איך תמצאו את האימון המדויק ביותר עבורכם?

המאמנת נועה זילברמן מאמינה בנוסחת ה"אימון הקשוב", שמורכב משלל משתנים פיזיים ונפשיים הקיימים בכל מתאמנת ומתאמן, וככה זה עובד בפועל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כשהמתאמנת שלי הילה הגיעה לאימון הקבוע שלנו היא היתה עצבנית בטירוף, היה לה יום מרגיז וטעון. היא הסתכלה עלי רוטנת ואמרה שבא לה להרביץ למשהו, חייכתי ואמרתי לה "אז קדימה". הנחתי את הבוסו (חצי כדור פיזיו עם משטח יציב שמונח על הרצפה) על המזרן ואמרתי לה לעשות פלאנק ובמקביל לחבוט בבוסו, בכל פעם עם יד אחת, פעם עם ימין ופעם עם שמאל, בכל הכוח, ללא רחמים. בסט השני ביקשתי ממנה לדרוך על הבוסו, גם כן בכל הכוח ובכל פעם עם רגל אחרת לסירוגין.

אימון שקשוב למתאמנת ולצרכים שלה. נועה זילברמן באימון | צילום: עידית ניסנבאום

לעוד טורים בשוונג
"כך ויתרתי על המשקל שלי והסכמתי להשמין"
הצד הפחות יפה של תקופת חיטוב
שמנה ובריאה, יש דבר כזה?

בתחילה הילה חבטה בהיסוס, לאחר מכן יותר חזק ולבסוף במלוא הכוח. היא חבטה ובעטה, חבטה ובעטה, כעסה ופרקה עד שלאחר עשר דקות היא הרגישה רגועה יותר.

אז מה זה אימון קשוב?

"אימון קשוב", ככה אני קוראת לאימונים שלי, לאלו שאני מעבירה ולאלו שאני עושה לעצמי. כשנתתי להילה את הסופר סט (שני סטים של תרגילים שונים שקורים אחד אחרי השני ללא הפסקה) הזה, הוא היה מבוסס על שלל נתונים שאני יודעת עליה, בכללי ובפרט כרגע.

אני יודעת מה מצבה הבריאותי, אני יודעת מה רמת הכושר שלה, אני יודעת אילו תרגילים היא עושה נכון ובקלות ואילו לא, אני יודעת מה המחזור ההורמונלי שלה, עם איזה מצב רוח היא הגיעה ואיך היא ישנה בלילות בכלל ובלילה הזה בפרט. אפשר לומר שאני מכירה אותה ואת יתר המתאמנות שלי ברזולוציה מאוד גבוהה וזה לא רק כי אנחנו קרובות, זה כי זהו מידע חשוב וחיוני כדי שאוכל לאמן באופן מיטיב ומדויק כל אחת בהתאם אליה, לצרכים ולמסוגלות שלה בכל אימון ואימון.

אימון קשוב נשמע כמו אימון קל או רגוע, רך ועדין, אבל זה ממש לא הכרח ולא כך. אימון קשוב כשמו כן הוא, הוא קשוב למתאמנת ולצרכים שלה שמורכבים משלל משתנים פיזיים ונפשיים. כן, לעתים הוא יהיה רך ועדין יחסית למתאמנת או יחסית לכלל, אבל לעתים הוא יהיה עצים ובועט ואף מביא לקצה היכולת, הכל תלוי צורך ומקרה.

כשהייתי מאמנת בתחילת דרכי לפני כ-8 שנים, הייתי מתאמנת 4-5 פעמים בשבוע ובכל פעם באותה עצימות גבוהה. מעולם לא עצרתי לשאול או להקשיב למה שאני צריכה באותו היום, השבוע והחודש. תמיד הייתי עושה גם אירובי ארוך וגם כוח מסיבי, בחוסר ידיעה מקצועית ומעבר לזה, בחוסר הקשבה עצמית. אם היה יום שבו היה לי קשה במיוחד או שחלילה לא הצלחתי לעשות את אותם הביצועים, הייתי נכנסת למידה של לחץ וחרדה שמא אני "מאבדת את זה", או אבוי, לא עשיתי היום או השבוע אימונים באותה הרמה.

לכל אדם מתאים משהו אחר שמדויק לו ולצרכיו | צילום: עידית ניסנבאום

למצוא את הדיוק

מעבר לכך שנוצרו לי פציעות גופניות ונפשיות מההתנהלות הכפייתית הזו, מאוד קשה על גבול הבלתי אפשרי להחזיק אורח חיים כזה לאורך זמן ויותר מכך, ממש לא כדאי לעשות זאת. לא כדאי כי זה מופרע ולא מחובר, לא כדאי כי זה לא בהלימה למצבנו הכללי והרגעי, לא כדאי כי זה עלול לפצוע, לא כדאי כי זה לא כיף ומה שלא כיף קשה להתמיד בו לאורח זמן והוא לבסוף גם מייצר אנטגוניזם בתוכנו. לא כדאי כי למען בריאות כללית, הוליסטית ואמיתית צריך להתייחס לכלל המשתנים שהם אני, את, אתה, אנחנו.

כל אדם הוא עולם והוא משתנה בין ימים, תקופות וגילאים, ולכל אדם מתאים משהו אחר שמדויק לו ולצרכיו. יש נשים עם טמפרמנט גבוה, שזקוקות לפעילות גופנית בכמות ועצימות גבוהה, כי זה עוזר להן לפרוק ולווסת את עצמן. ויש נשים עם טמפרמנט נמוך יותר, עם אנרגיה מצומצמת להתנהלות בחיים, ולהן יש צורך למצוא אימון שכן יאתגר אותן אבל בהתאמה ליכולותיהן.

יש נשים רגישות יותר שזקוקות לאימון שהאטמוספרה ו"הסטינג" (setting) שלו יהיו נעימים יותר, ויש כאלו שמוזיקה רועשת וים של אנשים זה מה שיטיב איתן וירים להן את האימון ומצב הרוח.

יש ימים שונים ואנרגיה שזזה בין זמנים וצרכים משתנים, בין אם כי פעם היית בת 20 והיום את אמא לילדים, בין אם כי שבוע שעבר הייתי במחזור והיום אני אחרי אנרגטית וקלילה, או אולי בכלל כי רבת עם בן הזוג שלך, לא ישנת כל הלילה ועכשיו את עייפה.

האימון צריך להתאים לך | צילום: עידית ניסנבאום

לא יתכן שנתייחס לכל האימונים באותו האופן, לא יתכן שאנחנו מכונה מורכבת ומופלאה ותמיד ניתן לה את אותה הזנה למרות שיש צרכים אחרים לפי מכלול ענק של משתנים.

אימון קשוב אלו צמד מלים שמאפיין באופן מהותי ועמוק את האני מאמינה המקצועית שלי, את לא צריכה להתאים לאימון, האימון צריך להתאים לך. את לא אשמה אם היה לך היום/החודש או אולי השנה, קשה יותר מבעבר, כנראה שיש צורך להתבוננות עמוקה יותר כדי להבין מה את עוברת ומה את צריכה.

אימון טוב הוא אימון שמאתגר אותנו ביחסיות ליכולות שלנו כרגע ובמילה כרגע טמון הכל, כי בשביל להיות ברגע צריך להקשיב ולנטרל קולות רעילים שמנתקים אותנו מעצמנו ומטובתנו האמיתית.


נועה זילברמן | מאמנת כושר אישית, הוליסטית ובודי פוזיטיבית




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג