מהי הדיאטה הטובה ביותר להרזיה?

יש כל כך הרבה טרנדים וכל אחד בטוח שמה שעבד בשבילו, יעבוד על כל מי שרוצה לרדת במשקל. התזונאי אסקר ג'וקנדרופ מסביר למה בתחום שלו אין קסמים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
משקל
Diet concept

מה הדיאטה "הטובה ביותר" להרזיה? שאלה קשה, נכון? חשבתי הרבה על כך לאחרונה, בייחוד לאור כמה דברים שקראתי בטוויטר, בבלוגים, בפייסבוק, ב-Tumblr. ללא ספק יש הרבה דעות וכולם משוכנעים שהם צודקים ושהדיאטה שלהם היא הטובה ביותר/הכי טובה/טובה יותר. ניסויים נערכו (והרבה), אבל האנקדוטות האישיות כה משכנעות, וכמה אפילו הקימו קרנות כדי "להוכיח" את התיאוריות שלהם לגבי הסיבות של כל (כך במקור) השמנות היתר והסוכרת (שימו לב להבדל הדק בין שני אתרים וקרנות אלה, אך בעלי פילוסופיית תזונתית שונה לחלוטין).

גרף אסקר ג'וקנדרופ

מאחורי http://thenoakesfoundation.org/ יש כסף גדול (ועניין רב). ישנם מוסדות שמטילים את כל המוניטין שלהם על גישות תזונתיות מסוימות. מה שמעניין הוא שכמה מן הגישות הללו שונות לחלוטין מההמלצות התזונתיות לציבור, הצלחת שלי (המלצות התזונה לציבור של משרד הבריאות האמריקאי – ת.ג.), ופירמידות המזון במדינות בהן גופים/גישות/יועצים אלה פועלים. אז אם המומחים כל כך חלוקים בדעותיהם איזה סיכוי יש ל"פשוטי העם"?

עוד כתבות בנושא 
מה הכוונה במחקרים לספורטאים "מגיבים" ו"שאינם מגיבים"?
איך מתאמנים ולא עולים במשקל אחרי גיל 40? 
האם באמת הכל גנטיקה אצל ספורטאים?

תערו של אוקאם הוא בעיקרון אקסיומה שאומרת שבתוך ים של "תאוריות" מתחרות (במקרה זה גישות תזונתיות לבריאות טובה) יש לבחור בתיאוריה המבוססת על הכי מעט הנחות. אולי המצב הוא שכל הגישות מניחות הנחות? נראה שיש מספיק ראיות ממנגנונים בסיסיים וניסויים קליניים, אשר תומכים בתזונה עתירת שומן/עתירת חלבון, דלת שומן/עתירת סיבים, עתירה בצמחים/עתירה בסיבים, והרבה גישות נוספות. משהו חסר, מדוע יש כל כך הרבה דרכים אשר מסייעות לירידה במשקל ובריאות טובה? הייתכן ששיש הרבה גישות שכולן עובדות? או שאנחנו פשוט רואים סיפורים מומצאים.

ד"ר דוד כץ (ועמיתו ששמו לא ידוע) חושבים כך, לפחות בחלק מהמקרים. עם זאת, נראה שלאחר ביצוע סקר מעמיק (נו טוב, זו היתה שאלת רדודה למדי בטוויטר), כי כולם (כן, יש עדיין כמה ספקנים) מסכימים שכדי לרדת במשקל – בין אם בשומן אם במסת גוף רזה – דרוש מאזן אנרגיה שלילי. אני יודע, תחזיקו חזק, זה מטורף, אבל זה נכון.

רבים מדברים על "סוג" המשקל שירד, ואני בהחלט מסכים כי לרוב צריך להדגיש הורדת שומן על הורדת משקל הרקמה הרזה, ודי ברור שהרבה חלבון ופעילות גופנית (במיוחד תרגילי התנגדות) יעילים בהקשר זה (אני מתנצל על ציטוטים מיותרים מהעבודה שלנו, יש מאמרים רבים וטובים בתחום זה). אבל האמת הבסיסית היא שמאזן האנרגיה צריך להיות שלילי וכאשר עושים זאת, ניתן להחזיק את המשקל החדש (ככל הנראה על ידי אותה הגישה ששימשה להוריד אותו) ואז משיגים הצלחה.

שריפת שומן, דיאטה, הרזייה, ירידה במשקל, כושר, מדידת הקפים צילום: thinkstock

בסופו של דבר, תמיד נחזור לעניין של מאזן האנרגיה השלילי | צילום: thinkstock

אבל כפי שאנו יודעים, שיעור ההצלחה של ירידה במשקל הוא לא טוב (בלשון המעטה) ועדיין כל רב מכר תזונתי וכל סוג דיאטה חדש שיוצא בא עם תיאוריה חדשה לגבי הסיבות לעלייה במשקל/בשומן ואיך למנוע אותה "לתמיד" ו-"תשכחו כל מה שנאמר לכם אי פעם" או "כל מה ששמעתם מוטעה". אין לי ספק שיש שמץ של אמת בכל הגישות, אבל התער של אוקאם אומר לנו שבכל זאת יש אמת פשוטה מאחורי כל תכניות ההרזיה והיא האם אתם באמת יכולים להתמיד במאזן האנרגיה השלילי כדי להוריד במשקל ולאחר מכן להתמיד בצריכת האנרגיה החדשה והנמוכה, לאכול פחות לנצח … אשר כידוע נמשך ל…נצח. אז ההתמדה מנצחת? ובכן, אני חושב שיש לה חלק גדול בהצלחה.

נהוג לומר כי מי שלא לומד מההיסטוריה, נידון לחזור עליה. מה אנו יכולים ללמוד על פלאו, LCHF (דיאטה דלת פחמימות עתירת שומן), צמחונית עתירת סיבים, אוכל אמיתי (Real Food), בטן חיטה (Wheat Belly). ובכן, הנה רשימה (קצרה) של קודמותיהן וגורלן המוכר היטב: סקרסדייל (Scarsdale), אורניש (Ornish), שומרי משקל (Weight Watchers), ד"ר ברנשטיין (Dr. Bernstein), קסם הצמחים (Herbal Magic), מרק כרוב (Cabbage soup), אטקינס (Atkins), זון, מזון נא (Raw Food), דיאטה ים תיכונית (Mediterranean Diet), דש (DASH), ג'ני קרייג (Jenny Craig), ממזרי הסוכר (Sugar Busters), חצי צמחונית (Flexitarian), שינוי מרפא באורח חיים (TLC), פירותית (Fruitarian), דיאטת עוגיות (Cookie diet), צמחונית + קנגורו (Kangatarian), האקר (Hacker’s diet), סטילמן (Stillman Diet), נוטרי-סיסטם (Nutrisystems diet).

הבנתם את הנקודה. כל הדיאטות האלו כונו פורצות דרך, מהפכניות, והתשובה בה' הידיעה לירידה במשקל ושמירה עליו, וכן, ואנשים עדיין עוקבים אחריהן, נשבעים בשמן, דבקים בהן, ו-'יודעים' שהן עובדות. ולאנשים אשר דבקים בהן הן ללא ספק עובדות. אנחנו גם יודעים, ממרשם שמירת המשקל הלאומי שאין נוסחה אחת שמסייעת להרזיה לאורך זמן. התוצאה היחידה שנראית נכונה היא שמה שאנשים שהורידו משקל עשו כדי להוריד אותו – הם צריכים להמשיך ולעשות!

איתי זיו אימון לכבדי משקל

התוצאה היחידה שנראית נכונה היא מה שעשיתם כדי להוריד במשקל | צילום: thinkstock

נקודה שהעלה לאחרונה ד"ר מייק ג'וינר  היא שלדעתו "המפתח לירידה מוצלחת במשקל בטווח הארוך כנראה קשור לפיתוח מיומנויות ואסטרטגיות התנהגותיות הדרושות לביצוע שינויים ארוכי טווח בתזונה, בפעילות גופנית ובסך כל הפעילות". 

בכנות, אני לא יכול להסכים יותר, ויכול להיות ששכחנו את הלקח של חשיבות הכושר הקרדיוואסקולרי. ולכן, כאשר בוחנים את התשובה לשאלה של איזה דיאטה עובדת ואיזה עובדת הכי טוב, צריך לקחת צעד אחורה ולהיזכר בהיסטוריה שלכם. לכל הדיאטות יש היסטוריה של "הצלחות" בפן האישי ועדיין מספר האנשים הסובלים מהשמנת יתר ממשיך לעלות. האם הדיאטה שלכם ברשימה והאם היא הטובה ביותר?

אם היא עובדת עבורכם כמובן שהיא כן, אבל לא היה שום קסם בשום דיאטה עד היום, ואני מוכן להתערב שזה גם יהיה המצב בעתיד. אני מאחל לכל האנשים שיסדו קרנות ומוסדות, שיצליחו להוכיח כי הדיאטה שלהם היא הטובה ביותר, והרבה הצלחה (למעשה אני מקווה שהם יצליחו). אבל אני חושב שהם מעט נאיביים כאשר הם חושבים שהם הולכים לרפא את מגפת ההשמנה או הסוכרת מסוג 2 עם הדיאטה הטובה ביותר, אלא, כמובן, אם הם ימצאו את מיץ הקסם ודבקו בו? למען הפרוטוקול, אין מיץ קסם שכזה שניתן לדבוק בו/



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג