מחקר: הליכה מהירה יותר מפחיתה את הסיכוי לחלות בסוכרת

ידוע כבר שנים כי הליכה מפחיתה את הסיכוי למחלה, המהווה את אחד מהאיומים הבריאותיים הגדולים בעולם. כעת, נבדקה לראשונה גם מהירות ההליכה המומלצת. המסקנה: אם אתם הולכים, עשו זאת מהר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
הליכה מהירה | צילום: Shutterstock

הליכה מהירה יותר קשורה לסיכון נמוך משמעותית לפתח סוכרת מסוג 2, כך על פי מחקר עולמי ראשון מסוגו שמסקנותיו פורסמו לאחרונה ב-Guardian הבריטי. סוכרת מסוג 2 היא אחד מהאיומים הבריאותיים הגדולים בעולם, כאשר השכיחות שלה עלתה בחדות בשלושת העשורים האחרונים, על פי ארגון הבריאות העולמי.

לכתבות נוספות בנושא:
תנו לה לזרוח: היתרונות הבלתי צפויים של חשיפה לשמש
מחקר חדש: אימוני סיבולת בגיל צעיר מקטינים את הסיכון לסרטן בגיל מבוגר
5 הטיפים הטובים ביותר לאנשים עם סוכרת שרוצים להתחיל לרוץ

יותר מ-537 מיליון אנשים אובחנו, אך על פי ההערכות מיליונים נוספים חוששים מאוד לגבי העובדה שיש להם את הנטייה לפתח את המחלה. סוכרת הינה גורם מרכזי לעיוורון, אי ספיקת כליות, התקפי לב, שבץ מוחי וקטיעת גפיים תחתונות.

סוכרת | צילום: Steve Buissinne, Pixabay

חוקרים יודעים כבר שנים שהליכה – ובייחוד הליכה על בסיס קבוע ובתדירות גבוהה – קשורה בהפחתת הסיכון לסוכרת מסוג 2. עד עכשיו, לא היה ברור מהי מהירות ההליכה הדרושה כדי להפחית את הסיכון לסוכרת מסוג 2. ניתוח עולמי של מחקרים מראה שהליכה מהירה או צעדים מהירים ותדירים, יעילים יותר להפחתת הסיכון לסוכרת מסוג 2 מאשר הליכה בקצב איטי יותר. ניתוח הנתונים המאוגדים של הנתונים הזמינים פורסם ב-British Journal of Sports Medicine.

המספרים מדברים:
בעוד שפעילות גופנית ידועה כקשורה לסיכון נמוך יותר לפתח סוכרת מסוג 2, חוקרים מאימפריאל קולג' בלונדון, האוניברסיטה למדעי הרפואה באיראן ומכללת האוניברסיטה החדשה של אוסלו בנורבגיה רצו לפענח מהי מהירות ההליכה האופטימלית. הצוות בחן 10 מחקרים שפורסמו בין 1999 ל-2022, שכללו תקופות מעקב של בין שלוש ל-11 שנים. בסך הכל נכללו 508,121 חולים מבוגרים מרחבי בריטניה, יפן וארה"ב.

בהשוואה לטיול רגלי בפחות מ-3 קמ"ש, מהירות הליכה ממוצעת או נורמלית של 5-3 קמ"ש הייתה קשורה לסיכון נמוך ב-15 אחוז לסוכרת מסוג 2 – ללא קשר לזמן ההליכה. הסיכון ירד עוד יותר עם קצב מהיר יותר, כאשר הליכה מהירה למדי של בין 5 קמ"ש ל-6 קמ"ש קשורה לסיכון נמוך ב-24 אחוז. אלה שהלכו במהירות גבוהה מ-6 קמ"ש היו בסיכון נמוך ב-39 אחוז לפתח את המחלה.

מומלץ ללכת מהר יותר | צילום: shutterstock

לדברי החוקרים, בעוד שהאסטרטגיות הנוכחיות להגדלת זמן ההליכה הכוללות מועילות, ייתכן שגם סביר לעודד אנשים ללכת במהירויות גדולות יותר כדי להגדיל עוד יותר את היתרונות הבריאותיים של הליכה.

נציין כי היו כמה מגבלות למחקר. שלושה מחקרים שנכללו דורגו כבעלי סיכון בינוני להטיה, בעוד שבעת המחקרים הנותרים דורגו כבעלי סיכון רציני. בנוסף, החוקרים גילו שאנשים עם מהירות הליכה מהירה יותר נוטים יותר להיות בכושר טוב יותר, עם מסת שריר גדולה יותר ובריאות כללית טובה יותר. אבל לדברי החוקרים ישנם הסברים סבירים לממצאים מעבר לאותן מגבלות

מהירות הליכה היא אינדיקטור חשוב לבריאות הכללית ואינדיקטור מרכזי ליכולת תפקודית. מהירות הליכה מהירה יותר קשורה לכושר קרדיו-נשימה טוב יותר ולכוח שרירים, שניהם קשורים לסיכון לסוכרת – והליכה מהירה טובה לירידה במשקל, שעוזרת לשפר את הרגישות לאינסולין.

צילום: shutterstock

ניל גיבסון, יועץ בכיר לפעילות גופנית ב-Diabetes UK, בירך על הממצאים. לדבריו: "המחקר מדגיש את מה שאנחנו כבר יודעים, שפעילות גופנית, שיכולה לכלול הליכה מהירה, יכולה לעזור בהורדת הסיכון של אדם לפתח סוכרת מסוג 2 ושהגברת עוצמת הפעילות, כמו הליכה מהירה יותר, מעניקה באופן כללי יותר יתרונות בריאותיים".

לדבריו נדרשים מחקרים נוספים שיאשרו האם, ובאיזו מידה, העלאת הקצב מגבירה את ההשפעות החיוביות שיכולות להיות להליכה על הפחתת הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2. הליכה היא ללא עלות, פשוטה ועבור רוב האנשים יכולה להשתלב בפעילויות רגילות כמו הגעה לעבודה, קניות וביקור חברים. למרות שהתקדמות לקצב מהיר יותר מומלצת בדרך כלל לרווחים בריאותיים גדולים יותר, חשוב שאנשים ילכו בקצב שהם יכולים לנהל ומתאים להם.

 




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג