הטכנולוגיה רצה מהר קדימה: מהפכת ה-e-SIM בעולם הספורט

אין ספק שהמרוויחים הגדולים מהמהפכה הטכנולוגית הזו הם הספורטאים, אשר לא יזדקקו יותר לרוץ או לרכוב עם הסלולר עליהם. כך יראה העידן הקרוב של החיישנים החכמים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מזה כמה שנים אנחנו עדים להתקדמות חסרת תקדים של טכנולוגיות תומכות לעולמות הכושר והספורט, החל מבדים חכמים ועד חיישנים לזיהוי רמת החמצן בשריר. בחודשים האחרונים נכנס העולם לתנופה של חדשנות מכיוון חדש, מעולם הסלולר. מה שהיה עד כה הרכיב במשוואה שהיה אחראי לשדר את פעולת החיישנים דרך מכשיר הסלולר שלנו, התכווץ למעשה לממדים כאלו שניתן להטמיע אותו בתוך הציוד. זהו עידן ה-e-SIM.

הטכנולוגיה רצה מהר קדימה | צילום: pixabay

עוד טכנולוגיה בשוונג
האם הטכנולוגיה יכולה לסייע במניעת פציעות ספורט?
"בזכות הטכנולוגיה אנחנו מצילים חיים"
העתיד של הבדים בתעשיית הספורט

בשנה האחרונה אנחנו עדים למבול של השקות של מכשירים ואביזרים תומכי e-SIM. את יריית הפתיחה להשקות והסרת החסמים שהיו עד כה, אנחנו חייבים למעשה לזקוף לזכות עולם הספורט והבריאות. יצרני השעונים החכמים היו הראשונים לפרק את החסמים לטובת פוטנציאל השוק הטמון בפיתוחים מהפכניים לעולמות הכושר. על פי נתוני היצרנים החיבור לעולם הבריאות והספורט, שיפור יכולות המדידה של השעונים החכמים והטמעת הקישוריות הקפיצו דרמתית את מכירות השעונים החכמים בעולם, כאשר המוליכה המובהקת היא אפל (Apple), אשר הציגה יכולות בלתי רגילות בכל הקשור לחיבור לעולמות הספורט וניתוח המידע אשר מפיקים הסנסורים שלה. החברה הציגה יכולות אמינות ביותר באבחון תפקוד הלב עד לרמת זיהוי של פרפור חדרים.

האביזרים הלבישים אינם היחידים שעתידים לעשות שימוש בטכנולוגיה החדשה, למעשה מרבית היצרנים בעולמות ציוד הספורט מתקדמים בצעדי ענק להשקות של מוצרים "מחוברים" (לרשת). אנחנו בפתחו של עידן בו הכל מקושר, הכל מדבר עם הכל, מהנעליים שינטרו את זוויות כף הרגל שלנו בריצה ועד הרחפן שיעקוב אחרינו בזמן הריצה וישדר בזמן אמת את התמונות שלנו.

"הכל מחובר" (All Connected) הוא מונח שנלקח מהעולמות התעשייתיים והוטמע בעולמות הספורט והבריאות. מספיק שיהיה e-SIM אחד על הגוף, על האופניים או בכל ציוד אחר ושלל חיישנים יוכלו לשדר לענן לנתח נתונים ולהציג אותם מיד. ללא ספק, עולם הכושר והבריאות הם המרוויחים הגדולים של התפתחות ה-e-SIM ומיד ניגע בכמה מוצרים שכבר עושים שימוש בטכנולוגיה החדשה, לפני כן כמה מלים על ה e-SIM.

מהו e-SIM?

כרטיס ה-sim הוא טכנולוגיה ישנה יחסית, המוטמעת בטלפונים הניידים שלנו החל מהמאה הקודמת. זהו רכיב חומרה המכיל נתונים המזהים אותנו עם המפעיל הסלולרי שלנו ומאפשרים לנו להתחבר לרשת ולקבל חיבור נייד.  כעת בעזרת הטכנולוגיה החדשה, מגוון עצום של מכשירים יתחבר לרשתות סלולריות ללא צורך בכרטיס הישן, אלא באמצעות טכנולוגיית ה e-SIM. ה-E מסמלת את המילה EMBEDDED – מוטמע. הכרטיס למעשה הפך להיות וירטואלי ומגיע מוטמע במכשירים. ה-e-SIM יכול להיות מופעל מרחוק דרך מפעילת הסלולר או באמצעות סריקת ברקוד והורדת העדכון למכשיר.

בעתיד יהיה ציוד לביש וציוד המוגדר כאינטרנט של הדברים | צילום: pixabay

ה-e-SIM למעשה תופס מקום קטן משמעותית מה-sim הישן והמוכר, המשמעות הפרקטית היא שיצרניות המכשירים יוכלו מעתה להקטין את המכשירים, להעשיר אותם בטכנולוגיה ובחיישנים חדשים, ולהעניק להם עיצוב אטרקטיבי יותר.
על מנת שנבין כמה גדולה מהפכת ה-e-SIM, מחקרים מראים שעד שנת 2025 ייוצרו ויישלחו כשני מיליארד מכשירים מבוססי e-SIM. רוב המכשירים יהיו סמארטפונים, ציוד לביש וציוד IOT (האינטרנט של הדברים). בעולם הסמארטפונים והציוד הלביש, יהיו אלו הצרכנים שיכריעו ברגליים וידרשו מכשירים מבוססי e-SIM. הצורך להשאיר מדי פעם את הסמארטפון בבית לצאת להליכה או ריצה עם שעון חכם בלבד ועדיין להישאר מחוברים.

כיצד ה e-SIM הולך לשרת את עולם הספורט?

עולם הספורט והבריאות הינו המנוע המשמעותי ביותר לקידום הטכנולוגיה הלבישה. הוצאת הסים מהשעונים החכמים לא רק אפשרה לשעונים לייצר קישוריות עצמאית' אלא גם לפנות מקום לחיישנים חכמים יותר עם יכולת מדידה ודיוק משודרגים בהרבה. השיפור ביכולות השעונים החכמים מצד אחד והתפתחות מטאורית של הטכנולוגיות וההשקעות סביב עולם הספורט, דוחפת את מכירות השעונים החכמים לצמיחה הגדולה ביותר מאז הושק שעון החכם הראשון.
הקישוריות המיידית והעצמאית של כל חומרה הנושאת e-SIM, מאפשרים עיבוד נתונים מהיר ובזמן אמת של המידע שמגיע מהחיישנים החדשים אם הם בשעון או בכל מכשיר אחר בעולם הספורט.

אחרי ענפי הריצה והשחייה שזכו לשעונים חכמים, ענף הרכיבה הוא המרוויח הגדול השני מהמהפכה הטכנולוגית. הטכנולוגיה החדשה מאפשרת ליצרנים לצייד את האופניים עם חיישנים מובנים עם קישוריות לענן או ישירות לסמארטפון של הרוכב. האופניים יגיעו מצוידים ב GPS, מד דופק על ידיות האחיזה, חיישנים שימדדו את האנרגיה המושקעת בפדלים, חיישנים שימדדו את לחץ האויר ועוד. כל אלו יתחברו ליכולת הזעירה להעיף את המידע לענן. לנתח במהירות ולהחזיר את הנתונים לרוכב בזמן אמת.

אופניים שיודעות עליך הכל

אופני ההרים Greyp החשמליים, מתהדרים במגוון תכונות חדשניות, כמו הקלטת וידיאו אוטומטית, בקרה על מצבו הגופני של הרוכב, אזעקה, שלט רחוק והחלפת נתונים וסטטיסטיקות באמצעות רשתות חברתיות. האופניים יכולות להוציא שיחת מצוקה אוטומטית על בסיס נתונים המסופקים על ידי חיישן ה- G והג'ירוסקופ; הצגת נתוני הסוללה באפליקציה ושליטה במנוע בהתבסס על קצב פעימות הלב של רוכב האופניים; איסוף ותצוגה של נתונים על מהירות, מרחק נסיעה, צריכת WH, קלוריות שנשרפו, משך הנסיעה ועוד.

עוד יצרן שלקח את הקונספט "הכל מחובר" לקצה הם חברת CEREVO שהפכה את הספורט לעולם מחובר. אחת הדוגמאות המפורסמות שלהם הוא הסנובורד המחובר. הסנובורד מגיע עם 5 חיישנים עצמאיים שיכולים ללקט 13 נקודות נתונים שונות. חיישני איזון העומס מוטמעים בסוליות, שני חיישני פלקס המחוברים לבורד מסוגלים לזהות את הסטת הלוחות. חיישני תאוצה, מהירות זוויתית, חיישני גאומגנטיות מסוגלים לזהות את מיקום הרוכב ואת כיוונו. כל אלו משדרים נתונים כל הזמן, הנתונים מעובדים ומוצגים לגולש מיד לאחר הגלישה. היכלות להשתפר ולשמור על הגוף היא בלתי רגילה.

מה זה משקפיים חכמים?

מגיע לנושא זה פרק בפני עצמו, אך על קצה המזלג ניתן לציין שזהו ככל הנראה הדבר החם הבא בעולם הספורט. משקפי AR (מציאות רבודה) עם חיבור עצמאי לרשת. כבר היום ניתן למצוא יצרנים שמפתחים משקפיים חכמים שיודעים להציג נתונים על גבי המשקף.

כך נראים המשקפיים החכמים עם המציאות הרבודה | צילום: יח"צ EVERSIGHT

אחד היצרנים הבולטים הם המשקפיים של SOLOS, המאפשרים לרוכבי אופניים להביט בשלל נתונים שימושיים בזמן אמת, כולל מהירות, קצב, קצב לב ואזורי כוח. הם עובדים עם אפליקציות כושר קיימות כמו Strava ו-MapMyRide. המשקפיים למעשה בשימוש זה זמן בקבוצת הרכיבה הרשמית של ארה"ב ומגיעים עם חותמת האיכות של הקבוצה.

להערכתי זה עניין זמן עד שהמוצר הבא יטמיע את ה-e-SIM, על מנת להפוך אותו למחובר עצמאית, זהו מוצר ישראלי, גאווה ישראלית. מוצר שנולד מתוך קסדות של טייסים. ה"רפטור" (RAPTOR) של EVERSIGHT הישראלית. ה-RAPTOR משפרים כל רכיבה על ידי הקרנת שכבת מידע ומדדים על גבי העדשות של המשקף בזמן אמת. המשקפיים בעלי חמישה חיישנים שונים כולל GPS ומסוגל להציג מפות ניווט על העדשה, מהירות, גובה ועוד. הם מגיעים עם מצלמה איכותית וזיכרון פנימי, רמקול קטן שיודע לנגן מוזיקה ולהשמיע התראות והנחיות. העידן בו רוכבים יצטרכו להסית את המבט מהכביש או מהשביל כדי לקבל נתונים מהסמארטפון או מהשעון, עומד להסתיים. למעשה זה האביזר היחיד שהרוכב יזדקק לו.

ניתן להרחיב עוד רבות על המהפכה, היכולות והיישומים שמביא אתו ה e-SIM לעולם. אבל אין ספק שהמרוויחים הגדולים הם הספורטאים, החובבנים והמקצוענים. הטכנולוגיה החדשה מייתרת את הצורך לרוץ או לרכוב עם הסלולר עלינו. הטכנולוגיה מפנה מקום לחיישנים חכמים יותר שיעזרו לדייק את היכולות הפיזיות שלנו, למנוע פציעות, לשדר את הביצועים לענן ולנתח אותם ולסייע לנו בעת מצוקה כשאנחנו מתאמנים מחוץ לבית או חדר הכושר.


אורן מרון | מנהל הפעילות של בלקברי וסמסונג בישראל בעבר, יזם ויועץ לסטרטאפים בהווה




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג