לקראת אליפות אירופה באתלטיקה: כל מה שרציתם לדעת על הרצים הישראלים

אליפות אירופה באתלטיקה קלה יוצאת לדרך בברלין ודיאנה ויסמן תתחרה כבר ביום שני בערב לפני שהאליפות תיפתח רשמית. מיהם הרצים הישראלים בברלין ועד לאן הם יכולים להגיע?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

קראו גם: דיאנה ויסמן לא עלתה לחצי הגמר באליפות אירופה
דונלד סנפורד עלה לחצי הגמר באליפות אירופה


הקיץ ממשיך להתחמם באירופה ולא רק בגלל מזג האוויר, ובמקביל לאליפות אירופה בשחייה שמתקיימת בגלזגו תיפתח היום (שני) אליפות אירופה באתלטיקה קלה בברלין.

המועמדת למדליה. לונה צ'מטאי | צילום: צלמי שוונג

עוד כתבות בנושא 
דיאנה ויסמן: "יש הרבה מצבים שבהם אני הולכת לבכות, וחוזרת" 
מה גרם ללונה צ'מטאי לפרוץ לצמרת העולמית של האתלטיקה? 
שיא ישראלי חדש למארו טפרי בחצי מרתון 

את ישראל ייצגו הפעם 9 אתלטים, 7 מתוכם הם רצים למרחקים של 100 מטר ועד מרתון ובהם נתמקד. באופן רשמי האליפות נפתחת אמנם ביום שלישי ה-7 באוגוסט, אבל כבר היום, במין סוג של "פריוויו" לאליפות, תתחרה דיאנה ויסמן במוקדמות ה-100 מטר לנשים.

דיאנה ויסמן 

מקצוע: 100 מטר נשים

באליפות ישראל האחרונה בהדר יוסף דיאנה ויסמן תפסה את הכותרת הראשית כבר בריצת חצי הגמר ל-100 מטרים בשעה הראשונה של האליפות. היא שברה סוף סוף את שיאה של אסתר רוט-שחמורוב שהחזיק מעמד מ-1972 וקבעה שיא ישראלי חדש, 11.38 שניות.

ויסמן הצליחה למעשה לשפר העונה פעמיים את שיאה הישראלי, בכל פעם במספר דו ספרתי של מאיות וזה כבר הישג מאוד מרשים ולא אופייני לספרינטרים ברמה כזאת. וכעת, ויסמן בת ה-20 ניצבת בפני האתגר הגדול ביותר בקריירה שלה עד עכשיו – אליפות אירופה לבוגרות.

העלייה לחצי הגמר תהיה קשה. דיאנה ויסמן | צילום: טיבור יגר

כבר היום בשעה 19:57 (שעון ישראל) היא תזנק למקצה המוקדמות השלישי מבין שלושה ל-100 מטרים כשהמטרה שלה תהיה לעלות לחצי הגמר. כדי להגיע לחצי הגמר היא תצטרך להיות בין 3 הראשונות במקצה (עולות אוטומטית) או בין 4 הרצות המהירות בשלושת המקצים שלא סיימו במקומות 1-3. כדי להבין את גודל המשימה, רק במקצה של ויסמן ירוצו אילה דל פונטה השוויצרית (שיא אישי של 11.21 שנ' השנה), אינה ייפטימובה הבולגריה (שיא אישי של 11.20 שנ') שניצחה אותה השנה באליפות הבלקן, פיל הילי האירית (שיא אישי של 11.28 שנ'), אירנה סיראגוסה האיטלקיה (שיא אישי של 11.21 שנ') ורפאילה ספנודאקי היווניה (שיא אישי של 11.27 שנ'). המשימה תהיה קשה מאוד, אבל עם דבר אחד אי אפשר להתווכח – אם ויסמן תצליח לשבור שוב את שיאה הישראלי בברלין, זה יהיה הישג אדיר. חצי הגמר, בשאיפה שויסמן תעפיל אליו, יתקיים ביום שלישי ב-21:05.

דונלד בלייר סנפורד

מקצוע: 400 מטר

לפני 4 שנים דונלד בלייר סנפורד הפך לישראלי השני שזכה במדליה אחרי אלכס אברבוך. הוא זכה אז במדליית הארד באליפות אירופה עם זמן של 45.27 שניות. התוצאה ההיא עומדת פחות או יותר באמצע בין שיאו האישי והישראלי (45.04 שנ') לבין תוצאת השנה שלו ב-2018 (45.49 שנ'). אפשר להעריך שמשהו באמצע גם יספיק לו כדי לעלות לגמר באליפות אירופה.

בין המתחרים הבולטים שלו בתחרות הפעם: האחים הבלגים ג'ונתן בורלה (שיא אישי 44.43 שנ') וקווין בורלה (44.56 שנ'), אלוף העולם באולם פאבל מסלאק הצ'כי, אוסקר הוסיוס הספרדי שקבע העונה 44.73 שנ', מתיו הדסון סמית הבריטי (שיא אישי של 44.48 שנ'), מרטין רוני הבריטי (44.45 שנ'), לימרבין בונבצ'יה ההולנדי (44.72 שנ') וגם האלוף האולימפי ב-400 משוכות קרסטן וורהולם מנורבגיה. מקצה המוקדמות יתקיים ביום שלישי ב-11:30 בבוקר. אם סנפורד יעלה לחצי הגמר הוא יתקיים ביום רביעי ב-20:30 ואילו הגמר יתקיים ביום שישי ב-22:05.

דונלד סנפורד תחרות גביע החורף

כבר זכה במדליה באליפות אירופה. דונלד סנפורד | צילום: תומר גמינדר

לונה צ'מטאי-סלפטר 

מקצועות: 5,000 ו-10,000 מטר

בהמשך לאתלט הקודם ברשימה, אם יש מישהי שמועמדת להפוך למדליסטית הישראלית הרביעית באליפות אירופה (אחרי חנה קנייזבה שעשתה זאת ב-2016) הרי שזו לונה צ'מטאי-סלפטר, שעשתה השנה התקדמות גדולה בריצות המסלול וגם בריצת חצי המרתון.

לאליפות אירופה היא מגיעה עם התוצאה הטובה ביותר השנה מבין המתחרות בריצת ה-10,000 מטר שתתקיים ביום רביעי (21:40 לפי שעון ישראל). בריצה זו אין מוקדמות ו-28 רצות יתחרו בגמר. צ'מטאי-סלפטר כבר רצה השנה בלונדון 31:33.03 דק' וזהו גם שיאה הישראלי. נראה שהיריבה הגדולה ביותר שלה תהיה אלופת אירופה יסמין צ'אן הטורקיה ממוצא קנייתי. שתיהן אגב חולקות את אותה סוכנת כך שיצא להן גם להתאמן יחד לקראת האליפות ויתכן והן גם יגבשו אסטרטגיה משותפת שהמטרה שלה תהיה להתיש מתחרות אחרות. צריך לזכור שעד היום צ'מטאי-סלפטר קבעה את התוצאות הטובות ביותר שלה בתחרויות שבהן היא היתה הרצה הדומיננטית, ויהיה מעניין לראות איך היא מתפקדת מול רצות אחרות ברמה גבוהה בסביבה.

אז חוץ מצ'אן שלה יש שיא אישי של 30:26.41 דק', יהיו עוד 7 רצות שכבר ירדן מ-32 דקות ואליהן צ'מטאי-סלפטר תצטרך לשים תשומת לב. מדובר בין השאר בשתי הולנדיות שככל הנראה יעבדו יחד, סוזן קרומינס וייפ וסטנבורג, ובפורטוגליות אינס מונטיירו ושרה מוריירה.

בריצת ה-5,000 שתתקיים ביום ראשון שינעל את האליפות, צ'מטאי-סלפטר כבר לא נחשבת למועמדת למדליה. היא אמנם קבעה השנה שיא ישראלי מרשים גם במרחק הזה (15:17.81 דק'), אך גם כאן תתחרה יסמין צ'אן ונראה שזה יהיה בעיקר נגד סיפאן חססן ההולנדית שהיא מדליסטית הארד מאליפות העולם האחרונה. מצד שני צריך לזכור שצ'מטאי-סלפטר לא הפסיקה להפתיע השנה, אז אי אפשר לדעת איזה הפתעות היא עוד מתכננת כך שכדאי לשים לב גם לריצה הזו.

שיפור אדיר השנה. אדווה כהן | צילום: טיבור יגר

אדווה כהן 

מקצוע: 3,000 מכשולים

אמנם הרצה הקודמת ברשימה לקחה אליה השנה את כל תשומת הלב, אבל מה שאדווה כהן הצליחה לעשות בעונה הזאת זה גם משהו שלא נראה הרבה זמן בתחום הריצות למרחקים ארוכים בארץ. מאז שהחליטה להתמקד בריצת ה-3,000 מכשולים היא ניפצה את השיא הישראלי מספר פעמים והביאה אותו לרמה בינלאומית סבירה. בנוסף, היא עושה חיל בליגת המכללות בארצות הברית.

השיא הנוכחי של אדווה כהן הוא 9:48.48 דק', וצריך לזכור שזה היה מספיק טוב כדי להביא אותה לברלין 2018 אבל צריך ככל הנראה להיות קצת יותר טוב כדי להגיע לגמר. לפי ההערכות, אדווה כהן תצטרך לשפר את שיאה בכמה שניות טובות, אולי אפילו 10, כדי שיהיה לה סיכוי להגיע לגמר. אחרי כל מה שהיא עשתה השנה זה לא נשמע מופרך, אולי היא עוד תפתיע. מקצה המוקדמות יתקיים ביום שישי ב-13:25 (שעון ישראל). הגמר ביום ראשון ב-21:55.

מארו טפרי 

מקצוע: מרתון

ההתקדמות הגדולה של מארו טפרי השנה היתה בריצת חצי המרתון. זה התחיל באליפות העולם בולנסיה אז הוא שבר שיא עתיק מאוד של איילה סטאין וקבע 1:02:24 שעה. כמה שבועות לאחר מכן שיפר את השיא בשתי שניות נוספות בהמבורג. ועכשיו יהיה מעניין לראות איך זה בא לידי ביטוי בריצת המרתון ברחובות ברלין, אבל צריך גם להזכיר שבניגוד למרתון ברלין המהיר, כאן מדובר במרתון בהקפות כך שקשה לבנות בו על שיאים אישיים.

אם לוקחים את כל הנתונים האלו בחשבון אפשר להגיד שבגלל ההשתפרות הגדולה של טפרי אולי כן אפשר לבנות ממנו על תוצאה שתהיה באזור השיא האישי שלו שנקבע בשנה שעברה במרתון פריז (2:17:55 שע'). אם יעשה זאת, זו ללא ספק תהיה הצלחה עבורו.

איך היכולת שלו בחצי מרתון השנה תבוא לידי ביטוי במרתון? מארו טפרי | צילום: צלמי שוונג

גירמה אמרה 

מקצוע: 10,000 מטר

השנה גירמה אמרה ניצח את מרתון טבריה בתוצאה מעולה של 2:15:30 שעות ועושה רושם שיש לו את הפוטנציאל גם לשבור את השיא הישראלי של איילה סטאין וגם להגיע במרחק הזה למשחקים האולימפיים בטוקיו. באליפות אירופה הוא בחר לרוץ 10,000 והיה לו את הקריטריון המתאים.

גם כאן אין מוקדמות, אלא רק ריצה אחת. אמרה לא ממש מועמד להתברג בצמרת, אבל גם במקרה שלו כל תוצאה שתהיה טובה משיאו האישי (בהנחה שלא תהיה ריצה טקטית מדי) תהיה הצלחה ותוכיח שהוא יכולל להמשיך ולשפר את המהירויות שלו למרות שהוא פחות או יותר בחר במרתון. שיאו האישי של אמרה הוא 28:10.32 דק' ואילו השיא הישראלי של איימרו עלמיה הוא 28:09.42 דק'.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג