מנכ"ל נייקי העולמית פורש לאחר לפרשיית הסמים

פרשיית הסמים של "פרויקט אורגון", האפליה המגדרית כנגד אליסון פליקס בזמן ההיריון והבחירה בשחקן הפוטבול האמריקאי כפרזנטור שלה משכו את האש כלפי נייקי וחברת הענק החליטה על החלפת המנכ"ל שלה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

רצף של אירועים לא מחמיאים סחפו את חברת נייקי בשנה האחרונה ונראה כי היא לא יורדת מהכותרות. זה התחיל כבר לפני יותר משנה כאשר נייקי בחרה בקולין קפרניק, שחקן הפוטבול האמריקאי, כפרזנטור שלה וזאת לאחר שכרע ברך בזמן ההמנון האמריקאי. המהלך הזה גרם לירידת המניה של החברה ולרעש ופרסום שלילי ברשתות החברתיות עד כדי כך שהיו גולשים שאף שרפו את מוצריה. החברה אמנם נהנתה מיחסי ציבור משמעותיים מכך, אך כבר אז נראה היה שהיא יצאה מכך בשן ועין.

בהמשך נכוותה החברה, שנחשבת לאחת הגדולות בעולם ההנעלה והביגוד הספורטיבי, מפרשת אליסון פליקס האלופה האולימפית האמריקאית שלזכותה 9 מדליות אולימפיות, לאחר שנייקי דרשה לקצץ דרמטית את דמי החסות הספורטיבית שלה וגם להשעותם בזמן ההיריון. הפרשה באה לסיומה לאחר שפליקס יצאה עם הסיפור לתקשורת ולא הסכימה שנייקי תהיה זכאית לעצור את תשלומי החסות שלה בזמן ההיריון. פליקס העדיפה להיפרד מענקית ביגוד הספורט ולאחר שעשתה כך נייקי שינתה את מדיניותה ועדכנה את החוזים כך שזכויותיהן של ספורטאיות לא תפגענה בזמן ההיריון.

אבל יתכן כי הקש ששבר את גב הגמל היתה פרשת "פרויקט אורגון", שבה המאמן הבכיר של הפרויקט של נייקי, אלברטו סלזאר, הושעה ל-4 שנים בשל עבירות סמים. למי שלא מעורה בפרטים, נציין כי תחת שרביטו של המאמן הבכיר סלאזר עברו שמות גדולים כמו מו פראח, סיפאן חסן, גיילן ראפ ויומיף קג'לצ'ה, ולאחר שש שנים שמתנהלת נגדו חקירה הגיעו המסקנות המרשיעות. הפרשה קרמה עור וגידים כבר בתחקיר של ה-BBC משנת 2015 לאחר שזמן רב הסתובבו שמועות שמקשרות את סלזאר ואת הרופא של פרויקט אורגון ד"ר ג'פרי בראון, לעידוד ספורטאים לשימוש בחומרים אסורים. לאחר ההודעה של הרשות האמריקאית למלחמה בסמים בספורט (USADA) הודיעה נייקי כי היא סוגרת את פרויקט אורגון לקידום רצי העילית שלה שהוקם על ידה בשנת 2001.

נכוותה מנייקי כשהיתה בהיריון | צילום: Citizen59

בשוונג פרסמנו רק לאחרונה על הקשר בין מנכ"ל נייקי העולמית מארק פרקר, 64, ובין המאמן אלברטו סלאזר וזאת לאחר שבין הראיות שפורסמו, נמצאו תכתובות דואר אלקטרוני, בהן, תכתובת עם גם ד"ר ג'פרי בראון, שכתב למנכ"ל נייקי כי לאחר ניסוי שערך על רצים עם תוסף הורמון גברי בשם אנדרוג'ל, גם אחרי מתן רמה מסוימת של ההורמון, נותרו הרצים שנבדקו מתחת לרף הגילוי של בדיקות החומרים האסורים. בראון הוסיף לכתוב באותה הודעה כי הוא מתכוון לברר מהי הכמות המינימלית של ההורמון שעלולה "לייצר בעיה". על פי הראיות שהובאו בהחלטה בעניינו של סלזאר, מנכ"ל נייקי, פרקר, השיב בעצמו, כי "מעניין יהיה לקבוע מהי הכמות המינימלית של הורמון זה, אשר דרושה כדי לייצר בדיקה חיובית" ("חיובי" = גילוי של חומרים אסורים). נראה כי לאחר פרסומים אלו החליט פרקר להתפטר וזאת לאחר שלוש עשרה שנים בהן ניהל את החברה בה התחיל כמעצב ולאחר שלושה עשורים בהם עבד בה בתפקידים שונים בחברה.

בראיון שנתן לרשת אן.בי.סי (NBC) אתמול (רביעי) נראה נשאל פרקר מדוע החליט דווקא עכשיו לפרוש והאם יש קשר בין הפרישה למעורבות שלו בפרויקט אורגון. לכך ענה כי אין בין השניים כל קשר. "אנחנו רואים כאן מומנטום להאיץ את כל נושא הדיגיטל שלנו וג'ון דונהיו שיחליף אותי בתפקיד הוא האיש הנכון לעשות זאת ואני אגבה ואתן לו תמיכה". פרקר יפרוש סופית בינואר 2020 וימשיך לכהן כיו"ר הדירקטוריון של החברה.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג