כמה קילומטרים אתם יכולים לעשות עם נעלי הריצה שלכם?

הרבה רצים שואלים את עצמם את השאלה הזאת, והרבה פעמים הם מסרבים להכיר בעובדה שצריך להיפרד מהנעליים. אז איך נדע מתי לעשות את זה ואיך נשמור על הנעליים ליותר זמן?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צילום: shutterstock

אחת השאלות הפופולריות ביותר בקרב רצים היא כמה זמן מחזיקות נעלי הריצה? אף פעם לא קל לזרוק נעליים אהובות לפח, אותן נעליים כל כך נוחות שמרפדות את כף הרגל והופכות את הריצה לקסומה בכך שהן מוסיפות קפיציות לכל צעד – עד שהן כבר לא עושות את זה.

רבים מאיתנו נוטים למשוך כמה שיותר כשמדובר בנעליים, אבל אפשר לשלם על זה מחיר | צילום: shutterstock

עוד כתבות בנושא 
האם כדאי לרוץ עם הנעליים המהירות שלכם בכל יום?
מילון מושגי הנעליים: מה זה דרופ, מינימליסטיות, מתקנות ומייצבות?
האם נעלי ריצה גורמות לפציעות או מונעות אותן?

העובדה המצערת היא שנעלי ריצה לא מחזיקות מעמד לעד. כמה זמן באמת עובר מהרגע שאנחנו פותחים את הקופסה ונהנים מהריח של הנעל החדשה ועד שאנחנו חולצים אותה מהרגל בפעם האחרונה?

 תוחלת החיים של נעל בקילומטרים 

על פי כתבה שהתפרסמה ב"ראנרס וורלד" מאת פייג' טריולה אותה תרגמנו לכם, מסביר גרג ווייך, מומחה לנעלי ריצה ומנהל החנות IN MOTION RUNNING בבולדר שבקולורדו, שיש לחשב את תוחלת החיים של הנעל לפי הקילומטראז' ולא לפי המועד שבו היא נרכשה. בדרך כלל 300 מייל (480 קילומטרים) זה המינימום. המקסימום הוא 500 מייל (800 קילומטרים).

"אם הייתי צריך לבחור מספר עבור רוב דגמי הנעליים, הייתי אומר 400 מייל (640 קילומטרים)", אומר וויך ומוסיף, "אבל יש הרבה גורמים שצריך לקחת בחשבון".

חלק מהגורמים כוללים את ההרגלים של המשתמש – סגנון הריצה שלו, סוג המשטח שעליו הוא רץ, הטמפרטורה במקום שבו הוא נמצא – כל אלה תורמים לרמת הבלאי של הנעל. אבל מה שאנשים שוכחים לעתים קרובות הוא שמה שיכול להשפיע מאוד על השחיקה של נעלי הריצה זה כשמשתמשים בהן למטרות אחרות, מעבר לריצה. יש כאלה שהולכים אתן לקניות, לטיולים עם הכלב ולסידורים והכל מצטבר.

ווייך משווה את זה לשחיקה של הבלמים במכונית: "בכל פעם שהרגל שלך נוגעת בקרקע עם נעלי הריצה, אתה דוחס את החלק המרכזי של הסוליה ובסופו של דבר הוא כבר לא יחזור לאותו המקום".

העיצוב והטכנולוגיה של נעלי הריצה מתפתחות בצעדי ענק בשנים האחרונות עם כל מיני חידושים כמו קצף קל משקל, סוליות עבות יותר ופלטות של סיבי פחמן. למרות שזה גורם לחלק מהנעליים לתוחלת חיים קצרה יותר מ-480 עד 800 קילומטרים, נעליים אחרות יכולות להחזיק יותר.

סיקה הנרי, טריאתלטית מוירג'יניה, השיגה תוצאות טובות יותר כשבחרה בנעליים עם סוליות קשיחות יותר: "אני מוצאת שנעליים עם סוליות מוצקות ועבות יותר מחזיקות מעמד הרבה יותר זמן מנעליים קלות שהן פחות מוגבהות, ואני בדרך כלל רצה בין 50 ל-65 קילומטרים בשבוע".

לקילומטראז' השבועי של רצים יש השפעה גדולה על תוחלת החיים של הנעליים. מרתוניסט שרץ 80 קילומטרים בשבוע למשל, יצטרך ככל הנראה להחליף את הנעליים בתדירות גבוהה יותר מרוב הרצים. כדי לעזור לאנשים לדעת כמה קילומטרים צברו הנעליים שלהם, ווייך מייעץ לרשום את התאריך שבו נרכשו הנעליים ולנהל יומן אימונים ברשימות או במחשב/טלפון. "בוא נגיד שמדובר במתאמן שרץ 15 קילומטרים בשבוע", הוא אומר, "אם הוא משתמש בנעליים שאני מחשיב את תוחלת החיים שלהם ב-640 קילומטרים, אני אגיד לו שהנעליים יחזיקו מעמד כ-35 שבועות (בהם הוא ירוץ 560 קילומטרים) ואמליץ לו לרשום תזכורת למועד המתאים וכשזה יגיע הוא ידע שבקרוב מאוד הגיע הזמן לקנות נעליים חדשות".

ומה לגבי מי שלא מחשב את הקילומטראז' של הנעליים? איך אפשר לדעת שעבר זמנן? הנרי ממליצה לבדוק את המראה שלהן מלמעלה למטה, לבדוק אם נוצרו חורים בחלק העליון של הרשת, האם הקצף נראה פחות מלא או נוטה לצד אחד והאם הסוליה מתחילה להיעלם. "סימן מובהק של נעל בלויה הוא שהסוליה החיצונית מתחילה להיעלם. אצלי זה קורה בדרך כלל באותו מקום בדיוק בכל נעל, הסוליה נשחקת סביב הקצה החיצוני כי אני נוטה לקרוס".

בנוסף לזה שצריך לפקוח עין על מצב הנעל, הנרי מציעה גם לשים לב לתחושות הגוף תוך כדי הריצה ואחריה. "כשאני מתחילה להרגיש כאבים בברכיים ובירכיים זה דגל אדום וסביר להניח שאני צריכה להחליף נעליים".

 איך לשמור על הנעליים ליותר זמן? 

כדי לשפר ביצועים ולמנוע פציעות, עדיף שרצים לא ימשכו את הנעליים מעבר לשיא שלהן. זה נכון שכולם רוצים להוציא את התמורה עבור הכסף שהם משקיעים בציוד טוב, ואם להיות כנים, זה לא פשוט להוציא משימוש נעלי ריצה שעברו איתנו לא מעט ויש לנו זיכרונות נעימים מהן. בדיוק בגלל זה, יש כמה שיטות שיאפשרו לכם להאריך את תוחלת החיים של הנעליים.

חשוב להשתמש בנעליים רק לריצה, לחדר הכושר או אימונים משלימים עדיף לנעול זוג אחר | צילום: pixels

 זוג נפרד לכל סוג של פעילות 

אם אתם רוצים להאריך את תוחלת החיים של נעלי הריצה שלכם – השתמשו בהן אך ורק לריצה. אם בנוסף אתם מתאמנים בחדר כושר או באימוני סטודיו שונים למשל, קנו נעליים אחרות שיתאימו לאימונים המשלימים. הנרי לוקחת את זה אפילו צעד קדימה ויש לה נעלי ריצה עבור סוגים שונים של אימוני ריצה.

"באופן קבוע אני מחליפה בין נעלי הריצה שלי בהתאם לסוג המשטח, המרחק וסוג האימון – וזה מסייע לי להאריך את תוחלת החיים של הנעליים", היא אומרת, "כשהייתי רצה בכל יום עם אותו הזוג, הייתי צריכה להחליף נעליים לעתים קרובות. עכשיו, כשאני שומרת על רוטציה בין הנעליים, הן מחזיקות מעמד הרבה יותר זמן".

זה לא רק שומר על הנעליים במצב חדש יותר למשך יותר זמן, ההרגל של רוטציה בין נעלי ריצה הוכח כמסייע במניעה של פציעות הקשורות לריצה אצל ספורטאים.

 להתאים נעליים בעזרת איש מקצוע 

כשאתם מתכוונים ללכת לחנות ולקנות נעליים חדשות, זכרו שחווית רכישת הנעליים צריכה לכלול מוכר מקצועי שיעזור לקבוע מה סוג הנעליים שהכי מתאימות לכם על סמך מגוון תכונות: ממדידת גודל כף וגובה הקשת ועד לניתוח של הריצה שלכם. "ההתאמה של הלקוח קשורה במידה רבה למידת העמידות של אותה נעל עבורו", מסביר ווייך: "לדוגמה, העמידות של נעל ריצה נייטראלית תושפע מאוד מהאם לרץ יש נטייה לקריסה של כף הרגל פנימה ובמקרה כזה הוא ישחוק יותר מהר את האזור של הבוהן הגדולה או את צד הקשת של הנעל".

 שמרו על הנעליים 

זה לא שצריך לפנק את נעלי הריצה שלכם, אבל לא תזיק קצת מחשבה נוספת על איך מטפלים בהם יותר טוב ואיך מאחסנים אותן נכון. ווייך מציין שאם משאירים נעליים בחוץ לפרק זמן ארוך כשחם בחוץ, זה עלול לעתים קרובות לקצר את תוחלת החיים שלהן. "אנשים משאירים את הנעליים שלהם בתוך תא המטען ביום חם של 38 מעלות ואז הנעליים נהרסות תוך 400 קילומטרים בלבד", הוא אומר ומסכם, "טיפול נכון בנעליים הוא גורם עצום לעמידות שלהם".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • pixie הגיב:

    בארץ אין חנויות עם מוכרים מיקצועיים
    ואם יש איך המוכר יודע את התגובתיות של כל נעל כשהחברות מפרסמום פחות ופחות אינפורמציה לגבי כל נעל

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג