מפמפמים את הפאמפטרק: אל תקראו לזה פארק אופניים, תקראו לזה מתקן אימונים

לפני כ-6 שנים הוקם מסלול הפאמפטרק הראשון בארץ. כיום כבר יש 20 כאלה, אבל לֶמה בדיוק מיועדים השבילים המשופעים האלו?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
פאמפטרק
פאמפטרק

כפר סבא הפכה לאחרונה לעוד עיר שהשקיעה במסלול פאמפטרק. יש כיום כ-20 רשויות שכבר עשו את זה, אבל אם יזדמן לכם להגיע לאותו מתקן בפארק כפר סבא למשל, תראו מסלול מפוצץ בילדים ומבוגרים, שרוכבים אחד אחרי השני במסלול המעגלי המוזר הזה, שנועד כביכול לרכיבה קצת יותר מאתגרת. מאחורי המסלול הזה שנקרא פאמפטרק עומדים הרבה מאוד דברים. בגדול, מדובר במתקן שנועד לעזור לרוכבי שטח לעבוד על טכניקה נטו. מרגע שהם עולים עליו הם לא אמורים לדווש יותר, והשיפועים שלו כמו ריבוי הפניות עוזרים להם לנוע באופניים רק בעזרת הכוח שמפעיל הגוף, וללא דיווש. התוצאה של אימון כזה היא שיפור היכולות של רוכבי השטח לפני שהם רוכבים בטיולים מאתגרים ובסינגלי

 

פאמפטרק בכפר אחים | צילום: אול רייד

מי שבנה את מסלול הפאמפטרק הראשון בארץ היה יפתח סהר, מנהל מועדון ALL RIDE   בכפר אחים, שכיום עוסק לא מעט בהדרכות על המסלול הזה כחלק בלתי נפרד מהדרכות האופניים שהוא מעביר. "כשבנינו את המועדון בכפר אחים התפרסמה מודעה במגזין MOUNTAIN BIKE   על הפאמפטרק והבנו שזה משהו שאנחנו צריכים אצלנו. קנינו תוכניות וב-2007 בנינו את המסלול הזה לבד יחד עם הילדים במועדון. קיבלנו מסלול שיכול להתאים לרוכבים גם ככלי לאימון תחרותי וגם ככלי לספורט עממי, מה גם שהוא הרבה יותר זול לתחזוקה מאשר שני דונם של אדמה בכל פארק עירוני. היום כבר מבינים את זה בהרבה מקומות, וגם מבינים שיש עוד משהו טוב שאפשר לבנות לנוער כדי שתהיה לו תעסוקה".

מה עושים בפאמפטרק? המטרה היא לפמפם וזה אומר לרכב ללא דיווש בעמידת מוצא כשהזרועות והרגליים שולטים על האופניים בנפרד כדי שינועו מטה ומעלה בהתאם למסלול. לאחר מכן צריך לדעת איך להתמודד עם סיבובים לא פשוטים, שאמורים להפוך אותנו לרוכבים יותר טובים. בסיבובים אנחנו אמורים ללמוד איך למקם את הגוף נכון, לאן להטות את האופניים ובכלל לאן לכוון. במילים אחרות, זה המקום ללמוד בצורה בטוחה איך הגוף שלנו צריך לעבוד ברכיבת שטח קשה, מה תפקידן של הברכיים, מה תפקידם של המרפקים וכו'. אם נשלוט בזה, נחסוך לעצמנו הרבה אי נעימויות בשטח.

אז איך בדיוק משרת מסלול הפאמפטרק הקטן יחסית וצנוע את רוכבי אופני השטח? סהר מסביר: "חשוב להבין שהפאמפטרק זה לא פארק אופניים אלא מכשיר אימון שמאפשר לך לעבוד רק על טכניקה של רכיבה במקום קטן ובזמן קצר. היתרון שלו הוא שזה כמו מעבדה. אם אתה טועה, אתה ישר יודע שטעית. אם עשית תנועה לא נכונה זה בא לידי ביטוי, והיתרון הוא שאתה תמיד יכול לעלות עוד פעם ולשפר את זה. רוכבי שטח ודאונהיל עובדים בפאמפטרק על 'בודי ספריישן' שזה הפרדה בין פלג הגוף העליון לתחתון. עובדים כמובן על טכניקות בסיבובים, כשאם אתה לא מבצע אותן נכון אתה מחוץ למסלול. יש הרבה כללים וכמובן שעדיף לעשות את זה עם מדריך שמסתכל ומצביע על מה שצריך לשפר, אבל יש כאלה שיכולים לעשות את זה גם לבד".


לפי מדריכי הפאמפטרק בארץ, יש כאלה שעולים על המסלול הזה ומבצעים אימון של שעתיים, מה שמצריך מאמץ גופני לא קטן ובכך זה לגמרי עונה על הדרישות של אימון טוב ויעיל. מבט על רוכבים מיומנים במסלולי פאמפטרק מלמד שיש שם הרבה מאוד עבודה על פלג הגוף העליון ושרירי הבטן. לעומת זאת, מה שיפה ובולט לעין בפארקים כמו בהרצליה, כפר סבא ונס ציונה זה שלצד הרוכבים המיומנים אפשר לראות לא מעט ילדים, אפילו בגילאים קטנים, שגם אם הם לא לגמרי מבינים את הדרך היעילה ביותר לרכב על המסלול המוזר הזה, הם ללא ספק מפיקים ממנו הנאה ובמידה מסויימת משפרים בכל מקרה את יכולות הרכיבה שלהם, גם אם הם מדוושים. "המסלול הזה מתאים לכולם", מסביר סהר: "אתה יכול לראות שם ילדים בני 4 שרק הורידו את גלגלי העזר, ולצדם רוכבי דאונהיל שהגיעו לעבוד על 'בודי ספריישן'. אצלנו במועדון, אנחנו דואגים לאמן את כל הלידים בפאמפטרק כי זה הבסיס. יש לנו גם נבחרת תחרותית במועדון והאימון הראשון שלה הוא פאמפטרק". 

 

מסלול הפאמפ טרק בבית שמש צילום: מועדון אול רייד

 

אז אימוני טכניקה כבר אמרנו, אפילו התייחסנו לעניין החברתי והעממי, אבל מסתבר שבפאמפטרק יש אפילו תחרויות, שהן בדרך כלל קטנות וחבריות יותר אבל עדיין תחרויות – קיימת אפילו אליפות העולם ברכיבה במסלול פאמפטרק. הרעיון הוא פשוט – שני רוכבים מפמפמים במסלולים מקבילים אך זהים לחלוטין, והמנצח הוא מי שמסיים ראשון את המסלול. ברמות הגבוהות זה נראה מרשים מאוד וגם חברת "רד בול" שמעורבת כמעט בכל ענף ספורט אקסטרימי מארגנת בין השאר תחרויות בפאמפטרק. אז אם חשבתם שכבר יסיתם הכל באופניים, קפצו למסלול הפאמפטרק הקרוב אליכם, יש 20 כאלה בארץ. כשתסיימו, כבר נמצא עבורכם את הטרנד הבא.


דני בורשבסקי | עיתונאי שחולה ספורט וכותב על זה


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג