סוגרים שנה: 11 רגעים בלתי נשכחים מהשנה החולפת בשחייה הישראלית

השחייה הישראלית נכנסה לתרדמת תחרותית כפויה ב-2020 ויצאה ממנה ב-2021. לדעת חגי אשלגי, אלו ההישגים הבולטים של השחייה הישראלית ב-2021
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אנסטסיה גורבנקו, תשימו עליה את הכסף? | צילום: סימונה קסטרווילארי, באדיבות איגוד השחייה

זו היתה שנה של פריצות דרך בשחייה הישראלית התחרותית – היכנסו כאן לסיכום השנה בשחייה העולמית

1. מקום רביעי בגמר האולימפי ב-10 ק"מ מים פתוחים למתן רודיטי: קשה לתאר את גודל ההישג של מתן רודיטי. בן ה-23 מהרצליה הגיע לתחרות החשובה בעולם, והחשובה ביותר עבורו, וקצר בה את ההישג הכי גבוה שלו אי פעם – שהוא גם המיקום הגבוה ביותר בתולדות השחייה הישראלית באולימפיאדה.

במים הפתוחים אין חלוקה ל-4 סגנונות בעשרות מקצים, ולא מחולקות עשרות מדליות. יש סגנון אחד בלבד, וכולם מתחרים ראש בראש אחד צמוד לשני, כמו במרתון ריצת הכביש והטריאתלון האולימפי. הזמן על השעון איננו פקטור. רודיטי רשם את ההישג האישי הכי טוב שלו, בתחרות הכי גדולה בה השתתף. התעלות שכמותה טרם נראתה בשחייה הישראלית, ומול טובי הטובים בעולם שהגיעו הן מדיסציפלינת המים הפתוחים הטהורה, והן מהצמרת הגבוהה ביותר של שחייני המרחקים בבריכה. על ההישג הפנומנלי של מתן רודיטי, עוד יסופר.

2. העפלה לגמר אולימפי לשליחים 4 כפול 100 מעורב דו-מגדרי: כאשר רביעייה של שתי נשים ושני גברים מעפילה לגמר 8 הנבחרות המהירות בעולם, אז משהו קרה. ההופעות של אנסטסיה גורבנקו ואנדי מורז הבטיחו להיות איכותיות לעילא, וקיימו. ההתעלות המדהימה הגיעה במקטע של איתי גולדפדן בחזה ושל גל כהן-גרומי בפרפר. כבר בשיגור של גולדפדן מאדן הזינוק, נראה היה שקורה כאן משהו מיוחד. לא דרוש חומר בעירה רב מדי כדי להדליק את גרומי הצעיר לשרוף מקטע שליחים, וזה בדיוק מה שהוא עשה. במוקדמות (שקבעו את העלייה לגמר), באופן כמעט מדהים, הקדימה הרביעייה הישראלית נבחרות מפוארות כמו יפן, גרמניה, קנדה, ברזיל, הונגריה ופולין.

רביעיית השליחים בטוקיו 2020 | צילום: סימונה קסטרווילארי, הוועד האולימפי בישראל

3. אנסטסיה גורבנקו אלופת אירופה ב-200 מ' מעורב אישי בבריכות ארוכות: עם כל הכבוד לאליפות העולם בבריכות קצרות באבו-דאבי, ההופעה של גורבנקו שהרשימה יותר מכולן ב-2021 היתה זכייתה ב-200 מ' מעורב אישי באליפות אירופה בבריכות ארוכות בבודפשט. גורבנקו עברה את כל שלושת הסבבים של תחרות גדולה: מוקדמות, חצי גמר וגמר; בו התמודדה על התואר האירופאי היוקרתי מול אבי ווד הבריטית, וקטינקה הוזסו ההונגרייה. גורבנקו יכלה לכולן, ולקחה זהב בזמן של 2:09.99 דק'. ב-200 מעורב בבודפסט הוכחה היכולת בתחרות בינלאומית ענקית בת שלושה סבבים. שם הוכתרה גורבנקו כאלופת אירופה הישראלית הראשונה בענף השחייה.

ניצחון לאנסטסיה גורבנקו באליפות אירופה 200 מעורב אישי | צילום: באדיבות איגוד השחייה

4. הופעת שליחי ה-4 כפול 200 מ' חופשי של השליחים הישראלים בטוקיו: אמנם הרביעייה הישראלית של דניס לוקטב, דניאל נמיר, תומר פרנקל וגל גרומי לא עלתה לגמר, אבל זה היה קרוב. הרביעייה סיימה במקום העשירי, פחות משנייה מהגמר. לוקטב נתן את ההופעה המרשימה מכולם, כשפתח בשיא ישראלי מצוין של 1:46.64 דק'. נשבר כמובן גם השיא הישראלי לרביעייה כולה, שהקדימה נבחרות פאר כמו צרפת, יפן, קוריאה והונגריה (שפסלה). בהינתן העובדות שהשחיין המבוגר ביותר ברביעייה הוא בן 24, ששלושת האחרים בני 21 ומטה, וששחיינים נוספים מתדפקים על הדלתות, יש ציפיות לבאות.

5. תואר אלופת עולם לאנסטסיה גורבנקו ב-100 מ' מעורב בבריכות קצרות: הגם שזהו ההישג הטרי ברשימה ותואר אלופת עולם הוא לכאורה הנעלה ברשימה, הוא רק חמישי ברשימה מהסיבה הפשוטה שממשחה ה-100 מ' מעורב באליפות העולם באבו דאבי, נעדרו כל יריבותיה החזקות של גורבנקו. יחד עם זאת ההישג מרשים ביותר גם לכשעצמו, ולא פחות מכך, הרשים מופע השחייה של אנסטסיה, שנראתה גדולה על מתחרותיה. לניצחון של אנסטסיה ב-100 מ' מעורב יש להוסיף את הניצחון ב-50 מ' חזה, בתנועות עוצמתיות ויציאה מעולה מהקיר. תואר אלופת העולם במשחה המעורב הקצר סגר עונת סתיו-חורף מצוינת לגורבנקו, בה רשמה גם תואר אלופת אירופה ב-200 מעורב בבריכות קצרות, והשתתפות איכותית ורווחית בליגת ה-ISL.

אנסטסיה גורבנקו עם מדליית זהב שנייה באבו דאבי באליפות העולם בבריכות קצרות | צילום: סימונה קסטרווילארי, באדיבות איגוד השחייה

6. גמר 100 מ' גב אולימפי לאנסטסיה גורבנקו: גם כאן, רשמה גורבנקו תקדים כשהיתה לאישה הישראלית הראשונה שהעפילה לגמר אולימפי. גורבנקו הוכיחה שוב את הוורסטילית שלה במגוון סגנונות, קבעה שיא ישראלי מצוין בחצי הגמר שהעלה אותה לגמר (בו סיימה שמינית), ועברה בדרך כמה משחייניות הגב הטובות בעולם.

7. אביב ברזילי מעפילה לחצי הגמר האולימפי ב-200 מ' גב: ברזילי לא נראתה ממוקדת בכניסה ל-2021. אבל שינוי במערך האימון, תחילת עבודה אישית עם המאמן יונתן קופלב במכבי חיפה, והתקדמות יפה ביכולת, הביאו אותה לשיא ישראלי של 2:10.76 דק' במשחה החביב עליה בחודש יוני. זה הספיק כדי לשריין כרטיס טיסה לטוקיו. שם, ברזילי בת ה-19 כמעט חזרה על התוצאה, והעפילה לחצי הגמר, בו סיימה במקום ה-15 המצוין.

8. מקום שמיני בסבב גביע העולם ליעקב טומרקין (האזינו לפודקאסט עימו), והעפלה לגמר אליפות העולם בבריכות קצרות ב-200 מעורב אישי: טומרקין המנוסה חווה קיץ תחרותי לא מוצלח ב-2021. עד כדי כך שבסיום ההשתתפות שלו בטוקיו, הוא הרגיש צורך לכנס מסיבת עיתונאים קצרה רק כדי לומר בקולו לעיתונות הספורט בישראל, שהוא לא פורש.

יש להניח שאף אחד, כולל טומרקין עצמו, עוד לא ידע לאן הדברים יתגלגלו משם. אחרי חודש מנוחה ועוד חודש של תחילת אימונים חלקית במים, נסע טומרקין לתחרות הראשונה בסבב גביע העולם והדהים בתוצאות מצוינות (גם את עצמו). הלו"ז השתנה וטומרקין החליט להירשם לכל ארבע תחרויות סבב גביע העולם, מהן שב עם שיא ישראלי חדש ב-100 מ' מעורב אישי, מקום שמיני בדירוג הגברים הכללי, כמה עשרות אלפי דולרים ואמונה מחודשת. אחרי דילוג על אליפות אירופה בבריכות קצרות, הוא סגר השנה בהעפלה לגמר ה-200 מ' מעורב אישי באליפות העולם בבריכות קצרות.

9. איתן בן שטרית מקום ששי בגמר אליפות העולם בבריכות קצרות ב-400 מעורב אישי: איתן בן שטרית בן ה-18 מרעננה הוא תגלית השנה בשחייה. יודעי ח"ן הכירו אותו עוד קודם, אבל איש לא יחלוק על הקביעה שבן שטרית עשה קפיצת ענק קדימה ב-2021. הדובדבן היה העפלה לגמר אליפות העולם בבריכות קצרות באבו דאבי ב-400 מעורב אישי עם תוצאה של 4:07.55 דק', ולמרות ששחה לאט יותר בערב, סיים שישי בגמר. יחד עם זאת, לפני בן שטרית עדיין דרך לפני שיתקרב לסביבת הצמרת העולמית, וגם הנעליים הישראליות שדרכו במשחה המעורבת הארוך, גדולות מאד. שיא ישראל של גל נבו עומד על 4:03.5 דק'.

10. שיאים ישראלים לגל כהן-גרומי ב-100 ו-200 פרפר ו-200 חתירה באליפות ישראל בבריכות קצרות: אחרי שנה מגומגמת למדי ב-2020 גרומי הצעיר פרץ את גבולותיו בקיץ 2021, עם קביעת קריטריונים מאוחרת לאולימפיאדה גם ב-100 מ' פרפר וגם ב-200 מ' מעורב אישי. הוא ויתר על משחה ה-100 מ' פרפר האישי באולימפיאדה, ורשם שתי הופעות מצוינות בשתי רביעיות השליחים שמופיעות במקומות 2 ו-4 ברשימה לעיל.

משם, יצא גרומי ללמוד ולהתאמן באוניברסיטת מישיגן בארה"ב וניפק סדרת תוצאות מרשימה בבריכות היארדים הקצרות לקראת סוף השנה בתחרות במינסוטה. הוא סיים את השנה לפני כשבוע בשבירת שלושה שיאים ישראלים באליפות החורף בבריכות קצרות כשקבע 1:43.45 דק' ב-200 חתירה, 50.57 שנ' ב-100 פרפר ו-1:53.07 ב-200 פרפר. האוכל הביא תיאבון לקראת אליפות המכללות במרץ הקרוב, והתחרויות הגדולות של הקיץ הבא.

11. שיאים ישראלים לבר סולובייצ'יק ב-400 ו-800 מ' חתירה: סולובייצ'יק בן ה-21 מקריית ביאליק רשם גם הוא פריצה משמעותית ב-2021. ההתקדמות שלו במשחי החתירה זיכו אותו בשיאי ישראל ב-400 (3:49.77 דק') וב-800 מ' (7:55.48 דק'). עדיין לא רמה עולמית גבוהה, אבל כזו שכבר מאד מתקרבת לקריטריון לאליפות העולם הקרובה במאי 2022. גם סולובייצ'יק עבר לשחות במכללות (במינסוטה) ואפשר לצפות לראות גם אותו באליפות המכללות במרץ.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג