האם נייקי התערבה בבחירת נבחרת קניה במרתון למשחקים האולימפיים?

לא מעט סימני שאלה הופנו לעבר בחירת הרצות בנבחרת הנשים בפריז, ולפי דיווחים בעולם, כולל של שני עיתונאים קנייתיים, לנותנת החסות של הספורטאים היה חלק במערך השיקולים, מעבר לאלו המקצועיים. הפירוט בפנים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
בריגיד קוסגיי. נבחרה בזכות החסות? | צילום: Shutterstock

פרסום הסגל הקנייתי במרתון למשחקים האולימפיים עורר כצפוי לא מעט הדים, לגבי אלה שנכנסו לרשימה היוקרתית, ובעיקר לגבי אלו שנותרו בחוץ. אלא שאחת ההאשמות לגבי הבחירה מגיעה מכיוון מפתיע במיוחד. האצבע מופנה לכיוונה של חברת נייקי, אשר התערבה לכאורה בבחירה, כך לפי דיווחים באתרי ריצה ברחבי העולם.

לכתות נוספות בנושא:
האלופים המכהנים בפנים: פורסם סגל קניה במרתון למשחקים האולימפיים
לונה סלפטר חזרה וניצחה במרוץ הרצליה, כמעט שיא ישראלי למארו טפרי
הם משלנו: נבחרת הפליטים האולימפית תכלול שני אתלטים מישראל

נייקי נותנת חסות להתאחדות האתלטיקה הקנייתית, אשר אחראית כמובן על בחירת הנבחרת, ובמקביל נותנת חסות ללא מעט ספורטאיות וספורטאים בכירים, כולל בקניה. הטענה העיקרית בנושא היא בחירתה של בריגיד קוסגיי, ספורטאית של נייקי, כצלע השלישית בנבחרת הנשים על חשבונה של שרון לוקדי, ספורטאית חסות של אנדר ארמור ורוזמרי וואנג'ירו שרצה תחת אדידס.

שרון לוקדי | צילום: jenaragon94, Wikimdia

אם קוסגיי לא הייתה נבחרת, לנייקי לא הייתה אף ספורטאית בנבחרת הנשים, שכן האלופה האולימפית המכהנת פרס ג'פצ'ירצ'יר היא תחת חסות של אדידס והלן אובירי היא ספורטאית של on. לגבי שתיהן אין טענות, שכן הן מציגות יכולת שיא לאחרונה – ג'פצ'ירצ'יר ניצחה במרתון לונדון לא מכבר ואובירי ניצחה בכל שלושת המרתונים האחרונים שלה – פעמיים בבוסטון ופעם נוספת בניו יורק.

קוסגיי לעומתן נמצאת בכושר הרבה פחות טוב. מי שהייתה שיאנית העולם מ-2019 ועד 2023 וסגנית האלופה האולימפית בטוקיו לא מספקת קבלות בשנתיים האחרונות. שימו לב לתוצאותיה האחרונות:

מרתון לונדון 2022: פרשה לפני הזינוק בגלל פציעה
מרתון לונדון 2023: פרשה לאחר תחילת המרוץ בגלל פציעה
מרתון ניו יורק 2023: מקום רביעי עם 2:27:45 שעות, שלישית מבין הקנייתיות אחרי אובירי ולוקדי
מרתון אבו דאבי 2023: ניצחה ללא מתחרות של ממש עם 2:19:15
מרתון לונדון 2024: חמישית עם 2:19:02, שלישית מבין הקנייתיות אחרי ג'פצ'ירצ'יר וג'ויסילין ג'פקוסגיי

אליוד קיפצ'וגה. לגביו יש פחות מחלוקת | צילום: shutterstock

שני עיתונאים קנייתים בולטים מאמינים שהנעליים שיחקו תפקיד בתהליך קבלת ההחלטות. מישל קטאמי התייחסה לכך ברשתות החברתיות וכתבה  ש"בנבחרת כנראה חייבת להופיע אתלטית של נייקי", כאשר מוטווירי מוטואוטה התייחס להחלטה כ-Swoosh Affair, וציין כי זה הכי הרבה שהוא יכול להרחיב כרגע בפורום ציבורי.

קשה להתעלם מכך שכל בחירות המרתון השנויות במחלוקת האחרונות של קניה הועילו לאתלטי נייקי. בשנת 2012, הועדף מוזס מוסופ (נייקי) על פני ג'פרי מוטאי, פטריק מקאו ועמנואל מוטאי, שלושתם רצים של אדידס. בשנת 2016, נבחרה וויזילין ג'פקשו (נייקי) על פניה של מרי קייטני (אדידס) ופלורנס קיפלגאט (נייקי). הבחירה המוזרה מכולן הייתה של ווסלי קוריר לנבחרת הגברים במשחקים האולימפיים ב-2016, למרות שהוא עבר ארבע שנים ללא פודיום באף מרתון. כן, גם קוריר ספורטאי של נייקי.

בשלב זה נייקי והתאחדות האתלטיקה של קניה סירבו להגיב לפרסומים באתרי האתלטיקה ברחבי העולם, ויש לציין כי גם לא צצו עד כה הוכחות חותכות להתערבות כלשהי של נייקי, אולם אין ספק שעוד ידובר על הנושא גם בהמשך, ועד ההזנקה של המרוץ בחודש אוגוסט בבירת צרפת.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אם אתה יותר מפחד להפסיד מאשר נרגש לנצח, אז זו הדרך הלא נכונה לגשת לתחרות", קייט קמפבל, שחיינית, אלופה אולימפית ושיאנית עולם


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג