אוהבים אתלטיקה? הנה כל מה שמחכה לכם בטוקיו!

תחרויות האתלטיקה במשחקים האולימפיים בטוקיו יימשכו 10 ימים כולל המרתון לגברים ביום האחרון. אין ספק שכולם יהיו מרתקים, אבל מה אם צריך לבחור כמה אירועים? אז בחרנו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מיליונים היו רוצים לרוץ בנעליים של אליוד קיפצ'וגה (ארכיון) | צילום: shutterstock

תחרויות האתלטיקה הקלה במשחקים האולימפיים בטוקיו יימשכו 10 ימים, החל מיום שישי ה-30 ביולי (תחילת השבוע השני של המשחקים) ועד ליום ראשון ה-8 שהוא יום הנעילה של המשחקים ובבוקר שלו תתקיים ריצת המרתון לגברים. בתחרויות האתלטיקה נראה 24 מקצועות לגברים, 23 לנשים ועוד אחד מעורב (ריצת השליחים 4 פעמים 400 מיקס). ההנאה והמתח מובטחים כמעט בכל אחד מהם, ומי שבאמת אוהב אתלטיקה יתקשה מאוד לוותר אפילו על מקצה מוקדמות במשך 9 הימים של התחרויות באצטדיון. מצד שני, לא תמיד יש זמן להכל ויש כאלה שירצו להתמקד. אז מהם מוקדי העניין של מלכת הספורט בטוקיו?

התגעגעתם? אליוד קיפצ'וגה | צילום: shutterstock

הישראלים בטוקיו 

9 אתלטים ישראלים יתחרו במשחקים האולימפיים בטוקיו, חמישה מהם בריצות המרתון לגברים ולנשים שיתקיימו בסאפורו.

שלושת הגברים שירוצו מרתון הם מארו טפרי, גירמה אמרה ואיימרו עלמיה. שלושתם רצו שעתיים ו-7 דקות במרתון סביליה ב-2020, כשטפרי הוא השיאן הישראלי עם 2:07:20 שע'. למרתון האולימפי יגיעו כמה מהשמות הגדולים ביותר כולל המרתוניסט הטוב בכל הזמנים אליוד קיפצ'וגה, האתיופים לליסה דסיסה, סיסאי למה ושורה קיטאטה, האלוף האולימפי לשעבר מאוגנדה סטיבן קיפרוטיץ', הרצים היפנים ורצים מזרח אפריקאים שהתאזרחו במדינות המפרץ.

זה אומר שגם אם אחד משלושת הישראלים יהנה ממרוץ חייו, עדיין יהיה קשה לתפוס מקום מקדימה עם כל השמות הגדולים. אם מישהו מהם יתפוס מקום בעשירייה השנייה (בין 11 ל-20) זה יהיה הישג מכובד מאוד.

אצל הנשים, לונה צ'מטאי-סלפטר היא רצת המרתון התשיעית בכל הזמנים עם תוצאה של 2:17:45 שע' ממרתון טוקיו 2020. אבל צריך לזכור שבמשחקים האולימפיים נראה כמה רצות שמקדימות אותה בדירוג כמו שיאנית העולם הקנייתית בריג'יד קוסגיי (2:14:04 שע') ובנות ארצה רות צ'פנגטיץ' (2:17:08 שע') ופרס ג'פצ'ירצ'יר (2:17:16 שע'). הרצות שיגיעו מאתיופיה בעלות שיאים אישיים פחות מהירים משל צ'מטאי-סלפטר, אבל זה לא אומר כלום והקרבות בין כולן פתוחים לחלוטין. אז אולי קוסגיי היא ברמה אחרת, אבל לפחות על הנייר יש לא מעט רצות שיכולות להתמודד על מקום בפודיום.

מאז שניצחה במרתון טוקיו, היתה לה עוד שנה להכנות למרתון האולימפי בסאפורו. לונה צ'מטאי-סלפטר | צילום: צלמי שוונג

שלוש רצות ישראליות נוספות למרחקים שיתחרו בטוקיו הן מאור טיורי במרתון, אדוה כהן ב-3,000 מכשולים וסאלם באיולין-טפרי בריצות 5,000 ו-10,000. כמו כן דיאנה ויסמן תתחרה בריצת ה-100 מטרים ומעבר שלב יהיה מכובד מאוד עבורה. כך גם לגבי חנה קנייזבה-מיננקו בקפיצה משולשת לנשים.

ריצות ארוכות לגברים

בחרנו שלא להתחיל עם מקצוע ספציפי. ריצות ה-5,000 ו-10,000 מטרים נחשבות לריצות ארוכות במתקונת האולימפית באצטדיון, אבל בכל הפעמים הקודמות התרגלנו לראות ספורטאי שזוכה בדאבל היוקרתי. מו פראח עשה את זה פעמיים (לונדון וריו) ולפני קנניסה בקלה (בייג'ינג). החדשות הרעות הן שפראח לא יתחרה השנה בטוקיו מאחר והוא לא הצליח לקבוע את הקריטריון. החדשות הטובות הן שיש אתלט מדהים שהוא בהחלט מועמד לזכות בדאבל ולגרום לזה לקרות בפעם הרביעית ברציפות.

ריצת 10,000: ג'ושוע צ'פטגיי מאוגנדה הפך בקיץ שעבר לרץ הטוב בעולם בשני המרחקים האלה, עם שני שיאי עולם מדהימים שנקבעו באוגוסט ואוקטובר על המסלול בוולנסיה. אז נכון שצריך לזכור שתחרויות עם מכתיבי קצב שנועדו כדי לשבור שיאי עולם שונים מתחרויות גדלות כמו משחקים אולימפיים ואליפויות עולם, אבל צ'פטגיי כבר הוכיח שהוא טוב גם בהן ולמעשה הוא בלי מנוצח בתחרויות גדולות באצטדיון מאז 2018.

אחד מיריביו הגדולים של צ'פטגיי יהיה דווקא בן ארצו, ג'ייקוב קיפלימו (אלוף העולם בחצי מרתון) שגם הוא יתחרה בשני המרחקים. אם צ'פטגיי הוא מספר 1 בכל הזמנים בשניהם, אז קיפלימו הוא מספר 7 בכל הזמנים ב-10,000 ומספר 13 בכל הזמנים בחצי המרחק והוא רק בן 20.

ולחשוב ששני הרצים המופלאים באוגנדה החזיקו עד עכשיו את כל המלים הללו עוד לפני שהגענו לרצים מקניה ואתיופיה. אז בריצת ה-10,000 נראה בין השאר את אחד מרצי המרחקים הטובים ביותר בשנים האחרונות ג'פרי קמוורור ומאתיופיה סלמון ברגה (סגן אלוף העולם ב-5,000) ויומיף קג'לצ'ה (סגן אלוף העולם ב-10,000) וכל זה רק במרחק הארוך.

ריצת 5,000: בריצה הזו עדיין לא ברור סופית האם יתחרה יעקב אינגבריגסטן הנורבגי, שקבע הקיץ שיא אירופי מדהים של 12:48.45 דק' וחלף על פני קיפלימו בדירוג של כל הזמנים (מקום 12). האח הצעיר ממשפחת הספורטאים הידועה אמור לנסות ללכת על הדאבל הבינוני/ארוך, כלומר 1,500 ו-5,000 מטרים. מצד שני, זה דאבל שקשה מאוד לעשות אותו בגלל ריצות חופפות באותם ימים בשני המרחקים. בכל מקרה אינגבריגסטן צפוי להעדיף את ריצת ה-1,500 שבה באופן תאורטי יש לו סיכוי גדול יותר לזכות במדליית הזהב, והוא לא מתכוון להסתפק בפחות מזה.

ריצות ארוכות לנשים 

תיכף נגיע לשיאנית העולם המדהימה, אבל נתחיל עם אתלטית לא פחות מרשימה. סיפאן חסן ההולנדית החזיקה ליומיים את שיא העולם בריצת ה-10,000 והיא רשומה במשחקים האולימפיים גם לריצות ה-5,000 וה-1,500. הרישום הזה מאוד בעייתי כי זה יותר מדי לתשעה ימים באצטדיון. לפני שנתיים באליפות העולם היא הפכה לאתלטית הראשונה בגברים ונשים שזכתה בדאבל של 1,500 ו-10,000 מטרים. דווקא בקמפיין האולימפי הנוכחי היא אמרה לפני מספר חודשים שתתמקד בשתי הריצות הארוכות, אבל מצד שני היא רצה לאחרונה 1,500 מ' ב-3:53 דק' ואף אחת לא מתקרבת לרמה הזאת בעולם היום.

אם כן עושה רושם שחסן תלך על דאבל של 1,500 ו-10,000 וזה אומר שאחרי שלושה סיבובים של 1,500, היא תרוץ את גמר ה-10,000 יום אחרי גמר ה-1,500. ואם במרחק הקצר יותר קשה למצוא מי שתסכן אותה, הרי שבמרחק הארוך יותר זו היא שצריכה להחזיר לעצמה משהו. חסן קבעה השנה שיא עולם מדהים של 29:06 דק' בריצת 10,000 אבל בתוך יומיים בלבד לטסנבט גידיי האתיופית שברה לו אותו וקיצצה 5 שניות.

וכעת השאלה הגדולה היא מי מבין השתיים תהיה טובה יותר בריצה טקטית? כלומר תדע להפגיז יותר טוב בספרינט האחרון? אל תצפו לשיא עולם למרות שבמשחקי ריו 2016 אלמז איינה האתיופית עשתה זאת במרחק הזה, אבל זה היה נדיר. צפו לקרב בין שתי רצות ענקיות. האתיופית שמחזיקה בשיאי העולם ב-5,000 ו-10,000 וההולנדית היותר מנוסה ואולי גם יותר מגוונת, שלא מע אנשים יהמרו עליה. יהיה פייט אדיר.

צפוי קרב אדיר ב-10,000. סיפאן חסן | צילום: Erik van Leeuwen

400 מ' משוכות גברים 

קרסטן וורהולם הנורבגי הצליח סוף סוף לשבור את אחד משיאי העולם העתיקים ביותר באתלטיקה לגברים. זה קרה ממש לאחרונה בליגת היהלום באוסלו, שם הנורבגי המופלא רץ 400 משוכות בזמן של 46.70 שנ' וקיצץ 8 מאיות מהשיא העולמי של קווין יאנג האמריקאי שנקבע במשחקים האולימפיים ברצלונה 1992.

לעומת זאת, ראי בנג'מין האמריקאי קבע 46.83 שנ' ולכמה ימים זו היתה התוצאה השנייה בטיבה בכל הזמנים עד שוורהולם קבע את שיא העולם. המאבק בין הנורבגי לאמריקאי לא חדש, הוא התחיל עוד באליפות העולם בדוחא 2019 אז הנוברגי ניצח בהפרש של 24 מאיות וימשיך עכשיו.

400 מ' משוכות נשים 

לפני שנתיים דלילה מוחמד האמריקאית שברה שיא עולמי בן 16 שנים במבחנים האמריקאים לאליפות העולם בדוחא. באליפות עצמה היא קיצצה עוד 4 מאיות מאותו שיא עולמי וקבעה 52.16 שנ' כשהיא מקדימה את בת ארצה סידני מקלות'לין שסיימה ב-52.23 שנ' והצליחה להיות יותר מהירה מאותו שיא עולמי קודם שהיה שייך לרוסיה יוליה פצ'ונקינה.

ובחודש שעבר במבחנים האמריקאים לטוקיו, מקלות'לין הפכה לרצה הראשונה שירדה מ-52 שניות עם שיא עולמי מדהים של 51.90 שנ', וגם הפעם דלילה מוחמד תיסע ביחד אתה למשחקים אחרי שסיימה שנייה. ואם זה לא מספיק, פמקה בול ההולנדית הפכה ב-1 ביולי לרצה השישית בכל הזמנים עם 53.33 שנ'. זו לא הרמה של מקלות'לין, אבל מובטח לנו קרב מעניין, אולי גם על שיא העולם, ובטח על המקומות בפודיום.

110 מ' משוכות גברים 

גרנט הולוואי האמריקאי היה היחיד השנה שירד מ-13 שניות ועשה את זה פעמיים, כשבפעם הראשונה קבע את התוצאה השנייה בהיסטוריה, 12.81 שנ', רק מאית השנייה משיאו העולמי של אריאס מריט. הוא אלוף העולם ב-110 משוכות וב-60 משוכות. בפברואר השנה הוא הצליח לפרוץ את מחסום ה-7.30 שנ' ב-60 משוכות וקבע 7.29 שנ' ובכך שבר את שיאו העולמי של קולין ג'קסון. עם כל הנתונים האלה, אפשר להעריך שביום טוב הוא יוכל לשבור את השיא העולמי גם ב-110 בטוקיו.

הוא יתחרה נגד עומאר מקלאוד הג'מייקני שהוא האלוף האולימפי. השנה הוא קבע 13.01 שנ' ויש לו שיא אישי של 12.90 שנ'.

קפיצה במוט גברים 

בספטמבר האחרון מונדו דופלנטיס שבר בסנטימטר את שיאו העולמי של סרגיי בובקה בקפיצה במוט באצטדיון פתוח עם 6.15 מ'. השיא הזה צורף לשיאו באולם שנקבע בפברואר 2020, 6.18 מ', וזו למעשה הקפיצה הגבוהה ביותר שנקבעה במוט. עד היום יש לשבדי 8 קפיצות של מעל 6 מטר באולם ועוד 12 באצטדיון. הנתונים האלה הופכים אותו לקופץ המוט האטרקטיבי ביותר בכל הזמנים.

מה שהופך את כל זה לעוד יותר מעניין הוא שיש לו יריבים שיכולים לנצח אותו והם גם חברים טובים שלו. רנו לאבילני הצרפתי אמנם קפץ 6.16 מ' באולם לפני 7 שנים אבל בחורף 2021 הוא קפץ 6.06 מ'. סם קנדריקס האמריקאי שהיה אלוף העולם בפעמיים האחרונות הוא בעל שיא אישי של 6.06 מ' באצטדיון והכי חשוב – יודע להתחרות מצוין בתחרויות החשובות.

בקיץ הנוכחי דופלנטיס כבר קפץ 6.10 מ' באצטדיון. אגב, מי שניצח במבחנים בארצות הברית היה בכלל כריסטופר נילסן, בעל שיא אישי של 5.95 מ' שהצליח לגבור על קנדריקס – בכל מקרה שניהם יהיו בטוקיו.

כדור ברזל גברים

ריאן קרוזר הדהים במבחנים האמריקאים כשהדף ל-23.37 מ' ושיפר ב-25 סנטימטרים את השיא העולמי של רנדי בארנס שהחזיק מעמד 31 שנים, עוד מלפני שהוא עצמו נולד. 5 מתוך 10 ההדיפות הטובות ביותר בכל הזמנים שייכות לו. אבל יש לו יריב רציני מאוד בדמותו של בן ארצו ג'ו קובאץ', שלו יש שיא אישי של 22.91 מ' והוא הראשון שהתקרב לשיאו העולמי של בארנס.

השניים יריבם ותיקים, במשחקים האולימפיים בריו זה נגמר בניצחון לקרוזר, אבל באליפות העולם בדוחא קובאץ' ניצח בהפרש של סנטימטר בלבד בניסיון האחרון (וזה גם היה השיא האישי שלו ל-22.91 מ') כשקרוזר ותומאס וולש מניו זילנד סיימו אחריו עם תוצאה זהה (22.90 מ') – אחד הגמרים הצמודים בהיסטוריה במקצועות השדה וכולם יהיו גם בטוקיו.

כידון גברים

יוהאנס פטר הגרמני הפך למטיל הכידון הטוב ביותר מאז שיאן העולם הצ'כי יאן ז'לז'ני ובספטמבר האחרון התקרב עד כדי 72 סנטימטרים לשיא העולמי (98.48 מ') שנקבע ב-1996. השנה פטר כבר הטיל למרחק של 96.29 מ' וזה משהו שאף מטיל אחד בעולם לא מתקרב אליו. למעשה, אף מטיל כידון אחר בעולם לא עבר השנה 90 מטרים, משהו שפטר עשה כבר 7 פעמים בעונת האביב-קיץ הנוכחית.

מזה אפשר להבין שאם הגרמני יהיה ביום טוב, המאבק שלו יהיה רק נגד עצמו ואולי נגד שיאו העולמי של ז'לז'ני. אבל צריך לזכור שבענף כל כך טכני כמו הטלת כידון לא תמיד הכל מסתדר. באליפות העולם האחרונה בדוחא פטר קבע במוקדמות תוצאה שהיתה מספיקה לו בקלות גם למדליית זהב בגמר, אלא שבמעמד הזה פחות עבד לו ומי שניצח במפתיע היה אנדרסון פיטרס מגרנדה. הטלת הכידון סיפקה לא מעט הפתעות גדולות בשנים האחרונות, כך שמעניין בטוח יהיה. זה יכולה להיגמר בשיא עולם, זה יכול להיגמר גם בהפתעה גדולה.

קפיצה משולשת נשים 

יולימאר רוחאס מונצואלה שהיא אלופת העולם פעמיים תנסה לפצות על המקום השני שלה במשחקים האולימפיים בריו, אז היתה רק בת 20, וסיימה שנייה עם קפיצה של 14.98 מ' כשהמנצחת היתה קתרין איברגוון הקולומביאנית.
נכון לקיץ 2021 רוחאס שולטת לגמרי במקצוע הזה ואיברגוון, שתהיה נושאת הדגל של המשלחת הקולומביאנית למשחקים, נעדרה זמן רב מתחרויות בגלל פציעה וגם חזרה להתחרות בקפיצה לרוחק. יתכן שבטוקיו היא תתחרה בשני המקצועות, אבל היא לא ממש נחשבת למועמדת למדליה ביכולת הנוכחית שלה.

רוחאס לעומתה קפצה השנה 15.43 מ', התוצאה השנייה בטיבה בכל הזמנים ורק 7 סנטימטרים פחות מהשיא העולמי של אינסה קראבץ האוקראינית שנקבע ב-1995. אגב, אף קופצת אחרת לא עברה השנה 15 מטרים מה שהופך את רוחאס למועמדת ודאית למדליית זהב ואולי גם לשיא עולם בתנאים טובים.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג