סגולותיו של הלבנדר: דרך טבעית ובריאה להוריד את הלחץ והחרדה

כבר שנים שצמח הלבנדר נחשב כתורם ליצור רגיעה, שיכולה לעזור במיוחד בימים אלו. הדיאטנית יעל דרור על סגולותיו של הצמח, המחקרים שתומכים וגם הדרכים המומלצות לשלבו בטיפול - תה, שמן וארומתרפיה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
לבנדר. בשמן או בתה | צילום: Shutterstock

הימים לא קלים והמלחמה מכניסה הרבה מאד לחץ, מתח וחרדה לחיים שלנו. חשוב במיוחד בימים האלו לשמור על שגרה של עשיה, פעילות גופנית ותפקוד יומיומי. כדי להצליח בכך אנחנו צריכים למצוא דרך להתמודד עם רמות הלחץ והחרדה הגבוהות שמקיפות אותנו. הן לא רק משתקות אותנו ופוגעות ביכולת השינה והחשיבה שלנו, הן גם מורידות את כמות האנרגיה היומית שלנו. האם יש דרך טבעית ובטוחה שאפשר לעזור לגוף להירגע ולהתמודד עם החרדה?

לכתבות נוספות בנושא:
כך ננצח את הסטרס: דרכים בריאות להתמודדות עם המצב הביטחוני
איך תוסיפו חלבון (וטעם) לתפריט היומי שלכם
המלך של הסיבולת: הכל על סגולותיו של הסלק ואיך הוא יכול לשפר את ביצועינו

להוריד את רמת החרדה: הכירו את הלבנדר
צמח הלבנדר מוכר וידעו לרבים בשל פריחתו הסגולה המקסימה והריח המיוחד שמשתלב במוצרים רבים (קוסמטיקה, ניקיון, טיפוח ועוד). לא רבים יודעים שללבנדר יש גם סגולות רפואיות מוכחות שיכולת לסייע לנו להתמודד טוב יותר עם מצבים של לחץ וחרדה.

לבנדר ברפואה העממית והקלינית
ללבנדר יש היסטוריה ארוכה של שימוש ברפואה העממית ולאחרונה הוא משמש יותר ויותר לטיפול בסימפטומים של חרדה גם בעולם הרפואה המדעית. התכונה הבולטת של השפעת הלבנדר על הגוף היא היכולת שלו ליצור "רגיעה". ההשפעה שלו היא גם נפשית וגם גופנית; הלבנדר מפחית את הסימפטומים של החרדה על ידי השפעה על תגובת ה"לחימה או בריחה" בה הגוף מגיב למצבי סטרס. על סמך מחקרים היתרונות שמיחסים לשמן אתרי של לבנדר קשורים להפחתת חרדה, אי שקט, הפרעות שינה, עצבנות ותסמיני דיכאון.

צמח הלבנדר | צילום: Wikimedia

יתרונות הלבנדר
ללבנדר עשויות להיות מספר השפעות פיזיולוגית חשובות המסייעות להקל על החרדה:
• שיפור במצב הרוח
• סיוע בהורדת הדופק
• סיוע בהורדת רמות אדרנלין
• סיוע בוויסות הנשימה
• איכות שינה משופרת

איך משלבים את הלבנדר?
יש 4 דרכים לשלב את הלבנדר בצורה טיפולית בעת בתסמינים של לחץ וחרדה:
• תה – שילוב של חליטה של צמח הלבנדר בתוך תיונים של תה.
• ארומתרפיה – הרחה של שמן אתרי
• שמן אתרי בבליעה פומית
• שמן אתרי בעיסוי

השפעת לבנדר על מערכת עצבים
הוכח במחקרים כי לבנדר משפיע על מערכת העצבים הפאראסימפתטית. מערכת עצבים זו שולטת בתהליכים גופניים הקשורים לחרדה, כגון קצב לב, קצב נשימה והפרשת הורמונים. לבנדר יכול לעזור בוויסות תהליכים גופניים אלה על ידי החזרת הגוף למצב רוגע יותר על ידי הורדת קצב הלב, רמות האדרנלין והאטת הנשימה.

עוזר להירגע | צילום: Shutterstock

השפעת לבנדר על הבריאות נפשית
מחקרים מראים כי לבנדר עשוי להועיל כטיפול משלים לדיכאון קל עד בינוני. מחקר יחסית ותיק משנת 2006 מצא כי ארומתרפיה של לבנדר משפיעה לטובה על נדודי שינה ודיכאון בקרב סטודנטיות. מחקר אחר מצא כי שאיפת ארומה של לבנדר תרמה לשיפור איכות השינה, דיכאון ורמות מתח בקרב מבוגרים. מחקר נוסף הצביע על כך שללבנדר יש השפעה נוגדת חרדה ואנטי דיכאון.

הקשר בין לבנדר לאיכות שינה
לבנדר נחשב במשך שנים רבות לתרופה טבעית לשיפור איכות השינה ולטפל בנדודי שינה. מחקר משנת 2010 הראה כי לבנדר במתן דרך הפה יכול לסייע בתסמינים של אי שקט ושינה מופרעת. השפעה זו על איכות השינה יכולה להשפיע באופן ישיר על איכות התפקוד במשך היום וסייע בהורדת רמות חרדה. מחקר נוסף שנערך בקרב נשים בגילאי אמצע החיים עם נדודי שינה מצא ש-20 דקות של שאיפת לבנדר באמצעות ארומתרפיה יכולות לשפר משמעותית את איכות השינה.

מה היא הדרך היעילה ביותר להשתמש בלבנדר נגד חרדה?
רוב המחקר על לבנדר לתסמיני חרדה כולל מתן אוראלי (שמן, תה) וארומתרפיה:

• שמן אתרי של לבנדר – מחקרים קליניים מראים כי המינון היעיל ביותר של שמן לבנדר צריך להיות 80 מ"ג ליום. המחקר מדגיש כי שמן הלבנדר חייב להיות איכותי ולא מדולל בתוספים או בחומרים סינטטיים. עם זאת, בכל מקום בין 20 ל-80 מ"ג עדיין יעיל, ואין דיווחים על תופעות לוואי שליליות במינון זה.

תה. אחת הדרכים היעילות לצריכה | צילום: dungthuyvunguyen from Pixabay

• ארומתרפיה – מחקרים מצביעים על כך ששאיפה דרך דרכי הנשימה צריכה להיות לפחות 3 דקות כדי להיות יעילה. אחד המחקרים מצביע על כך של 10 דקות של שאיפה יש השפעות טובות על תפקודי הגוף הקשורים לחרדה, כמו לחץ דם וקצב לב.

• תה – מומלץ לשלב תה שמכיל לבנדר לפני השינה להרגעת הגוף שיפור איכות השינה. אם מרגישים חרדה לאורך היום, ניתן לשלב תה המכיל את צמח הלבנדר כמה פעמים לאורך היום. מומלץ במיוחד לחפש תה ירוק עם לבנדר כיון שגם לתה הירוק יש עדויות במחקרים על שיפור מצבי חרדה, לחץ ותסמינים של דיכאון. השילוב בין שניהם יכול להיות טוב כדי להרגיע את הגוף במיוחד בימים לא קלים אלו.

 


 

הכותבת: יעל דרור | דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc, צוות התזונה במרכז הרפואי מדיקס



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג