שוב הים מזוהם והשחיינים נותרו בחוץ: "זה מנוגד לחוק, אבל אין אכיפה"

הגשמים שירדו מהבוקר במרכז גרמו למשרד הבריאות להודיע על סגירת החופים מראשל"צ עד נתניה בשל "הזרמת מי נגר מהולים בביוב ממוצאי ניקוז בתל אביב אל הים". בעמותת צלול מסבירים מדוע זה קורה, העיריות טוענות: "לא מוזרם ביוב לים"
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
השחיינים שוב נותרו מחוץ למים | צילום: צלמי שוונג

שחייניות ושחייני המים הפתוחים כבר רגילים לריטואל הזה. כמה שעות לאחר שמתחיל גשם, בפרט באזור המרכז, מתקבלת ההודעה של משרד הבריאות על איסור רחצה ושחייה בשלל חופים בים התיכון, בעקבות הזרמת מי ביוב לים. כך קרה בדיוק גם היום (רביעי) עם הגשם החזק שירד ברחבי גוש דן ובשלל אזורים אחרים בארץ.

לכתבות נוספות בנושא:
משרד הבריאות: טפיל התגלה במי הכינרת, יש להקפיד לשחות עם משקפת
אזהרה לשחיינים ולרוחצים: זיהום במי הים בחלק מחופי ת"א ובת ים
אין תכנית ב': מאחורי הקלעים של ביטול תחרות המים הפתוחים בפריז והאם המשחקים בסכנה

קצת אחרי השעה 10 התקבלה ההודעה הרשמית ממשרד הבריאות: "בעקבות ירידת גשמים חזקים במרחב גוש דן, הוזרמו אל הים מי נגר מהולים בביוב ממוצאי ניקוז בתל אביב, בת ים והרצליה אל הים. משרד הבריאות מזהיר את הציבור מפני רחצה בחופים אלו עד להפסקת הגשם וקבלת תוצאות מי ים תקינות".

אחה"צ, ההודעה כבר התרחבה, וגם הטווח: "משרד הבריאות מודיע לציבור על אזהרת רחצה בחופי מחוז מרכז מראשון לציון ועד נתניה בעקבות ירידת גשמים חזקים היום 13.9.23 במרחב גוש דן, הוזרמו אל הים מי נגר מהולים בביוב ממוצאי ניקוז בתל אביב אל הים. משרד הבריאות מזהיר את הציבור מפני רחצה בחופים אלו על להפסקת הגשם וקבלת תוצאות מי ים תקינות".

גשם בים. אילוסטרציה | צילום: Shutterstock

אלא שכפי שמסביר לנו נדב דסברג, רכז קהילה ושיתופי פעולה בעמותת "צלול", זה שהתרגלנו למצב, עוד לא הופך אותו לתקין או חוקי: "ברגע שיורד גשם נוצר נגר עילי, שאלו המים שלא נספגים לקרקע והם בעצם מוזרמים לים על ידי הנקזים. אלא שבגלל שיש הצטלבות בין מערכות הניקוז של הנגר ולמערכות הביוב, נוצר מצב שגם הביוב נשפך לים. חשוב להבין, המצב הזה מנוגד לחוק בישראל, אבל הוא קיים ואין כל אכיפה בנושא".

עוד הוסיף דסברג: "ההודעה שקיבלנו היום קורית בכל אירוע גשם שהוא משמעותי, שהחופים סגורים משרד הבריאות מוציא את ההודעות האלה כברירת מחדל, זה לא שמישהו דגם את המים הבוקר וגילה שהם מזוהמים. הם יודעים  פשוט שהחופים מסוכנים לרחצה בגלל שזורמים אליהם ביוב ומי נגר מלוכלכים".

למה זה קורה?
"זה קורה גם בגלל העיריות, שבתשתיות שלהן יש הצטלבות בין המערכות, גם בגלל קבלנים שמחברים תשתיות למערכות הביוב ולא לניקוז כי זה נוח להם, ואפילו בגלל אנשים, שפשוט הסיטו את המרזב לביוב כי לא רצו שלולית מחוץ לבית. אני בעצמי גולש ויודע מאז ומתמיד – כשיורד גשם הים מזוהם. זה לא אמור להיות ככה אבל זה מה שקורה  כשאין אכיפה בעניין".

מי אמור לאכוף?
"האכיפה אמורה להיות בראש ובראשונה של המשרד להגנת הסביבה, שלא עושה את זה, שנית העיריות עצמן לא אוכפות את החיבורים, כי זו פעולה יקרה שדורשת עבודת תשתית רחבה. אנחנו הגולשים, השחיינים, השייטים, הם אלו שסובלים מזה. יצא שהפעם בגלל שהגיע גשם כזה בספטמבר, הים היה פלטה ובטמפרטורה מצוינת, וזה מושלם לשחיינים, אבל הם לא יכולים לשחות".

הים התיכון | צילום: צלמי שוונג

מה נעשה בנושא?
"אני מרכז פרויקט שנקרא 'דוגמים צלול', זו השנה השלישית שאנחנו דוגמים מוצאים של נקזים, כדי להראות בבירור מהיכן מגיעים המים. אנחנו בעמותת צלול כבר הגשנו עתירה נגד עיריית תל אביב ומתכוונים להמשיך עד שיהיה פתרון לבעיה הזאת, אנחנו קוראים גם לשחיינים לעקוב אחרי הנעשה".

תגובת העיריות
יש לציין כי העיריות איתן שוחחנו טוענות בתוקף כי לא מוזרם ביוב באופן יזום לים בשום מצב, וגם הבוקר זה לא המצב, אלא שמכיוון שמדובר בגשם ראשון, הוא שוטף עמו גם לא מעט זוהמה מהכבישים והדרכים, ומכאן האזהרה של משרד הבריאות עוד בטרם ביצעו בדיקות. כן מציינים שם, כי במהלך החורף במופעי גשם כבדים במיוחד, יש לעתים מקרים של הזרמת ביוב לים מכיוון שמערכת הניקוז לא מסוגלת להכיל את כמויות המים, אולם לא כך המצב כעת.

מעיריית תל אביב נמסר: "לקראת עונת הגשמים פעלה עיריית תל אביב-יפו לניקוי מערכות הניקוז, לניקוי אלפי קולטנים ברחבי העיר ולשטיפת קילומטרים רבים של קווי ניקוז. כמו כן, מתבצעות ניקיונות שוטפים של רחובות העיר והסברה לשמירה על ניקיון העיר. עם זאת, לא ניתן למנוע לחלוטין את הגעת המים העכורים של הגשם הראשון לים, אשר מביא פיח ואבק שהצטברו בחודשים היבשים".

מעיריית הרצליה נמסר: "אנחנו פועלים בהתאם להוראות משרד הבריאות וממתינים לתוצאות בדיקות ברגע שיתאפשר. עיריית הרצליה לא מזרימה ביוב לים".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אזרח ותיק הגיב:

    המשרד להגנת הסביבה לא מתפקד – בכוונת הממשלה המושחתת

    1. דוד הגיב:

      אני גם אזרח ותיק וגם נכה אבל להאשים את הממשלה זאת טעות כי מי שמלכלך ומזהם את החופים שלנו הם המפעלים וראשי העיריות ובראשם עירית תל אביבי

  • מירית בצחאלע הגיב:

    שלום רב ,
    ערב ראש השנה האם הים עדין מזוהם?
    האם ניתן לשחות?,
    שנה טובה וחג שמח!!

  • מיקי הגיב:

    העיריות טוענות: "לא מוזרם ביוב לים" עצוב וסכנת חיים

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג