טוקיו 2020: גורבנקו סיימה שמינית ב-100 גב, לא העפילה לגמר ב-200 מעורב אישי

לאחר שעשתה היסטוריה, השחיינית הישראלית לא הצליחה להעפיל לגמר גם במשחה שבו זכתה באליפות אירופה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הכתבות והסקירות האולימפיות בשוונג – טוקיו 2020

השחיינית אנסטסטיה גורבנקו שהפכה לאישה הישראלית הראשונה שמשתתפת בגמר אולימפי סיימה הבוקר שמינית בגמר ה-100 מ' גב. במשחה השני שלה ל-200 מ' מעורב אישי סיימה עשירית ולא העפילה לגמר. זה היה היום שהיה בבריכה האולימפית.

נשים 100 מ' גב – גמר

אנסטסטיה גורבנקו מסיימת במקום השמיני עם זמן של 59.53, וכך משווה את הישגו של איתן אורבך מסידני 2000 ורביעיית השליחים מאטלנטה 1996, ובכל מקרה, זהו ההישג הגודל ביותר של כל שחיינית ישראלית בכל הזמנים.
הזמן של אנסטסטיה היה איטי ב-23 משיא ישראל אותו קבעה אתמול.

אנסטסיה גורבנקו באליפות אירופה בשחייה (ארכיון) | צילום: באדיבות איגוד השחייה

שיאנית העולם מהחודש שעבר, קיילי מקאון האוסטרלית, נוגעת ראשונה בקיר עם שיא אולימפי חדש (שנשבר לא פחות מחמש פעמים שונות במהלך התחרות ע"י שלוש שחייניות שונות) של 57.47. הקנדית קיילי מאסה מסיימת שנייה עם 57.72, לפני רייגן סמית' האמריקאית עם 58.05.

נשים 200 מ' חופשי – חצי גמר

המשחה מסתמן כחילוף דורות אחד גדול. הזוכה במרחק הכפול, אריאנה טיטמוס האוסטרלית, עולה ראשונה לגמר עם 1:54.82. סיבון האוגי מהונג-קונג, שמסתמנת כאחת ההפתעות הגדולות בתחרות, עולה מהמקום השני ויריבתה המרה של טיטמוס והמנצחת מריו, קייטי לדקי, עולה מהמקום השלישי.

פדריקה פלגרני האיטלקייה ומי שהמשחה מזוהה עימה באופן כמעט אבסולוטי מאז זכתה בכסף עוד באתונה 2004, מצליחה להשתחל לגמר מהמקום השביעי. מחזיקת השיא האולימפי וידידתו הקרובה של מייקל פלפס אליסון שמידט נשארת מחוץ לגמר.

צ פ ו | הוא מאושר או כועס? התגובה שכבשה את הרשת של מאמנה של טיטמוס

גברים – 200 מ' חופשי – גמר

הממלכה הבריטית שמחה וצהלה – שני המקומות הראשונים לשחייני האי. תום דין מהמם את יושבי הבריכה בטוקיו עם תוצאת השנה בעולם של 1:44.22 ושיא בריטי בדרך לתואר האלוף האולימפי. ידידו לנבחרת בעל הבייבי-פייס ואינסטינקט הקילר, דאנקן סקוט, מסיים 4 מאיות השנייה אחריו לאחר שבחצי המרחק הסתובב רק במקום השישי, כשלאורך 150 מ' הצעיר הקוריאני סאן-וו, ובשיעור של איך לא-לשחות מאתיים מ' חופשי, סיים רק במקום השביעי.

את הפודיום השלים מהמסלול השמיני בשיא דרום-אמריקאי פרננדו שפר הברזילאי עם 1:44.66, 2 מאיות השנייה בלבד מדיוויד פופוביץ' בן ה-16 הרומני.

גברים 100 מ' גב – גמר

כולנו התרכזנו בקרב בן מרפי לקולסינקוב, וכמו שהפתגם אומר – שניים רבים, השלישי לוקח. יבגני רילוב המייצג את הוועד האולימפי הרוסי מסיים ראשון עם 51.98 ושיא אירופאי חדש, ומוסיף מדליה לאוסף אחרי שזכה בארד בריו.

חברו לנבחרת קלימנט קולסניקוב מסיים בזמן של 52 שניות בדיוק, לפני האלוף האולימפי היוצא ושיאן העולם ראין מרפי עם 52.19.

נשים 100 מ' חזה

לידיה יעקובי האמריקאית צפתה באיך רילוב גונב את התואר משני הפייברוטים, וכנראה בהשראתו החליטה לעשות מעשה דומה. בת ה-17 מאלסקה, שעשתה היסטוריה בתור השחיינית הראשונה מהאי הקפוא בנבחרת האמריקאית, קיבלה תאבון מההישג וסידרה לעצמה מתנת סיום תיכון בדמות מדליית זהב. הנערה, שהמשחה החזק שלה הוא בכלל למרחק הכפול, עצרה את השעון על 1:04.95 עם שיא אישי חדש, לאחר פיניש אימתני במיוחד כשהיא חולפת על פני קינג וסקונמייקר.

טיטיאנה סקונמייקר מדרום-אפריקה סיימה שנייה עם 1:05.22, ומעניקה לנבחרתה מדליה ראשונה מבריכת השחייה (נתון מפתיע שכן נבחרת הגברים הדרום-אפריקאית נחשבת באופן מסורתי כטובה מזו הנשית) ותתנחם בשיא האולימפי אותו שברה במוקדמות. האלופה האולימפית היוצאת לילי קינג משלימה את הפודיום עם 1:05.54.

200 מ' פרפר גברים – חצי-גמר

בגמר הולכים להיות שני מאבקים – שבעה שחיינים ייאבקו על מדליית הכסף ומדליית הארד, ואחד כרישטוף מילאק שייאבק נגד שיא העולם שלו. מזכיר לנו שחיין אחר ששלט באופן כה אבסולטי במשחה זה.

מילאק סיים עם תוצאה של 1:52.22, כמעט שלוש שניות מהעולה מהמקום השני (דה דאוס הבריזלאי עם 1:54.97 שבגיל 30 שיפר את שיאו האישי במוקדמות). צ'אד לה קלוס הדרום אפריקאי, זה שהנחיל למייקל פלפס את ההפסד הבודד שלו במשחה במשך כ-15 שנה בלונדון 2012, עלה מהמקום ה-3 עם 1:55.06, ולאחר שהיה רחוק 8 מאיות בלבד מלא להעלות לחצי הגמר כלל (1:55.96) במוקדמות.

בין העולה השני לעולה השמיני מפרידות 34 מאיות בלבד, מה שמעיד על גמר צמד במיוחד (להוציא מילאק כמובן). דאייה סאטו היפני, שפספס גבר ב-400 מ' מ.א., גם כאן לא העפיל לגמר למרות שהיה מועמד למדליה.

נשים 200 מ' מעורב אישי – חצי גמר

כמה פיללנו, כמה ייחלנו. חלקינו אפילו חזו שביום טוב של אנסטסיה גורבנקו וביום פחות טוב של יריבותיה (במיוחד אחרי שמקאון נמחקה מהמשחה לפני המשחקים) נראה מדליה היסטורית, אך זה לא הולך לקרות. אנסטסיה גורבנקו סיימה במקום ה-10 עם 2:10.70 – 11 מאיות השנייה בלבד מהמקום השמיני שהוביל לגמר, כשהמשחה המוקדם יותר של ה-100 מ' גב נתן אותותיו. התוצאה גם איטית בכ-70 מאיות משיאה הישראלי של אנסטסיה. אנחנו עדיין גאים בה.

ראשונה לגמר עלתה קייט דאגלס האמריקאית עם 2:09.21. שנייה היא אבי ווד הבריטית עם 2:09.56 (וזו שסיימה במקום השני אחרי אנסטסיה באליפות אירופה האחרונה), כשקטינקה הוסו עולה שביעית עם 2:10.22 (וזו שסיימה במקום השלישי אחרי אנסטסיה באליפות אירופה האחרונה).
הצגת גמרים – 27.7.21

גברים 100 מ' חופשי

חיכינו וחיכינו, והנה הוא בא – קיילב דרסל, לדעת רבים השחיין הטוב ביותר כיום בעולם, במשחה אישי ראשון במשחקי טוקיו. הפנומן האמריקאי עלה מהמקום השני לחצי הגמר עם שחייה סולידית של 47.73, זמן האיטי בחצי שנייה מהתוצאה אותה קבע לפני יומיים בתור ראשון במשחה השליחים.

ראשון עלה לחצי הגמר תומאס קקון האיטלקי עם 47.71. עוד ישתתפו בחצי הגמר: האלוף האולימפי מריו קייל צ'למרס, קולסניקוב שירצה לקחת את הזהב אחרי שפספס אותו במאה מ' גב והנערים פופוביץ' וסון-וו שינסו לגנוב מדליה אחרי שלא הזדמן להם במרחק הכפול.

זווית ישראלית: מירון חירותי, במשחה משני עבורו, גמע את המרחק בזמן של 49.26, 26 מאיות איטי יותר משיאו האישי. מירון יתרכז במשחה העיקרי שלו, 50 מ' חופשי.

נשים 200 מ' פרפר

משחה שסיפק לא אחת דרמות במשחקים האולימפיים – ראו המהפך שחוללה האנדרדוג מיסטי היימן בסידני 2000, על חשבון שתי הפייבורטיות המקומיות לזכייה – אוניל ותומאס, כשזכורה לא פחות הרמת היד של חברתה לנבחרת של היימן, קייטלין סאנדנו, שסיימה שישית בגמר זה.

צ פ ו | מיסטי היימן בסידני 2000 – השחייה מתחילה ב-4:16 דק'

הרבה דברים מוזרים קורים במשחקים האולימפיים. לפעמים שחיינית שוחה בלי משקפת. לעתים קרובות יותר האמריקאים פוסלים בשליחים באתלטיקה. אבל מקרה ובו כל השחייניות שהשתתפו במשחה מסוים עלו לחצי-הגמר, לא זכור לחובבי הענף הרבה זמן. קטינקה הוסו החליטה שלא לשחות את המשחה המפרך כדי להתרכז ב-200 מ.א., וכתוצאה מכך מספר השחייניות המשתתפות עמד בדיוק על 16 – כך שכל מי ששחתה, גם עלתה לחצי הגמר.

כדי לסבר את האוזן, השחיינית מהונדורס שעלתה מהמקום ה-16 והאחרון, שחתה את המשחה בזמן של 2:15.36, איטי ב-4 שניות מהזמן שהיה נדרש לעלות לחצי הגמר באותה סידני 2000 (ומאז זרמו מים בבריכה). צריך גם קצת מזל בחיים.

על כל פנים, ראשונה לגמר עלתה סגנית האלופה האולימפית הטרייה, זאנג יופיי הסינית עם 2:07.50.

גברים 200 מ' חזה

ארנו קמינגה ההולנדי, סגנו של אדם פיטי במחצית המרחק, קיבל תיאבון ועלה לגמור מהמקום הראשון בצוותא עם זאק סטאבלי-קוק האוסטרלי עם 2:07.37.

זווית ישראלית: רון פולונסקי שחה את המרחק בזמן של 2:12.71, 22 מאיות איטי משיאו האישי גם כן.

שליחים: גברים 800 מ' חופשי

זה היה קרוב יותר משציפינו. הבחורים הישראלים (דניס לוקטב, דניאל נמיר, תומר פרנקל וגל כהן-גרומי) בהופעה מרשימה בבריכה סיימו במקום ה-10 עם 7:08.65, שיפור של יותר משלוש שניות לשיאם הלאומי כשהיו בדבוקה המובילה בחציו הראשון של המשחה. הגדיל לעשות דניס לוקטב, ואחרי הופעה פושרת במשחה האישי, סיים את חלקו בתור ראשון בשליחים (שכן רק השחיין הראשון במשחה שליחים יכול עם תוצאתו לקבוע שיא במשחה אישי) עם שיא ישראל חדש של 1:46.64, זמן שהיה מעניק לו את הכרטיס לחצי הגמר.

עדיף מאוחר מאף פעם. החבר'ה היו רחוקים פחות משנייה מהבריזלאים שעלו לגמר מהמקום השמיני, ועקפו נבחרות שעל הנייר הן כמה רמות מעליהן כמו צרפת ויפן המארחת. אפילו סין שסיימה במקום התשיעי עקפה אותם ב-28 מאיות בלבד. נתון מאוד מרשים לאור העובדה שמדובר במדינה של מיליארד וחצי איש.

אחרי התצוגה של סקוט ודין בגמר ה-200 מ' חופשי, הבריטים, בהיעדרו של סקוט עצמו, עלו מהמקום הראשון עם 7:03.25 איתות כוונות מאוד ברור שהם לא מתרגשים מההגמוניה האמריקאית במשחה זה בארבע אולימפיאדות האחרונות.

גברים 800 מ' חופשי – אישי

הופעת בכורה למשחה במשחקים האולימפיים – ועומד להיות צפוף. מיכאלו רומנצ'וק האוקראיני, אלוף אירופה הטרי, עם שיא אולימפי (הגיוני סך-הכל) של 7:41.28. כחצי שנה אחריו עלה שחיין המים הפתוחים פלוריאן וולברוק הגרמני. האיטלקי פלטריניירי, מחזיק שיא העולם ל-1,500 מ' חופשי בבריכות קצרות שנשבר על כאן בישראל בבריכה בוינגייט, הגיע לגמר מהמקום האחרון עם 7:47.73.


הכותב הוא מאמן שחייה והעורך של בלוג השחייה "ספרטה"



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג