רצים על בסיס קבוע? זו המשמעות של דופק במנוחה עבורכם

רובינו לא כל כך נוטים לשים לב אליו (יש שיאמרו בצדק) בעת ריצה ופעילות עצימה, אולם במנוחה מדובר במערך קריטי בגוף האדם; זה מה שדופק במנוחה אומר עליכם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בין המשפטים הראשונים שנזרקים לחלל האוויר בשיעורים הראשונים בקבוצות הריצה השונות, או אצל המאמנים הוא בנוגע למשוואה פשוטה: דופק נמוך יותר במנוחה = כושר גופני טוב יותר. אמנם מדובר במשוואה נכונה על פניו לכל בר דעת, אולם יש לשים לכמה אלמנטים חשובים. כלומר, הדופק אמנם כן מעיד על כושרם הגופני עבור החלק הארי של הרצים, אמנם גם כאן, ישנם מספר גורמים חיצוניים משפיעים.

דופק נמוך במנוחה בהכרח מעיד על כושר גופני גבוה | צילום: Photo by Jenny Hill on Unsplash

עוד כתבות בנושא בשוונג
מתי דופק המנוחה ה"נורמלי" יכול להצביע על צרות?
קניתי שעון דופק חדש, מה עושים איתו?
איזה דופק יסייע לכם לשרוף שומן?

דופק במנוחה

ראשית, כך אומרים המחקרים הרפואיים, הדרך הטובה והאמינה ביותר למדוד דופק במנוחה היא ברגע הקימה בבוקר – אפילו עוד לפני שעוברים למצב ישיבה ממצב שכיבה. הדרך השנייה גורסת כי יש לשבת כחמש דקות על כיסא ללא פעילות וללא תזוזה ורק אז למדוד את הדופק, כשבין היתר השיטות הן לספור את מספר הפעימות מפרק כף היד במשך 15 שניות ולהכפיל ב-4, או במשך חצי דקה ולהכפיל ב-2. הדופק לא אמור להשתנות בפרקי הזמן האלו ואם כן – מדובר בבעיה רפואית אחרת כדוגמת דופק לא סדיר שמומלץ לבדוק אצל רופא.

אצל החלק הארי של הספורטאים המתאמנים בפעילות אירובית עצימה כאמור, דופק נמוך במנוחה בדרך כלל מעיד על כושר גופני גבוה כשמרבית הרופאים מסבירים כי המילה "נמוך", מתייחסת לפחות מ-60 פעימות לדקה ואילו אצל האנשים שאינם עוסקים בפעילות ספורטיבית דופק תקין נע בין 60 ל-100 פעימות. נציין כי מדובר בנתון שמשתנה כאמור מאדם לאדם. אגב, הדופק הנמוך ביותר שנמדד לספורטאי היה לרוכב אופניים ספרדי, 5 פעמים זוכה הטור דה פראנס כשבמקרה הזה נמדדו 28 פעימות לדקה.

יחד עם זאת, כאמור גם אצל חלק קטן מהאנשים בעלי כושר גופני גבוה ואף ספורטאי על ומקצוענים, דופק יחסית גבוה בעת מנוחה לא בהכרח מעיד על כושר גופני ירוד. כך, למשל, לא מעט גורמים סביביתיים משפיעים על הדופק בזמן מנוחה כדוגמת לחץ וסטרס, גנטיקה, שינה לא מספיקה, דיאטה, שאיפה של מוצרי טבק, מצב רוח, צריכת קפאין (שידוע כחומר מעורר שמקפיץ את הדופק) ואף השעה ביום.

מדוע זה קורה?

מבלי להתייחס למושגים רפואיים, נסביר בפשטות כי דופק נמוך מעיד כי משאבת הלב עובדת פחות קשה ומזרימה יותר דם לאיברים החיוניים בגוף בפרק זמן קצר. למעשה, פעימה אחת משמעותה לחץ חשמלי שנע בתאים ספציפיים במשאבת הלב דרך השריר.

חשוב לזכור כי ככל שנתאמן יותר מרבית הסיכויים כי הדופק ימשיך להישאר נמוך במנוחה ואף ימשיך לרדת לעתים. אם זה עתה התחלתם בפעילות גופנית, ברכותינו, סביר כי תראו שינוי בטווח של חודש לערך. מצד שני, אם הפסקתם באחת כזו – סביר להניח שתראו עלייה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • איתיה הגיב:

    צר לי אני חייב להגיב: בחרתי בדרך חיים פעילה. שנים רבות רכבתי בקב' רוכבי אופנים חובבנים אך משקיענים. תמיד חשבתי שדופק נמוך שיש לי מעיד על יכולות. אבל, מאחר ולא מצאתי סיבה לסחרחורות והתעלפויות הגעתי אחרי המון שנים לקרדיולוג שמיד הפנה אותי להשתלת קוצב לב! הדופק הנמוך, הלא יציב ולא סדיר היה בעיניו סימן רע מאוד! לא טוב. וזה אחרי שכל שנה נבדקתי במבחן מאמץ כרשום בחוק. לכן לא כל דופק נמוך הוא ברכה. שנית באופן אישי , השתלת קוצב רק גורמת לי להרגיש הרבה פחות אנרגטי ועצים. קשה לי יותר כעת. אז אין כלל אחד.

  • מוטי הגיב:

    ואף מילה על חוסמי בטא?

    1. זאב הגיב:

      בדיוק, תרופות להורדת לחץ דם ממשפחת חוסמי הבטא, גם הם גורמים לדופק נמוך

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג