מחקר חדש: אימוני סיבולת בגיל צעיר מקטינים את הסיכון לסרטן בגיל מבוגר

עוד סיבה לשמור על כושר: מחקר חדש מצא שביצוע פעילויות אירוביות יפחית את הסיכון לחלות בתשעה סוגים של סרטן. עוד הוכח: ערכי BMI חריגים לא ביטלו את ההשפעה המגינה שיש לסיבולת
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צאו לרוץ | צילום: Shutterstock

"להיות בכושר" משתלם לא רק מבחינת המראה החיצוני. מחקר שפורסם לאחרונה ב-British Journal of Sports Medicine מצא שסיבולת לב ריאה משופרת מקטינה את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס, ובאופן כללי מפחיתה את אחוזי התמותה מגידולים סרטניים. בכך הוא מצטרף למחקרים קודמים שהראו ששמירה על אורח חיים בריא וספורטיבי מפחיתה משמעותית את הסיכון לחלות בתשעה סוגים של סרטן.

לכתבות נוספות של ד"ר חן גלייט סנטר:
האם אנחנו מושפעים מקולות הצעדים של אלו שרצים בסביבתנו?
לרוץ בבוקר או בערב? כיצד תזמון האימון יכול להשפיע על השעון הביולוגי
מרחיקה מחלות, משפרת את השינה ומפתחת: 9 נקודות לזכות הריצה

עוד ב-2019 התפרסם מאמר שסקר מספר מחקרים שבדקו את הקשר בין סיבולת לב ריאה לבין הפחתת הסיכון לסרטנים מסוגים שונים בקרב גברים. המחקרים מצאו שככל שסיבולת לב הריאה גבוהה יותר, כך הסיכון להיות מאובחן בסרטן ראש צוואר, וושט, קיבה, לבלב, כבד, מעי גס, רקטום וכליות הולך ויורד. מנגד, נמצאה עליה קלה ביותר בסיכון לסרטן הפרוסטטה (מסוג שאינו אגרסיבי) שקשורה עם סיבולת לב ריאה גבוהה יותר.

רופא (אילוסטרציה) | צילום: Darko Stojanovic from Pixabay

קיים חסר במחקרים עם מספר משתתפים גדול שסוקרים נתונים ומשתנים לפרק זמן ארוך, על מנת ללמוד על הקשר בין סיבולת לב ריאה לבין התפתחות של גידולים באברים ספציפיים. המחקר הנוכחי שפורסם כעת ביקש ללמוד על הקשר בין סיבולת לב ריאה בקרב גברים צעירים לסיכון לחלות בסרטן בגילאים מבוגרים יותר. חוקרים בשוודיה ביצעו תצפיות ומעקב במשך 33 שנה אחר למעלה ממיליון גברים צעירים, שגויסו להשתתף במחקר בגילאים 16-25.

המשתתפים חולקו לשלוש קטגוריות בהתאם לכושר הגופני שלהם. החוקרים בדקו את הקשר בין סיבולת לב הריאה שלהם לבין הסיכון לפתח גידולים ממאירים במערכת העיכול, מערכת השתן, בלוטת התריס, גידולי עור, ריאות, ראש צוואר, מערכת עצבים מרכזית וגידולים במערכת תאי הדם (המטולוגיה).

העישון מפריע
המחקר מצא נמדדה ירידה של כ-21% בסיכוי לחלות בסרטן המעי הגס בקרב בעלי סיבולת לב ריאה הגבוהה ביותר. עוד נמצא, כי קיים קשר בין סיבולת לב ריאה לבין גידולי ראש-צוואר וגידולים בלבלב. נמצא כי הסיכון לחלות בסרטן הריאה קטן בכ-50% כאשר הסיבולת היא גבוהה.

תוצאות המחקר גם מאשרות את קביעת ארגון הבריאות העולמי, לפיה הקשר עם פעילות גופנית עשוי להיות מופרע בשל עישון. המחקר מצא שעישון עשוי להפריע ואף למנוע את ההשפעה המגינה של סיבולת לב ריאה גבוהה. המחקר גם תמך בממצאים קודמים לגבי הקשר בין סיבולת לב ריאה לסרטן של הוושט, הקיבה, כבד וכליות. עם זאת, הקשר הסטטיסטי שנמצא בין סיבולת לב ריאה לסיכון לחלות בסרטן הרקטום היה חלש.

צילום: Shutterstock

עם זאת, הממצא מצא קשר מדאיג בין כושר משופר לשני סוגי סרטן. ככל שהסיבולת גבוהה יותר, ישנה עליה של 7% בסיכון להיות מאובן בסרטן בלוטת הערמונית. הממצא הזה תואם מחקרים קודמים. בניגוד למחקרים קודמים, נמצאה עליה של 31% בסיכון לחלות בסרטן העור. החוקרים הסבירו את הממצאים בכך שאנשים בעלי סיבולת לב ריאה גבוהה ככל הנראה גם נחשפים יותר לקרינת השמש.

הקשר המגן שיש בין סיבולת לב ריאה גבוהות לבין הורדת סיכויים לתחלואה בסרטן מכל סוג שהוא אינו קשור במשקל הגוף. ערכי BMI חריגים לא ביטלו את ההשפעה המגינה שיש לסיבולת לב ריאה, מה שאומר שחשוב יותר לשמור על סיבולת לב ריאה מאשר לשמור על ערכי BMI.

החוקר המוביל את המחקר טוען כי הקשר בין פעילות וסיבולת לב ריאה לבין גידולים סרטניים נכון עבור פעילויות אירוביות כמו ריצה, שחייה, רכיבה, ופחות עבור אימוני כוח עם התנגדות. צריך לזכור שישנו מגוון נרחב של סיבות בגללן כדאי מאוד להתאמן, פרט להפחתה בסיכוי ובסיכון למחלה ממאירה, הפעילות הגופנית תורמת גם לבריאות הנפש וגם לבריאות מערכת כלי הדם והלב. כמו כן אף פעם לא מאוחר מידיי להתחיל להתאמן.


לקריאת המחקר המלא: סיבולת לב ריאה והקשר עם הפחתת הסיכון למחלה ממאירה




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג