מכון וינגייט קרא לאולם בו לימדה אגנס קלטי על שמה

ביום הזיכרון לשואת יהדות הונגריה ורגע לפני יום הזיכרון לשואה ולגבורה, חלק המכון כבוד לגדולת המתעמלות היהודיות בכל הזמנים, במעמד שגריר הונגריה בישראל. יעל ארד: "היא אישה פורצת דרך, האולם יהווה השראה לכל מתעמלת ומתעמל"
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
לוונטה בנקו, שי אברהמי ויעל ארד באולם על שם אגנס קלטי | צילום: זאב ינאי

רגע מרגש אירע הבוקר (ראשון) במכון וינגייט, כאשר בטקס חגיגי קרא המכון אולם לימודים על שמה של המתעמלת היהודייה הגדולה ביותר בהיסטוריה, אגנס קלטי. שורדת השואה היהודייה-הונגריה בת ה-102, היא אלופה אולימפית (הלסינקי 1952 ומלבורן 1956) שזכתה בעשר מדליות, בהן חמש זהב.

"במשך 20 שנים לימדה קלטי באולם זה ממש, וכעת דורות של ספורטאיות וספורטאי העלית של מדינת ישראל, שמתאמנים, לומדים וחיים בבית של הספורט הישראלי, יכירו אותה", אמר מנכ"ל מכון וינגייט, שי אברהמי, שיזם את קריאת האולם על שמה. המתעמלת האגדית חיה כיום בבודפשט לצד בנה רפי בירו. לפני כשבועיים סיפר אברהמי לקלטי על האולם שייקרא על שמה בשיחת וידאו.

"בקריאת האולם על שמה מתלכדות שתי אגדות: הבניין ההיסטורי הזה – בניין נורמן. אולם הספורט הראשון במכון. והאגדה, גדולת הספורטאיות של העם היהודי וממקימות ענף ההתעמלות בישראל". האולם ההיסטורי, ששופץ באופן יסודי עם כל יתר בניין נורמן, ישמש מעתה לשיעורים ולכנסים.

באירוע השתתפו מכריה של קלטי, חניכות עבר שלה – נורית הררי ומרים קארה, גלעד ויינגרטן שכיהן כמנכ"ל מכון וינגייט בעת שקלטי לימדה ואימנה במכון, שרית שנער מנכ"ל איגוד ההתעמלות ואבי שגיא, יו"ר האיגוד, יעל ארד יו"ר הוועד האולימפי וחנן דנציגר סגן ראש מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט.

לטקס הוזמן שגריר הונגריה, לוונטה בנקו, שבדבריו הביע הערכה אדירה למתעמלת היהודייה בת ארצו: "קלטי היא בהחלט המתעמלת הגדולה ביותר שנולדה בהונגריה. חייה והקריירה שלה נטוו בתקופה אפלה במיוחד של ההיסטוריה. אביה נרצח על ידי הנאצים והיא שרדה כשמצאה מקלט בבית השוודי שניהל ראול וולנברג. כשהתחרתה במשחקים במלבורן, שבועות לאחר שטנקים סובייטים מחצו את ההתנגדות לדיקטטורה הקרבה, היא החליטה עם ספורטאים אחרים לא לשוב, ועלתה לישראל. הצלחותיה הפכו אותה לאגדה בשתי המדינות. לא פלא שליום הולדת המאה, ראשי הממשלה של ישראל והונגריה שלחו שניהם ברכות. הונגריה היום מאוד מודעת לאחריות ההיסטורית שלה. בתוך כך אנו מתגאים בקהילה היהודית הגדולה במרכז אירופה, שחווה רנסנס יהודי".

"אגנס קלטי, אישה פורצת דרך, מנהיגה ודמות לחיקוי בקרב כל תלמידותיה בארץ ובעולם, שעשתה היסטוריה וחיה בינינו", אמרה יו"ר הוועד האולימפי יעל ארד, שבשנת 2017 ישבה בראש ועדת פרס ישראל לספורט והחליטה להעניק את הפרס לקלטי. "היא מוערכת עד מאד בעולם ובקהילות הספורט על דורותיו הרבים, ועדיין נחשבת לאחת המתעמלות הגדולות בהיסטוריה של ענף התעמלות המכשירים.

"אגנס קלטי הינה אחת מאבני היסוד של ענף התעמלות המכשירים בישראל, ולמעשה היא הייתה הדמות המרכזית שידעה להפוך את הענף בישראל מחובבני למקצועי. אולם זה, יהווה השראה לכל מתעמלת ומתעמל שיבואו בפתחו ויתאמנו לאורה של גדולת ספורטאיות היהודיות בהיסטוריה". בתום האירוע הסירו אברהמי, בנקו וארד את הלוט מעל הלוח לכבודה של קלטי בבניין.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אם אתה יותר מפחד להפסיד מאשר נרגש לנצח, אז זו הדרך הלא נכונה לגשת לתחרות", קייט קמפבל, שחיינית, אלופה אולימפית ושיאנית עולם


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג