קאמבק היסטורי: אחרי 5 שנות בצורת "הטיל" חזר לנצח

בגיל 36, העתיד הספורטיבי כבר היה מאחורי "הטיל" מהאי מאן. אבל אז הגיע לפברה והביא אותו לפוז'ר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

יכולנו לפרט כאן את רשימת הניצחונות של מארק קאבנדיש, אבל כבר הייתם מדפדפים הלאה. היא ארוכה כמעט כאורך הגלות. נזכיר רק שעד אתמול, קאבנדיש ניצח לא פחות משלושה שלבים בכל אחד שלושת הגרנד טורים; זכה בחולצת הספרינטרים בכל שלושת הגרנד טורים; ניצח במילאן-סן רמו; והיה אלוף העולם באופני הכביש.

הניצחון ה-31 שלו. מארק קבנדיש | צילום: shutterstock

אבל מספר אחד בלט מעל כולם. עד אתמול "קאב" ניצח 30 שלבים בטור דה פראנס. בין 2008 ל-2016, קאבנדיש זינק לטור 8 פעמים וניצח שלב אחד או יותר, כל פעם שזינק. אבל שם זה נעצר – על 30 ניצחונות. ארבעה בלבד פחות משיא ניצחונות השלב בהיסטוריה (34), של גדול הרוכבים שהתיישבו על אופניים – אדי מרקס.

"לפני 8 חודשים, לא היתה לו קבוצה", סיפר פטריק לפברה בן ה-66, מנהלה המיתולוגי של קבוצת הפאר דיוקונינק קוויק-סטפ.

כי מאז 2016, נראה היה שהעתיד הספורטיבי של קאבנדיש מאחוריו. הוא אמנם זינק לטור 2018, אבל נשר בדרך, ללא ניצחון. מאז הוא אפילו לא קיבל כרטיס כניסה ל"הקפה הגדולה". במקום ניצחונות הוא נקלע לקרבות ממושכים עם וירוס מחלת הנשיקה, למלחמת התשה עם בעלי קבוצה בו נאבק יותר מאשר ביריביו על הכביש, וגם להתמודדות עם דיכאון. כך נגזלו שנות הקריירה האחרונות, וקאבנדיש היה מהראשונים להטיל ספק בכך שיחזור אי פעם להתחרות כמקצוען.

השועל בטלפון

באופן כמעט פלאי, בימי הקורונה, כשאף אחד אחר לא היה מוכן לתת לו חוזה, החליט השועל הכי ותיק וערמומי בענף האופניים (ואולי בספורט התחרותי בכלל), פטריק לפברה, לתת לקאבנדיש הזדמנות.

על שכר בסיסי, עם חלום רק להתחרות שוב, קאבנדיש חזר. ה-Manxman (כינוי לילידי האי מאן, כמו קאבנדיש) כבר בן 36, צורף לקבוצת דיוקונינק קוויק-סטפ אחרי שנים של שכחה. להגיד שאף אחד לא נתן לו סיכוי, יהיה מחמאה. יותר נכון לומר שאף אחד בכלל לא ספר אותו. נראה היה שלפברה רוצה ניחוח נוסטלגי לצורך גיוס חסויות. אף אחד לא דיבר על תוצאות על הכביש.

אבל הטיל מהאי מאן תכנן אחרת. כמו אחרון הרוקי'ס הרעבים, הוא חיכה רק להזדמנות. הראשונה הגיעה במרוץ שקאבנדיש עצמו קרא לה "קלסיקת הספרינטרים" – שקלדפרייס (מהולנד לאנטוורפן, בלגיה). גדולי הספרינטרים לאורך הדורות ניצחו בשקלדפרייס. קאבנדיש עצמו ניצח שם 3 פעמים בין 2007 ל-2011.

בשקלדפרייס, משום מקום, קאבנדיש סיים שלישי, אחרי בלגי צעיר (בן 23) בשם יספר פיליפסן ואחרי הספרינטר המוביל של קוויק-סטפ, סאם בנט. לפברה עדיין לא היה בטוח שקאבנדיש יהיה תחרותי, אבל לפחות חש שהוא לא יעשה בושות. התוצאה בשקלדפרייס קנתה ל-Manxman כרטיס טיסה ל… טורקיה.

לפברה: "לקחתי אותו לקבוצה. היה לו לוח מרוצים מחורבן, כל המרוצים בתחילת העונה בוטלו. אחר כך הוא נסע לטורקיה, אליה הוא בכלל לא רצה לנסוע בגלל קוביד-19".

בטור הטורקי, הפתעה: קאבנדיש ניצח שלב. עולם האופניים חייך בסלחנות – בזכות ההובלה שקיבל מרוכבי קבוצתו, ה-Boy Racer הנצחי סחט ניצחון אחרון, ופטריק לפברה קיבל את הנוסטלגיה שחיפש.

אבל מבחינת קאבנדיש, היתה זו זריקת בטחון עצמי. בשבילו זה לא היה סתם ניצחון. הוא ניצח על הקו את יספר פיליפסן שניצח אותו שבוע קודם בשקלדפרייס. קאב קרן מאושר בסיום ואמר: "ניצחתי את המנצח של שקלדפרייס. זו הקלסיקה של הספרינטרים. אז זה לא רע".

"הוא בכלל לא היה בקבוצה שמיועדת לטור"

כאן דברים התחילו לזוז. פתאום קאבנדיש ניצח עוד שני שלבים ברצף וקינח בניצחון בשלב האחרון של הטור הטורקי. ארבעה נצחונות מתוך שמונה שלבים בטורקיה. הטיל מהאי מאן, חזר להיות תחרותי. הוא שולב ברגע האחרון בטור הבלגי הקצר. שם, אחרי שני נצחונות של קיילב יואן בשלבים 3 ו-4, קאבנדיש ניצח את יואן והשאר שלב 5 האחרון.

לפברה: "ברגע האחרון הוא הגיע לטור של בלגיה וניצח. הוא בכלל לא היה בקבוצה שמיועדת לטור".

לפברה רצה את סם בנט כספרינטר המוביל של הקבוצה על קו הזינוק בטור דה פראנס. בספטמבר האחרון, בנט זכה בחולצה הירוקה והיה הספרינטר הבולט בטור. אבל בנט דיווח על פציעת ברך ולא חזר ללפברה בטלפון. לפברה השתולל מזעם. הוא החליט (או הבין לבד), שבנט, שמתכנן לחזור לקבוצת בורה בסוף השנה, לא ירכב עבורו בטור. השועל התקשר לקאבנדיש, וקרא לו לבוא.

לפברה: "התקשרנו אליו בשבת לפני יום שלישי בו יצאנו לטור".

Le Missile d'ille Mann חוזר לטור דה פראנס

ה-Manxman כבר עף מחוץ לדלת עוד לפני שהשיחה נותקה. הוא הגיע לצרפת מאושר מהזכות שנפלה בחלקו לקחת שוב חלק ב"הקפה הגדולה". הוא לא היה לבד. הכרוז בהצגת הקבוצות שאג לקראתו: "Qui est la? Le missile d'ille Mann, Mark Cavendissshhh!" (מי זה שם? הטיל מהאי מאן – מארק קאבנדיש!).

צ פ ו | הצגת הרוכבים לקראת הקטע הרביעי של הטור

הסיומות התלולות בשלבים 1-2 לא נועדו לספרינטר כמו קאבנדיש. אבל גם כל מי שאמר שיש לו סיכוי לגנוב ניצחון בשלבים 3-4 נחשב לרומנטיקן הוזה (באלו המלים בדיוק כינה לאנס ארמסטרונג בפודקאסט את חברו ג'ורג' הינקאפי, כשג'ורג' הימר על ניצחון לקאבנדיש). אמרו את זה גם על כותב שורות אלו.

אבל מי שהכיר את קאבנדיש בימי גדולתו, יודע – כשהטיל מתיישב על אופניים, ולפניו רכבת מובילים של הקבוצה הטובה בעולם, הכל בא בחשבון. התבשיל כבר הונח על האש. זמן לתבלין: השלב היומי הסתיים בעיירה פוז'ר, בברטאניה הצרפתית. בפעם הקודמת בה הסתיים שלב טור בפוז'ר (ב-2015) המנצח היה… מארק קאבנדיש. הגורל חיכה לקאבנדיש בפוז'ר.

לפברה: "קאבנדיש דיבר על זה מהיום הראשון. שהוא ניצח בפוז'ר ב-2015".

ואז זה קרה! שוב! אתמול, בקטע הרביעי של טור 2021 בפוז'ר, בגיל 36, אחרי שחבריו לקבוצה צמצמו על הבריחה והשאירו את קאבנדיש בין הספרינטרים האחרים לסגור עניין לבדו ואחרי שרוכב הבריחה נבלע על ידי הספרינטרים 200 מ' לסיום, קאבנדיש ניתב את דרכו כמו שחקן פוטבול שחומק ממגנים. הוא שמר על מהירות גם כש-150 מ' לקו עוד נאלץ לחמוק ימינה, להאיץ חזרה שמאלה. משם הוא פתח מבערים עד הקו… לניצחון! מארק קאבנדיש ניצח בשלב ה-31 שלו בטור דה פראנס!

צ פ ו | כך ניצח "הטיל" בקטע הרביעי בטור

קאבנדיש, בחור אמוציונאלי גם בימים רגילים, לא יכל לעצור את הדמעות. הטיל מהאי מאן חזר להיות ה-Boy Racer כמו בהתחלה. הוא התחבק ארוכות עם כל חבריו לקבוצה, התיישב על הכביש והתייפח. הדמעות המשיכו לזלוג גם בראיון הסיום.

האגדה עדיין חיה

פטריק לפברה: "עכשיו הוא ניצח שוב. מי שלא מתרגש עכשיו, כבר לא יתרגש לעולם! יש לנו מעל 100 נצחונות גרנד טור, אבל בחיים לא ראיתי את כל הצוות בוכה".

בסיום אמר קאבנדיש: "היתה לי אש בעיניים. בפעם האחרונה שסיימתי כאן, גם היתה לי אש בעיניים… זה רק מתאים שהניצחון האחרון שלי במדי קוויק-סטפ היה כאן בפוז'ר ועכשיו זה גם הניצחון הראשון שלי איתם כאן, באותו מקום".

עם 31 ניצחונות, קאבנדיש רחוק שלושה בלבד משיא כל הזמנים בטור – שיאו של אדי מרקס מלפני 45 שנה. להשוואה, מבין הרוכבים הפעילים, הבאים בדירוג מנצחי השלבים אחרי קאבנדיש הם פטר סגאן (עם 12 נצחונות) ואנדרה גרייפל (עם 11). העברת החולצה הירוקה מכתפי חברו לקבוצה, אלאפיליפ, לכתפיו של קאבנדיש, היתה בונוס. האגדה עדיין חיה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • רז הגיב:

    הכתבות שלכם על הטור מדהימות. סוף סוף קצת ידע ומידע מעבר למי ניצח ובאיזה זמן. פשוט תענוג לקרוא.

    1. שוונג הגיב:

      רוב תודות. מעריכים את התגובה

  • הטריאתלט הגיב:

    מרגש לקרא על מארק קוונדיש, בהחלט רוכב ענק שחזר מהשכחה אל אור הזרקורים. כתבה נהדרת!

  • יעקב גרזון הגיב:

    הכתבות שלכם שופעות ידע והבנה מקצועית, השנה אין כיסוי בשידור חי ופרשנות של המרוץ כפי שהיה בעבר, תענוג לקרא את הכתבות ששופכות אור על הנעשה במרוץ, רק שתמידו.

  • שוונג הגיב:

    תודה לכל המגיבים.
    כיף גדול לקרוא את התגובות.
    איך אומרים..? הישארו עימנו (-;

  • עומר גרנון הגיב:

    ענק!!!!
    דמעות יחד איתו.
    כמו שאמר לפברה – מי שלא מתרגש עכשיו, כבר לא יתרגש לעולם.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
03:16
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12