מרתון נגויה: לונה צ'מטאי-סלפטר תתמודד על הכסף הגדול במרתון הנשים הגדול בעולם

שיאנית ישראל במרתון תתמודד על הניצחון במרתון הנשים הנגויה שביפן, שמציע השנה את הפרס הכספי הגדול ביותר אי פעם למנצחת. בדרך לניצחון היא תצטרך לגבור על הרצה הרביעית בכל הזמנים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
לונה צ'מטאי סלפטר מנצחת במרתון פראג | צילום: shutterstock

כנראה שאין שבוע יותר מתאים מזה שבו מציינים בעולם את יום האישה כדי להתכונן למרתון הנשים הבינלאומי שיתקיים בנגויה שביפן ביום ראשון הקרוב (13 במארס). מבחינת חובבי הריצה בארץ יש כאן שתי זוויות מעניינות: 1. לונה צ'מטאי סלפטר תתחרה במרתון הזה. 2. הפרס למנצחת הוא חסר תקדים גם במונחים של גברים ועומד על 250 אלף דולר – שיא כל הזמנים כשהמטרה של המארגנים היתה בין השאר להעצים את רצות המרתון, שבמקומות מסוימים בעולם בכלל לא הורשו להתחרות בשנות השישים של המאה הקודמת ואפילו כשמדובר במשחקים האולימפיים, נשים התחילו להתחרות במרתון רק מ-1984.

מרתון הנשים הגדול בעולם | צילום: shutterstock

עוד כתבות בנושא 
שיא ישראלי חדש למארו טפרי במרתון סביליה 
אליוד קיפצ'וגה ובריגיד קוסגיי ניצחו במרתון טוקיו 
וינסנט רונו ומינטמאר ביקאיה ניצחו במרתון תל אביב 

באותה שנה אגב יצא לדרך מרתון הנשים בנגויה שמספר שנים לפני כן פעל במתכונת של ריצת כביש קצרה יותר, וכיום הוא המרתון היחיד בעל תווית הפלטיניום של התאחדות האתלטיקה הבינלאומית שמיועד לנשים בלבד, ואחרי שבשנתיים האחרונות התקיים במתכונת מצומצמת יותר בגלל הקורונה, הוא אמור להיות השנה הגדול אי פעם עם יותר מ-20 אלף רצות.

נגויה היא העיר הרביעית בגודלה ביפן, וביום המרתון צפוי להיות שם בהיר, כשהטמפרטורה המקסימלית בצהריי היום צפויה להגיע ל-20 מעלות צלזיוס, אבל ככל הנראה יהיה נעים יותר בשעת הזינוק – 9:10 לפי שעון יפן, כלומר 2:10 לפנות בוקר לפי שעון ישראל (בין שבת לראשון). שיא המסלול של מאי אוצ'יאמה היפנית שנקבע לפני שנתיים עומד על 2:20:29 שע', אבל השנה ירוצו בנגויה שתי רצות בעלות שיאים אישיים מהירים בהרבה, ואחת מהן היא לונה צ'מטאי סלפטר.

הנציגות הישראלית 

לונה צ'מטאי סלפטר שהיא רצת המרתון השמינית בכל הזמנים בעולם, עם שיא אישי של 2:17:45 שע' (אותו קבעה כשניצחה במרתון טוקיו ב-2020) היא אחת משתי הרצות הבכירות על הנייר במרתון הנשים נגויה 2022. מאז אותו הישג מדהים של סלפטר רגע לפני שהעולם נסגר בתחילת 2020, היא רצה בעוד 3 מרתונים רשמיים בשנת 2021: הראשון היה טסט באגמון החולה לקראת המשחקים האולימפיים שבו קבעה 2:22:37 שע', במשחקים האולימפיים עצמם באוגוסט היא נלחמה על מדליית הארד אבל איבדה כוחות 4 קילומטרים לסוף וסיימה במקום ה-66, ובפעם השלישית היא רצה באוקטובר במרתון לונדון היוקרתי וסיימה חמישית עם התוצאה השנייה שלה אי פעם, 2:18:54 שע'.

ההבדל בין ההכנות למרתונים הקודמים שלה לבין ההכנה לנוכחי הוא הצטרפותה של לונה צ'מטאי סלפטר לקבוצת הריצה ההולנדית NN RUNNING שרבים מרצי ורצות העלית הבכירים בעולם חברים בה, כולל הגדול מכולם אליוד קיפצ'וגה. לפי פוסט שפרסם לאחרונה בעלה ומאמנה, דן סלפטר, השינוי בא לידי ביטוי בכך שהיא ביצעה את מירב ההכנות שלה כחלק מקבוצה עם עומק ובאימונים רבים נהנתה ממכתיבי קצב ופרטנרים לאימונים ממדינות שונות בעולם.

כמובן שכל מסלול הוא שונה ותנאי מזג האוויר משחקים תפקיד, אבל אין ספק שלונה צ'מטאי סלפטר תרצה לרוץ מהר יותר משיא המסלול של מרתון נגויה, ואולי אפילו להתקרב לשיאה האישי ממרתון טוקיו. בכל מקרה, על הנייר אמורה להיות לה לפחות יריבה אחת גדולה שתתמודד אתה על הכסף הגדול והיוקרה.

בדרך לניצחון נוסף? לונה צ'מטאי סלפטר | צילום: shutterstock

היריבה הגדולה ושאר היריבות 

הרצה השנייה שתתחרה בנגויה ויש לה שיא אישי מהיר יותר משיא המסלול (משמעותית) היא גם רצת המרתון הרביעית בעולם בכל הזמנים. מדובר ברות צ'פנגטיץ' הקנייתית, בעלת שיא אישי של 2:17:08 שע' (מרתון דובאי 2019) שהיא גם אלופת העולם מדוחא 2019 ועד היום היא ניצחה בחמישה מבין ששת המרתונים שבהם הגיעה לקו הסיום (פרשה במהלך המרתון האולימפי של משחקי טוקיו 2020).

צ'פנגטיץ' שעד אוקטובר האחרון היתה גם שיאנית העולם בחצי מרתון, מגיעה ליפן אחרי שניצחה במרתון שיקגו באוקטובר האחרון בזמן של 2:22:31 שע'.

מבחינת היריבות האחרות בשדה העלית של המתחרות, רובן יהיו מקומיות ומי שתוביל את היפניות היא יקה אנדו, בעלת שיא אישי של 2:21:36 שע', שסיימה בעבר פעמיים במקום השני בנגויה ואולי תנסה אפילו להתמודד מול השיא היפני לנשים (2:19:12 שע' של מיזוקי נוגוצ'י מ-2005). אליה תצטרפנה עוד 4 רצות יפניות שמחזיקות בשיאים אישיים סביב 2:25-2:26 שע' ושינייד דייבר האוסטרלית בת ה-45, שרק ב-2019 קבעה שיא אישי של 2:24:11 שע' כשסיימה שביעית במרתון לונדון, ואת שיאה האישי בחצי מרתון קבעה לפני שנתיים.

המטרות  

בזכות התוצאות שהשיגה ב-2021, לונה צ'מטאי סלפטר כבר הבטיחה את השתתפותה באליפות העולם באתלטיקה שתתקיים ביולי הקרוב באורגון שבארצות הברית. בנגויה היא תנסה לנצל את המסלול המהיר כדי לנסות ולהתקרב לשיאה האישי, ואם תצליח לייצר ריצה נוספת שתהיה מהירה משעתיים ו-19 דקות, אולי אפילו משעתיים ו-18 דקות, היא בהחלט תנסה להתמודד על ניצחון מול אחת הרצות המהירות בהיסטוריה. בסופו של דבר, גם שיאנית ישראל היא שייכת למועדון ה"טופ 10" בכל הזמנים וסליחה על הקלישאה אבל למרתון, באמת יש חוקים משלו ורק ביום ראשון לפנות בוקר נוכל להיות יותר חכמים.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג