חרפה לדיראון עולם באליפות העולם לנשים במרתון דוחא

חגי אשלגי עקב אחרי מרתון הנשים בדוחא וחזר מזועזע. טור דעה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לונה צ'מטאי פרשה ממרתון דוחא | לונה צ'מטאי בראיון לאחר המרתון | מה צפוי במרתון הנשים של דוחא


בהמשך לשערורייה שהתחוללה באליפות העולם במרתון בדוחא שבקאטר, הנה כמה עובדות מספריות חשובות:

1. אליפות העולם במרתון לנשים הוזנקה ב-23:59 בליל שישי, בטמפרטורה של 32 מעלות צלזיוס עם 73% לחות. עד הסיום, אחוזי הלחות הרקיעו ל-76% והטמפרטורה עמדה על 31 מעלות. לא זכור לי מרתון תחרותי משמעותי אי פעם שהוזנק בתנאי חום כה קיצוניים.

2. מתוך 68 רצות שזינקו לאחר שעשו קריטריון, רק 40 סיימו. אחוז נשירה של מעל 40%.

3. אבל אולי מוטב אילו יותר נשים היו נושרות, כי התוצאות… אוי התוצאות. רק 31 נשים ירדו מ-3 שעות. רק 18 ירדו מ-2:50 ש', ורק 7 נשים ירדו מ-2:40 ש'! אף אחת לא ירדה מ-2:32 ש'.

אם המטרה היא להשפיל עד עפר את יכולתן האתלטית של רצות המרתון המהירות בעולם, ולהפוך את המרוץ למבחן סבולת חום, אולי כדאי לשקול שאליפות העולם הבאה באתלטיקה תיערך בתוך לוע מבעבע של הר געש פעיל. זהו איננו ספורט.

כל הספורטאיות וכל המאמנים ששלחו ספורטאיות לזנק לתחרות הזאת (כאן יסלחו לי גם לונה צ'מטאי-סלפטר ודן סלפטר), לקו בחוסר כבוד לענף ריצה התחרותית, ובחוסר אחריות. אף ספורטאי לא צריך להביא את עצמו למצב של סף מוות מהתחממות יתר. אין לכך סיבה. מדובר בספורט, לא במלחמה. אינני יודע אם לונה עצרה בהחלטה מושכלת מבחירה, או התמוטטה, אבל אני שמח שהיא עצרה. הייתי שמח יותר אילו היא, יחד עם כל המשתתפות האחרות, היו אומרות הרבה קודם – כך לא מתייחסים לבנות אדם ומוותרות על הזינוק לביזיון הזה.

במבט קדימה, אם קיים בכלל דרג אחראי בהתאחדות האתלטיקה הבינלאומית, עליו לבטל ולמנוע את הזינוק למרתון הגברים בסוף השבוע. רק להמחשה – תחת הכללים הקיימים במדינת ישראל, מרתון הנשים באליפות העולם כלל לא היה מוזנק עקב תנאי חום קיצוניים. והיו דברים מעולם.

על פי רשויות חקירה שונות בעולם, אליפות העולם באתלטיקה הגיעה לדוחא בדרך של תשלום שלמונים של מיליוני דולרים. מתכון בטוח לחוסר התחשבות בספורטאים. אבל הזלזול בספורטאים לא מסתיים בדוחא, הוא ממשיך גם למשחקים האולימפיים שיתקיימו בטוקיו 2020 (שכפי הנראה גם הבאתה לבירה היפנית לא היתה חפה משחיתות לכאורה).

בתום תחרויות המבחן בטריאתלון האולימפי שנערכו בטוקיו באמצע אוגוסט האחרון, המאזן היה מחפיר: בתחרות הנשים הריצה קוצרה לחצי המרחק עקב החום הקיצוני; בתחרות הפאראלימפית בוטל מקטע השחייה עקב מי ים מזוהמים בספירה גבוהה מהמותר של חיידקי אי-קולי (כן, כן – חרא צף). גם בטוקיו, מדובר בביזיון שכבר התרחש, ומאיים לתפוס ממדים מפלצתיים. טמפרטורת המים הלוהטת בטוקיו שעמדה באוגוסט האחרון (לטריאתלון ולמשחי מים פתוחים), והטמפרטורה הקופחת ברחובות העיר בקיץ (לרצי מרתון וטריאתלטים), לא רק מסכלות רבים מהערכים הספורטיביים שקיימים בתחרות עילית, אלא עלולות להביא גם לסיכוני חום חמורים, שכולם ידועים מראש בשלבי הסיום של תחרויות סבולת בעצימות שיא – בהן מדליה אולימפית נוצצת ותהילת עולם עומדות על הכף.

הספורטאים האולימפיים העניים בכסף ובהשפעה, אינם מצליחים להתאחד כפי שהצליחו בהזדמנויות שונות לעשות רוכבי הטור דה פראנס, ושחקני הספורט המקצועני בארה"ב. חוסר יכולתם להשפיע על הסביבה בהן תיערכנה התחרויות, גורמת לעתים (כפי שגרמה אתמול במרתון הנשים בדוחא) לכך שהם מושלכים כגלדיאטורים לקולוסיאום רומאי, כאשר השורד הוא המנצח. תחרויות בתנאים כאלו בעיניי אינם ספורט, ויש לעשות להן סוף. החל ממרתון הגברים בשבוע הבא בדוחא, שיש להודיע על ביטולו כבר היום וכבר עכשיו!





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • jj הגיב:

    בטמפרטורה של 32 מעלות צלזיוס עם 73% לחות.
    חרפה, חרפה ….? זה אקלים ששורר במישור החוף חודשים ארוכים …
    הצוות הישראלי לא יכל לעשות טסט קצר להבין לאן הולכים. ? ואוו אנחנו בשוק.

    1. אץרץ הגיב:

      אולי לא הבנת על מה הכתבה? רמז – היא לא עוסקת בצוות ישראלי וגם לא במישור החוף

    2. שרול הגיב:

      פיספסת את הפואנטה, יצאה לך התגובה הפאבלובית לכל דבר בספורט הישראלי והיא להאשים את תרבות הסמוך. אולם פיספסת ובגדול. לא דובר באתלטית הישראלית ולא דובר על ההכנות, דובר על תנאים שאינם מתאימים פיזיולוגית לתחרות מרתון, על זילזול בספורטאים באופן כולל כיוון שהראייה של המארגנים היא צינית ונצלנית. עכשיו תקרא שוב את הכתבה ותגיב בבקשה לכתוב ולא לאינטרפטציה המעוותת שלך לדברים. שנה טובה

      1. jj הגיב:

        היי שרול, סליחה שפיספסתי ובמיוחד על העיוות. לא פאבלובית ולא נעליים (-:. לא מאשים את סמוך.

    3. שמוליק הגיב:

      אתה מדבר שטויות, בישראל לא מזניקים ריצת מרתון בתנאי חום כאלו. זה מסוכן מדי.

  • איתי הגיב:

    אני לא מסכים עם הכותב. מדובר ברצות מקצועניות והתנאים הקשים היו ידועים מראש,
    כך שהיה ניתן להתכונן. כל רצה היתה צריכה להתאים את הקצב שלה לתנאים שהיו שווים לכולם.
    בפרט, הכותב טוען "לכך שהם מושלכים כגלדיאטורים לקולוסיאום רומאי, כאשר השורד הוא המנצח. תחרויות בתנאים כאלו בעיניי אינם ספורט" – זה לא נכון. התחרות מדדה כישורי ריצה בתנאים קשים, אך בוודאי לא כישורי הישרדות.
    לא במקרה ניצחה הרצה בעלת התוצאה הטובה ביותר בעולם השנה, ופרט למקום השלישי (שהוא הפתעה מסויימת), כל הרביעייה הראשונה הן בטופ העולמי.

    1. נמרוד הגיב:

      מילים כדורבנות

  • אייל הגיב:

    אמנם התנאים היו ידועים מראש, אבל כנראה ישנם אירועים ומצבים שקשה, בלתי אפשרי, להתנגד.

  • נילי אברמסקי הגיב:

    המרתון באליפויות והאולימפיאדה סובל כמעט תמיד מתנאים לא אידיאליים. לוס אנגלס 84- חום ולחות נוראיים, סאול 88, אטלנטה 96, אתונה 2004- הוזנקנן בחום של 35 מעלות ( לא זוכרת אחוזי לחות)….,2007- אליפות העולם ב אוסקה יפן- חום של 28 מעלות בזינוק שטיפס מעל ל30 בסיום עם 78 אחוזי לחות!!!, 2008 בייג’ין – גם לא היה קריר, ריו 2016 …,
    אוגוסט ספטמבר חודשים חמים כמעט בכול העולם אולי חוץ מאלסקה.
    ולכן הכתבה הזו מנסה להבליט בצורה חסרת פרופורציה את המחדל שהיה בדוחא כאשר זה בעצם מחדל מתמשך ….
    כנראה שכבר מזמן היה צריך להעביר את אליפות העולם במרתון לחודש נובמבר/אפריל במנותק משאר האליפות .אבל אז נראה שהשורה הראשונה של רצי המרתון הבכירים פשוט לא מגיעים לשם מסיבות כלכליות.
    והפרישה ההמונית כמעט תמיד קוראת ברמות האלה משיקולים כלכליים.

  • רועי הגיב:

    בלי קשר לתנאים במרתון – גם כמות הקהל בתחרות בתול האיצטדיון הממוזג מעידה על כך שדוחא פשוט לא מתאימה לארח. בגמר ה100 מטרים גברים, אחד משיאי התחרות, יותר מחצי איצטדיון היה ריק. ביזיון.

  • יונתן הגיב:

    כל האליפות הזאת חרפה! חום אימים ויציעים ריקים. שמים הקלטה של קהל בשביל שלא יהיה סופר מביך.

  • אקווה הגיב:

    עכשיו גם אתרי השחייה הבינלאומיים קוראים להוציא את משחי המים הפתוחים מטוקיו. https://www.swimmingworldmagazine.com/news/tokyo-2020-olympic-marathon-a-tale-of-two-venues-swimmer-safety/

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג