ריצה יחפה, טוב או רע? האם מדובר בטרנד או שיכול למנוע פציעות

ריצה ללא נעליים הוא טרנד עולמי, אך האם הוא גם טרנד בריא? יצאנו לבדוק את הנושא לעומק בעזרתו של ענר שרמן, פיזיותרפיסט ומומחה בביומכניקה של הריצה. וגם: גלעד המזוקן משתף כמי שכבר מיישם זאת יום-יום, וטיפים למי שרוצה להתחיל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ריצה יחפה, טוב או רע? | צילום: Shutterstock

הכירו את גלעד המזוקן לוי, רווק בן 32 איש שיווק חד ורץ למרחקים ארוכים. גלעד הוא בהחלט דמות מעניינת בשבילי הריצות, הזקן שלו מגיע עד אמצע הבטן והוא רץ יחף. לגלעד יש כמה תחביבים מעניינים ביניהם ריצה יחפה וגידול זקן אין סופי. הוא אף סיים במקום השלישי באליפות העולם לזקנים וקפטן נבחרת ישראל בזקן.

לכתבות נוספות בנושא:
זמן להכריע: האם עדיף לרוץ בבוקר או בערב?
"הטיפול הכי טוב שלי עם עצמי קרה במהלך הריצות, זה עזר לי גם בזוגיות"
לא לעצור, להתאים: על החשיבות להתאמן גם כשיש פציעה

המסע שלו להצמחת זקן הוביל גם לצמיחה אישית ועסקית. מדובר בתחביב שהחמיר, בהובי שהפך למקצוע, במסע של צמיחה והצמחה. וכמובן שהכל התחיל בריצה. אז הלכנו קצת אחורה לימי הצבא ולימים שהצמיחות אותו להיות מי שהוא היום.

"התגייסתי לצבא לנח״ל – גדוד 50. רציתי להיות קצין אבל לא עברתי את מבחני הריצה בהכנה לקורס קצינים. את מבחן הבר-אור עברתי ב 8.5 דקות לריצת 2,000 במקום 8 דקות ולצערי הרב לא הצלחתי להתקבל לקורס קצינים. לא ויתרתי, חזרתי לתפקיד פיקודי באימון מתקדם בשביל לשפר את הכושר שלי, עשיתי שוב 4 חודשים של אימון מתקדם ומסע כומתה בפעם השנייה ולא שיפרתי את התוצאה. תחושת הכישלון הייתה עצומה. זה שבר אותי והבנתי שריצה זה לא בשבילי".

"זה החזיר אותי לכיתה י"ב", ממשיך גלעד: "בבית ספר שלמדתי בו מתקיים מירוץ שנתי "נשיר" לזכר הנספים באסון המסוקים. היינו רצים במשך 4 ימים מאנדרטת הנספים בשאר יישוב ועד להוד השרון במרוץ שליחים. אני רצתי במקצה הכי קצר 4 ק"מ ליום, וגם זה היה בקושי רב. בצבא יחד עם הרצון האדיר להתקבל לקצונה חשבתי שאצליח לשבור את המחסום הזה ומשלא הצלחתי, האכזבה הייתה עצומה".

גלעד המזוקן לוי במרתון ירושלים | צילום: אלטרנטיבה 1

השינוי הגיע אחרי הצבא. הדרכתי צוות בתנועת הצופים. במהלך ההדרכה בצענו את מרוץ נשיר ומבחינתי לא היה מצב שאני לא צולח את המרוץ הזה. התכוננתי אליו, התאמנתי וגם הבנתי שאני צריך לרוץ לאט על מנת לצלוח את המרוץ. השינוי הגיע שם, רציתי איתם יומיים, כל יום 13 ק"מ. הריצה שם הייתה איטית ומאפשרת, ואז הבנתי שזה הסיפור שלי
אני צריך לרוץ לאט, לבנות את הסיבולת שלי ואת הריצה באמצעות ריצה איטית.

משבר קטן נוסף הגיע אחרי אותו אירוע שנפצעתי והיו לי כאבי ברכיים, כל כך אהבתי את הריצה והרגשתי מתסוכל מזה שהיא פעם אחרי פעם "בורחת" ממני. במהלך התקופה הזאת נתקלתי בספר "נולדנו לרוץ" הספר שמדבר על הריצה היחפה וגילתי עולם קסום של ריצה יחפה. רצתי 5 ק"מ פעם ראשונה יחף, זה הרגיש סופר נוח וזה עזר לי עם הפציעה. היום אני לא מסוגל לנעול נעליים בריצה. רצתי חצי מרתון יחף ואני שומר על שגרת אימונים יחפנית וטובה. אני רץ לאט, בקצב שלי, עם הזמן שלי למחשבות.

אז איך הזקן קשור?
הזקן זה חלק מהעניין – זאת סמליות עבורי שריצה זה עניין של מרחקים ארוכים, אחרי הצבא חזרתי לגדל זקן ואני מסייע היום לחיילים רבים עם "פטור זקן". עבורי זה מסמל צמיחה והמון סבלנות בדיוק כמו בריצה. אין תהליכי קסם זה ארוך איטי ובעיקר משתלם.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Goldi Raich (@goldi_plus)

האם זה בריא?
ענר שרמן פיזיותרפיסט ומומחה ביומכניקה לריצה בקליניקת Feel מספר לנו על המשמעויות של ריצה יחפה: "השאלה האמפירית של הריצה היחפה קיימת מאז ומתמיד, כאשר כבר באולימפיאדת רומא בשנת 1960 הוצגה לעולם המרתון המקצועי הריצה היחפה של אבבה ביקלה, ששבר את שיא העולם במרתון. החלטתו לרוץ ללא נעליים שהוצעו לו הביאה להתנגדות ולמחלוקות מבחינת הבריאות והפציעות האפשריות. השאלה האם ריצה יחפה משפיעה על הבריאות היא נקודת המרכז בפרדיגמה הזו".

"הטיעון מאחורי הריצה היחפה נשען על טענה שבני האדם הלכו ורצו יחפים אלפי שנים וכי כף הרגל התפתחה באופן טבעי להתמודד עם ריצה. נעלי הריצה המודרניות התפתחו רק במאה ה-20 ונמצאות בהתפשטות רחבה בעולם הספורט. מבחינה פיזיולוגית, יש טענות שנעלי הריצה משנות את דרך הנחיתה ואת התפקוד של שרירי הרגל, ומכך עולה השאלה האם ריצה יחפה מונעת או מעלה את הסיכון לפציעות".

ניפצע יותר עם נעליים או בלעדיהן? | צילום: shutterstock

"התשובה היא שהנושא מורכב ולא חד משמעי, מחקרים מראים כי ריצה יחפה מול ריצה עם נעל ריצה מקטינה את עוצמת הפגיעה במפרקים של הגפה התחתונה כגון ברך וירך, ומפעילה שרירים פנימיים בכף הרגל שמטרתם לייצב ולתרום למערכת הפרופיוספטיבית".

"מנגד, רצים עם נעלי ריצה מבצעים לרוב נחיתה על העקב. ריצה יחפה, מחייבת את הרצים לשינוי בטכניקת הריצה בדגש על תבנית המגע עם הקרקע Forefoot/midfoot לעומת Heel strike ולכן מעלה את העומס בצורה משמעותית על אזור מפרקי כף הרגל והעצמות, גיד האכילס ושרירי הסובך (שוק אחורית) ויכול להוביל לפציעות באזורים אלה במידה ולא נעשה שינוי הדרגתי".

"חשוב לזכור שאופנת הריצה יחפה/נעליים מינמליסטיות כבר הופיעה במימדים מאד גדול לפני עשור והביאה איתה רכישות גדולות של צבא ארצות הברית לנעליים מינמליסטיות במטרה להפחית את הפציעות בקרב חיילים קרביים.
במבחן התוצאה נעל Vibram נכשלה וחברת הנעליים ספגה תביעות ענק עקב הטייה מקצועית בפרסומים שלהם".

ריצה יחפה? חשוב בהדרגה | צילום: uveese from Pixabay

לאחר שעשינו בלאגן, בוא ננסה לעשות סדר
1. אם אתם רוצים להתחיל – עשו זאת בהדרגה משמעותית מהליכה מספר דקות ביום יחפים ועד שילוב ריצה יחפה/מינמליסטית בזמן האימון בעצימות/משך פעילות גדלה לאורך מספר רב של שבועות וחודשים. "נולדנו לרוץ יחפים" מתאר מצב בו גדלנו בצורה יחפה וחיזקנו את מערכת השריר-שלד בהתאם, אך רוב האנשים התהלכו/רצו במהלך חייהם עם נעלים ולכן שינוי מהיר או חד בעומסים המופעלים והביומכניקה יכול לעלות את הסיכוי לפציעה מאשר להקטין.

2. בצעו תרגילי חיזוק של שרירי השוק האחורית ושרירי כף הרגל, כגון: הרמת עקבים על מדרגה, הרמה של מגבת באמצעות אצבעות כף הרגל, או העזרו באיש מקצוע מוסמך לקבלת הנחיות. בצורה זו תוכלו להכין את השרירים והרקמות בצורה הדרגתית לעומס של ריצה יחפה.

3. העזרו באיש מקצוע מוסמך, כגון מומחה בביומכניקה לריצה או פיזיותרפיסט, לקבל הנחיות מתאימות האם המעבר לריצה יחפה הוא נכון עבורכם וכיצד לעשות זאת בצורה נכונה תוך הפחתת הסיכון לפציעה.

הכי חשוב, צאו לרוץ בהנאה!

לפרטים ולהרשמה להודיס סינגלס ראן, שייערך ב-14 בספטמבר, לחצו כאן




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג