שלום אורח התחבר

שיחזור סיסמה

חזרה

הרשם

תום מרמרלי, מאמן איש ברזל

להתמודד עם השדים: מדוע הגבולות המנטליים שלכם חשובים בתחרות כמו ישראמן?

המאמן תום מרמרלי מאמין שכל מתחרה בישראמן יכול להוציא מעצמו יותר אם רק יגדיר מראש את הגבולות המנטליים שלו

אני מאמין שלכל ספורטאי יש את היכולת לחפור מנטלית. אני מאמין שכל משתתף בתחרות הישראמן יכול להוציא מעצמו יותר, עם תכנון רגעי המשבר המנטליים הצפויים לו. רוב הספורטאים שאני מדבר איתם בשבועות האחרונים לקראת התחרות, מדברים בביטחון רב על קצבי התחרות שהם מתכננים, אך בפועל מניסיוני, הרוב המוחלט של הספורטאים מעריכים את היכולת שלהם ביתר, שזהו סינדרום ידוע של ספורטאי סבולת, הן ברכיבה והן בריצה.

במרחק המלא בישראמן יש שתי נקודות מנטליות קשוחות | צילום: דארן ווילר, ישראמן

עוד טורים של תום מרמרלי בשוונג
האם אולטרמן יותר קשה מאיירונמן?
דור האינסטנט והקשר שלו לאימוני איש ברזל
ספרי הטריאתלון שהמאמן תום מרמרלי אוהב במיוחד

כולנו רוצים להגיד שאנחנו מתכננים להגיע הכי רחוק שאנחנו מסוגלים ולהציב לעצמנו יעדים מאתגרים, אך ההיסטוריה מלמדת שהתוצאות והמספרים המוחלטים אינם בשליטתו של הספורטאי, אלא הם מושפעים מהתנאים – מזג אוויר, רוח, גלים וכו'. מסלול הישראמן הוא מסלול מורכב מאוד ויכולת חיזוי התוצאה בו נמוכה.

מקצה השחייה בישראמן

מסלול השחייה הוא בדרך כלל המורכב פחות ויכולת החיזוי בו גבוהה יותר. יחד עם זאת, גם בשחייה אפשר וסביר להיתקל ב"בלת"מים" (בלתי מתוכננים). בשנת 2013 היתה רוח דרומית חזקה שהרימה את הים והוא היה די גלי. ציפיתי לשחות באזור ה-1:00 שעות (שנה לפני כן שחיתי 58 דקות) ויצאתי מהים מוכה וחבול בזמן של 1:08. בשנת 2017 במקצה המלא, השחיינים הראשונים התבלבלו-בולבלו ושחו מרחק קצר מהמתוכנן. אפילו בשנה שעברה, מסלול השחייה היה מעט ארוך בשל מדידה בעייתית/נדידת מצוף. וכל אלה בלי להתייחס לדברים שהם בשליטה חלקית של הספורטאי כמו ניווט מדויק, לשבת בדראפטינג על שחיינים ברמה המתאימה ועוד. מבחינה מנטלית, אני מציע להגיע לשחייה עם תכנית תחושה ברורה ובלי לבנות על מספרים. השליטה בקצב השחייה מוגבלת מאוד.

מקצה הרכיבה בישראמן

מסלול הרכיבה הוא המורכב ביותר והקשה ביותר לתכנון מבחינת עצימויות. בין אם משתמשים במד דופק או במד הספק, ובין אם משתמשים בתחושה בלבד לניטור העצימות, רוב הספורטאים עובדים חזק מדי בעלייה לחזקיה. נכון, שווה לעבוד קצת יותר חזק מהממוצע בעלייה, אבל זה טריק ששמור למנוסים בעיקר שיודעים לעבוד בצורה מדויקת. צריך לזכור שאחרי העלייה, יש עוד 70/160 ק"מ (למלא או לחצי) להשלים וכדאי להגיע אליהם במצב טוב.

מבחינה מנטלית אני מאמין שכל אחד יכול להיות במצב "מלחמה" ולהוציא מעצמו יותר רק X זמן במהלך התחרות כולה, שצריכה להתחלק בצורה כזו או אחרת בין הרכיבה לבין הריצה. במסלול החצי בדרך כלל הקטע הקשה ביותר מנטלית הוא בין ק"מ הקילומטר ה-56 ל-72. בדרך כלל בחזור הרוח נגדינו והקטע לפני מחנה שקמה במגמת עלייה קלה עם רוח פנים ומרגישים שפשוט לא זזים.  לאחר מכן יש מספר עליות וירידות ועלייה אחת ארוכה יחסית בק"מ 70. אילו אזורים שאנו חושבים שאנחנו הולכים לעוף אותם, אבל הם מתארכים ומתארכים. זה המקום להשתמש בזמן מצב המלחמה ולבזבז מעט מהמאגר המנטלי היקר הזה.

במרחק המלא: יש שתי נקודות מנטליות קשוחות – נקודת הפרסה בק"מ ה-90 ונקודת הפרסה בק"מ ה-135. אחרי נקודת הפרסה בק"מ 90 וההגעה להר חזקיה, המסלול מתחיל לזרום שוב במגמת ירידה ולכן זהו קטע קצר של התמודדות מנטלית. לא צריך לחפור. נקודת הפרסה בק"מ ה-135 מתחילה את הקטע המנטלי הקשה ביותר בשלב הרכיבה. למעשה, הקטע הקשה של החצי שמתחיל לקראת מחנה שקמה מתארך בכ-10 ק"מ. למשתתפי המלא – זה הזמן לחפור: קילומטר 135 ועד הקילומטר ה-165 הם הקילומטרים הקשים ביותר במרחק המלא ויכולים לקחת עד שעה וחצי לחלק גדול מהמשתתפים. תיזהרו מלסבול בשלבים מוקדמים יותר, כי אתם הולכים לסבול כאן.

מקצה הריצה בישראמן

מסלול הריצה מתחיל בירידה ארוכה שעם או בלי קטע השטח הקצר נגמר לאחר כ-12 ק"מ. אפשר "לסיים" את התחרות בירידה עם פתיחה חזקה מדי. זהו שלב שיעבור מהר ובקלות לא משנה באיזה קצב תבחרו. גם בקטע השטח עוד אסור להגיע לשלב החפירות. אחרי שהגענו למטה לכיכר "מרידיאן" מתחילה העבודה האמיתית. ההתמודדות המנטלית מתחילה בפועל בק"מ 16 בפרסה הרחוקה בריף הדולפינים,. זכרו שמכאן יש בסך הכל 3-4 ק"מ של חפירה כי בטיילת הסוסים כבר מריחים את האורווה ושום דבר לא יעצור אותם.

"מסלול הישראמן הוא מסלול מורכב מאוד ויכולת חיזוי התוצאה בו נמוכה". תום מרמרלי | צילום: ניר עמוס

במרחק המלא: אם התכנון נכון ומתאים ליכולת, כל ה-21 ק"מ הראשונים צפויים לעבור בקלות יחסית. אחרי נקודת הפרסה בקילומטר ה-21, מעבר ליד קו הסיום וההבנה שצריך לצאת לעוד שני סיבובים של 10.5 ק"מ כל אחד, צפוי משבר מנטלי. אני מאמין שגם בקילומטרים הבאים, לא צריכה עדיין להיות חפירה מנטלית עמוקה וצריך לעבור קילומטר לצד קילומטר עם מחשבה על הקילומטר הבא בלבד, על תחנת ההזנה הבאה או על הנקודה הבאה בה נראה את יקירינו. החפירה האמיתית בישראמן המלא מתחילה בנקודת הפרסה הדרומית ליד ריף הדולפינים של הסיבוב השני, כלומר בקילומטר ה-26. היו מוכנים לחפור בין קילומטר 26 ל-39 ולהתמודד עם השדים. קילומטר אחרי קילומטר, המסלול ייגמר. בקילומטר ה-39 כבר מריחים את הסוף והכל נהיה קל הרבה יותר.

אני מדמיין את כמות היכולת המנטלית לחפור כמיכל שמתחיל מלא בשעה 6:30 בבוקר ביום שישי ואנו צריכים לדעת לתכנן ולנהל את המקומות בהם נצטרך להשתמש במיכל הזה. אם נבזבז אותו מוקדם מדי, נעבור למצב "הישרדות" ובוודאי לא נמצה את הפוטנציאל שלנו. אם לא נשתמש בו, כנראה שגם לא נסיים עם התחרות המושלמת ועם טעם של עוד ותחושת החמצה. תכננו את המקומות שבהם אתם הולכים להשתמש במיכל הזה והשתמשו בו בעדינות. תשלטו בתזמון השימוש במיכל הזה ואם אתם מרגישים שנכפה עליכם להשתמש בו במקומות שלא תכננתם, הורידו קצב וסגרו את המיכל. תחרות הישראמן היא תחרות מדהימה להתבוננות מנטלית עמוקה והגדרת גבולות החפירה המנטלית.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: info@shvoong.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


2020 © ריצה, אופניים, טריאתלון, שחייה | שוונג  כל הזכויות שמורות