נושמים ואטומים למים: העתיד של הבדים בתעשיית הספורט

השוק העולמי לביגוד פנאי ושטח פורח בעולם ועמו גם הפיתוחים הטכנולוגיים שעתידים לכבוש את שוק הספורט העולמי וביניהם גם האריג החדשני פיוצ'רלייט
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הודעה לעיתונות

בחודש ספטמבר, כאשר האש השתוללה ביערות האמזונס, הודיעה חברת VF, ענקית ההלבשה האמריקאית המחזיקה בבעלות על שורה ארוכה של מותגי על, בהם: The North Face, Vans, Timberland ואלטרה – כי תחדל מלרכוש עורות המשמשים במוצריה מברזיל. בין אם היה זה מהלך עסקי מחושב, או צעד סמלי שנועד לבצר את מחויבותה של VF לשמירה על הסביבה, המהלך נתפס באופן חיובי בקרב פעילי איכות סביבה, אשר בירכו עליו וקראו לחברות נוספות לנהוג באופן דומה.

בהתאם, בפרסומים אודות פיוצ'רלייט (Futurelight) – הטכנולוגיה החדשה שעליה עמלה דה נורת' פייס (The North Face) בשנים האחרונות בהשקעה של מיליוני דולרים – בחרה החברה לשים דגש על היתרונות הסביבתיים שבפיתוח. לטענתם, באמצעות הטכנולוגיה החדשה, מוצב "רף חדש בקיימות" הודות ל"שיטות חדשניות בתהליך ייצור הבדים", כי "במהלך הייצור נעשה שימוש מופחת בכימיקלים הודות לשימוש בבדים ממוחזרים" וכי "כל התהליך מתקיים במפעל המופעל באמצעות אנרגיה סולרית".

דק יותר, אטום יותר, נושם יותר

במעבדות החברה, האחראית לרבע מכלל המכירות בשוק האווטדור העולמי, זיהו צורך בפיתוח אריג מתקדם שהוא לא רק אטום הרמטית למים, אלא גם מספק נידוף ברמה גבוהה. או במלים אחרות: מה שווה להישאר יבש מגשם, אם בפנים, בתוך הבגד, נירטב מזיעה? כך עלה הרעיון לקחת תהליך טכנולוגי המשמש בעיקר בתחום הרפואי ונקרא Nano-spinning, וליישם אותו בתחום הטקסטיל. במסגרת התהליך, שלצורך הפקתו הקימה החברה מפעל חדש בצ'ילה, 200 אלף חרירים קטנטנים מזריקים חומר פולימרי מיוחד במהירות גבוהה וכך נארג לו מרבד סיבים ננו-מטרי אטום למים, אך גם נושם בעת ובעונה אחת.

באמצעות שיטת הייצור הזו, ניתן ליצור את המרבד הפולימרי במספר שכבות, משקל, גמישות ואף בצפיפות משתנה ובכך ניתן לשלוט ברמת האיטום והנשימה הנדרשות עבור כל ענף ספורט או תנאי שטח. בהמשך, אותו מרבד ייחודי מוצמד לבד תומך מיוחד המגדיל את עמידות המוצר. לפי החברה, התוצאה של כל התהליך היא אריג ייחודי דק יותר, אטום יותר, נושם יותר, רך יותר ונעים למגע.

כדי לבדוק את אטימות החומר, וכן את יכולת הנידוף שבו, פנתה החברה ל-Underwriter Labs – מעבדה בעלת שם עולמי המתמחה במדעי הבטיחות ומחזיקה במומחיות מיוחדת בבדיקת חליפות אש וחומרים מסוכנים במעבדה. במעבדה, שגם קובעת את התקן לחליפות חסינות מים ואש עבור מערך הכבאות בארה"ב, ערכו סדרת ניסויים שקבעו כי לא רק שהחומר עמיד ב-100% בפני מים, (לאחר שעמד במבחן שעוברות חליפות הכבאים – התזת 235 ליטר מים לשעה על הבד), אלא שהוא גם מאפשר את זרימת האוויר הגבוהה ביותר של מטר-מעוקב-נוזל לדקה ואת קצב העברת אדי הלחות הגבוה ביותר (ביחס לכל בד אחר העמיד למים) שנבדק אי פעם. המשמעות: העור ממשיך לנשום, הלחות מתנדפת במלואה החוצה, הגשם, הברד או השלג נשארים בחוץ והלובשים נשארים יבשים לגמרי.

אבל בדה נורת' פייס לא הסתפקו בתנאי המעבדה וביקשו לבדוק האם תעבוד היטב גם עבור הספורטאים שבשטח. בחברה פנו לשורה של ספורטאי עילית וביקשו מהם להתנסות במוצרים בעת טיפוס הרים, גלישה, סנובורד וריצת שטח. הספורטאים התנסו במוצרים במשך למעלה מ-400 יום ברציפות בתנאי האקלים קיצוניים שכללו טיפוס לפסגת האוורסט וגלישה ב"מדרון החלומות" של פסגת Lhoste Couloir בנפאל וקבעו: מדובר במוצר שובר שוויון. לא במקרה בחברה מכוונים עתה לשוק שרק הולך וצומח.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג