מה יש בדור החדש של המשקאות האיזוטוניים?

מה הם משקאות איזוטוניים ומה הוא הדור החדש של המשקאות האיזוטווניים, האם צריך אותם בכלל ואם כן, כמה ומתי נכון לשתות? ולמה כדאי לנו להיזהר ממשקאות איזוטוניים? על כל השאלות עונה דיאטן הספורט, חן שרייבר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

איזה ספורטאי לא מכיר או לפחות שמע על משקאות איזוטוניים? לחלקכם הגדול בוודאי יצא לטעום ולהתנסות במשקה כזה או אחר, כחלק מאימון, תחרות או בהמלצת חברים לקבוצה, אבל מה זה בכלל משקה איזוטוני, למה הוא משמש, מתי הוא הומצא, האם בכלל צריך אותו והאם הוא יכול לסכן חיים? כדי לענות על כל השאלות הללו ועוד רבות אחרות, פנינו לדיאטן הספורט חן שרייבר, שמתמחה בספורטאי סיבולת ויחד ניסינו להבין את הסוגיה:

עם השנים היו ניסיונות למצוא את הנוסחה המנצחת למשקה איזוטוני

עם השנים היו ניסיונות למצוא את הנוסחה המנצחת למשקה איזוטוני

כתבות נוספות בנושא
5 טיפים לשתייה בזמן ריצה בקיץ
מה ההבדלים בין המשקאות האיזוטוניים השונים
כמה נוזלים צריך לשתות במהלך הפעילות הגופנית?

קצת היסטוריה, משקאות איזוטוניים יצאו לראשונה בשנות השבעים של המאה הקודמת. בסיסו של המשקה היה תערובת המכילה מלחים וסוכר כשהמינון המקובל היה 6-8 גרם פחמימה ל-100 מ"ל משקה, "ישנם כמה סוגי סוכרים, אך הנפוצים ביותר הם פרוקטוז, גלוקוז ומלטודקסטרין שהיא פחמימה לא מתוקה", מסביר הדיאטן שרייבר, "כיום מייצרים שילובים של מספר סוכרים יחד כאשר הרעיון הוא שכל פחמימה נספגת בקצב שונה, משתמשת במנגנונים שונים לספיגה ומשפיעה על המתיקות בצורה שונה. לדוגמה, פרוקטוז מתוק יותר מגלוקוז. גילו כי ישנם סוגים מסוימים של סוכרים, דוגמת הפרוקטוז, שגורמים לאי נוחות בבטן בזמן נטילתם. הפרוקטוז לעומת הגלוקוז, לא נכנס על ידי נשא אקטיבי במעי, הוא נכנס לפי מפל הריכוזים וברגע שאין לי מספיק נשאים פסיביים להכניס את הפרוקטוז לתאים. הפרוקטוז יתרכז בחלל המעי, יגרום למשיכת מים אל חלל המעי ובסופו של דבר לכאב בטן וצורך להתפנות. זה אישי ומשתנה מאדם לאדם".

גילו שאם מכניסים לתוך משקה מלחים וסוכרים שהם שווה ערך לריכוז המומסים בגוף, מעבר הנוזל מהמעי יהיה מהיר יותר, כלומר, הנוזל והסוכר נספגים בצורה טובה יותר וישנו פחות צורך בהתרוקנות של שלפוחית השתן, מגיעים לרוויה טובה יותר. עם השנים היו ניסיונות למצוא את הנוסחה המנצחת למשקה איזוטוני. היו ניסיונות לגלות מה יהיה מינון הפחמימות המקסימלי בו ניתן להשתמש או העדפות של טעם, מתוק או פחות מתוק. "היו חברות שניסו להשתמש בכמות המקסימלית של פחמימות במשקה, 8 גרם ל-100 מ"ל אך בסופו של דבר תוספת זו גרמה לאי נוחות בטן ותחושת אי נוחות במערכת העיכול העליונה אצל ספורטאים", מציין שרייבר, "למה זה קורה? כי ככל שאני שם יותר סוכר כך הוא עובר את הקיבה לאט יותר ויכול לגרום לאי נוחות בעיקר אם המאמץ עצים. ככל שהמאמץ עצים יותר כך קצב התרוקנות הקיבה איטי עוד יותר", הוא מוסיף.

מהו יש בדור החדש של האיזוטוני?

מעבר לחברות המוכרות והידועות שמשתמשות באותה נוסחה המכילה 6 גר' סוכרים בהרכב שונה ל-100 מ"ל היוצרת משקה מתוק, ישנן כיום חברות צעירות יותר ששמות את הדגש דווקא על משקאות פחות מתוקים שקהל היעד שלהם הם ספורטאי הסבולת שגם ככה סובלים מעודף במזונות טכניים מתוקים. "ככל שכמות המתחרים בתחרויות איש ברזל ומרתון עלתה, חברות החלו להבין שיש בעיה עם המתיקות במשקאות, זה גורם להם לצמא מוגבר, הם שותים מהר מדי ובסופו של דבר המתיקות גורמת להם לייצור ליחה ותופעות שונות. נוצר מצב בו הספורטאים היו מדללים את המשקאות ובכך פוגעים בפורמולה האיזוטונית שלהם וצורכים לא בהתאם להוראות יצרן".

"חברות החלו להבין שיש בעיה עם המתיקות במשקאות" | צילום: Nelson Minar

ישנן חברות שהחלו לייצר משקאות איזוטוניים בשימוש סוכרים נמוך מהמקובל טוען שריירבר, "חלק מהחברות טוענות כי ריכוז המלחים יפצה על המצב האיזוטוני וחלק מהחברות אומרות כי הן מעוניינות דווקא ליצור משקה היפוטוני, המשקה יהיה יותר לכיוון מים ופחות איזוטוני. מכניסים לתוך המשקה פולימרים גדולים יותר של סוכר, במקום מולקולה קטנה בכמות גדולה, הוסיפו מולקולה גדולה וכמות מועטה ממנה ובכך הורידו את ריכוז המומסים בנוזל. יהיה לספורטאי קל יותר לעכל את המשקה, הוא יעבור את הקיבה מהר יותר במצבי מאמץ ועדיין מספק פחמימה. בגלל שחברות אלו יצרו משקאות שהם אינם מתוקים, אפשר לקח עם המשקה גם ג'ל ולא יהיה 'כפל מבצעים' של מתוק שבסופו אני מרגיש מחנק".



סכנת ההצפה

כאשר אנו צורכים משקאות איזוטוניים, אנחנו מגנים מפני דילול של הגוף ממלחים אשר עלול להוביל לפגיעה במערכות שונות בגוף, בניהן הלב. פרופסור טים נוקס, פרופסור למדעי הספורט וחוקר בתחום מאוניברסיטת קייפטאון בדרום אפריקה ומי שכתב את התנ"ך של הרצים בשנת 1986 "Lore of Running", הוציא בשנת 2012 את הספר "Waterlogged", על הבעיה החמורה של שתיית יתר במהלך ספורט סבולת ובו הוא מסביר את הסכנות הטמונות בשתיית יתר בזמן ריצה, מצב בו מדללים את כמויות המלחים בגוף עלולים להיכנס למצב פיזיולוגיים קשים הרבה יותר מהתייבשות. "נוקס טוען שחברות המשקאות האיזוטוניים דחפו ועודדו אנשים כל הזמן לשתות בזמן תחרויות. נוקס ראה כי ישנה קורלציה בין מספר נקודות המים שעל המסלול לבין מספר ההתמוטטויות שהיו על המסלול במהלך התחרות", מרחיב שרייבר.

"ברגע שנקשיב למנגנון הצמא שלנו ונשתה כאשר אנו צמאים, נתפקד טוב יותר" | צילום: thinkstock

פרופסור נוקס גרם לערעור במוסכמות שהיו מוכרות לכולם שגרסו כי לא צריך לחכות כי מנגנון הצמא יודיע לכם שהגוף צמא והגיע הזמן לשתות אלא תשתו כל הזמן. נוקס טוען מנגד שדווקא עלינו לחזור ולסמוך על גופנו ועל המנגנונים הביולוגיים שאיתו הגענו וכנראה קיימת סיבה, מדוע שנתעלם מן המנגנון הביולוגי שקיים אצלנו?, "מי אנחנו שנגיד לגופנו 'אתה לא מבין'. ברגע שנקשיב למנגנון הצמא שלנו ונשתה כאשר אנו צמאים, נתפקד טוב יותר. אם נקשר זאת לאיזוטוני, כאשר אנו שותים איזוטוני אנו שמים לב פחות לכמה אנו שותים. המתיקות העדינה גורמת לנו לשתות יותר וברגע שאנחנו שותים לפי הצמא שלנו, לפי מה שנוקס טוען ואני מסכים איתו, נהיה במקום טוב יותר ולא נגיע לדילול מלחים או הצפה. חשוב גם לדעת את המגבלות כי ישנם אנשים שלא יודעים לשתות מים והם לא מעט. הטעם המתוק מעורר יותר את מנגנון הצמא ואז אנחנו יכולים לבטוח במנגנון הצמא שלנו כי הוא לא סתם שם".

האם אתה מסכים עם התיאוריה של פרופ' טים נוקס בנוגע לשתייה?
"אני מאוד מצודד בו, לדעתי אנחנו מגיעים לפעמים למצבים בהם שאנחנו מגזימים בכל לנושא דחיפת השתייה ואנשים מגיעים לא מעט פעמים למצבים לא טובים והם אפילו לא יודעים שזה הגורם. מצד שני אני מודה שקשה מאוד להכניס את כמות השתייה הרצויה במצבי חום כמו שיש לנו בארץ. אני מאמין במנגנון הצמא והוא מעולם לא אכזב אותי באופן אישי".

"נוקס טוען שחברות המשקאות האיזוטוניים דחפו ועודדו אנשים כל הזמן לשתות" | צילום: pixabay

גופנו  יודע ליצור איזון במשק האלקטרוליטים בגוף ולשמור על האיזונים הדקים שבין כל המינרלים שאנו צורכים. לדוגמה, אם יחסר לנו סידן, הגוף ידאג להשיג אותו על ידי פירוק העצם לטובת האיזון ולכן חשוב מאוד לשמור על מאזן נכון ומדויק של מלחים תוך כדי אימון, "מינרלים רבים בגופנו הם תוך תאיים, כלומר, אני לא יכול לדעת בבדיקת דם מה מצבי. בבדיקות הדם נוכל לראות שהמדדים תקינים, אך אנחנו לא יכולים לדעת מה קורה בתוך התאים עצמם ואי אפשר לבדוק בבדיקות דם רגילות".

האם ישנם אנשים שלא תמליץ להם לצרוך משקאות איזוטוניים?
"כן. צריכים לקחת מספר גורמים בכל מה שקשור בשתיית איזוטוני במזמן מאמץ: הדבר הראשון היא עצימות המאמץ, כלומר אדם המבע מאמצים בעצימות נמוכה, לאו דווקא צריך את המשקאות הללו. הכנסת סוכר למי שאינו עושה מאמץ אינטנסיבי או ארוך הנו מיותר ואין צורך לצרוך משקה עם סוכרים, תמיד חשוב לבדוק מי הספורטאי שעומד מולי ובאיזה עצימות הוא מתאמן. דבר שני, חשוב להבין באיזה סביבה האדם מתאמן? אם זו סביבה קרה ואימון קצר יחסית, סביר להניח שלא יאבד הרבה מלחים באימון ויכול לשתות מים ולצרוך פחמימות כמו בננה לדוגמה".

האם משקה איזוטוני יכול להזיק?
"אם אדם מכניס לגופו סוכר כאשר הוא אינו צריך אותו, כן, זה יכול להזיק, זה מיותר. חשוב להתייחס גם לכל עניין המלחים כיוון שישנם ספורטאים עם בעיות בלחץ הדם, אנשים מבוגרי או בעלי נטייה גנטית. אנשים בעלי בעיות בלחץ דם, נתרן ישפיע עליהם ובמשקאות הללו יש הרבה נתרן. ההמלצה הכללית לאנשים כאלו הם לצרוך פחות נתרן, אפילו אם מדובר בספורטאי תחרותי שבאופן רגיל היינו ממליצים לו על איזוטוני, חשוב לבדוק איך העניין משפיע עליו. כמובן אנשים בעלי בעיות כלייתיות שמאטות את קצב פינוי המלחים".




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג