ניווט ספורטיבי: איך קוראים את המפה?

הנווטים מקבלים את המפה רגע לפני שהם מזנקים ולצורה שבה הם מבינים אותה תהיה השפעה גדולה על התוצאה שלהם. אז מה צריך לדעת כשעושים ריצת ניווט?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
תחרות ניווט בחו"ל
תחרות ניווט בחו"ל

כתבה ראשונה בסדרה | כתבה 02 |


בכתבה הקודמת תיארתי בקצרה מהו ניווט ספורטיבי (או ריצת ניווט). בחלק זה נתמקד במפת הניווט המשמשת את הנווטים להתמצא בשטח ולמצוא את נקודת הציון ביניהן הם רצים. מפת הניווט היא אולי האלמנט העיקרי המבדיל בין רץ לנווט. אצל הרצים המסלול ידוע מראש, בניווט אנחנו מקבלים מפה עליה מסומנות נקודות הציון (נ.צ) שביניהן אנו צריכים לעבור בזמן הריצה.

את זה מקבלים לפני הזינוק. מפת ניווט

עוד כתבות בנושא 
מה זה ניווט ספורטיבי?
מה קורה כשמרתוניסטים מובילים טועים בניווט?
מה הם ההבדלים המהותיים בין ריצת שטח לכביש?

את המפה מקבלים בזמן הזינוק, והיכולת לקרוא במהירות את המידע מהמפה ולתרגם אותו למסלול בו אנו מתכננים לרוץ אחראית במידה רבה גם ליכולת שלנו להגיע לנקודות, וגם לעשות זאת במהירות הגבוהה ביותר.

מהי מפת ניווט?

מפת הניווט שונה מאוד ממפות הכבישים שאנו רגילים לראות וגם ממפות טופוגרפיות (מפת המתארות את פני השטח) רגילות. ההבדל הראשון שנראה הוא סכמת הצבעים השונה של המפה. מאחר וניווטים נערכים בדרך כלל ביערות או חורשות, הצבע הלבן במפת הניווט מציין יער עביר בריצה. צבעים ירוקים מציינים שטחים סבוכים – וככל שהשטח ירוק יותר כך הוא קשה יותר לריצה. מנגד, גוונים צהובים עד חומים מייצגים שטחים פתוחים – וככל שהשטח צהוב/חום יותר כך הוא קל יותר לריצה.

ההבדל הראשון שנראה הוא סכמת הצבעים השונה של המפה. מאחר וניווטים נערכים בדרך כלל ביערות או חורשות, הצבע הלבן במפת הניווט מציין יער עביר בריצה. צבעים ירוקים מציינים שטחים סבוכים – וככל שהשטח ירוק יותר כך הוא קשה יותר לריצה. ומנגד, גוונים צהובים עד חומים מייצגים שטחים פתוחים – וככל שהשטח צהוב/חום יותר כך הוא קל יותר לריצה.

הדבר השני שקופץ לעין הוא קנה המידה. אם מפות כבישים הן 1 למאות אלפים, ומפות סימון השבילים מגיעות ל-1:50,000, מפות הניווט הן בדרך כלל 1:10,000 או מפורטות יותר. כלומר, ס"מ במפה שווה ל-100 או פחות. גם קווי הגובה במפות הניווט צפופים הרבה יותר עם קווי גובה כל 5 מטר בדרך כלל, ונותנות תיאור מדויק מאוד של פני השטח כאשר כל גיא או גבעה מופיעים בבירור.

היכולת לקרוא את המפה

אם לא די בכך, הממפים של מפות הניווט "חורשים" את השטח ומקפידים לתאר על גבי המפה כל עצם בולט, מבולדרים (סלעים גדולים), מערות וגדרות, ועד לסלעים בודדים, עצים חריגים, שקעים, סבכים וכל עצם שבולט בסביבתו. כמובן שגם הדרכים מופיעות על המפה, כולל כל סינגל ולעתים אפילו שבילי בקר – מה שגם יכול להקשות לפעמים, כי קורה שחלק מהדרכים נעלמות בסוף החורף, ואחרות נפרצות על ידי בקר שרועה בשטח.

היכולת לקרוא את המפה ולתרגם את זה לריצה המסלול משמעותית מאוד. תחרות ניווט בחו"ל | צילום: Richard Webb

אם נסתכל במפת יער הסוללים (מצ"ב לעיל) של המסלול הארוך ביום השני של אליפות הארץ בניווט, ניתן לראות שהתחלת המסלול (המשולש האדום) היתה על גבי סינגל ליד מדרגת אבן (במקרה זה אכן מדובר בסינגל חורשים המוכר לרוכבי אופני ההרים שבינינו) ונקודת הציון היתה על עץ מיוחד שהיה על גבול של קרחת יער, בין הסינגל לבין הגדר שמצפונו במרחק של כ-75 מכל אחד מהם. מה שלא רואים במפה הוא שביל שפרצו הפרות בשטח ועובר מעט מדרום לגדר ודרך קרחת היער, ודרכו ניתן היה להגיע אל נקודת הציון במהירות ובקלות.

בתחתית המפה בצד ימין מופיע תיאור נקודות הציון דרכן צריך לעבור ולזה נתייחס בכתבה הבאה. מוזמנים לשאול שאלות כאן בתגובות.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג