לקראת מרתון ניו יורק 2015 || מוכנים למרתון הכי גדול בעולם?

מרתון ניו יורק מסמל בצורה הבולטת ביותר את ההתפתחות המטורפת של הריצה למרחקים ארוכים. לקראת הגרסה ה-45 שלו ביום ראשון, ניסינו להבין מדוע ובדקנו גם מי משתתף השנה כולל הסלבריטאים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
וילסון קיפסאנג ומב קפלזיגי רצים במסלול מרתון ניו יורק
וילסון קיפסאנג ומב קפלזיגי רצים במסלול מרתון ניו יורק

עם כל הכבוד לערים הקלאסיות באירופה, גם ברלין ופריז לא יכולות להתמודד עם ניו יורק כשזה קשור למרתון. המסלולים שלהן מהירים יותר, ההרשמה קלה יותר ובדרך כלל גם מזג האוויר נעים יותר ועבור הישראלים הן קרובות. אז למה מרתון ניו יורק עדיין נחשב לאטרקטיבי בעולם? אולי בגלל שמשם מגיעה התרבות של המרתונים ההמוניים והעידוד הבלתי פוסק?

זינוק בעלייה בניו יורק. אז מה הופך אותו למרתון הכי אטרקטיבי? | צילום: patrick kashin

זינוק בעלייה בניו יורק. אז מה הופך אותו למרתון הכי אטרקטיבי? | צילום: patrick kashin

עוד כתבות בנושא
המדריך למרתון האטרקטיבי בעולם 
10 מרתונים בחו"ל שאולי אתם לא מכירים 
מיהם הסלבס שאוהבים סבולת?

אולי כי עבור רוב האנשים ניו יורק היא העיר האטרקטיבית בעולם ואין כמו לראות אותה בריצה? בטוח שיש הרבה סיבות, אבל העובדות מדברות בעד עצמן ומספר מטורף של 50,564 רצים שחצו את קו הסיום בסנטרל פארק לפני שנה מוכיח שזהו אירוע הריצה הגדול בעולם. ביום ראשון ה-1 בנובמבר הוא יתקיים בפעם ה-45.

כך הכל התחיל

מדברים הרבה על הקדמה הטכנולוגית, ועל איך דברים נראו בשנות השבעים לעומת ההווה. אבל בניו יורק של שנות השבעים הרבה דברים היו גדולים: הבניינים, התחבורה, הטלוויזיה ובכלל התקשורת. מרתון ניו יורק הראשון לעומת זאת, שהתקיים ב-1970, היה קטן מאוד. זינקו אליו 127 רצים שכל אחד מהם שילם דולר אחד עבור ההשתתפות וסיימו אותו רק 55 מהם, אחרי מספר הקפות בתחומי סנטרל פארק – אף אחד לא חשב אז על סגירת כבישים בעיר.

שש שנים מאוחר יותר עלתה הצעה למסלול שיעבור בחמשת הרובעים של העיר באופן חד פעמי וחגיגי. ההצעה התקבלה, והמרוץ היה כל כך מוצלח, שהוחלט על אימוץ המסלול. מרתון ניו יורק התקיים מדי שנה מאז הגרסה הראשונה שלו ב-1970, למעט 2012 אז נאלצו לבטל אותו בגלל סופת ההוריקן "סנדי". ב-1970 "נהנו" המשתתפים האמיצים מכמה עשרות מעודדים לאורך הדרך, השנה המספר המוערך של המעודדים בצידי הדרך עומד על 2.5 מיליון.

מסלול המרתון

מה שכל כך מושך במרתון ניו יורק הוא שהוא עובר בכל האזורים האטרקטיביים של העיר, שנחשבת בעיני רבים לאטרקטיבית בעולם. שער הזינוק ושער הסיום רחוקים זה מזה. מזנקים בסטאטן איילנד ומטפסים ישר על גשר ורזאנו-נארווס. הגשר הזה, כמו הגשרים הבאים במעברים בין הרובעים, מסמל את הקושי של המסלול בניו יורק לעומת המרתונים ה"נוחים" כמו ברלין, פריז ולונדון.

מב קפלזיגי וילסון קיפסאנג על המסלול במרתון ניו יורק

וילסון קיפסאנג ומב קפלזיגי מובילים על המסלול של ניו יורק בשנה שעברה | צילום: steven pisano

משם הרצים מגיעים לברוקלין ועוברים בשכונות ידועות כמו: ביי רידג', סנסט פארק, פארק סלופ, וויליאמסבורג, גרינפוינט. בחצי המרתון (21.1 ק"מ) חוצים את גשר פולאסקי ונכנסים ללונג איילנד סיטי שבקווינס. אחרי 4 קילומטרים בקווינס חוצים את גשר קווינסבורו ונכנסים למנהטן, והעלייה בגשר הזה נחשבת לאחת הנקודות הקשות במרתון ניו יורק. ב-26 קילומטרים נכנסים לברונקס דרך גשר ווילס אבניו ולאחר מכן חוזרים למנהטן דרך גשר מדיסון אבניו. לאחר מכן ממשיכים דרומה דרך הארלם לשדרה החמישית ומשם לנקודה הדרומית של סנטרל פארק, אליו נכנסים בדרך לשער הסיום.

חגיגת רצים וסלבריטאים 

במסלול כמו זה של מרתון ניו יורק זה לא הגיוני לדבר על שיא עולם. מצד שני, ניצחון במרתון ניו יורק הוא כל כך יוקרתי, אולי לא פחות מלשבור שיא עולם. בשנה שעברה למשל, תחת תנאי מזג אוויר קשים של קור ורוח, וילסון קיפסאנג ניצח בזמן של 2:10:59 שעות, שהיה איטי ב-7 דקות וחצי מהשיא האישי שלו שהיה פעם שיא העולם. אבל קיפסאנג חוזר השנה לניו יורק כי הוא יודע כמה מכובד זה לנצח את המרתון הזה פעמיים ברציפות.

ההד התקשורתי העצום סביב האירוע הזה מביא אליו לא רק יותר מ-50 אלף רצים, שחלקם משלמים הרבה מאוד כסף כדי לרוץ (תורמים כסף לצדקה וכו') וחלקם משתתפים בהגרלה על הזכות לרוץ במרתון הזה. זו גם הסיבה שזה המרתון המועדף על הסלבריטאים האמריקאים. בעולם המערבי זה לא חדש. סלבריטאים מתחומי הבידור, הספורט והפוליטיקה משתתפים במרתונים וכך מגייסים כספים לטובת ארגונים שונים. בעבר כבר ראינו בניו יורק את הראפר פי דידי, ושחקנים כמו ריאן ריינולדס ואד נורטון מגייסים סכומי עתק לארגונים שונים. בכל שנה מגיעים לניו יורק סלבריטאים שרוצים להיות מרתוניסטים חדשים, ולא פחות מזה מתרימים משמעותיים.

אז מעבר לצוותי חדשות הספורט והחדשות בכלל שיתפזרו על המסלול בניו יורק יהיו שם גם צלמים וכתבי סלבס שיסקרו את ריצות המרתון של הזמרת אלישה קיז, השחקן איתן הוק, השחקנית קתרינה ביידן (רוק 30), כוכב הפוטבול לשעבר טיקי בארבר ושחקן הטניס לשעבר ג'יימס בלייק.

מי יתמודד על התואר? 

במרתון ניו יורק אין פייסרים כי אף אחד לא מתמודד על שיא עולם, אבל יש קרבות נהדרים על המקום הראשון כי הפרס למנצח ולמנצחת הוא 100 אלף דולר. לאלופי מרתון ניו יורק יש תמיד נטייה לשמור על התואר וזו הסיבה שנראה השנה שוב את וילסון קיפסאנג, שבשנה שעברה הקדים ב-7 שניות את לליסה דסיסה האתיופי שגם הוא חוזר לניו יורק. מאז לקיפסאנג היתה עונה פחות מוצלחת עם הפסד לאליוד קיפצ'וגה במרתון לונדון ופרישה במהלך המרתון במסגרת אליפות העולם. דסיסה לעומתו ניצח במרתון בוסטון לפני חצי שנה.

אל השניים האלה יצטרפו גברה גברמריאם האתיופי שסיים שלישי בשנה שעברה אבל כבר ניצח בניו יורק ב-2010. האמריקאים יעקבו אחרי מב קפלזיגי, שניצח במרתון ניו יורק ב-2009 ובשנה שעברה סיים רביעי. קפלזיגי הפך לגיבור גדול ב-2014 כשהיה האמריקאי הראשון שניצח במרתון בוסטון מאז 1983. קנייתי נוסף שצפוי להתמודד בצמרת הוא ג'פרי קומוורור, שבקיץ האחרון זכה במדליית הכסף בריצת ה-10,000 באליפות העולם אבל עוד לפני כן הספיק לפתוח במקביל בקריירה של מרתוניסט וסיים פעמיים במקום השלישי במרתון ברלין. עוד שמות מעניינים הם של סטנלי ביווט שהיה שני במרתון לונדון ב-2014 וימאנה צגאי האתיופי, סגן אלוף העולם במרתון.

חבורת רצות כולל פריסקה ג'פטו על מסלול מרתון ניו יורק

השנה יהיה סופר מעניין בקרב על התואר לנשים. פריסקה ג'פטו על המסלול בניו יורק | צילום: jim henderson

גם בנשים האלופה חוזרת להגן על התואר ובמקרה הזה מדובר במארי קייטני הקנייתית. ויהיה מעניין, כי אחרי הניצחון שלה בניו יורק קייטאני הפסידה במרתון לונדון לטיגיסט טופה, שתתמודד נגדה כעת בניו יורק. אל השתיים האלה מצטרפות קרוליין רוטיץ' הקנייתית שניצחה לפני חצי שנה במרתון בוסטון, פריסקה ג'פטו שב-2013 ניצחה במרתונים של ניו יורק ולונדון ולא רצה מאז במרחק הזה בגלל פציעה, סאלי קיפייגו שהיא סגנית אלופת העולם ב-10,000 מטר ותערוך הופעת בכורה במרתון, אסלפש מרגיה שמחזיקה בתוצאה השניה בטיבה של מרתוניסטית אתיופית אי פעם וביזונש דבה, מבכירות הרצות האתיופיות ותושבת ניו יורק שמכירה מצוין את המסלול הזה.

דבר אחד בטוח, הניסיון על המסלול בניו יורק הוא מאוד משמעותי להצלחה, וגם היכולת להתמודד עם תנאי מסלול קשים. עם זאת, התחזית ליום ראשון הבא בניו יורק מבשרת טובות עבור הרצים. בזמן כתיבת שורות אלה מדובר בכ-15 מעלות ללא גשמים ודבר אחד בטוח, התנאים הקשים של השנה שעברה שכללו טמפרטורות מתחת לאפס ורוחות צפוניות חזקות, לא יחזרו על עצמם. מרתון ניו יורק 2015 צפוי להיות מדהים.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג