מדאיג: פטר סגאן חשף כי סובל מבעיה בליבו ולוקח הפסקה מהאופניים

הרוכב המעוטר שפרש ממרוצי כביש ועבר לאופני הרים, אושפז זו הפעם השנייה תוך זמן קצר ויעבור ניתוח. בדקנו עם הקרדיולוג המומחה ד"ר דן הדס במה מדובר ומהן הסכנות עבור ספורטאים בכלל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
פטר סגאן. עוד סיבוב הופעות אחד | צילום: Shutterstock

חדשות מדאיגות מצדו של רוכב האופניים האגדי פטר סגאן. אלוף העולם לשעבר ומי שזכה שבע פעמים בחולצה הירוקה בטור דה פראנס הודיע בעמוד האינסטגרם שלו כי הוא לוקח פסק זמן מהאופניים, בעקבות בעיה חוזרת בליבו.

לכתבות נוספות בנושא:
האם בדיקת ארגומטריה הייתה מגלה את הפרעת הקצב של ראש הממשלה נתניהו?
פתיחת העונה האדירה, האולימפיאדה והגעגועים: איתמר איינהורן בראיון
על הראש של פוגצ'אר: ניצחון אדיר לישראל פרמייר טק בוולטה קטלוניה

"היי לכולם! בזמן שהתאמנתי בשבילים הסלעיים במרסיי, הלב שלי נתקל בכמה מהמורות", כתב סגאן בנימה מעט מבודחת כהרגלו: "אין מה לדאוג, אפשר לומר שהלב שלי צריך עצירת תחזוקה (פיט סטופ). אני אעבור ניתוח בשבוע הבא ובזכות חברי, קרדיולוג הספורט ד"ר רוברטו קורסטי, אני בטוח שאחזור על האוכף בקרוב מאוד. הישארו מעודכנים כאן, אני אעדכן אתכם".

 

הצגת פוסט זה באינסטגרם

 

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Peter Sagan‎‏ (@‏‎petosagan‎‏)‎‏

כבר במהלך מרוץ אופני הרים שנערך לפני מספר שבועות, נמצא שדופק הלב של סגאן עולה על 200 פעימות לדקה, מה שהדאיג את הצוות הרפואי שעוטף אותו. הסלובקי אושפז ועבר הליך כדי לתקן את הפרעות הקצב בליבו. בתחילה, נראה היה שההליך הצליח, כשסגאן שוחרר מבית החולים וחזר לאימונים קצת יותר משבוע לאחר מכן. עם זאת, החזרה שלו לאימונים לא נמשכה זמן רב, לפני שהוא חווה בעיה נוספת.

השמועות בנושא רוחשות בתוך הענף, שכן סגאן לא סיפק פרטים נוספים על המקרה האחרון. שאלנו את ד"ר דן הדס ממדיקס, מנהל המרכז הישראלי לקרדיולוגיית ספורט ומומחה בעל שם לנושא, שהסביר על הנושא בכלל ועל המקרה של סגאן בפרט: "מחקרים רבים מראים שפעילות גופנית יכולה לשפר את בריאות הלב וכלי הדם וקשורה להפחתת תחלואה ומקרי מוות. מספר מחקרים לאחרונה מדווחים שיש סף שמעבר לו חשיפה לרמות פעילות גופניות עולות קשורה לבעיות לב כולל פרפור פרוזדורים – מצב שעלול להעלות את הסיכון לשבץ מוחי, אי ספיקת לב ובעיות אחרות הקשורות ללב".

"מחקר בריטי שהתפרסם סקר וניתח 13 מחקרים מתאימים שפורסמו בין השנים 1990 לדצמבר 2020 ובדקו ספורטאים שלקחו חלק בספורט כולל רכיבה על אופניים, ריצה, שחייה, סקי נורדי, ניווטים, חתירה, כדורגל, רוגבי וכדור רשת. 13 המחקרים כללו נתונים על 70,478 משתתפים, ביחד, שכללו 63,662 ביקורת ו-6,816 ספורטאים. בסיכומו המחברים מצאו כי הסיכון לפרפור פרוזדורים גבוה פי 2.46 בקרב ספורטאים מאשר לא ספורטאים".

צילום: shutterstock

"אולם פרפור פרוזדורים אינו הבעיה העיקרית. מוות פתאומי כמצג ראשוני של הפרעת קצב (SCA) אצל ספורטאי צעיר (אפילו ילדים) הוא אירוע נדיר אך הרסני. הפרעות קצב ממאירות, בדרך כלל טכיקרדיה חדרית (VT) או פרפור חדרים (VF), אחראיות ל-SCA אצל ספורטאים. בדרך כלל, הפרעות קצב כאלה מתרחשות בסביבה של מחלת לב מבנית בסיסית נרכשת או מולדת, המסתתרת במשך תקופות שונות ללא תסמינים גלויים. זיהוי מוקדם של מחלה אצל ספורטאים אסימפטומטיים באמצעות בדיקות מוקדמות השמות דגש על בעיות מבניות (על יד אקו לב) והפרעות קצב (על ידי א.ק.ג וארגומטריה) כמו גם מדיניות שמטרתה יישום החייאת לב-ריאה במרחבים ציבוריים (דפיברילטורים) הם אמצעים למניעת אירועים אלו.

ספורטאים רבים עוברים בדיקות מקיפות בכדי לזהות הפרעות קצב מוקדמות או שינויים לבבים. רובם חוזרים לתפקוד מלא לאחר טיפול מותאם וספציפי

ומה לגבי פטר סגאן?
"במהלך מרוץ אופני הרים לאחרונה, נמצא שדופק הלב של סגאן עולה על 200 פעימות לדקה. בשפה "רפואית" זה נקרא "טכיקרדיה" כלומר דופק מהיר. האפשרות לכך היא שמדובר בהפרעת קצב שמקורה בעליות (SUPRA VENTRICULAR TACHYCARDIA)  או בחדרי הלב  (VENTRICULAR TACHYCARDIA). שני המצבים דורשים בירור מדויק ונרחב בדגש על קרדיולוג ספורט המומחה בהפרעות קצב. משמח לקרוא כי רוכב האופניים לא התעלם מהבעיה ופנה לבירור נרחב – כעת יתמקדו רופאיו בפתרון בכדי להחזיר אותו להתחרות בהקדם האפשרי. הפתרון יהיה – צריבת המקור שגורם להפרעת הקצב או טיפול תרופתי שימנע אירועים אלו. בכל מקרה, אני מעריך שנחזור לראות אותו דוהר".

פטר סגאן עם החולצה הירוקה בטור דה פראנס | צילום: Shutterstock

עם זאת, התזמון הבעייתי של ההליך הוא מכה גדולה לתקוותיו של סגאן להתחרות במשחקים האולימפיים בפריז בקיץ הקרוב. גם כך סיכוייו לא היו גדולים במיוחד, בשל הנקודות הרבות בדירוג העולמי שהוא צריך לצבור עבור סלובקיה במהלך החודשים הקרובים, אולם כעת נראה כי סיכוייו פחתו עוד יותר.

סגאן, אחד הרוכבים הבולטים והאהובים בדור האחרון, רשם לא מעט נקודות ציון היסטוריות במהלך הקריירה שלו על הכביש. הוא שיאן החולצות הירוקות בטור דה פראנס, כשבחמש מתוך השבע זכה ברציפות. הוא גם הגבר היחיד שזכה שלוש פעמים ברציפות באליפות העולם ובמהלך הקריירה ניצח ב-12 קטעים בטור, ב-4 קטעים בוולטה, בחולצת המאיצים בג'ירו, ורשם ניצחונות בעוד שלל מרוצים יוקרתיים כמו פריז-רובה, הטור של פלנדריה ועוד.

עם פרישתו מהכביש הצהיר הרוכב, שהתחיל את הקריירה באופני הרים ואף היה אלוף העולם לנוער: "אני רוצה לסיים את הקריירה שלי באהבה האמיתית שלי: אופני הרים. לא איבדתי את המוטיבציה לנצח, פשוט יש לי היום סדר עדיפויות שונה. הקרבתי הרבה וזה עלה לי הרבה ביחס למשפחה שלי. אני פשוט רוצה לבלות יותר זמן עם הבן שלי".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג