ספורט עוצמה ואופטיקה: למה שמירה על ראייה איכותית תסייע בשיפור הביצועים

מחקרים בתחום האופטיקה הספורטיבית מראים כי הספורטאים שזכו בהכי הרבה מדליות בתחרויות שונות, היו אלה שמערכות הראייה שלהם נבדקו ונמצאו הטובות ביותר. למה זה קורה, עד כמה החשיבות מכרעת ומהן מיומנויות הראייה החיוניות לביצועים? (בשיתוף ריינד אופטיקס)
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
עמוס רינד | צילום: קסניה דמירוב

רוצים להגיע לביצועי שיא? רוצים לשפר את התוצאה מהישראמן הקודם? רוצים לעמוד על הפודיום? תדאגו לכם לראייה חדה! נשמע לכם מוזר? נתונים סטטיסטיים ומחקרים בתחום האופטיקה הספורטיבית מראים כי הספורטאים שהביאו הביתה מדליות בתחרויות שונות, היו אלה שמערכות הראייה שלהם נבדקו ונמצאו הטובות ביותר. מפתיע? תלוי את מי.

במקומות רבים בעולם הבינו היטב את החשיבות והמשמעות של טיפול בראייה. ישנן שיטות בהן מחזקים את שרירי העיניים ומטפלים בראייה על-מנת לתרגל את המוח להשתמש טוב יותר במיומנויות הקיימות של אותם ספורטאים.

לראייה יש תפקיד משמעותי בביצועים של ספורטאי. יותר מ-80 אחוז מהקלט התפיסתי מגיע מהעיניים. זה אומר שכל החלטה שספורטאי מקבל תוך כדי אימון או תחרות, מתפרקת לתגובות חזותיות, תפיסתיות, קוגניטיביות ומוטוריות. ספורטאים בכל ענף, יכולים למקסם את הביצועים הספורטיביים שלהם על ידי אימון מהירות, כוח וזריזות, וכן על-ידי ראיית ספורט מיטבית, שיכולה לעזור להם לראות חד יותר, להגיב מהר יותר ולשפר את המודעות והתפיסה שלהם.

הראייה תשפיע על הביצועים בספורט | צילום: שוונג

אין לי ספק שאתם מבינים את החשיבות של בדיקות עיניים סדירות לשמירה על בריאות טובה, גם לכם וגם לילדים שלכם. אבל האם שקלתם את הקשר בין איכות הראייה לביצועים הספורטיביים שלכם?

כשזה מגיע לביצועי ספורט, היכולת לעבד מידע ביעילות, לעקוב אחר תנועה ולהשתמש בשתי העיניים יחד – יכולים לשפר את הביצועים שלנו, ואפילו לעשות את ההבדל בין מקום ראשון למקום שני. רק כמה שניות שיכולות לעשות את ההבדל הזה – כמה שניות שאפשר לייחס אותם למצב הראייה שלנו.

בדיקות עיניים למעשה לא רק מאתרות בעיות פוטנציאליות או לקות ראייה, אלא גם יכולות להעריך מיומנויות חיוניות, מאחר וראייה היא תהליך מורכב הכולל את אופן התקשורת בין המוח והעיניים. המיומנויות החזותיות האלה פועלות יחד כדי ליצור תמונה מלאה של הסביבה שלכם. כתוצאה מכך, הן חיוניות מאד בחיי היומיום שלנו, ועל אחת כמה וכמה בתחום הספורט.

כמובן שראייה טובה משחקת תפקיד חיוני בעיבוד המסרים מסביבת הפעילות שלכם וקבלת החלטות מהירות. קחו לדוגמה טניס – ספורט שדורש מיקוד וחדות ראייה יוצאי דופן. ברור שלספורטאי עם כישורים חזותיים מעולים עשוי להיות יתרון על פני אלה שאין להם.

לינה גלושקו. תיאום עין-יד קריטי בטניס | צילום: באדיבות אלכס גולדשטיין, איגוד הטניס בישראל

חוקרים זיהו כמה מיומנויות חזותיות החיוניות לביצועי ספורט. אציין כמה מהם:

חדות ראייה/בהירות ראייה: היכולת לראות טוב מרחוק – תחשבו על רכיבת שטח או כביש – היכולת הזו מאפשרת תכנון מסלול או תכנון תנועה מראש, הימנעות מהיתקלות באובייקטים (ניידים או נייחים), דבר שמעלה את רמת הבטיחות שלנו והימנעות מפציעות.

ריכוז/זיכרון חזותי: היכולת לזכור פרטים, הידועה גם כצילום תמונת מצב מחשבתית, או היכולת להתמקד באובייקט בודד מבלי להסיח את הדעת. תחשבו על ניווט בים בעת שחייה. אנחנו מחפשים אובייקט קבוע, כמו בניין למשל, מגדלור או אפילו מצוף או סירה נייחים, שלמעשה מהווים סמנים לכיוון השחייה.

תיאום עין-יד-גוף: הכוונה של הידיים או הגוף באמצעות העיניים – עד כמה יכול ספורטאי לפרש קלט חזותי ולבצע את התגובה המוטורית המותאמת. כרוכבים למשל, אנחנו קודם כל רוכבים עם העיניים… ואז הגוף וכיוון התנועה מתכווננים בהתאם.

ראייה היקפית: היכולת לראות דברים בזווית העין ולהשתמש במלוא שדה הראייה. בריצת שטח למשל, שדה ראיה רחב נותן לנו הרבה מידע של שטח הפעילות הפרוש לפנינו, כמו סלעים, עצים, אבנים וכדומה, ומאפשר לנו תכנון מושכל וזמן תגובה מהיר.

איריס גבעון בישראמן. ראייה היקפית חשובה | צילום: צלמי שוונג

ניגודיות: היכולת לזהות ולעקוב אחר אובייקטים על רקעים שונים – חשוב בספורט עם רמות ותנאי אור משתנים. למשל הבחנה בין מים לשמיים בפעילות ימית. אגב, יצרני מותגי הספורט המובילים הכניסו את טכנולוגיית הניגודיות לתוך העדשות, מה שבהחלט מעלה את איכותן ומשדרג את מיומנות הראייה.

לסיכום, חשוב שמערכות הראייה יתפקדו בצורה האופטימלית, ולשם כך מומלץ לבדוק את הראייה אצל אנשי מקצוע מוסמכים לטיפולי עיניים (אופטומטריסט או רופא עיניים) בעלי מומחיות באופטיקה ספורטיבית. כל סוג ספורט דורש מערך מיומנויות ויזואליות חשובות ביותר. הראייה מספקת לספורטאים את המידע לגבי היכן ומתי לבצע. היא למעשה האות שמכוון את הגוף להגיב בהתאם. אם מערכת הראייה אינה מקבלת מסרים בצורה מדויקת או מספיק מהירה, הביצועים עלולים להיפגע, וגרוע מכך – אנחנו עלולים ליפול ולהיפצע.

אם יש לכם ספק לגבי חדות הראיה שלכם, או לגבי אחת המיומנויות החזותיות שהוצגו כאן, אתם מוזמנים לתאם בדיקת ראיה ולקבל ייעוץ אופטי מקצועי בהתאם. לפרטים אתם מוזמנים לריינד אופטיקס, כנסו לאתר או צרו קשר בטלפון – 03-6358989 או 0546661076

שימו לב: למשתתפי הישראמן ניתנת הטבה משמעותית בבדיקת הראיה ובפתרון האופטי הנדרש.


הכתבה בשיתוף ריינד אופטיקס






אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג