מתי דופק המנוחה ה"נורמלי" של ספורטאים יכול להצביע על צרות?

האם אתם בודקים גם את דופק המנוחה שלכם? אם לא, כדאי שתתחילו. מחקר שוודי חדש מראה את הקשר בין עלייה בדופק מנוחה וסיכון למוות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אם אתם שייכים לאותם רצים הנוהגים למדוד את הדופק שלהם כאשר רצים ומתאמנים, חשוב שתדעו כי מחקר חדש מרמז על כך שמומלץ לעקוב גם אחר קצב הלב שלכם במנוחה. מדובר במחקר שוודי חדש המגלה כי עלייה בפעימות הדופק הנורמלי שלכם לדקה יכול להוות סימן לכך שמשהו אינו קשורה.

האם קצב לב נורמלי במנוחה מנבא בעיות לב וסיכון למוות? | צילום: pixabay

כתבות נוספות בנושא
מה ההבדל בין התקף לב לדום לב?
איך תפחיתו את הסיכון להתקף לב בפעילות גופנית?
מדוע חובה שיהיה דפיברילטור בכל קבוצת ספורט?

במסגרת המחקר, רצו החוקרים לגלות האם קצב לב "נורמלי" במנוחה שיכול לנוע בין 60-100 פעימות לדקה, משפיע על בריאות הלב לטווח ארוך או לסיכון למוות מוקדם. החוקרים בחרו באקראי קבוצה של כ-800 גברים בשוודיה. הנבדקים נשאלו על אורח חייהם, היסטוריה משפחתית של מחלות לב וכלי דם ורמות מתח. הם נבדקו גם בבדיקה רפואית שכללה בדיקת קצב לב במנוחה או מספר הפעימות לדקה שהלב פועם בזמן שהגוף נמצא במנוחה. המספר השתנה בהתאם לגיל הנבדקים, מחלות לב וכלי דם, עישון, השמנה, שימוש בתרופות ואף תנוחת גוף. חשוב לציין כי לספורטאים יש פעמים רבות קצב לב נמוך במנוחה או בטווח הנורמלי הנמוך מאחר וכושר קרדיווסקולרי מוריד את קצב הלב.

החוקרים בדקו את את הנסיינים שוב לאחר 10 שנים ולאחר מכן שוב ביצעו בדיקה, 11 שנים מאוחר יותר. מבין אלו שעוד נותרו בחיים, כ-500 היו מוכנים להמשיך ולהשתתף במחקר, רק למעלה מ-150 נבדקים ביטלו את ההשתתפות במחקר.

החוקרים מצאו כי קצב לב במנוחה של 75 או יותר פעימות בדקה, בתוך הטווח הנורמלי שנמצא בתחילת המחקר, התקשר עם סיכון גבוה יותר פי שתיים של מוות מכל סיבה שהיא וגם שכיחות מחלות לב וכלי דם ומחלות לב כליליות בהשוואה לאלו עם קצב לב של 55 פעימות לדקה ומטה. אולם השינוי בדופק במנוחה חשוב גם הוא: אנשים אשר קצב לבם נשאר יציב לאורך כל המחקר, היו בסיכון נמוך ב-44% למחלות לב בהשוואה לאלו שקצב לבם עלה באותה התקופה. תוספת של עלייה בפעימה אחת בקצב הלב, התקשר עם 3% סיכון גבוה יותר למוות במהלך המחקר.

לכן המסקנה היא כי חשוב לנטר לא רק את קצב הלב שלכם בזמן האימון, אלא גם להיות עם היד על הדופק בזמן מנוחה. עלייה בקצב הלב במנוחה, עשוי להיות סימן אזהרה של שינוי בלב ובכלי הדם כמו גם לחץ דם גבוה או מחלות לב מוקדמות. ישנן סיבות נוספות בגללן קצב הלב יכול להיות גבוה כמו תגובה לתרופות, בלוטת התריס שאינה מאוזנת, אנמיה או זיהום. אם דופק המונחה שלכם תמיד היה נמוך ופתאום הוא מתחיל לעלות, מומלץ ללכת לבדיקה אצל רופא כיוון שזה יכול להיות סימן אזהרה וחשוב לא להתעלם.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג