פרדוקס סאם לונג: האם להילחם על החולשות שלנו או לחבק את החוזקות?

עולם הטריאתלון למד להכיר את סאם לונג, שאולי שוחה הרבה פחות טוב מיריביו, אך מנפק שילוב רכיבה+ריצה קטלני שמביא אותו אל הפודיום. לירן להב מנתח את ביצועיו ומה כל טריאתלט בכל רמה יכול ללמוד מהם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
סאם לונג | צילום: T100

בחודשים האחרונים אנחנו נחשפים לתופעה מעניינת שנקראת סאם לונג. סאם לונג הוא טריאתלט מקצוען המתחרה במרחקים הארוכים (חצי איש, איש ברזל מלא). הוא התחיל את דרכו בטריאתלון לפני מספר שנים כספורטאי חובבן, חווה הצלחה מאוד גדולה במרוצים והחליט לעשות קפיצת מדרגה אל המקצוענים.

לכתבות נוספות בנושא:
דרמות בסינגפור! התחרות השנייה של T100 הותירה הרבה לסתות שמוטות
חשש מביטול השחייה בטריאתלון האולימפי בפריז בשל זיהום המים
מעל כל מוגבלות: הטריאתלטים המיוחדים שהתחרו לראשונה ב-TRI כנרת

בתחילת דרכו במקצוענים הוא התנהל כילד מתלהב שדיבר יותר ממה שעשה, אך עם השנים, ובמיוחד מאז לידת בנו הראשון לפני כמה חודשים טובים, הוא התמתן ועבר תהליך של התמקצעות לצד ענווה. פחות רעש וצלצולים ויותר מעשים.

ולמה בתחילת הכתבה קראתי לו "תופעה"?
הבחור שחיין לא כל כך טוב… האמת, זה לא שהוא שוחה רע. הוא שוחה מצוין ביחס לספורטאי קבוצות גיל. אבל ביחס לספורטאים איתם הוא מתחרה, הוא שוחה לא מספיק טוב. לצורך ההשוואה, בתחרות האחרונה שלו בחצי איש ברזל בסיינט ג'ורג' הוא שחה 1,900 מ' בזמן של 26:03 דקות ויצא מהמים במקום ה-32. מהיר מאוד ביחס לספורטאי קבוצות גיל, לא מספיק מהיר עבור המקצוענים!

לצורך ההשוואה, המקצוענים המהירים שחו באותה תחרות 24-22 דקות. כנ"ל גם בסבב תחרויות ה-T100 האחרונות בהן התחרה במיאמי וסינגפור, כאשר יצא מהמים במקום האחרון בשתיהן.

יחד עם זאת, לסאם לונג יש נשק אמיתי, הרגליים שלו. בתחילת דרכו במקצוענים הוא נהג לכנות את עצמו The strongest legs in triathlon. רוב שדה המקצוענים חשבו שזו בדיחה של ילד צעיר שרק הרגע קפץ למקצוענים. אך כיום זו כבר לא בדיחה.

לסאם לונג יש כיום את קומבינציית הרכיבה+ריצה הכי חזקה בספורטאי המרחק החצי ארוך. הוא מציג יכולות יוצאות דופן מהרגע שהוא עולה על האופניים, שמעיפות אותו מהמקום האחרון או מהדבוקה האחרונה ביציאה מהמים אל קדמת המרוץ, ומאפשרות לו להגיע לריצה במיקום מעולה, שם הוא ממשיך את העבודה הטובה שהתחיל על האופניים וטורף את כל שדה המתחרים לכיוון השפיץ של המובילים.

בכל התחרויות האחרונות שלו שאציג זה עתה, סאם יצא מהמים אחרון או בפער משמעותי מהמובילים, ביצע קומבינציית רכיבה+ריצה מעולה, וסיים במקומות 1 או 2:

  • T-100 Miami – 9.3.24 – מקום 2
  • Ironman 70.3 Oceanside – 6.4.24 – מקום 2
  • T-100 Singapore – 14.4.24 – מקום 2
  • Ironman 70.3 Saint George – 3.5.24 – מקום 1

עולם הטריאתלון לאורך כל שנותיו, הן בגזרת המקצוענים והן בגזרת ספורטאי קבוצות הגיל, מתאפיין במרדף מתמיד ובלתי נגמר אחר שיפור השחייה. המגמה העולמית בענף, בצדק, היא לשחות מהר כדי לצאת מהמים כמה שיותר מקדימה. אנשים שלא גדלו במים לוקחים קורסים ממוקדים לשיפור טכניקת השחייה, מבלים שעות במים, שוחים מספר רב של קילומטרים ועובדים אינספור שעות בצורה סיזיפית על ליטושים שיורידו עוד שניה או שתיים ל-100 מטר.

יציאה מהשחייה בצ'אלנג' ישראמן 2024 | צילום: צלמי שוונג

אך מה קורה כאשר השיפור ממאן להגיע?
מה קורה במצב בו עושים מאמצים רבים ועדיין לא מגיעים לתוצאה הרצויה?
האם אפשרי לקבל את העובדה שלעיתים מגיעים למיצוי סך היכולות ונתקעים ונדרשת אסטרטגיה אחרת?
והאם לפעמים צריך להבין שאולי עדיף לחזק עוד יותר את החוזקות ומשם תבוא פריצת הדרך?

סאם לונג תמיד היה טוב על האופניים ולא רע בכלל בריצה, אך לדעתי בשלב מסוים הוא הבין שלמרות המרדף שלו לשיפור בשחייה, את השיפור העיקרי הוא יכול להשיג דווקא על היבשה.

יש משהו בשחייה שלעיתים, ואני אזהר במילותיי, כמעט בלתי אפשרי להשיג אם לא גדלת במים. אתה יכול להשתפר המון, אך אתה לא בהכרח תצליח להשיג את התוצאות המטורפות שישיגו ספורטאים שספגו תחושת מים מגיל צעיר.

לדוגמה, ספורטאי קבוצות גיל שלא גדל במים אבל ניחן ביכולת התמדה ועבודה קשה, ככל הנראה יצליח לגלח קצת מלמטה את השעה שחייה למרחק של 3.8 ק"מ באיש ברזל. זה יהיה מרשים ומדהים אך עדיין לא ישתווה לתוצאה מהירה יותר ב-5-6 דקות ולעיתים אף יותר של ספורטאי שגדל במים.

לירן להב בישראמן | צילום: צלמי שוונג

אולי זה רק אני או שהענף כולו יכול לאמץ אסטרטגיה קצת שונה?
אולי לעיתים פריצת הדרך תגיע דווקא מכיוון היבשה?
אולי המרדף אחר שיפור השחייה לעולם לא יגמר, אך ניתן במקביל להבין שאת מרבית המאמצים כדאי להשקיע דווקא עוד יותר בחיזוק החוזקות ומשם תגיע פריצת הדרך?

דעתי האישית כספורטאי וכמאמן, היא שאנחנו תמיד צריכים לעשות כל מה שאפשרי עבורנו על מנת להשיג את השיפור הנדרש בשלושת הענפים, אך יחד עם זאת חשוב להישאר עם עיניים פקוחות ולהבין שאולי ישנן דרכים נוספות להשיג שיפור בתוצאות שלנו בתחרויות, מכיוון שטריאתלון אומנם מתחיל במים, אבל לא נגמר במים. טריאתלון עובר דרך שלושה ענפים והשחייה היא החלק הקצר שבהם. ספורטאים מסוימים יכולים להשיג את השיפור בתוצאה הסופית של התחרות שלהם דווקא על ידי חיזוק קומבינציית רכיבה+ריצה, הרבה יותר מאשר על ידי שיפור השחייה.

לסיום, תרשו לי לספר לכם על שותף אימונים שלי במדינה בה אני חי, הולנד. שמו נילס, הוא ספורטאי קבוצות גיל באזור גיל ה-40 והוא מחזיק בתוצאה של 8:43 שעות באיש ברזל. נילס שחה 63 דקות, רכב 4:42 שעות, ורץ 2:50 שעות. הוא רוכב מעולה ורץ טוב אפילו עוד יותר.

לעיתים פריצת הדרך עשויה להגיע, כמו שאמרנו, דווקא מהמקום בו אנחנו חזקים יותר, גם אם לא חיזקנו בצורה משמעותית את המקום בו אנחנו חלשים יותר.

 


 

הכותב: לירן להב | טריאתלט ותיק ומאמן טריאתלון וריצה מנוסה החי באירופה ועובד עם ספורטאים מכל העולם.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אסף לב הגיב:

    כיף לקרוא, כתבה טובה.

    אלו שרוצים להשתפר בשחייה – בצורה משמעותית כן . . זוהר גלילי; מאמן על, ממליץ בחום.

    אסף לב

  • דנה וינטר הגיב:

    מסכימה איתך. כספורטאית, כמאמנת וכסטודנטית לפסיכולוגיה של הספורט. במיוחד בענפים משולבים לא תמיד צריך להיות הכי טוב בהכל אלא לשפר את המקומות החזקים שלך ושם יש לך יותר מוטיבציה להשתפר מבלי להיכנס לתסכולים שיכולים להוריד לך את המוטיבציה. כמובן לאחר שניסית לתקופה מסויימת.
    גם בשחייה, במעורב, שחיינים שמים דגש על הסגנון שבו הם חזקים יותר למרות שחזה נחשב לסגנון הכי קריטי במקצה הזה. יש לטקטיקה חשיבות גדולה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אם אתה יותר מפחד להפסיד מאשר נרגש לנצח, אז זו הדרך הלא נכונה לגשת לתחרות", קייט קמפבל, שחיינית, אלופה אולימפית ושיאנית עולם


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג