מחקר: האם יש קשר בין השמנה חריגה לסרטן של מערכת העיכול?

מחקר חדש ומקיף במיוחד בדק את הקשר בין ערכי BMI גבוהים לבין הסיכוי לחלות במחלות סרטן של מערכת העיכול בקרב אנשים בגיל 74-55. ד"ר חן גלייט סנטר עם התוצאות והמסקנות החד משמעיות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
הסכנות בעודף משקל | צילום: Shutterstock

בשנים האחרונות קיימת באוכלוסייה עליה משמעותית באלו שהם בעלי משקל יתר חריג, Obesity. מחקר חדש בדק האם יש קשר בין ההשמנה החריגה לבין הסיכון לפתח מחלה כמו סרטן, יש לכך חשיבות למען בריאות הציבור. המטרה היא להבין ולחקור את הקשר בין ערכי BMI לבין הסיכון לפתח סרטן של דרכי העיכול, וכן סוגי סרטן שאינם של מערכת העיכול כמו פרוסטטה, ריאות ושחלות.

המחקר הינו רטרואקטיבי והמידע התקבל מבדיקות סקר שנעשו, למידע נוסף ולמחקר המלא ניתן להיכנס לקישור. המשתתפים במחקר ענו על טווח הגילאים 74-55 שנים והם נבחרו ונרשמו למחקר וסווגו באופן רנדומלי לקבוצת הביקורת או לקבוצה ההתערבותית.

לכתבות נוספות של ד"ר חן גלייט-סנטר:
לרוץ בבוקר או בערב? כיצד תזמון האימון יכול להשפיע על השעון הביולוגי
פעילות גופנית או הגבלה קלורית: מה עובד טוב יותר בהורדת שומן בטני?
מרחיקה מחלות, משפרת את השינה ומפתחת: 9 נקודות לזכות הריצה
מחקר: האם לריצת מרתון יש השפעה על המח?

המידע התקבל מתוך בדיקת סקירה התחלתית שבוצעה: PLCO Cancer Screening Trial והמידע הזה נאסף בתום 13 שנות מעקב. המחקר התבסס על 135,161 משתתפים, שגילם החציוני הוא 62 שנים (טווח גילאים 78-55 שנים). כמחציתם גברים ומחציתם נשים.

צילום: Shutterstock

משקל יתר ו-BMI גבוה בגיל צעיר, ומשקל יתר בגיל הבגרות המאוחרת, כמו גם בגילאים מבוגרים יותר, קשור באופן מובהק עם סיכון יתר לפתח סוגי סרטן שונים, ובפרט סרטן של המעי הגס – CRC Colorectal cancer. נמצא כי עודף משקל חריג, קרי ערכי BMI של מעל 25 (לחישוב ה-BMI שלכם לחצו כאן) בגילאי בגרות ובגרות מאוחרים, קשור באופן מובהק עם הסיכון לסרטן של כלל מערכת העיכול וגם של איברים שאינם שייכים למערכת העיכול (שחלות, ריאות, פרוסטטה). המסקנה העיקרית שאני מציגה כעת היא שקיים קשר מובהק בין עודף משקל חריג לבין הסיכון למחלות סרטניות, בפרט נמצא קשר עם סרטן המעי הגס.

סרטן המעי הגס CRC נמצא במקום השלישי בשכיחותו בארה"ב בקרב גברים ונשים. שכיחות זו היא למרות שישנו שיפור משמעותי ביכולת הגילוי המוקדם, כך שניתן כיום לגלות אותו בשלבים מוקדמים שניתנים לטיפול כאשר הוא עדיין נחשב למקומי ולא מפושט. עדיין, התחלואה ואחוזי הגילוי נותרו כפי שהם. קיימת עלייה מתמדת בגורמי הסיכון עבור התפתחות של גידולי מערכת העיכול.

גורם סיכון מרכזי הוא השמנת יתר חריגה, שהאחוזים שלה כאמומר נמצאים במגמת עלייה בעולם כולו. השמנת יתר היא בעלת השלכות שליליות על המצב הבריאותי, וזה כולל התפתחות של סוכרת מסוג 2, ומחלות מטאבוליות אחרות. מחלות קארדיווסקולריות, יתר לחץ דם, סיכון לשבץ מוחי, וגם סרטן. ארגון חקר הסרטן העולמי (The World Cancer Research Fund) מעריך שכ-20 אחוז מהתחלואה במחלת הסרטן כיום מיוחסת לעודף משקל.

הקשר בין עודף משקל לבין סרטן של מערכת העיכול הוא קשר מבוסס, היות ומצב של עודפי משקל הוא מצב של דלקת כרונית. דלקת כרונית קשורה עם סיכון יתר להתפתחות של מספר סוגי גידולים לאורך צינור העיכול, כמו למשל דלקת של הלבלב, דלקת של הוושט ודלקת של המעי הגס. גברים עם עודפי משקל נמצאים בסיכון פי 4.52 יותר לסרטן במערכת העיכול, ונשים עם עודף משקל בסיכון פי 2.76, וזאת בהשוואה לאנשים ללא עודף משקל. הקשר בין דלקת כרונית לבין סיכון יתר לסרטן נקבע באופן תצפיתי ע"י חוקרים מפורסמים בעבר (Virchow, 2001. Dvorak 1986).

רופא (אילוסטרציה) | צילום: Darko Stojanovic from Pixabay

במצב של השמנת יתר, ישנו עודף של סיגנלים תומכי תהליך דלקתי בגוף. יש הרבה מאוד שאלות "פתוחות" כמו למשל כיצד משפיע עודף משקל בצעירות על הסיכון לפתח מחלה סרטנית בהמשך החיים. כיצד שינוי של ערכי BMI משפיע על הסיכון לפתח מחלה סרטנית. המחקר הנוכחי בודק את הקשר בין גידולי מערכת העיכול בכלל, סרטן מעי גס בפרט, והקשר עם BMI בילדות, נערות בגרות ובגרות מאוחרת.

שיטת המחקר
במחקר השתמשו ב-PLCO Cancer Screening Trial. זהו כלי שמרכז מספר מחקרים קליניים רנדומליים, אשר נותן הערכה לגבי יעילותן של בדיקות סקר לגידולי שחלה, ריאות, מעי גס ופרוסטטה בהפחתת התמותה. מצאו שאכן השמנת יתר חריגה מובילה לעלייה בסיכון לחלות במחלות סרטניות בכלל ובסרטנים של מערכת העיכול בפרט.

כאשר גידלו שורות תאי סרטן מעי ביחד עם תאי שומן – תאי הגידול קיבלו "העשרה" וההתרבות שלהם פרחה בצורה דרמטית. מצאו שתאי שומן תמכו בתאי הגידול דרך עידוד של מסלולים ביוכימיים וביולוגיים שונים. כאשר ניתחו את המסלולים הביולוגיים אשר הופעלו בתאי גידול המעי הגס בעקבות המגע שלהם עם תאי השומן, מצאו שהייתה הפעלה של מסלולים הקשורים בתהליכי פיברוזיס, מטבוליזם גליקוליטי, ומסלולים שקשורים בתקשורת שיש בין שומן לתאי גידול. נמצאו ממצאים דומים גם לגבי תקשורת בין גידולים אחרים לבין רקמת שומן. ככל הנראה, רקמת שומן היא לא הגורם לגידול סרטני אבל ללא ספק היא מעודדת אותו ברגע ששניהם קיימים ונמצאים באינטראקציה.

על כן, כאשר מדברים על מניעה של סרטן, חשוב להתייחס לאורח חיים, לתזונה ולמניעה של השמנת יתר. המחקר הנוכחי מראה כי אנשים בעלי משקל יתר חריג היו בעלי סיכון יתר לחלות בסרטן מעי גס, גם אם השתמשו באספירין כתרופה על בסיס מניעתי. זאת אומרת, שבאנשים בעלי משקל יתר עודף באופן חריג, אספירין מאבד את היעילות המניעתית שלו כלפי גידולים של מערכת העיכול. ככל הנראה הסיבה היא שהמנה שנטלו אותם אנשים בעלי עודף משקל לא התאימה להם, ואם היו מעלים את המינון של האספירין אולי הערך במניעת גידולי מערכת העיכול היה מופיע. אלא שהעלאת מינון של אספירין מהווה סיכון משלו, היות והוא נוגד קרישה ולכן עשוי לגרום לדימומים ממערכת העיכול. נדרשים מחקרים נוספים על מנת לברר מהו ערכו של אספירין במניעת סרטן תוך התחשבות בערכי ה-BMI של המשתתפים.

מסקנות
קיים סיכון מוגבר לתחלואה בסרטן המעי הגס באנשים בעלי עודף משקל חריג, בכל גיל. כמו כן, BMI גבוה באופן ממושך קשור עם סיכון מוגבר לתחלואה בסרטן מעי גס, אך גם בתחלואה בסרטנים אחרים. באנשים בעלי עודף משקל, נטילת אספירין 3 פעמים בשבוע אינה משנה את הסיכויים לחלות בסרטן מעי גס, וזה בניגוד לאלו שבמשקל תקין. נדרשים מחקרים נוספים על מנת להעמיק את הידע הקיים כיצד השמנת יתר חריגה מעלה את הסיכויים למחלה סרטנית. המסר החשוב מהעניין הוא שמניעה, למשל על ידי אימוץ אורח חיים בריא ותזונה נכונה, עשויה להיות דרך יעילה מאוד.

למחקר המלא




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג