מארק קאבנדיש עם ניצחון שלב 34 בטור דה פראנס, משווה את השיא של אדי מרקס

בשלב לוהט, ארוך וקשוח בדרום צרפת, עומר גולדשטיין שלנו כיכב בבריחה והוביל את הטור משך עשרות קילומטרים. בסוף השלב, מארק קאבנדיש ניצח שוב, והשווה את שיא ניצחונות השלבים ההיסטורי של "הקניבל" אדי מרקס
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

צ פ ו | סיכום קטע 13

 The Most 

שיא ניצחונות שלבי הטור דה פראנס (34 שלבים) נקבע על ידי רוכב האופניים הגדול בהיסטוריה – אדי מרקס – בשנת 1975. הוא עמד בדד 46 שנה. עד היום. מרקס היה רוכב שלם ועגול בהרבה ממארק קאבנדיש. מרקס ניצח מספר מדהים של 11 גרנד טורים, 18 מונומנטים (מרוצי הקלסיקות הגדולים מכולם), אליפויות עולם ומאות מרוצים נוספים. ניצחונות השלב שלו בטור דה פראנס היו מכל סוג אפשרי – בסיומות הרריות, במרוצים נגד השעון ובספרינטים.

מארק קאבנדיש מתמחה בדיסציפלינה אחת – ספרינט! אבל "הטיל מהאי מאן" (The Manx Missile) הוכתר היום, ללא צל של ספק, לגדול הספרינטרים מבין בני האנוש שהתיישבו אי פעם על אופני כביש. מה שראינו היום בטור דה פראנס, הוא אבן דרך היסטורית שחורגת בהרבה מענף האופניים. מארק קאבנדיש, בגיל 36, עם 34 נצחונות שלב בטור דה פראנס.

 עד לניצחון בקארקאסון 

איכשהו, גם עמוק בדרום הלוהט של צרפת ואחרי 219 ק"מ בוערים וקשוחים, באר הניצחונות של קאבנדיש מסרבת להתייבש. מיליוני מלים בעשרות שפות נכתבו על הקאמבק ההיסטורי של הטיל מהאי מאן בטור הנוכחי (חלקם גם כאן בשוונג), אבל את סדרת הדרמה שמתגוללת לנגד עינינו אף אחד לא יכול היה דמיין לפני שבועיים. כי לפני הטור הנוכחי, ניצחון השלב האחרון של "קאב" בטור דה פראנס היה בכלל ב-2016. מי בכלל העלה על הדעת שהוא ינצח השנה שלב אחד? מי בכלל העז לחלום על השיא של מרקס, שחייב ניצחון של ארבעה שלבים בטור השנה? זה הרי היה מעבר למחוזותיו גם של הדמיון הפורה ביותר.

בקריירה הארוכה שלו, הרבה קאבנדיש לנצח שלבים בשבוע הראשון של הטור דה פראנס ושלבים בשבוע האחרון, כולל בשאנז אליזה. לעתים בודדות, הוא ניצח בשלבים מזדמנים בדרום צרפת. שלב לוהט, ארוך, עתיר רוחות ומתפתל כמו היום, תמיד נמצא בגבול העליון של טווח היכולות שלו. אבל קאבנדיש השנה, רוכב ממקום אחר לחלוטין ועכשיו מתברר – שגם אל מקום אחר לחלוטין.

ה"טיל" תמיד ידע לפרגן לחבריו לקבוצה, אבל תמיד גם היה הכוכב הזורח, קצת יהיר וקצת שחצן, למראה זרקורים עליו. השנה, קאבנדיש אחר. ניכר שחשוב לו באמת לנצח בשביל הקבוצה. בשביל הבעלים, המנהלים וחבריו הרוכבים לקבוצה, על האמון שהם נותנים בו.

 "אני מת" 

ניכר בצניעות שלו שהיא אותנטית. היא של אדם שחלומותיו כבר נגוזו מאחור, ועכשיו הם (והוא) חזרו לחיים אך ורק בזכות אחרים, ו"קאב" עצמו יודע זאת, ועוד יותר מכך – מוקיר זאת. כי בלי האמון שנתן בו מנהל דיוקונינק קוויק-סטפ פטריק לפברה, בלי מזל, ובלי רכבת הספרינט ומוביל ה-Lead out הטובים בעולם, היה קאבנדיש צופה השנה בטור מהספה בביתו.

אומרים על הטור השנה, שמתחילתו הוא אחד המהירים והאגרסיביים שהיו. רוכבי-על, שלמים יותר, וורסטיליים יותר מקאבנדיש, כמו פרימוז רוגליץ', מתיו ואן דר פול ופטר סגאן, כבר פרשו הביתה. עשרות רוכבים נוספים לא עמדו בחיתוכי הזמן בשלבים ההרריים, או נפצעו, וכבר אינם בטור. יותר מ-30 רוכבים שזינקו, כבר הפסיקו לרכוב. אבל קאבנדיש עדיין כאן.

השלב היום היה מהקשים שאפשר להעלות על הדעת בשביל ספרינטר כמוהו. די היה לראות את גיבורי האופניים חוצים את קו הסיום בחבורות קטנות דקות לאחר המנצח, כדי להבין עד כמה הסיומת הרצחנית בסופו של השלב הארוך והלוהט היתה מפרכת. קאבנדיש עצמו, בקושי הצליח להתראיין בסיום. המראיין התאמץ להוציא ממנו תשובה לשאלה "איך זה מרגיש לשבור את השיא?" וקיבל תשובה – "אני מת".

ההתפתלויות בקילומטר האחרון זרקו אותו לאחורי העשירייה הראשונה על הכביש, רק 600 מ' לסיום. אבל כשהיום נראה אבוד שני דברים עמדו לו – המחויבות שלו לעבודה וההקרבה העצומה של חבריו לקבוצה עבורו היום ומתחילת הטור, ו… מייקל מורקוב. למען האמת, הניצחון היום ראוי שיהיה רשום יותר על שמו של מורקוב מאשר על קאנבדיש. רוכב ה-Lead Out – המוביל הוותיק של קאבנדיש עד היציאה לספרינט – נתן היום הופעת יכולת וטקטיקה מפוארת שגם מצדיקה וגם מנמקת, את התואר שנתן לו קאבנדיש עצמו – "רוכב ה-Lead Out הטוב על כדור הארץ".

 ניצחון רביעי בטור 2021, וניצחון 34 בקריירה 

התפקיד והאחריות של מורקוב היא להביא את קאבנדיש ראשון (אחרי מורקוב) ל-200 מ' האחרונים, כדי שה"טיל" יוכל לעקוף אותו משם, ולהתפוצץ לניצחון על הקו. אחרי כל העבודה של קוויק-סטפ מלפנים, נאלץ מורקוב לחזות פתאום ברכבת של DSM חולפת על פניהם 600 מ' לסיום. הדני קר הרוח לא התרגש, והמשיך בשלו.

צ פ ו | הניצחון הראשון של קאבנדיש לאחר 5 שנים

הוא טחן בכל המהירות, הקפיד להיכנס לפנייה הבאה במסלול הקצר ביותר הכי קרוב למחסומים וצמצם טווחים. איבאן גרסיה קורטינה מקבוצת מוביסטאר, בסיומת מרהיבה, הגיח מאחור והתחיל את הספרינט שלו… מוקדם מדי, 300 מ' לסיום. קורטינה עוד הוביל 100 מ' לפני קו, לפני מורקוב, קאבנדיש ויספר פיליפסן (מקבוצת פניקס-אלפסין).

מורקוב המשיך לטחון בכל המהירות ובנה על זה שקורטינה יתעייף. 100 מ' לסיום הוא יצא לספרינט ונתן הטייה קטנה של הראש – סימן לקאבנדיש לטוס. קאבנדיש, מאחור, קבר את עצמו כדי להיצמד לדני. על הגלגל של קאבנדיש ישב הספרינטר הבלגי הצעיר יספר פיליפסן. 100 מ' לסיום קאב, כשמורקוב סימן, ה"טיל" זינק ימינה ממורקוב ופיליפסן זינק ימינה ממנו. 50 מ' הפרידו בין הבריטי להיסטוריה.

על הקו, קורטינה המתעייף סיים רביעי, פיליפסן שלישי, מורקוב – המוביל של קאבנדיש – סיים שני (אלמלא פינה דרך לקאבנדיש, היכולות של מורקוב היו מובילות אותו היום לניצחון – עד כדי כך איכותי הרוכב הזה). קאבנדיש לקח את הניצחון. היה זה אחד הספרינטים המפרכים, הקשוחים והמורכבים בטור השנה. קאבנדיש סגר ניצחון רביעי בטור 2021, וניצחון 34 בקריירה.

ליספר פיליפסן, הספרינטר הבלגי הצעיר והמצוין שמפסיד לקאבנדיש כבר פעם הרביעית השנה בטור, אין מה להתבייש. זמנו עוד יגיע. הוא מסיים צמוד אחרי ספרינטר הכביש הגדול בכל הזמנים.

 "חפרתי עמוק. כל כך עמוק" 

קאבנדיש כאילו לא שומע ובוודאי מסרב להשיב, לשאלות השוואה בינו לבין אדי מרקס. הוא מתנכר ומתרחק מכל השוואה עם מרקס, ולמעשה, עדיין מסרב אפילו להתייחס לשיא. "אני אפילו לא מסוגל לחשוב על זה." הוא הדף את השאלה בסיום "אני כל-כך גמור אחרי 220 ק"מ בחום הזה, בסיוט הזה. חפרתי עמוק. כל-כך עמוק. החבר'ה היו מדהימים. אני לא מאמין".

"זה פשוט עוד ניצחון שלב בטור דה פראנס, כמו הניצחון הראשון שלי" הוא אמר היום תוך שהוא מתנגב מזיעה. "ניצחתי שלב בטור דה פראנס, וזה מה שחלמתי עליו בתור ילד. זה חלום עכשיו. עבדתי בשביל זה כל-כך קשה."

משמעות הניצחון עבורו, יושבת במישור אחר לחלוטין – ההשראה לנוער. באופן כמעט חריג בענף, הוא רואה את ההשראה בכלל כדו-מגדרית: "ראינו כזה גידול בענף האופניים מאז שהתחלתי להתחרות כאן בטור דה פראנס. אם איזה מהניצחונות שלי יכול להוות השראה לילדים להגיע לטור דה פראנס או לטור דה פראנס לנשים בשנה הבאה, כשהם יגדלו, זה מה שהכי חשוב לי".

ההתייחסות לחשיבות שהוא רואה במתן השראה גם לבנים וגם לבנות על אופניים, מגיעה יממה אחת בלבד אחרי שקאבנדיש פרסם בדף האינסטגרם שלו, שמבחינתו, מריאנה ווס ההולנדית, שניצחה אתמול את השלב ה-30 שלה בג'ירו ד'איטליה לנשים, היא רוכבת האופניים הגדולה בכל הזמנים.

 עומר גולדשטיין מוביל את הטור בכבישי דרום צרפת 

היסטוריה נוספת וחשובה נראתה היום בדרום צרפת: לראשונה רוכב ישראלי הוביל לבדו שלב בטור דה פראנס – עומר גולדשטיין. גולדשטיין יצאה לבריחה עם שני רוכבים נוספים (בנט האמריקאי ו-לאטור הצרפתי) והחזיק איתם בראש המרוץ מעל 100 ק"מ מרשימים. הוא הוסיף ניצחון בספרינט ביניים שהקנה לו 20 נק', וכאשר הדבוקה החלה לסגור על הבריחה, יצא גולדשטיין למאמץ בריחה אישי, שהותיר אותו למשך כמה דקות לבדו בקדמת המרוץ. החולצה הישראלית של קבוצת ישראל סטראט-אפ, על גבו של רוכב ישראלי, התנוססה היום משך מעל 100 ק"מ בראש הטור דה פראנס. עומר הולך ומבשיל לרוכב כביש איכותי ומבטיח. משפחת גולדשטיין מתרגשת הערב.

עומר יצטרך לסלוח לכולנו, כשנזדנב מעט בשובל הרוח שהותיר היום מאחוריו וניזכר איש איש בהקשר והקשר האישי שלנו אליו ואל אחיו רוכבי האופניים. כאילו היתה הופעת הרכיבה הנהדרת של עומר היום, קצת גם שלנו. כל הכבוד עומר, והמשך להתקדם. מצפים לבאות.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ'אלנג' ישראמן 2024
52:22
צ&#039אלנג&#039 ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
צ'אלנג' ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
09:35
כוכב נולד בצ&#039אלנג&#039 ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
כוכב נולד בצ'אלנג' ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
54:28
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ'אלנג' ישראמן 2024
02:07
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
33
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 - הסרט!
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ'אלנג' ישראמן 2024 - הסרט!
02:36
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ'אלנג' ישראמן 2024
48:02
באירוע נוצץ: ON השיקה את נעלי הריצה החדשות Monster2
באירוע נוצץ: ON השיקה את נעלי הריצה החדשות Monster2
01:35
מרגש: הצעת נישואין על המסלול בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
מרגש: הצעת נישואין על המסלול בצ'אלנג' ישראמן
03:22
אחרי 90 יום מילואים: אמיר אלפיה מסיים במקום השלישי בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
אחרי 90 יום מילואים: אמיר אלפיה מסיים במקום השלישי בצ'אלנג' ישראמן
03:43
ישראמנים לעד: הסרטון המרגש מטקס הסיום לצ&#039אלנג&#039 ישראמן
ישראמנים לעד: הסרטון המרגש מטקס הסיום לצ'אלנג' ישראמן
04:45
CHALLENGE ISRAMAN 2024 - next day clip | צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 סרטון התחרות (גרסה קצרה)
CHALLENGE ISRAMAN 2024 - next day clip | צ'אלנג' ישראמן 2024 סרטון התחרות (גרסה קצרה)
38