מרחיקה מחלות, משפרת את השינה ומפתחת: 9 נקודות לזכות הריצה

בין אם אתם כבר רצים באופן קבוע, ובין אם אתם מתלבטים או מתכננים להתחיל, הכתבה הזו היא בשבילכם: ד"ר חן גלייט סנטר עם כמה דרכים בהן ריצה משפיעה על הגוף שלנו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
כמה מעלות טובות לזכות הריצה | צילום: Ingo Jakubke, Pixabay

כשאנחנו חושבים על גוף של אדם שעוסק בריצה על בסיס קבוע, יש לנו בראש איזושהי תמונה "שרצה". מבנה גוף רזה, רגליים רזות, אולי קצת גבוה. אלא שאם נעיף מבט סביבנו בעיקר כשאנחנו עומדים על קו הזינוק, ניתן לראות שמגוון הרצים והרצות ומבנה גופם הוא ממש לא מה שאנחנו מדמיינים ואפילו רחוק מזה. גם אם מסתכלים על רצי העילית ה"ספרינטרים", ניתן לראות שמבנה גופם שונה מאוד מזה של הרצים למרחקים ארוכים.

מקובל מאוד שאנשים ירצו להגדיל את טווחי הריצה שלהם על מנת "לשרוף" יותר קלוריות ולאבד מסת שומן. אין ספק ששיגרת ריצה קבועה משפיעה על מבנה הגוף שלנו אך לא תמיד באופן שבו אנחנו רוצים ומתכננים.

אז איך ריצה עשויה להשפיע על הגוף? הינה רשימה חלקית בלבד:

1. ריצה תביא לידי פיתוח סיבולת – Stamina – סיבולת לב-ריאה משמעותית. בין אם אתה רץ למרחקים ארוכים או שאתה מתמקד בעיקר בספרינטים, הריצה משפיעה על הלב, הריאות, על המערכת הווסקולרית כולה על מנת להגדיל את הכח הקרדיו-וסקולרי ואת הסיבולת.

צילום: Shutterstock

2. הריצה מקטינה את הסיכויים לתחלואות ממגוון רחב – הריצה משפיעה באופן חיובי על לחץ הדם ועל מערכת הדם בכלל והיא מורידה משמעותית את הסיכוי למות ממחלות קרדיו-וסקולריות. בנוסף, היא מפחיתה בכ-27 אחוז את סיכויי התמותה מכל סיבה שהיא.

3. הריצה מחזקת את העצמות – לריצה ישנה השפעה ניכרת ומשמעותית על השלד היות וזו פעילות שבה מופעל משקל על העצמות. העצמות מגיבות לפעילות העצימה הזו על ידי כך שהן מתחזקות, על מנת להיות מסוגלות לשאת את העומסים הללו. כך שריצה מוגדרת כפעילות גופנית טובה על מנת להגדיל מסת עצמות.

4. הגדלת הסיכוי לפציעות – ההפעלה החוזרת הקבועה של פעילות עצימה על מערכות הגוף מביאה אותך להיות מועד לפציעה. פציעה יכולה להיות אקוטית או כרונית. רצים מתחילים בדרך כלל נוטים להיפצע יותר לעומת רצים מנוסים.

יש לנהל את האימונים בצורה נכונה כדי להפחית פציעות | צילום: Shutterstock

5. אתה הופך להיות "שורף" קלוריות ומצד שני "מכונת אכילה" – ריצה היא פעילות עצימה ומביאה לשריפת קלוריות, שזה כמובן נהדר עבור כל מי שרוצה להוריד במשקל. ידוע שהגוף שורף יותר קלוריות, לא רק תוך כדי האימון הגופני, אלא גם לאחריו. עם זאת, שימו לב שאחרי אימון בקלות אפשר להתפתות לאכול יותר ממה שלמעשה צריך.

6. הרגליים מתחזקות – הריצה פועלת אמנם על כל הגוף, אך בייחוד על הרגליים. שרירי הארבע ראשי, התאומים, המסטרינגס, גם האגן. השוקיים. כולם מעורבים בפעילות הריצה. מומלץ מאוד לגוון את משטחי הריצה עליהם אנו רצים על מנת שהעומסים המופעלים יהיו מגוונים ומאוזנים.

7. נדרש גיוון בסוגי האימונים, קרוס-טריינינג –  ריצה היא סוג פעילות גופנית בעל מעלות רבות, אך נדרש גיוון ושילוב של סוגי ספורט אחרים. כמו למשל יוגה או שחייה שנחשבות לפעילויות "רגועות" יותר. הן עשויות לאפשר מעט מנוחה למערכת השלד והמפרקים בגוף.

8. שינה טובה יותר (בדרך כלל) – מחקרים מראים שבדרך כלל אצל רצים יש פחות בעיות שינה והם גם פחות נוטים לישנוניות במהלך היום, בהשוואה לאלו שאינם רצים. ככל הנראה, אימוני ריצה בעצימות בינונית תורמים הרבה יותר לאיכות השינה לעומת אימונים עצימים.

רצים לרוב ישנים טוב יותר | צילום: Shutterstock

9. הריצה משפיעה לטובה על הנפש ותורמת מאוד לשיפור מצב הרוח – בייחוד מומלצת ריצה בחוץ, מאשר בתוך מקום סגור. אז יש לה השפעה משמעותית הרבה יותר על מצב הרוח. לקחת "פסק זמן" בחיק הטבע זו בהחלט פעולה שמיטיבה איתנו.

אם את.ה מחפש.ת דרך לחזק את הגוף, לשפר את מצב הרוח, לקבל איזה "בוסט" של אנדורפינים, אין ספק שריצה היא אפשרות מתאימה עד כדי מושלמת לעניין.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג