כיצד תורם פסיכולוג הספורט להצלחת הספורטאי?

אחד מאנשי המקצוע במעטפת של ספורטאי העילית הוא הפסיכולוג, אשר יכול מקנה כלים לבחינה אובייקטיבית של הביצועים לקראת אימונים ותחרויות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כשנזרקת לחלל האוויר המילה פסיכולוגיה או פסיכולוג ואפילו אם מדובר בפסיכולוגיית ספורט או פסיכולוג ספורט, האסוציאציות הראשונות של מרבית האנשים הן: "חדר טיפולים", "קליניקה", "פרויד", "קשיים", "בעיות", "רגשות", "תחושות" ו"מה זה עושה לך"? אבל חשוב מאוד להבין ולהיות מודעים לכך שמעבר להיות הפסיכולוגיה "חקר הנפש", היא גם "חקר החשיבה" ופסיכולוגית ספורט היא גם "חקר ביצועים" ו"חקר התנהגות".

כל ספורטאי העילית נעזרים בפסיכולוגיית הספורט | צילום: shutterstock

פסיכולוגית הספורט מוכרת כתחום מחקר מדעי של הגורמים הפסיכולוגיים הקשורים להשתתפות וביצוע בספורט, וכן היישום המעשי של ידע זה לסייע לאנשים למצות יכולות ולהתגבר על קשיים בתחומי פעילות אלה. במאמר זה נמנה 10 סיבות מרכזיות מדוע נכון ומומלץ להסתייע בפסיכולוג ספורט ונתאים את הסיבות גם לעוסקים באורח חיים בריא בכל הרמות.

1. היוועצות ספורטאים מקצועיים

עיסוק מקצועי בספורט הוא עבודה לכל עניין ודבר. וכמו בכל עיסוק אינטנסיבי ישנן "עליות ומורדות", תקופות קלות יותר ופחות. חשוב להבין את הדברים העומדים מאחורי תנודות בתפקוד, לדעת כיצד ניתן להתמודד עם כישלון וכן גם עם הצלחות. הדבר אקוטי במיוחד בספורט אישי אך לא רק – גם בספורט הקבוצתי. בספורט האישי ללא ספק העומס והלחץ גדולים משמעותית יותר מאשר ספורט קבוצתי. לדוגמה: אתלטיקה קלה, טניס, אומניות לחימה וכדומה.

2. בספורט תחרותי ההתמודדות היא עם יריבים

פסיכולוגיית ספורט שהינה גם חקר ההתנהגות ובפרט ההתנהגות הסמויה ביחס לזו הגלויה, יכולה לסייע לספורטאי להכיר טוב יותר את יריביו ברמה המנטלית. הכרת חולשות ונקודות תורפה מנטליות יכולות להיות לעזר בזמן תחרויות חשובות או משחקים חשובים. וזה לגמרי יכול להיות ההבדל בין ניצחון, פודיום והפסד. מידת המוכנות הפסיכולוגית והתמודדות עם הלחץ הרב שיש בספורט.

3. חקר ביצועים

פסיכולוגיית ספורט יכולה להקנות כלים לבחינה אובייקטיבית של ביצועים, יכולת ביצוע תחקירים בעקבות תחרות או אימונים או לקראת תחרויות ואימונים. בשנים האחרונות רמת הטכנולוגיה עלתה מאוד וניתן לנטר כיום כל פעולה, מאמץ, מצב וכדומה דבר היכול להשפיע גם על המצב ונפשי ותחושת הלחץ של הספורטאי.

4. קבלת החלטות

פסיכולוגיית ספורט יכולה לסייע בהעלאה למודעות של תחום קבלת ההחלטות ולסייע בהקניית כלים לקבלת החלטות מהירה ומדויקת יותר.

5. כן, מה אני מרגיש

בעבר התפיסה היתה כי חשוב להפריד בין רגשות ובין עבודה או ביצועים ספורטיביים. היום התפיסה של פסיכולוגיית הספורט היא כי חשוב להכיר ברגשות ולדעת לתעל אותם באופן מיטבי.

עובדים על הצד המנטלי של הספורטאי | צילום: pixabay

6. היוועצות ספורטאים חובבנים

גם ספורטאים חובבים משקיעים זמן רב באימונים ומייחסים חשיבות רבה לתפקוד והישגים. בניגוד לספורטאים מקצוענים, לעתים קרובות, ספורטאי חובב צריך לדעת לשלב את הספורט בחיי היום יום המורכבים והעמוסים. פסיכולוגיית ספורט יכולה לסייע בביצוע תיעדופים, הכרה ומודעות של מורכבויות וקשיים, התאמת ענף הספורט לסוג האישיות ואופן האימון לצרכי המתאמן ואישיותו. כמובן שגם ספורטאים חובבים יכולים ליהנות מיתרונות פסיכולוגיית הספורט שתוארו בכל האמור בספורטאים מקצוענים.

7. היוועצות מאמנים

עבודת המאמן היא קשה ומורכבת ופעמים רבות המאמן הוא בודד, ונושא על עצמו את כל הנטל. פסיכולוגיית ספורט יכולה לשמש מעטפת ולמעשה "להכיל את המיכל" לאפשר למאמן להיוועץ ולחלוק בקשייו ותהיותיו. ההיוועצות יכולה להיות ברמה הפרטנית, וברמה הקבוצתית: האקלים החברתי בקבוצה, לכידות קבוצתית, מנהיגות בקבוצה וכדומה.

8. הפער בין התנהגות גלויה והתנהגות סמויה

מאמנים חשופים להתנהגות גלויה של ספורטאים ואינם מודעים להתנהגות הסמויה, קרי לזרמים התת קרקעיים והלא מודעים העומדים בבסיס ההתנהגות הגלויה. מאמן רואה ספורטאי ש"מחפף" והנטייה הטבעית היא לייחס זאת לחוסר מוטיבציה, בעוד שבפועל "חוסר השקעה" משקף פעמים רבות פלישה של תכנים מהעולם האמיתי אל האימון: לחץ בעבודה, בעיות בזוגיות, לחץ בלימודים וכדומה.

9. קבלת החלטות של ספורטאים

ספורטאים יכולים להיות בעלי כישורים וכישרונות פיזיולוגיים וספורטיביים יוצאי דופן, אבל בהעדר כלים ואסטרטגיות מנטליים כישוריהם לא יבואו לידי ביטוי. פסיכולוגיית ספורט יכולה לסייע למאמנים לזהות צרכים של ספורטאים שונים בתחום זה.

10. איך הספורטאי מרגיש

פסיכולוגיית ספורט יכולה לסייע למאמנים לרכוש כלים ומיומנויות לשיח ואינטראקציה פרודוקטיבית יותר עם מתאמנים וספורטאים.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר קרוב ל- 35 שנה. מרצה בתחום אורח חיים בריא, ספורט, בריאות ועוד לקהל רחב ומקצועי. מנהל תחום חינוך והסברה בסוכנות למניעת סימום בספורט

דגנית גלסמן | פסיכולוגית חינוכית מדריכה ופסיכולוגית ספורט




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג