כדאי לרוץ: אם לא בשביל הגוף, אז בשביל המוח

היום המדענים כבר יודעים שפעילות גופנית לא רק גורמת לייצור מוגבר של תאי עצב במוח, הם גם יודעים שתאי העצב האלה הם ייחודיים ואולי אפילו יכולים לתרום לזיכרון ולמניעת הידרדרות ביכולת הקוגניטיבית
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מוח

בשנים האחרונות מנסים כמה חוקרי מוח לבדוק את הסוגיה עד כמה פעילות גופנית יכולה לתרום לאותו איבר ששולט בגופנו. אחת המסקנות שהגיעו אליה אחרי ניסוי בעכברי מעבדה היתה שפעילות גופנית תורמת להתפתחות גדולה יותר של תאי עצב חדשים במוח. בכתבה שפורסמה ב"ניו יורק טיימס" נכתב שלאחרונה גילו שבנוסף, הפעילות הגופנית משפיעה לחיוב על תאי העצב ברמה שיכולה לתרום לשיפור הזיכרון ולמנוע ירידה בתפקוד הקוגניטיבי.

מוח

גם אם זה קצת כואב ברגליים, זה טוב למוח | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 
25 טיפים שימושיים לחיי אקטיב לייף סטייל 
6 סיבות כיצד ריצה משותפת תורמת לזוגיות 
מרתונים הורגים? הם בעיקר גורמים לחיים טובים יותר

אצל בני האדם, בדומה לרוב בעלי החיים, המוח הוא לא איבר סטטי אלא איבר דינמי שבמהלך החיים מתפתחים בו תאים חדשים, בעיקר באזורים שאחראים על הזיכרון והחשיבה. התהליך של התפתחות תאי עצב חדשים שנקרא ניורוגנזה, עלול להיות מושפע על ידי אורח החיים של האדם וכך גם על ידי הפעילות הגופנית שהוא עושה או לא עושה. לפי מחקרים בשנים האחרונות, הפעילות הגופנית הכפילה ואפילו שילשה את התפתחו תאי העצב אצל בעלי החיים שנבדקו והיו פעילים גופנית לעומת בעלי חיים שלא היו פעילים.

יכול לשפר את הזיכרון

עד לאחרונה לא היה ברור האם ההבדלים מתבטאים רק במספר תאים גדול יותר, או שהם באמת משפיעים על הבריאות. במחקר שפורסם בשנה שעברה הוכח בפעם הראשונה שתאי עצב חדשים שהתפתחו אצל עכבר בוגר שרץ על גלגל במשך חודש שלם היו שונים מתאי עצב שהתפתחו אצל עכברים שלא היו פעילים גופנית. התגלית היתה שלכל תא כזה יש דנדריט ארוך יותר. הדנדריט הוא שלוחה של תא העצב המקבלת מידע מתאי עצב אחרים ומעבירה אותו אל גוף התא. כך למעשה הגיעו למסקנה שזה יכול לשפר את הזיכרון. 

המחקר ההוא בוצע על עכברים שרצו במשך חודש, שזה משהו שמקביל למספר שנים בתקופת החיים של בני האדם. המדענים רצו להמשיך ולחקור האם שינויים מהסוג הזה יכולים להופיע גם אחרי תקופה קצרה יותר של פעילות גופנית. במחקר האחרון שפורסם בשבוע שעבר בדקו המדענים קבוצה של עכברים בוגרים להם הוזרק חומר שמסמן התפתחות של תאי עצב חדשים. לחצי מהם אפשרו לרוץ על גלגל במשך שבוע והחצי השני היו בלתי פעילים.

 

לאחר מכן בבדיקה של רקמת המוח אצל העכברים הפעילים התגלו יותר תאי עצב חדשים לעומת העכברים שלא פעילים, וזאת למרות שהם רצו על גלגל במשך שבוע אחד בלבד. ולא רק זה, הם היו ייחודיים רק לעכברים הפעילים והתפתחו בצורה מהירה יותר מאשר תאי עצב שהתפתחו אצל העכברים הלא פעילים. עדיין לא ברור האם זה גרם לאותם עכברים לזכור ולחשוב בצורה אחרת, אבל נכון לעכשיו מדובר בעוד תרומה משמעותית לפזל שאמור להוכיח שהפעילות הגופנית לא רק תורמת ליצירה מוגברת יותר של תאי עצב, אלא מביאה ליצירת תאי עצב שיתרמו בצורה חיובית לתפקוד המוחי שלנו. מבחינת המדענים כבר יש היום ראיות אופטימיות שיגרמו להם בסופו של דבר להוכיח את התאוריה הזו.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • גלעד פרישמן הגיב:

    שלום רב. אם זה אפשרי בבקשה לציין את המקורות של המאמרים שעליהם מסתמכת הכתבה. הנושא הזה חשוב מאוד והמקורות מעניינים. תודה רבה

    1. שרון הגיב:

      גם אני אשמח לקבל עדכון לגבי המקורות,
      תודה רבה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג