קוראים את מסלול הריצה

ליקטנו את 14 ספרי הריצה החשובים בישראל ובעולם שאתם חייבים להכיר, לרוץ ולקרוא. החל מכריסטופר מקדוגל, דרך הרוקי מורקמי וכלה ביוסי מלמן ודניאל קרן. ספרים רבותי ספרים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הריצה למרחקים ארוכים הפכה לטרנד בארצות הברית עוד בשנות השבעים של המאה הקודמת, ולכן בכל חנות ספרים גדולה אמריקאית ניתן ליהנות ממבחר גדול יחסית של ספרים בנושא ריצה, בעוד שכאן בארץ כמות הספרים המתורגמים עדיין קטנה מאוד. מתוך שאיפה לתרגומים נוספים ובכלל לספרי ריצה חדשים, בחרנו את 15 ספרי הריצה המתורגמים, הלא מתורגמים והעבריים – שכל רץ חייב להכיר.

ספרים רבותי ספרים | צילום: ארן הרשלג

1. נולדנו לרוץ | מאת: כריסטופר מקדוגל

הספר שיצא לאור בשנת 2009 בארצות הברית הפך לרב מכר מטורף ותורגם לעשרות שפות. הסופר כריסטופר מקדוגל הוא עיתונאי ורץ חובב למרחקים ארוכים, שיצא למסע במכסיקו כדי לאתר אדם המכונה קביו בלאנקו, שנודד תוך כדי ריצה בהרי סיירה נאדרה. תושבי המקום הקבועים הם בני שבט הטראומארה, שפיתחו יכולות מדהימות של סבולת כדי לרוץ למרחקים ארוכים, מאוד ארוכים. בהתרשמות ראשונית אפשר לחשוב שהספר הזה פותח לנו דלת לעולם של רצי האולטרה מרתון שעדיין נחשבים לקהילה קטנה והזויה כמעט בכל מקום. מצד שני, זה ספר פילוסופי שלוקח אותנו להיסטוריה הרחוקה והפחות רחוקה כדי להבין מה גורם לכל הרבה אנשים לרוץ, ולא משנה לאיזה מרחק.

69577.3

נולדנו לרוץ, מאת: כריסטופר מקדוגל

כתבות תזונה לרצים
מה לאכול לפני אימון
אתם יודעים מה אתם אוכלים?
5 מזונות מומלצים לסוף האימון
10 המזונות שיעזרו לכם להתאושש מהר מאימונים

2. ספר הריצה השלם | מאת: דניאל קרן

חוץ מזה שהוא מאמן ריצה, דניאל קרן השלים כל כך הרבה אתגרים בריצה, טיפוס, אומנויות לחימה ובכלל בספורט אקסטרימי, וכנראה שכל כך הרבה שעות של ספורט סבולת הריצו המון טקסטים בראש של האדם הזה. התוצאה היא 368 עמודים על ריצה מכל הזוויות האפשרויות. זה ספר שמצד אחד מדריך את האנשים שעושים את הצעדים הראשונים שלהם בריצה, ומצד שני מציע תכניות מגוונות ויצירתיות לרצים שמתאמנים למרתון. וזה רק בצד המקצועי. זה גם ספר על פסיכולוגיה, פילוסופיה שזה נושא שמאוד אהוב על דניאל קרן, תזונה, פיזיולוגיה, טכניקה וכל מה שאפשר להעלות על הדעת.

69577.4

ספר הריצה השלם, מאת: דניאל קרן

3. Duel  In The Sun | John Brant

בשנת 2006 עיתונאי הספורט האמריקאי ג'ון בראנט החליט לחזור 24 שנים אחורה ולכתוב על שני הגיבורים של מרתון בוסטון 1982, אלברטו סלזאר ודיק בירדסלי שניהלו אז את אחד מקרבות המרתון הבלתי נשכחים בהיסטוריה. בראנט מספר את הסיפור של כל אחד מהם בדרך ייחודית ויצירתית, ומתאר איך ריצת המרתון ההיא השפיעה על החיים של כל אחת מהדמויות המרתקות האלה.

duel in the sun ספרו של ג'ון ברנט

Duel In The Sun, John Brant

4. לרוץ | מאת: ז'אן אשנוז

הסופר הצרפתי ז'אן אשנוז לקח על עצמו משימה לא פשוטה והיא כתיבת ביוגרפיה על אגדת הריצה למרחקים ארוכים אמיל זאטופק, שמספיק לקרוא על מה שהוא עשה כספורטאי בוויקיפדיה כדי להתרגש ולהבין למה הרבה אנשים, בעיקר מבוגרים, משוכנעים שזהו הרץ הטוב ביותר בכל הזמנים. ב"לרוץ" אנחנו מקבלים את סיפורי הריצה של זאטופק, וגם את הסיפורים המצערים של מה שקרה לאחר מכן, כשהגיבור מספר 1 של האתלטיקה העולמית הפך לפועל במכרה אורניום רק בגלל שלא יישר קו עם השלטון הקומוניסטי בארצו.

69577.7

לרוץ, מאת: ז'אן אשנוז

5. על מה אני מדבר כשאני מדבר על ריצה | מאת: הרוקי מורקמי

מורקמי היפני נחשב לאחד הסופרים היותר מוערכים בעולם כיום, וכשהוא החליט ב-2010 לפרסם אוטוביוגרפיה שמוקדשת לתחביבו הגדול ביותר שהוא הריצה, מיליוני אנשים ציפו לקרוא את מה שיש לו לספר: גם מעריציו של מורקמי וגם הרצים למרחקים ארוכים שמספרם גדל משנה לשנה. אבל יותר מהכל, לספר הנפלא הזה יש תפקיד חשוב כי הוא פותח דלת לכל אותם אנשים ששמעו על ריצת המרתון אבל לא יכולים לקשר את עצמם אליה גם בפנטזיות הכי פרואות. מורקמי עושה כאן את העבודה עבור כל אותם מרתוניסטים, שלא מצליחים להסביר לסובבים אותם "למה דווקא מרתון?"

695577.5

על מה אני מדבר כשאני מדבר על ריצה, מאת: הרוקי מורקמי

6. Eat & Run | Scott Jurek

סקוט ג'ורק נחשב לאחד מרצי האולטרה מרתון הטובים בעולם, ועל דמותו אפשר ללמוד הרבה גם בספר "נולדנו לרוץ". חוץ מזה הוא גם טבעוני. מהשילוב של שני הנתונים האלה אפשר להבין שמדובר בספר שמטיף לטבעונות, ובעיקר לקהילה מאוד מצומצמת של רצים. אבל זה לא, זה ספר על ריצה נטו, ספר שמטיף לריצה ופחות לטבעונות שלא אמור לעצבן אף אחד. ג'ורק מביא כאן את הסיפור האישי שלו, ומנסה לעודד את כל מי שקורא את הספר הזה להפוך לרץ, ולא משנה לאיזה סוג של רץ. בסופו של דבר זה ספר שמתאים לכולם, ויתכן ובחירת השם שלו והעובדה שג'ורק ידוע יותר כרץ למרחקים הזויים ופחות כמי שממתין על קו הסיום עד שאחרון הרצים חוצה אותו, גרמו לכך שנצטרך לקרוא אותו באנגלית.

eat & run ספרו של סקוט ג'ורק

eat & run ספרו של סקוט ג'ורק

7. לרוץ מהלב | מאת: ד"ר עמי שיינפלד

למרות שחלק מהספרים הקודמים שהוזכרו כאן מיועדים לכלל הרצים, סיפורי הגבורה שבהם מתייחסים למרחקים ארוכים שלא כל אחד מגיע אליהם. עמי שיינפלד, מנתח לב במקצועו, כתב סוג של יומן אישי שמתאר את הדרך של מי שלא מסוגל לרוץ ומנסה פעם אחר פעם, עד להשתתפות בריצה ל-10 קילומטרים במסגרת מרתון תל אביב. הרי בסופו של דבר, ברוב אירועי הריצה הגדולים שמתקיימים בארץ חלק גדול מאותם גיבורים הם האנשים שהצליחו לקום מהכורסא, להוריד משקל במקרה הצורך או להתגבר על קשיים אחרים כדי לעמוד ביעד שפעם נראה עבורם בלתי אפשרי – ריצה ל-10 קילומטרים. הרבה אנשים יזדהו עם הסבל והקושי שמתאר ד"ר שיינפלד, ומצד שני ילמדו ממנו איך אזרח מהשורה (ולא רץ אולטרה מרתון) מתמודד עם זה.

69577.6

לרוץ מהלב, מאת: ד"ר עמי שיינפלד

8. Running With The Legends | Michael Sandrock

כותרת המשנה שמופיעה בכריכה מתחת לשם הספר היא "תובנות לאימונים ולתחרויות מ-21 רצים גדולים". אז לא מדובר כאן בטיפים שמגיעים ישירות מהרצים. למעשה זה ספר שיצא לאור בשנת 1996 ומבוסס על ראיונות שנערכו במשך שנים של הסופר מייקל סנדרוק עם רצים שונים. כל אחד מ-21 הפרקים מוקדש לרץ אחר ומתאר למעשה את שיטות האימון שלו ואורח החיים שלו כספורטאי. הספר מתאר גם את השינויים באורח החיים של הספורטאים מאמיל זאטופק בשנות ה-40 ועד לאוטה פיפיג הגרמניה שהיתה המרתוניסטית הטובה בעולם בתחילת שנות התשעים.

running with the legends ספר ריצה

Running With The Legends, Michael Sandrock

9. אוטוביוגרפיה של ריצה | מאת: יוסי מלמן

העיתונאי יוסי מלמן מביא כאן סוג של גרסה משלו לספרו של מורקמי. הוא נכנס לזה רק בעשור החמישי לחייו, ומאז הספיק לעשות ולחוות כל כך הרבה. בספר שלו הוא מסביר למה ואיך? וכשאברום בורג כתב ביקורת על הספר הזה שיצא לאור ב-2011 הוא סיכם כך: "מלמן הוא אחד ממבשרי הגל החדש שריצה היא לא רק לאתלטים, שכושר גופני הוא לא רק לבריאים, והנאה מכל אלה היא לא רק נחלתם של הצעירים או הצעירים לנצח. לדור שלי מלמן הציע אפשרות לעסוק בספורט, כולל ספורט אתגרי ארוך וקשה, מעבר למגבלות ולמצב הגופני. כמוהו כאומר: אם אני יכול, כל אחד יכול".

69577.2

אוטוביוגרפיה של ריצה, מאת: יוסי מלמן

10. אנטומיה של ריצה – ג'ון פולאו וד"ר פטריק מילרוי

הרבה פעמים רצים שואלים את עצמם למה בדיוק עוזרים אימוני עליות למה כל כך חשוב לבצע אימוני חיזוק מצויינים אם בכלל בחרנו בריצה כפעילות הגופנית המועדפת עלינו. הספר הזה הוא מדריך מאויר לאימוני ריצה וחיזוקים המיועדים לשפר ביצועים בריצה ובעיקר להפחית את הסיכוי לפציעות. בספר תמצאו 50 תרגילים שמלווים בהנחיות ברורות (רן שילון ייעץ בתרגום לעברית) ובהדגשות על קבוצות השרירים שפועלות בכל תרגיל. זו מתנה נהדרת למי שרוצה להבין באמת מה מתרחש בגוף שלנו בכל סוג של אימון.

אנטומיה של ריצה ספר

אנטומיה של ריצה, מאת: ג'ון פולאו וד"ר פטריק מילרוי

11. Once A Runner | John Parker

אם אפשר לכתוב כל כך הרבה על ריצה, אז למה שלא לכתוב על זה סיפור? לא ביוגרפיה, לא אירוע שקרה בהיסטוריה, אלא סיפור בדיוני – וזה בדיוק מה שעשה ג'ון פארקר בספר שפורסם ב-1978. זה סיפור על קוונטון קאסידי, סטודנט ממכללה בפלורידה שהוא טוב בריצה אבל קצת פחות ממשמעת ומושעה מהמכללה שלו, מה שלא מאפשר לו להשתתף בתחרות המטרה שלו נגד רץ המייל הכי טוב בעולם, שם הוא רוצה להגשים את החלום שלו ולרדת מ-4 דקות במייל. הוא יעשה הכל כדי לעמוד במטרה הזאת והתיאורים של זה הפכו את Once A Runner  לספר מאוד פופולארי בקרב אתלטים וספורטאים בכלל.

once a runner ספר ריצה

Once A Runner, John Parker

12. ספר הריצה | מאת: ג'יימס פיקס

זהו אחד הספרים שסימלו את ה-RUNNING BOOM בשנות השבעים בארצות הברית, בשנים האלו החלה שם "מגיפת הריצה" והספר הזה שיצא לאור ב-1977 הפך מהר מאוד לרב-מכר וגרם להרבה אנשים להתחיל לרוץ. 10 שנים לפני יציאתו של הספר, פיקס שקל 110 קילו ועישן שתי קופסאות סיגריות ביום. הוא השיל קרוב ל-30 קילו ממשקלו, הפסיק לעשן והפך לסוג של מטיף לאורח חיים בריא, וכך גם הספר הזה שכתב שנועד כדי להטיף לאנשים לרוץ, היה רב המכר מספר 1 בארצות הברית במשך 11 שבועות.

ספר הריצה ג'יימס פיקס

ספר הריצה, מאת: ג'יימס פיקס

13. Lore Of Running – Tim Noakes

זו בעצם האנציקלופדיה של הרצים. קרוב ל-1,000 עמודים שמכסים את הנושא של הריצה למרחקים ארוכים מכל הזוויות האפשרויות: פיזיולוגיה וביומכניקה של הריצה, תורת האימון, סוגי האימונים, המעבר בין המרחקים השונים, תכניות אימון, מניעת פציעות וכו'. קרוב לודאי שתמצאו בספר הזה תשובה לרוב השאלות העולות בריצות קבוצתיות. השאלה היא עד כמה קל יהיה למצוא אותן בספר כל כך גדול?

lore of running ספר ריצה

Lore Of Running, Tim Noakes

14. בדידותו של הרץ למרחקים ארוכים | מאת: אלן סיליטו

אין סוף לספרים ולסרטים שהציגו את הספורט כדרך להתמודדות עם קשיים בחיים וכפתח מילוט עבור צעירים בסיכון שחשופים לפשע ועוני. אחרי הכל, אלו סיפורים מהחיים האמיתיים. במקרה הזה הקרדיט מגיע לסופר הבריטי אלן סיליטו שכתב כבר ב-1959 את הסיפור הקצר שהפך בהמשך לסרט. וחוץ מזה, ברוב הסיפורים שהכרנו התרגלנו לענפי ספורט כמו כדורגל, כדורסל או אגרוף, וכאן עוסקים בריצה למרחקים ארוכים בנוטינגהאם שבצפון אנגליה.

בדידותו של הרץ למרחקים ארוכים ספר

בדידותו של הרץ למרחקים ארוכים, מאת: אלן סיליטו




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • [email protected] הגיב:

    לדני ברשבסקי
    ספר הריצה של ג'מס פיקס יצא גם בעברית נדמה לי בהוצאת כתר.
    זה היה בזמנו הספר היחיד בעברית על התחום ליווה אותי שנים רבות.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג