ירידה לצורך עלייה: 8 טיפים לרוכבי הרים בירידות ובסינגלים

אספנו עבורכם 8 טיפים חשובים וכמה סרטוני הדרכה שיעזרו לכם לעשות ירידות בצורה נכונה ובטוחה בסינגלים ובשבילים מבלי להתרסק
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
איך יורדים את הסינגל הזה? | צילום: shutterstock

רכיבה על אופניים, במיוחד אופני הרים, באביב ובפריחה המדהימה שיש סביב, זו הנאה צרופה. אולם מה עושים כאשר מגיעים לירידה טכנית וקצת מדורדרת, או לירידה ארוכה ומהירה? כיצד עוברים את העניין מבלי למצוא את עצמנו הפוכים על הגב?

אחד הדברים שיותר מפחידים ומלחיצים רוכבים בתחילת דרכם, היא ירידה. הרבה פעמים רוכבים מוצאים את עצמם מעדיפים ללכת ברגל ירידות מאשר להתמודד איתן ואף להתיידד איתן כחלק ממערכת יחסים שנרקמת עם השבילים. אספנו עבורכם מספר טיפים שיסייעו לכם לצלוח את הרכיבות בצורה חלקה יותר ולעבור ירידות בצורה מהירה ובלי תקלות מיותרות ופציעות כמובן.

1. להירגע

נכון שירידה היא אחד הדברים היותר מלחיצים ולפעמים אף מפחידים שיש, אבל שפת גוף היא אחד המפתחות החשובים בדרך למטה. באופן טבעי, כשאנחנו מפחדים, הגוף שלנו נוטה להיות נוקשה יותר, אנחנו נוטים להחזיק את הכידון חזק מאוד, לפעמים עד כדי כאב ונועלים את המרפקים והברכיים.

כדי לסגל לעצמכם טכניקת ירידה טובה ונכונה, קודם כל חשוב להירגע, לנשום עמוק ולהרפות את הגוף. גוף נוקשה מדי ונעילת מפרקים, מקשים על יציבות והגמישות שלכם על האופניים ופעמים רבות אף יאטו אתכם מאוד (לפעמים להאט בירידה, זה מסוכן אף יותר מלא להאט כלל).

שחררו את המרפקים הנעולים והברכיים ואיחזו את הכידון בצורה בטוחה, אך לא חזקה מדי. תסמכו על האופניים שלכם, על הצמיגים, המתלים והבלמים. מהנדס האופניים שייצר אותם ידע בדיוק מה הוא עושה ואופני הרים כשמם כן הם, מתוכננים לרכיבה בהרים ומעבר מכשולים בדיוק מהסוג הזה.

2. אימון בקטן לפני ירידה גדולה

אם אתם חוששים מירידות, תתחילו בקטן. אין צורך להתחיל מייד בירידות הגדולות, והארוכות. צאו לשטח וביחרו ירידונת קטנטונת עליה תוכלו לבצע את הניסיונות הראשונים שלכם. להתרגל למנח הגוף, להרגע, להרגיש את הגוף רפוי יותר (אבל עדיין לאחוז טוב בכידון כמובן) ולבצע אימונים בסביבה סטרילית ורגועה.

צ פ ו | סרטון המדגים צעד אחר צעד כיצד נכון לרדת ירידה תלולה

3. לבחור קו

כל רוכב דאונהיל מקצוען, לפני שהוא יורד בשעטה מטה, הוא מתכנן לפני כן היכן הקווים עליהם יעבור. תיכנון נכון של קו הרכיבה יסייע לכם להעלות את הביטחון כיוון שתדעו להיכן עליכם לכוון את הכידון וגם יעלה את המהירות שלכם. גם אם מדובר באימון הירידה הראשון שלכם וגם אם הירידה היא קטנטנה, הניחו את האופניים בצד ורדו ברגל את הירידה, הכירו את זווית השיפוע ואת הקוים עליהם אתם מעוניינים לרכוב.

4. בחירת הילוך

כמו בכל דבר בחיים, גם באופני הרים ובעיקר בקטעים טכניים, עם הזמן מגיע הניסיון, לכן אל תרגישו שאתם עושים משהו לא נכון, פשוט תנו לעצמכם את הזמן כדי ללמוד לאט לאט מה הוא ההילוך הכי נכון לירידה אותה אתם עומדים לרדת עכשיו ואיזה מנח גוף הכי נכון להיות בו.

בחירת הילוך בירידה, תלויה מאוד מאוד במה שמגיע אחריה. אם זו ירידה ארוכה מאוד עם שיפוע קטן ואתם מעוניינים לייצר מהירות, כלומר להמשיך ולדווש, בחרו פלטה גדולה מקדימה וגלגל שיניים הכי קטן מאחורה (או בשפה חופשית "הילוך כבד/נמוך") וכך תוכלו לפדל ולייצר מהירות במקביל. אם מדובר על ירידה קצרה שאחריה אמורה להגיע מייד עליה (סגנון סינגל בארי או סינגלים בבן שמן), בחרו הילוך שיתאים לעלייה, כי בירידה הקצרה לא יהיה צורך בפידול (מומלץ כמובן לא ללחוץ על הבלמים וכך לשמר את האינרציה של הירידה לצורך עלייה). בכל מקרה, בחירת הילוך נכון תלויה תמיד בתוואי השטח המשתנה ובמהירות אותה אתם מנסים להשיג. כמו כן, כמובן ברור שרכיבה בבוץ תהיה שונה מרכיבה על אספלט או דרדרת של קיץ.

תיכנון נכון של קו הרכיבה יסייע לכם להעלות את הביטחון | צילום: shutterstock

כתבות נוספות בנושא
7 מיתוסים באופניים שהגיע הזמן לנפץ לכם
כיצד לבחור אופניים ראשונים
מפמפמים את הפאמפטרק

5. מנח גוף

אחד הדברים הכי חשובים ברכיבה על אופני הרים הוא מנח הגוף. אם חשבתם שלרכוב על אופניים, מסתכם בלהניח את הישבן על האוכף ופשוט לפדל, אז תשכחו מזה! ברכיבה על אופני הרים, כל הגוף עובד. הידיים, הרגליים, הבטן, הכל נע, לא נשארים לשבת הרבה זמן על האוכף, הגוף כולו כל הזמן בתנועה.

לפני הירידה מתחילים בעמידת מוצא. עמידה זו היא כאשר הרגליים מקבילות לקרקע, מרימים את הישבן מעל האוכף כאשר הברכיים לא נעולות אלא קפיציות, כלומר שהן נעות יחד עם האופניים ותוואי השטח ולא בניגוד אליו.

5 משקל גוף

ככל שהירידה הולכת ונהיית יותר ויותר זוויתית, משקל הגוף שלנו יעבור באופן טבעי לעבר הגלגל האחורי אולם חשוב לשים לב, לא תמיד יש צורך בכך, הדבר החשוב ביותר הוא לשמור על הגוף כציר מרכזי שתחתיו נעות האופניים. אם הזווית חדה לכיוון מטה ונשאר לשבת על האופניים מבלי להעביר את משקל הגוף אחורה ככל שיידרש או מבלי לזוז כלל, אנחנו יכולים בקלות להתהפך.

לכן, לפני ירידה, עברו לעמידת מוצא (רגליים מקבילות לקרקע), אם ישנו צורך הורידו מעט את האוכף מטה (לא לשכוח להחזיר חזרה בסיום הירידה), חשוב לשלוט על המהירות ולא לשחרר את הבלמים בבת אחת וכך להישאר ללא שליטה וככל שהירידה הולכת ונעשית תלולה יותר כך העבירו את משקל גופכם אחורה אם יש צורך בכך.

6. לשחרר בלמים

נכון שלפעמים זה נשמע מוזר או מפחיד, אבל הרבה פעמים דווקא בירידה, רכיבה איטית מדי עלולה לסכן אותנו ולגרום לנפילות מיותרות הרבה יותר מרכיבה זורמת ו"מהירה" יותר וכן שליטה על הבלמים והמהירות חשובים מאוד בקטע זה. לכן, שימרו על מהירות סבירה, כזו שתהיה לכם נוחה ותאפשר לכם לרדת את הירידה בבטחה מצד אחד ומהצד השני, לא איטית מדי שתגרום לכם להפסיד את האינרציה של הירידה ואף להסתכן בנפילה מיותרת.

צ פ ו | הדגמת שחרור בלמים בזמן ירידה

7. לא ללחוץ רק על בלם קידמי!

לרוכבים יש נטייה ללחוץ רק על הבלם הקדמי, או רק על בלם אחד כאשר הם יורדים ירידה. חשוב מאוד לשמור על איזון בבלימה בין הגלגל האחורי לקדמי וללחוץ על ידית הבלם בצורה עדינה ולא חזקה מדי שעלולה לגרום לעצירה פתאומית של אחד הגלגלים. אם תלחצו על הבלם הקדמי חזק מדי אתם עלולים למצוא את עצמכם מתהפכים קדימה ואם בבלם האחורי, אתם עלולים להחליק (בעיקר בימי הקיץ בהם השבילים מדורדרים). על מנת לוודא שלא תלחצו חזק מדי ותוכל לשלוט על המהירות, השתמשו באצבע אחת על ידית הבלם.

8. להקשיב לעצמכם

אם אחרי הכל, הירידה עדיין נראית לכם מפחידה, או שאינה מתאימה עדיין ליכולות הטכניות שלכם או פשוט אתם חשים חוסר ביטחון, שחררו ולכו ברגל. לחץ חברתי או שכנועים מצד חברים ושותפים לרכיבה, עלולים לפעמים לעשות את הפעולה ההפוכה ולהלחיץ במקום להכנות ביטחון. גם אם תעברו על פני הירידה הזו מספר פעמים בעתיד ועדיין תרגישו חוסר ביטחון לרדת אותה, הכל בסדר, יגיע היום בו תעברו את הירידה הזו מבלי לחשוש כלל, תנו לעצמכם את הזמן להכיר את עצמכם ואת האופניים שלכם.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג