ספרי הטריאתלון שהמאמן תום מרמרלי אוהב במיוחד

מהם הספרים שמאמן הטריאתלון תום מרמרלי ממליץ עליהם במיוחד, למי שמעוניין להתמקצע ולהיות מעודכן בעולם הטריאתלון? הנה הרשימה שלו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כבר בשלבים הראשונים שלי בעולם הטריאתלון, אי שם בשנת 2006, נמשכתי מאוד לעולם האימון. החוויה בטריאתלון הראשון שלי היתה של השלמת אתגר משוגע (טריאתלון ספרינט, נתניה 2006) ללא הכנה מספקת. הייתי בטוח שאני הולך לסיים בין הראשונים בתחרות, הרי הייתי בכושר ממש טוב ביחס לבני גילי (בתיכון).. הגעתי במקום הלפני האחרון והתבדיתי קשות. האירוע חקוק עמוק בזיכרוני וגרם לי לרצות להבין עוד ועוד, איך הגיעו לרמה שהגיעו אותם בני נוער שפירקו לי את הצורה ומה אני צריך לעשות כדי להיות שם, קיבלתי חשק מטורף להבנה וחיפשתי ידע.

הזמנתי דרך האינטרנט את ספר הטריאתלון הראשון שלי, "The Triathlete's Training Bible, by Joe Friel" וישבתי ללמוד. נדלקתי על המתודיקה, קראתי את הספר שוב ושוב ועבדתי לפי השלבים עליהם הוא ממליץ, מהר מאוד הבנתי שהחלק המדעי והשיטתי בכל הסיפור הזה מעניין אותי מאוד ונכנסתי עמוק יותר ויותר. לקראת האיירונמן השני שלי בשנת 2009, החלטתי שאני חייב להמשיך להעשיר את הידע שלי ואני רוצה לעשות תחרות טובה יותר מהתחרות הראשונה שלי, אז קניתי את הספר "Your Best Triathlon, By Joe Friel" שוב ג'ו לא אכזב וכתב ספר מעשי אפילו יותר מקודמו ועמדתי במשימה שלי בהצלחה עם תוצאה יפה של 9:40 שע'. מאז ועד היום עברו אצלי מספר לא קטן של ספרים וחלקם השאירו חותם כזה או אחר על השקפת העולם שלי כמאמן. כל ספר או מאמר נותן נופך קצת שונה על הדברים ויוצר הנעה לשינויים קטנים כגדולים בשיטת ואסכולת האימון שלי. את הספר "Training and Racing with a Powermeter By Hunter Allen and Andrew Coggan" גיליתי בשנת 2011 עת נכנסתי לעולם אימון הרכיבה על פי הספק. הספר הרבה יותר מדעי ומבוסס מחקר מאשר השניים האחרים וכסטודנט למדעי המחשב, המספרים והמתמטיקה עניינו אותי ונכנסתי עמוק מאוד לכל גרף וטבלה. אז הנה הסקירה שלי על כל אחד מהספרים ומה הדברים היותר מעניינים שקיבלתי מהם.

The Triathlete's Training Bible, by Joe Friel

זהו ככל הנראה הספר המקיף ביותר של ג'ו פריאל, שפורסם מאז ראה אור לראשונה בשנת 1998 בשלוש מהדורות נוספות וכיום המהדורה הנמכרת היא המהדורה הרביעית. ג'ו הוא מאמן טריאתלון ותיק עם שלל הישגים ובין היתר מחזיק בתואר שני בפיזיולוגיה של המאמץ. בין השאר הוא המקים של האתר TrainingPeaks וכותב רבי מכר נוספים בתחום האימון והטריאתלון בפרט. הספר נותן כלי אימון שימושיים ומסביר בפירוט את ההיגיון העומד מאחורי העקרונות המנחים אותו. בין היתר ניתן למצוא בספר כיצד בונים עונה, מהם שלבי הבסיס והבנייה הקלסיים ושיטת המחזוריות, מהם עצימויות ועומסי אימון, מהי התאוששות נכונה ומספקת ועוד הרבה.

מהו עומס בונה ומה הוא עומס הורס

תובנה מהספר: באופן אישי, קיבלתי מהספר את העקרונות הבסיסיים ביותר לבניית תכנית אימון, מהו עומס בונה ומה הוא עומס הורס, כיצד מגיעים לשיא בזמן הנכון ומה עושים כשלא מצליחים, מהם סוגי האימון השונים ומה כל אחד נועד לשפר בארסנל של הספורטאי, והכי חשוב כיצד מתכננים עונה ותחרויות מטרה.

Your Best Triathlon, advanced training for serious triathletes, by Joe Friel

על 350 עמודיו, בונה הספר במחזוריות תכניות אימון למרחקי טריאתלון ספרינט, אולימפי, חצי איש ברזל ואיש ברזל מלא. הספר מתמקד בבניית תכנית האימון עצמה ופחות בהסברים פיזיולגיים מורכבים וכך הוא לטעמי ספר שימושי יותר עבור המתאמן הרגיל ללא רקע בלימודי פיזיולוגיה ואנטומיה. יחד עם זאת, מדובר בספר המתמקד בתכניות אימון מאתגרות שלא מתאימות לטריאתלטים בתחילת דרכם, אלא לטריאתלטים מבוססים עם מספר שנות אימון ברגליים.

תובנה מהספר: באופן אישי, קיבלתי מהספר המון פרקטיקה בבניית תכניות אימון תחת אילוצים, מה חשוב יותר ומה חשוב פחות בתכנית האימון, כיצד מרכיבים תכנית מאקרו ואיך נכנסים ברמת המיקרו לאימון הבודד. לטעמי הספר מומלץ במיוחד לטריאתלטים שהגיעו לפלאטו מסוים ברמת הביצועים שלהם ומחפשים את הקפיצה הבאה, איך אני אוהב לומר, "בשביל להשתפר צריך קודם כל… להתאמן".

פרקטיקה בבניית תכניות אימון

"Training and Racing with a Powermeter, by Hunter Allen and Dr. Andrew Coggan"

האנטר אלן הוא מאמן אופניים בכיר, מחלוצי השימוש במדי הספק לאימון רוכבי אופניים. אנדרו קוגן הוא ד"ר לפיזיולוגיה של המאמץ ונחשב לחוקר הבכיר ביותר בתחום האימון עם מדי הספק. בין היתר, אחראי אנדרו קוגן על הגדרות ואלגוריתמים שרוב הרוכבים המשתמשים בהספק ככלי אימון משתמשים בהם וביניהם: Normalized Power IF, FTP, TSS ועוד. למעשה בצמד הזה, האנטר הוא הצד הפרקטי ואנדרו הוא הצד המסודר ואשף המספרים. ביחד כתבו השניים את התורה שבכתב על שיטת האימון עם מד הספק (מד וואטים).

תובנה מהספר: באופן אישי, אהבתי במיוחד את הכניסה לפרטים ואת הגיבוי הרציונלי המפורט לכל זווית בשיטת האימון, יש בספר הזה יותר מדוע ופחות איך ומכאן העניין הרב שלי בו. כל פעם שאני מעיין בספר אני לומד ממנו דברים חדשים שבעבר לא הבנתי בכלל. מומלץ מאוד לחובבי מספרים, מומלץ פחות לאלו שאוהבים שמאכילים אותם בכפית.

נכנס לפרטים ונותן גיבוי רציונלי לכל זווית בשיטת האימון





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • SAV הגיב:

    Going Long: Training for Triathlon's Ultimate Challenge
    של JOE FRIEL & GORDO BYRNE
    תודה תום! על זה שהמלצת לי, וזה הספר היחיד שקראתי כל ערב לפני השינה במשך שנה.
    כל פעם גיליתי בו עוד תובנה
    ממליץ לכל מי שחושב לעשות איש ברזל. ואפילו יש מהדורה דיגיטלית.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג