מחקר || השמנה מעלה את הסיכון לתמותה מקורונה באופן משמעותי

מחקרים רפואיים מצאו שללוקים בהשמנת יתר סיכוי גבוה ב-48% יותר למות מקורונה וסיכוי גבוה ב-113% שקורונה תגרום לאישפוזם בבית חולים, ד"ר חן גלייט-סנטר עם הפרטים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לפי מחקר השוואתי שהתפרסם ב-The guardian והשתמש במידע מרחבי העולם, השמנה חריגה מעלה את סיכויי התמותה מקורונה בקרוב בכ-48%. הממצאים אשר מוצגים בכתבה, תוארו על ידי החוקרים כממצאים מעוררי דאגה והם מצביעים על קשר חד משמעי בין השמנה קיצונית לבין תחלואה קשה יותר בקורונה, בהשוואה למה שחשבו בעבר. המחקר הינו מאמץ משותף בין אוניברסיטת צפון קרולינה והבנק העולמי ומיועד להפעיל לחץ על ממשלות להתמודד עם השמנת יתר, כולל בבריטניה, שבה ראש הממשלה בוריס ג'ונסון התחיל במהלך להביא לירידה במשקל האומה הבריטית.

ישנו קשר חד משמעי בין השמנה חריגה לתחלואה קשה יותר בקורונה | צילום: Image by Bruno /Germany from Pixabay

עוד כתבות על הקורונה בשוונג
רץ להיבדק: יוסיין בולט חלה בקורונה
"ילדים עם עודף משקל נפגעים במיוחד בתקופת הקורונה"
מחקר || שני שליש מהמתים מהקורונה בניו יורק סבלו מהשמנת יתר

השמנה חריגה מביאה לקיצור תוחלת החיים

ההשקעה הזו בהקמת מיזמים ותכניות הדרכה לירידה במשקל היא מאמץ קטן לעומת ההשפעה הגדולה שיש לכך. הורדה במשקל נחשבת לדבר קל יחסית בהתחשב בכך שההשמנה חריגה מביאה לקיצור תוחלת החיים, לתחלואה כרונית למשל בסוכרת מסוג 2, קשר ישיר עם גידולים סרטניים וכן עולה הרבה כסף בסופו של דבר למערכת הבריאות.
המחקר קורא בדחיפות לממשלה להפעיל שילוב של מיסים ותכניות מימון ומציעה היטל מס נוסף על מזון שאינו בריא. שיטת מיסוי שכזו קיימת במקסיקו ובהונגריה, שם אנשים אוכלים פחות ממזונות שאינם בריאותיים והיצרנים עובדים על חידוש מוצריהם ושינוי ההרכב שלהם. ראש ממשלת בריטניה הטיל בשנה שעברה מה שמכונה Sin taxes (מס חטאים), בדיוק כפי שקיימים שם מיסים על משקאות ממותקים. אשפוזו של ראש ממשלת בריטניה, ג'ונסון ומצבו הקשה שנגרם כתוצאה מוירוס הקורונה, שכנע אותו שיש לנקות בצעדים משמעותיים על מנת להביא למודעות ציבורית את נושא ההשמנה והסכנות שיש בו.

ברחבי ארה"ב ובריטניה ישנם אחוזי השמנה חריגה גבוהים מהרגיל ביחס למדינות אחרות בעולם. מידע מארה"ב מראה על כך שיותר מ-40% מהאמריקאים בעלי השמנת יתר חריגה. בבריטניה מדובר על 27% של השמנה חריגה באוכלוסיה הבוגרת.

המחקר החדש שבוצע והתפרסם כאמור על ידי אוניברסיטת צפון קרולינה, בדק את ההשפעות של מגיפת הקורונה על אנשים עם השמנה חריגה, כאשר השמנה חריגה מוגדרת כ-BMI מעל 30 – המחקר מצא שאוכלוסיה זו נמצאת בסיכון יתר כמעט לכל דבר כתוצאה מהוירוס הזה. הסיכון שלהם להתאשפז בעקבות הידבקות בווירוס הקורונה גבוה ב-113%, הסיכוי שלהם לסיים ביחידה לטיפול נמרץ נשימתי הוא 74% וסיכויי התמותה שלהם בעקבות הווירוס עומדים על 48%. את המחקר הוביל פרופ' בארי פופקין מהמחלקה לתזונה שבאוניברסיטת צפון קרולינה, שטען כי הוא נחרד מהממצאים. הסיכוי של אנשים עם השמנת יתר חריגה למות מקורונה היה גבוה משמעותית ממה שהוא בכלל תיאר.
אנשים עם השמנת יתר חריגה שחלו בקורונה היו בעלי סיכוי מוכפל להתאשפז בעקבות מחלת הקורונה, להגיע לטיפול נמרץ נשימתי עם אחוזי תמותה גבוהים משמעותית.

"מחלות רקע" גורמות לסיכון הרבה יותר גבוה כאשר חולים בקורונה | צילום: Image by Omni Matryx from Pixabay

המחקר התפרסם ב-Journal Obesity Reviews והוא למעשה מחקר מטה-אנליטי, כלומר הוא אוסף מידע מהרבה מאוד מחקרים שנעשו ברחבי העולם, כולל סין, צרפת, איטליה, בריטניה וארה"ב. השמנת יתר חריגה הינה בעיה עולמית אמיתית ואף מדינה עדיין לא הצליחה להתמודד איתה.

"מחלות רקע" שמובילות לסיכון מוגבר

לאוכלוסייה עם השמנת יתר יש בדרך כלל גם "מחלות נלוות", או מה שמכונה "מחלות רקע" שמביאות אותם להיות בסיכון הרבה יותר גבוה, למשל מחלות לב, סוכרת מסוג 2. ההשמנה יכולה כשלעצמה להביא לשינויים מטבוליים כמו למשל תינגודת לאינסולין או לעודד מצבים דלקתיים, מה שמקשה עוד יותר על הגוף להתמודד עם זיהומים.

פרופ' מלינדה בק, אחד מכותבי המאמר מוסיף ואומר: "אנשים בעלי השמנת יתר חריגה יותר מועדים לפתח מחלות גופניות שמקשות עוד יותר על הגוף להילחם בזיהומים, כמו למשל: דום נשימה בשינה, שמביא לעליה בלחץ דם, או בכלל בעלי מסת גוף גדולה ישנו קושי ממשי לעזור להם נשימתית בעת אשפוז בבית החולים".

מחברי המאמר מוסיפים כי החשש הוא שבאותם אנשים בעלי השמנה חריגה החיסון כנגד הקורונה, כשיהיה כזה, יהיה הרבה פחות יעיל מאשר ביתר האוכלוסייה, ממש כמו שקורה לגבי חיסון כנגד שפעת. כעת ישנו תמריץ חד משמעי עבור אנשים שהם בעלי השמנת יתר חריגה ובכלל עבור אוכלוסיה מבוגרת יותר שמערכת החיסון שלהם מוחלשת. פופקין ממליץ למפתחי החיסונים להסתכל על המידע שמגיע מניסויים קליניים שנעשו שמתייחס להשפעה של השמנת יתר חריגה ולראות שנושא ההשמנה מחייב התייחסות מיוחדת בכדי שגם באוכלוסייה הזו תהיה השפעה מועילה לחיסון.

כתבה זו באה בהמשך לראיון עם פרופ' אופירה אינשטיין שהתפרסם כאן פעילות גופנית כתרופה לפיו פעילות גופנית מועילה לנו במספר מישורים: היא עוזרת להוריד במשקל ומועילה למערכת החיסון שלנו, ולכן בייחוד כעת לצד מגבלות שנוצרו בעקבות הקורונה חשוב להמשיך לשמר את הפעילות בכל דרך.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג