מה הכוונה במחקרים לספורטאים "מגיבים" וש"אינם מגיבים"?

התזונאי אסקר ג'וקנדרופ מסביר מדוע צריך להסתייג ממחקרים שמצביעים על תגובות חיוביות או שליליות בספורט, ומסביר על מה בעצם צריך להסתמך
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
גרף ספורטאים מגיבים ושאינם מגיבים אסקר ג'וקנדרופ
גרף ספורטאים מגיבים ושאינם מגיבים אסקר ג'וקנדרופ

נראה שהמונחים "מגיבים ולא מגיבים" הפכו לנפוצים בתחום מדעי הספורט. אם מחקר אינו מראה שום שינוי בממוצע, אנשים מתחילים לבחון על תגובות בודדות. יש אנשים שהשתפרו כתוצאה מטיפול, תכנית אימונים או תוסף. אחרים מראים ירידה. בממוצע אין שינוי. כל הרעיון על רגל אחת הוא להסביר מדוע צריך להסתייג ממחקרים שמצביעים על תגובות חיוביות או שליליות בספורט ולהבין על מה בעצם צריך להסתמך.

גרף מגיבים ושאינם מגיבים אסקר ג'קנדורפ

גרף מגיבים ושאינם מגיבים

עוד כתבות בנושא 
מהי שריפת שומן וכיצד ספורטאים יכולים לייעל אותה? 
איך מתרגלים את צריכת המזון שלכם ליום המרוץ? 
מהי השיטה הטובה ביותר לבדיקת חימצון שומן? 

בחלק מהמאמרים שמראים השפעות חיוביות מכונים "מגיבים", ואלה עם ההשפעות השליליות מכונים "לא מגיבים". הטענה היא, כי בחינה של הממוצע אינה ממש רלוונטית לספורטאי הבודד, מאחר שהוא יכול להיות "מגיב" או "לא מגיב". למרות שייתכן שיש אמת מסוימת בהצגה זו, יש גם הסתייגויות רציניות. אני אסביר הסתייגויות אלה במאמר זה.

אני הראשון לצעוק שחשוב שההתערבויות תהיינה מתאימות לפרט המסוים. שוב ושוב הרצאתי על תזונת ספורט מותאמת אישית, והכרזתי שוב ושוב כי אני מאמין שתזונה מותאמת אישית היא העתיד של תזונת ספורט. נראה שהרעיון של מגיבים ושאינם מגיבים משתלב היטב עם רעיונות אלה. כפי שהזכרתי, חלק מהמחקרים לא מצאו שום הבדל בממוצע, אלא אנשים ספציפיים שהשתפרו עם הטיפול ואנשים אחרים שהחמירו. אפשר לשקול את הדוגמה הבאה. יש לנו דיאטה שאנו משערים שמשפרת את הביצועים. התוצאות אינן מראות שום הבדל בממוצע. אבל כאשר בוחנים את הנבדקים ברור שהיו כמה אנשים עם ביצועים טובים יותר בזכות הדיאטה החדשה.

אם אתם מתייגים את מי שמגיבים באופן חיובי כמגיבים, אתם מבצעים הנחה מאוד חשובה. כלומר, שאדם זה תמיד יגיב באותה הדרך לדיאטה זו. זה, למרבה הצער, זה לא תמיד נכון. כל ספורטאי או מאמן יכול להגיד לכם שביצועים משתנים מיום ליום. יש ימים טובים יותר מאחרים. יש ימים טובים ויש ימים רעים והם ידועים לשמצה כקשים לתחזית.

אופניים

ואולי זה פשוט יום טוב? | צילום: thinkstock

לכן, כאשר נבדקים מסוימים מראים תשובה חיובית, היא יכולה לנבוע לפחות בחלקה, מזה שהיה להם יום טוב, ואלו שמראים תשובה שלילית – יום רע. אם משתמשים במדידות ובדיקות בעלות פוטנציאל שונות גדול מיום ליום, הבדלים אלה יכולים להיות משמעותיים. לדוגמה, אם אנו משתמשים במבחן רכיבה עד לתשישות בעצימות מתונה, אנחנו יודעים שיש הבדלים גדולים מאוד מיום ליום. אותו האדם עם אותה הדיאטה יכול לבצע הרבה יותר טוב ביום אחד בהשוואה ליום אחר.

כך שהתשובה החיובית או שלילית, יכולה להיות תוצאה של שונות מיום ליום ולא מהבדל בתגובות של הנבדקים. ייתכן גם שהמדדים של הציוד שונים מעט מיום אחד בהשוואה למשנהו. עלו על המשקל כדי לגלות שאם אתם עולים עליו שלוש פעמים אתם תקבלו לפחות 2 ערכים שונים.

מחקר יכול באמת לקבוע שמישהו הוא "מגיב" או "לא מגיב", רק על ידי שיראה כי ההשפעות שנצפו הן שליליות באופן עקבי או חיוביות באופן עקבי אצל אותו אדם. מעט מאוד מאמרים הדנים במגיבים ושאינם מגיבים מכילים ניסויים מרובים כדי לספק ראיות לכך. לכן, זה לא מוצדק להתייחס לאנשים אלה כמגיבים ושאינם מגיבים.

בפעם הבאה שאתם קוראים על מגיבים ושאינם מגיבים שאלו את השאלות האלה:

  • האם אנחנו יודעים את ההשתנות מיום ליום של המדד (השתנות שהיתה קיימת אם הטיפול היה זהה)
  • האם הם מבססים את המסקנות של מגיבים ושאינם מגיבים על מדידות חוזרות או רק מדידה אחת לכל טיפול

אני בטוח שיש מגיבים ושאינם מגיבים במקרים רבים והגיוני להשתמש במונחים אלה. עם זאת, נעשה שימוש במושגים אלה לעתים קרובות ללא ראיות מספיקות.


אסקר ג'וקנדרופ | תזונאי ספורט והעורך הראשי של כתב העת האירופי למדעי ספורט

תומר גמנידר, המתרגם | טכנולוג תקשורת מחשבים וטריאתלט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג