הכוח הייעודיות.

לכתבות נוספות בנושא:
זמן להכריע: מתי אימוני הסטודיו אפקטיביים יותר מחדר כושר בחיטוב הגוף?
למה נשים שמתאמנות צורכות פחות חלבון מגברים?
מנפצים את המיתוסים: מספר חזרות גבוה או נמוך בהרמת משקולות – מה עדיף?

הסיבות להבדלים הללו לרוב נובעות מגורמים פסיכולוגיים וסוציולוגיים שונים המשפיעים על הבחירה בסוג אימון זה או אחר. להלן כמה גורמים פוטנציאליים שעשויים להיות קשורים להבדלים הללו:

הבניה להבדלים מגיל צעיר | צילום: shutterstock

1. סוציאליזציה ותפקידים מגדריים: מגיל צעיר, אנשים מתחברים לרוב לתפקידים וציפיות מגדריות מסוימות. החברה מקדמת, לעתים קרובות, את הרעיון שגברים צריכים להתמקד בבניית כוח שרירי ועיסוק בצורות מסורתיות של פעילות גופנית, בעוד שנשים מעודדות לתעדף פעילויות המתמקדות בגמישות, חיטוב וכושר קרדיווסקולרי, וכן ריקוד ומחול לסוגיו, ענפי ספורט שהינם פחות אגרסביים באופן יחסי, או לא כרוכים באימפקט עם היריב (כמו למשל, כדורעף, כדורשת, משחקי מחבט שונים ועוד. הציפיות החברתיות הללו יכולות להשפיע על הבחירות שנשים וגברים עושים בכל הנוגע לשגרת הכושר שלהם.

2. דימוי גוף ומראה חיצוני: נשים, במיוחד, מתמודדות לעתים קרובות עם לחץ חברתי להתאים לסטנדרטים מסוימים של יופי. שיעורי סטודיו המדגישים חיטוב, גמישות וירידה במשקל עשויים להיתפס כמתאימים יותר לאידיאלי היופי הללו ולעיתים משלבים אביזרים שמוצגים "כידידותיים יותר", צבעוניים יותר ומושכים יותר. מצד שני, גברים עשויים להימשך יותר לאימוני כוח בחדר כושר, משום שהם קשורים לפיתוח מבנה גוף שרירי ו"כושר", העלאת מסת שריר הכה חשובה להם במקרים רבים וכל זאת לרוב מוערך מבחינה תרבותית כגברי.

3. נוחות ותודעה עצמית: חלק מהנשים עשויות להרגיש יותר בנוח ופחות מודעות לעצמן בסביבה התומכת והמכילה שנמצאת בדרך כלל בשיעורי הסטודיו. שיעורים אלה מספקים, לעתים קרובות, תחושה של קהילה ואחווה שיכולה להיות מושכת לאנשים שעלולים להרגיש שלא בנוח, 'מאוימים' במידה מסויימת או גם מושכים תשומת לב מיוחדת. מנגד, גברים לרוב ירגישו יותר בנוח בחדר הכושר, שבאופן מסורתי מוכר ונתפס כמרחב הנשלט על ידי גברים.

בעיה בדימוי הגוף? | צילום: Scott Webb, Pixabay

4. מטרות והעדפות כושר: לנשים ולגברים עשויים להיות יעדי כושר והעדפות שונות בכל הנוגע לאימונים שלהם. שיעורי סטודיו מציעים לעתים קרובות מגוון רחב של פעילויות, כגון יוגה, פילאטיס, ריקוד ואירובי, שעשויות להתאים יותר להעדפות הנשים לגיוון, קואורדינציה וגמישות. מצד שני, גברים עשויים להיות נוטים יותר להתמקד בבניית כוח, מסת שריר ושיפור ביצועים ספורטיביים, אשר קשורים לעיתים קרובות לאימונים מסורתיים בחדר כושר.

5. מידת תפיסת היעילות של האימונים השונים: חלק מהנשים עשויות להאמין ששיעורי הסטודיו יעילים יותר להשגת יעדי הכושר שלהן, כגון: ירידה במשקל או חיטוב הגוף וזאת בשל הדגש על אימונים אירוביים ואימונים בעצימות גבוהה. לעומת זאת, גברים עשויים להאמין שאימונים בחדר כושר ואימוני כוח יעילים יותר לבניית שרירים ולהגברת הכוח הכללי.

ההתמדה באימונים
שיעורי סטודיו קבוצתיים יכולים לתרום להתמדה רבה יותר באימונים בהשוואה למתאמנים גברים בחדר הכושר. אך לא באופן גורף. וסיבות אפשריות לכך הן:

6. תמיכה חברתית ואחריות: שיעורי סטודיו קבוצתיים מספקים לעתים קרובות סביבה תומכת ומעוררת מוטיבציה שבה אנשים יכולים להתחבר לאנשים בעלי דעות דומות החולקות מטרות כושר דומות. תחושת האחווה והתמיכה החברתית בשיעורים אלו יכולים ליצור אווירה חיובית המעודדת את המשתתפים להמשיך ולחזור. נוכחותם של מדריך ומשתתפים אחרים יכולה גם לספק תחושת אחריות, מה שמגדיל את הסיכוי שאנשים יתמידו במשטר האימונים שלהם.

יש יתרון בתמיכה הקבוצתית | צילום: shutterstock

7. תחושת קהילה: שיעורי סטודיו מטפחים לרוב תחושת קהילה חזקה בקרב המשתתפים. השתתפות קבועה בשיעורים עם פנים מוכרות יכולה ליצור תחושת שייכות ולגרום לאנשים להרגיש מושקעים יותר בדרך להשגת המטרה/ות. היבט קהילתי זה יכול לתרום לשיעורי התמדה גבוהים יותר, מכיוון שלעתים קרובות אנשים נהנים להיות חלק מקבוצה ועשויים להרגיש מונעים מהחוויה המשותפת והדינמיקה הקבוצתית.

8. מגוון ומעורבות: בשיעורי הסטודיו השונים מציעים, לרוב, מגוון רחב של פעילויות, כגון ריקוד, יוגה, פילאטיס או אימון אינטרוולים בעצימות גבוהה (HIIT). מה שתורם למעורבות ומוטיבציה רבה יותר, כי המתאמנים יכולים לאתר כך סוגי אימונים ופעילויות שונים שהם נהנים מהם באמת. כך גם האלמנט של חידוש וריגוש עשוי לתרום להתמדה רבה יותר מכיוון שאנשים נוטים יותר לדבוק בשגרה שהם מוצאים מעניינת ומרתקת.

9. הדרכה ומבנה השיעור: שיעורי הסטודיו נעשים לרוב על ידי מדריכים מקצועיים וכוללים הדרכה ומשוב על הביצוע. מדריך עם ידע מעמיק דיו יכול לסייע למתאמנים להרגיש בטוחים יותר באימון שלהם ולוודא שהתרגילים והאימון בכלל מבוצעים באופן מדויק ומותאם עבורם. זאת גם עם לוח זמנים מוגדר מראש ויעדים ברורים – מה שיכול גם לתרום לשיעורי התמדה גבוהים יותר. ברם, נציין, שגם אימון בחדר הכושר יכול לתרום להתמדה עבור המתאמנים בדרכים שונות. בנוסף, חלק מהמתאמנים מעדיפים את האוטונומיה והחופש של תכנון האימון, הסדר ושגרת האימון, והם עשויים למצוא את המוטיבציה בהצבת יעדים אישיים, מעקב אחר ההתקדמות שלהם באופן אינדיבידואלי.

הדרכה אישית ומשוב מיידי חשובים | צילום: shutterstock

10. שימוש במוסיקה בשיעורי הסטודיו: מוסיקה מותאמת לסוג השיעור, בהחלט עשויה להיות מועילה להתמדה בסוג שיעור סטודיו זה או אחר. כך שסוג המוסיקה והתאמתו לשיעור (רגוע, קצבי וכדומה) עשוי לתרום להתמדה של המתאמנים/ות. בחדר הכושר המוסיקה אינה מותאמת באופן אישי לסוג האימון כמו בסטודיו ובחלק מהמועדונים, סוגי האימון או מקומות האימון כלל לא מושמעת מוסיקה.

לסיכום, בחירה של סוג אימון זה או אחר וכן מידת ההתמדה באימונים תלויה בהעדפות האישיות, היעדים והדינמיקה בקבוצה עצמה ומגורמים רבים נוספים. החשוב הינו למצוא את הדרך המתאימה והנכונה עבור המתאמן/ת שגם ייהנה מהדרך ובד בבד – יושגו מטרת/ות האימון.


הכותבים:
ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר מעל 35 שנה. מרצה בתחום אורח חיים בריא, ספורט, בריאות ועוד לקהל רחב ומקצועי. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט. הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים", ואת הספרים "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ילדים בריאים כדרך חיים" והספר: "מה אוכלים".

מורן נחמני – MPH;MPE;EP-C(ACSM) | תזונאי קליני ופיזיולוג מאמץ, רכז ומרצה בכיר בהכשרת מדריכי כושר. בעלים של המרכז האישי לכושר ותזונה חיפה. בעל תואר שני בבריאות הציבור ובמדעי האימון הגופני. תואר ראשון במדעי התזונה.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג