האם אתם צריכים מאמן ריצה?

התשובה לכותרת המאמר היא, "כן". המאמן שליו ברוש מסביר מה תפקידו של המאמן ולמה כדאי לכם לשים לב
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

התשובה לכותרת המאמר היא, "כן". אבל אתחיל קודם בהיסטוריה אישית. בשנת 1984 התחלתי לשחק כדורגל במחלקת הנוער של מכבי נתניה, את המאמן הראשון שלי אזכור תמיד, קראו לו אלברט גזל, אני זוכר שהוא ביקש לבעוט לשער בעיטה מלאה, ואני בעטתי עם הפס ולמרות שכבשתי שער, הוא מיד צרח עליי, אני כמובן השפלתי את מבטי למטה הרגשתי שאכזבתי אותו. מאותו הרגע בכל פעם שבאתי לבעוט בכדור וידאתי שאני בועט עם בעיטה מלאה לשער. זו השפעה של מאמן, מדובר בחינוך וזה רק חלק מתפקידיו הרבים.

תומך ומלווה | צילום: shutterstock

שני המאמנים האחרונים שאני מכיר שהיתה להם השפעה אבסולוטית על הקבוצה היו אלכס פרגוסון, המאמן של מנצ'סטר יונייטד ופיל ג'קסון שאימן את שושלת השיקגו בולס והלייקרס. למרות ששניהם אימנו כוכבים ברמות הגבוהות: אריק קאנטונה, מייקל ג'ורדן, קובי בראיינט ושאקיל אוניל – הם שלטו בקבוצה שלהם ובשחקנים בצורה מלאה. הם הביאו את "האני מאמין" שלהם לקבוצה והשחקנים, כולל הכוכבים הגדולים בהיסטוריה, סמכו עליהם כיבדו אותם ואת ההיסטוריה כולנו מכירים.

 תפקיד המאמן 

כמובן שיש שוני גדול בין אימון מקצועני שבו למאמן יש תפקיד ברור ומעטפת שלמה שדואגת לכל השאר, לבין מאמן בספורט חובבני שלרוב יבצע מספר תפקידים כי המעטפת קטנה יותר. אך דבר אחד משותף להם, המאמן צריך להשפיע על המתאמן שלו, ברגע שהוא מפסיק להצליח, הסתיים תפקידו.

אז אם נחזור למחוזות החובבים, לפני מספר ימים חזרתי מיוון עם מתאמן שלי חגי סלע, שהחליט לעשות את מרוץ הספרטתלון היוקרתי ביוון. חגי הוא ספורטאי סבולת בשנים האחרונות ולא היה צורך ללמד אותו לרוץ. העבודה אתו היתה בעיקר מנטלית ושחררנו המון מניירות שהיו טבועות בו. יאמר לזכותו שהוא שיתף פעולה, דבר שהוביל להצלחה.

חגי סמך עלי, כתבתי לו תכנית אימונים, דאגתי לו למימון חלקי, דרבנתי אותו במשברים ונסעתי ללוות אותו בתחרות שנמשכת 40 שעות ללא שינה. אמרתי לו את הדברים שהיה צריך לשמוע תוך כדי התחרות, דברים שהיו לפעמים קשים ולא נעימים כאשר רק מטרה אחת לנגד עיניי, ההצלחה שלו.

תפקיד המאמן להביא אותך להישגים | צילום: shutterstock

 ליווי ותמיכה 

מאמן זה מקצוע ולא עבודה צדדית להשלמת הכנסה. המאמן הוא צריך לכתוב תכניות אימון, לתת משובים למתאמנים, להעביר את האימון, לחפש שיתופי פעולה, לתכנן תכנית שנתית למרוצים, לשלב גם אירועים חברתיים ונסיעות לחו"ל לתחרויות, מחנות אימונים ובעיקר לתת יחס למתאמנים גם מחוץ לשעות האימון.

בעיניי תפקיד המאמן הוא הרבה יותר מכותב תכניות אימון, את זה אפשר למצוא בחינם ברשת. תפקיד המאמן הוא לגרום לך להיות טוב יותר ממה שהיית לפני שהגעת אליו. תפקידו להביא אותך להישגים ולא פעם הוא ישתמש במניפולציות כדי לדרבן אותך, יתמוך בך בעת משברים, ילווה אותך, יפיג חששות מליבך, ידחוף אותך קדימה, יעיר לך כשתטעה ויעזור לך לתקן את הטעות.

בנוסף לכך תפקיד המאמן למצוא את הנקודה המדויקת בין אימונים אינטנסיביים שמקדמים אותך, לבין עומס יתר שעשוי להוביל לפציעה או להפחתה בחשק. היכולת של מאמן להכיר את המתאמנים ולדעת מתי מתקרבת נקודת השחיקה ולעתים להוריד רגל מהגז של האימונים ואפילו לשלב כיף כדי לצאת קצת מהשגרה ולהטעין מצברים.

את כל זה לא לומדים באף קורס, זה משהו שחלק מהמאמנים נולדו אתו וחלק יירכשו עם השנים והניסיון שיצברו. אין תבנית אחידה למאמנים, יש המון סוגים וגישות אימון שונות אבל אם כל הדברים המוזכרים למעלה, לא קורים לך כמתאמן, כדאי שתבדוק שוב. ולכם הגולשים כאן באתר שוונג, שמתכננים לעשות שינוי מקצועי או הסבת מקצוע, אל תתפתו לחשוב שיש באימון תהילה גדולה, אבל כן יש רגעי אושר מסוימים.

ברוב המקרים זה יפגע ביכולות שלכם כספורטאים במידה ואתם עדיין פעילים. אז אם אין לכם כוונה לתת 100 אחוז בזמן ובאנרגיה עבור המתאמנים שלכם, ותרו מראש. מאמן זה יותר מטייטל, זה מקצוע.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג