הזיקה היא לא משחק: קריאות לביטול המשחקים האולימפיים מחשש לבריאות הציבור בעולם

קולות בעולם כבר החלו להישמע, ועכשיו – כתב העת האקדמי הרשמי של אוניברסיטת הרווארד לענייני בריאות הציבור, קורא במאמר נוקב לא לקיים את המשחקים האולימפיים בריו דה-ז'ניירו עוד פחות משלושה חודשים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כתב העת האקדמי של אוניברסיטת הרווארד לענייני בריאות הציבור (Harvard Public Health Review) פרסם בימים האחרונים מאמר נוקב של ד"ר אמיר עטראן מהפקולטות לרפואה ולמשפטים של אוניברסיטת אוטווה בקנדה, הכולל קריאה מפורשת למנוע את קיום המשחקים האולימפיים בריו דה-ז'ניירו מפאת חשש לבריאות הציבור בהקשר של נגיף הזיקה.

77175.1

תופעות לוואי של נגיף הזיקה בכרזה שהופצה | איור: Beth.herlin

עוד כתבות לקראת ריו 2016
כמה אתלטים ישראלים נראה בריו 2016?
יעקב טומרקין מגיע מוכן ומנוסה יותר לריו, איך זה יגמר?
הטריאתלט רון דרמון במרחק נגיעה מריו

מאמרו של ד"ר עטראן מעלה סדרת נתונים ונימוקים, שיחד, מרכיבים פסיפס מדאיג ביחס לנזקים הפוטנציאלים לבריאות הציבור בעולם, מקיום המשחקים האולימפיים בריו בעוד שלושה חודשים והנה הם:

  1. שיעור ההידבקות בנגיף הזיקה באזור ריו דה-ז'ניירו עומד על 15.7 הדבקות לכל 1,000 איש (כ-26,000 אלף איש נדבקו בנגיף בריו). שיעור שמבהיר כי ריו איננה בשולי מגיפת נגיף הזיקה, אלא נטועה עמוק בלבה.
  2. ד"ר עטראן מזכיר כי בהריונות של נשים שנדבקו בנגיף הזיקה, קיים שיעור מבהיל – 29%  של עוברים בלתי רגילים.
  3. הנגיף מזיק גם לאנשים מבוגרים. בין יתר סיכוניו – גידול פי 60 בסיכוי להידבקות במחלת סינדרום גיאן-ברה (Guillain-Barre Syndrome) – סינדרום בו המערכת החיסונית של הגוף תוקפת את מערכת העצבים, עד כדי שיתוק והגעה למצב חירום רפואי. רוב החולים במחלה נדרשים לאשפוז בבתי חולים. לסינדרום גיאן-ברה אין מרפא מוכר, אך רוב החולים מחלימים ממנה עם הזמן.
  4. לטענה כי מחלות שנישאות על ידי יתושים פעילות פחות בתקופת החורף (אוגוסט בריו, מקביל לפברואר בחצי הכדור הצפוני), מביא ד"ר עטראן נתון של שיעור ההדבקות בריו דה-ז'ניירו בתקופה המקבילה בנגיף מקביל ודומה מאד לזיקה – נגיף קדחת הדנגי (גם וירוס הזיקה וגם וירוס קדחת הדנגי, נישאים על ידי יתושים מסוג אדס – Aedes). ברבעון הראשון של 2016 שיעור ההדבקות בקדחת הדנגי בריו דה-ז'ניירו זינק פי 6 לעומת שיעור ההדבקות ברבעון המקביל ב-2015. ד"ר עטראן מסיק כי ריו נמצאת תחת מתקפת הדבקה של מחלות ויראליות.
  5. מאמצי הרשויות המקומיות בברזיל לבצע הדברה אפקטיבית של היתושים באזור ריו דה-ז'ניירו הניבו פירות מוגבלים והצלחה חלקית ביותר. למעשה, אפשר לומר כי בקרב הזה, עד עתה, ידם של היתושים על העליונה.

חשש כי מאות אלפי המבקרים יהפכו לנשאים ומפיצים של הנגיף. בצילום: הקמע של המשחקים. האם יעזור?

אין, טוען ד"ר עטראן, אף מומחה לבריאות הציבור, שיטען שרצוי בתקופה הנוכחית להציף את ריו דה-ז'ניירו ב-500 אלף תיירים וספורטאים. אלמלא האולימפיאדה, הדבר לא היה קורה, ומוטב שלא יקרה. לדבריו השאלה האם לאפשר הגירה המונית לתוך ומחוץ ללבו של אזור התפרצות של מחלה נגיפית, לא מצריכה מחשבה. מדובר בדבר פסול לחלוטין. אלמלא האולימפיאדה, הדבר לא היה מתרחש.

כך, שמאות אלפי המבקרים באולימפיאדה בריו, יהפכו לנשאים ומפיצים פוטנציאלים של נגיף הזיקה, עם שובם הביתה למדינותיהם – ומדובר במאות מדינות. הסיכון עוד מוגבר כשמדובר בנשאים שחוזרים למדינות עם אקלים דומה לקיים בברזיל. למעשה, די בנוסע אחד שנושא את הנגיף הזיקה, כדי להאיץ את הפצת הנגיף במדינה כולה.

האולימפיאדה עלולה אפוא להפוך למאיצת ההפצה מושלמת לנגיף הזיקה בעולם כולו, כאשר מאות אלפי נשאים ישובו ממנה לבתיהם ולמדינותיהם.
ד"ר עטראן עוקץ את הוועד האולימפי הבינלאומי על אחריותו החברתית. בשעה שעל פי פרסומי הוועד האולימפי, "ה'אולימפיות' מנסה לייצר… אחריות חברתית וכבוד לעקרונות מוסריים אוניברסליים ובסיסיים", שואל ד"ר עטראן – האם זוהי אחריות חברתית, או מוסרית, להאיץ הפצה של מחלה?

לסיכום אומר ד"ר עטראן, יש למנוע את קיום המשחקים האולימפיים בריו, בייחוד כאשר על הכף עומד הנזק שגורם נגיף הזיקה ל"פגיעה במוח העוברי", המחסלת כל סיכוי לחיים נורמליים, עוד לפני שהחיים התחילו.

 




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • שוחר בריאות הגיב:

    צריך להדאיג את כולנו. התיירים האולימפיים יחזרו הביתה נשאים של הזיקה ויגרמתו להפצתו גם בישראל

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג