מחקר || כך פעילות ספורטיבית מעכבת את ההזדקנות

ד"ר חן גלייט-סנטר עם מחקר חדש של מדענים מאוסטרליה שגילו כי פעילות גופנית מעכבת את ההזדקנות ובפרט את ההתפתחות של תנגודת לאינסולין שמובילה לסוכרת מסוג 2
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
שומרים על כושר, דווקא עכשיו | צילום: shutterstock

קישור למאמר המדעי המלא שהתפרסם ב-Science Advances


לכל המחקרים בשוונג

במחקר שנעשה על ידי מדענים מאוסטרליה התגלה חלבון או ליתר דיוק אנזים שלטענתם הוא המפתח לשיפור איכות החיים שלנו הנובע מפעילות ספורטיבית אותה אנו מבצעים. לגילוי זה עשויות להיות השלכות פורצות דרך מאחר וניתן יהיה להנדס תרופות אשר תגרומנה לעידוד פעילותו האנזימתית, כך שלמעשה תיווצר הגנה מפני ההשלכות שיש להזדקנות על תהליכי חילוף החומרים, כולל למשל התפתחות של תנגודת לאינסולין וסוכרת מסוג 2.

כל פעילות ספורטיבית טובה לגוף ולנפש | צילום: shutterstock

עוד מחקרים בשוונג
התמודדות עם אובדן ואבל באמצעות פעילות גופנית
הגיל והתרגיל: כך הגיל משפיע על התוצאה במרתון
האם ידעתם על היתרונות התזונתיים של הקינמון?

סך כל האוכלוסייה בעולם שגילם עולה על 65 שנה צפויה לעלות בשנים הבאות וכך גם שיעור ההיארעות של סוכרת מסוג 2, על כן ניתן לצפות שעם העלייה בתוחלת החיים תהיה גם עלייה בשעורי התחלואה מסוכרת מסוג 2. אחת הסיבות העיקריות לעלייה בשכיחות של סוכרת מסוג 2 עם העלייה בגיל הינה התפתחות של תנגודת לאינסולין, מצב שלרוב נגרם מחוסר פעילות גופנית. המנגנון דרכו חוסר פעילות גופנית מזרז את ההתפתחות של תנגודת לאינסולין עדיין לא ברור.

חוסר בפעילות גופנית תורם משמעותית ובאחוזים גבוהים להתפתחות מחלות רבות כולל תנגודת לאינסולין וסוכרת מסוג 2 ברחבי העולם. היתרונות הרבים שמספקת פעילות גופנית הם ברורים ללא עוררין, אך מהם המנגנונים לכך עדיין לא ברור לגמרי. למעשה לאחר פעילות גופנית ישנה עלייה ברגישות של שריר השלד לאינסולין והדבר מאפשר את השינויים המטבוליים הנדרשים בפעילות עצמה.

 פעילות גופנית ותגובתיות הגוף לאינסולין 

חוקרים מאוניברסיטת מונאש (Monash University) שבאוסטרליה גילו כיצד פעילות גופנית מגבירה את התגובתיות של הגוף לאינסולין ולמעשה מתחזקת את הבריאות המטאבולית. התגלו חלבונים בעלי פעילות – אנזימים שהם למעשה המפתח למנגנון הזה והם עשויים להיות מטרה טיפולית לתרופות שמטרתן "להגן" מפני ההשלכות שיש לזקנה, כמו למשל סוכרת והידלדלות מסת שריר. Reactive Oxygen Species ובקיצור ROS נוצרים באופן טבעי בייצור החי כתוצר לוואי מטבולי וכתוצר של הנשימה התאית. חלבונים פעילים מסוג NOX הם ככל הנראה המקור העיקרי ליצירת ROS בפעילות גופנית כאשר NOX2 ו- NOX4 מיוצרים על ידי שריר השלד.

קבוצת המחקר בהובלתו של פרופ' טוני טיגניס מצאה כי ירידה ביצירה של ROS במהלך ההזדקנות, הינה שלב קריטי בתהליך ההתפתחות של התנגודת לאינסולין. יצירת ROS שקורית באופן נורמלי בעקבות פעילות גופנית משרה תגובות הסתגלותיות בגוף, שהן חלק בלתי נפרד מהתגובות הפיזיולוגיות שמעודדות ומייצבות "מצב בריאותי תקין".

דרך יעילה למזער את התופעות העיקריות שמלוות תהליכי הזדקנות | צילום: shutterstock

במאמר שהתפרסם ממש בימים אלו טוענים החוקרים שקיים אנזים בשם NOX-4 ושהוא נמצא הכרחי עבור העלייה בתוצרי ROS בעקבות פעילות גופנית ועבור התגובות הפיזיולוגיות שלמעשה אחראיות על שמירה של תהליכים מטבוליים. העלייה בביטוי ופעילות של NOX4 שקורית בשריר השלד בעקבות פעילות גופנית הכרחית להגנה של הגוף מפני נזקים על ידי תוצרי לוואי של הנשימה התאית ולשם יצירה של מיטוכונדריות והגברת הרגישות לאינסולין.

 מזעור תופעות שמלוות תהליכי הזדקנות 

החוקרים מצאו בעכברים שרמות הביטוי של NOX4 בשרירי השלד עולות לאחר פעילות גופנית ועל פי רוב זה מוביל לעלייה ברמות ROS שמעודדים תגובות הסתגלותיות שמגינות על העכברים מפני התפתחות של תנגודת לאינסולין, שאלמלא הפעילות הגופנית, היתה מתפתחת בעקבות תהליכי השמנה והזדקנות.

החוקרים הראו שרמות NOX4 בשרירי השלד קשורות ומושפעות ישירות מעלייה בגיל שגורמת לתנגודת לאינסולין. "במחקר הנוכחי הראנו על עכברים, מודל המציג שרמת הביטוי של NOX4 בשרירי השלד יורדת עם הגיל וזה ישירות מוביל לירידה ברגישות לאינסולין", כך טוען פרופ' טיגניס. גירוי והפעלה של מנגנונים הסתגלותיים בהשראת החלבון NOX4 באמצעות תרופות, עשוי להיות דרך יעילה למזער את התופעות העיקריות שמלוות תהליכי הזדקנות, כולל עיכוב של התפתחות סוכרת מסוג 2.

לטענתו, אחת מהתרכובות הללו נמצאות באופן טבעי בירקות ממשפחת המצליבים* כמו למשל ברוקולי, או כרובית, אלא שהכמות שיש לצרוך על מנת לקבל השפעה נוגדת תופעות של הזדקנות היא כמות שהיא הרבה מעבר למה שניתן לצרוך.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג