ימי הטום: הכירו את מאמן נבחרת השחייה החדש

מהילדות עם שני הורים ספורטאים אולימפיים באנגליה, ועד תואר מאמן השנה בעולם ושיאנית עולם תחת הדרכתו. הכירו את מי שעתיד להוביל את נבחרת ישראל בשחייה בדרך לפריז 2024
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מימין: אנסטסיה גורבנקו, שיבון הוהי, ארמין לל, ג'ורג' פיליפוב, דוד גרצ'יק וטום ראשטון | צילום: איגוד השחייה

איגוד השחייה הודיע אמש (שני) על מינויו של מאמן חדש בנבחרת ישראל – המאמן הקנדי טום ראשטון. עכברי שחייה מכירים היטב את השם מליגת השחייה הבינלאומית ה-ISL, אך כעת זה זמן ללמוד קצת יותר על המאמן שנחת בישראל וכבר הספיק להעביר אימון ראשון במכון וינגייט.

ראשית, נבין מניין המינוי הגיע. עד המשחקים האולימפיים בטוקיו מי ששימש כמאמן הראשי בנבחרת היה לוקה גברילו השווייצרי, כשלצדו אהוד סגל, שגם היה המאמן הראשי של מרכז המצוינות בווינגייט בו התאמנו מרבית שחייניות ושחייני הנבחרת לאורך רוב העונה. לאחר טוקיו, עזב גברילו (ובינתיים החל לעבוד עם האיגוד בפיליפינים) וסגל תפס את מקומו באופן מלא. לאחרונה, הודיע סגל על עזיבתו, והחלו החיפושים אחר מחליף.

טום ראשטון היה אחד השמות הראשונים שעלו. יועץ העל של האיגוד דייויד מארש מכיר אותו היטב מעונותיהם המשותפות ב-ISL והוא זה שהציע את ראשטון. מתחילת העונה, אף החל שיתוף פעולה פורה בין הצדדים שכלל מחנות אימון משותפים של הקבוצה אותה מאמן הקנדי, עם אלופת אירופה אנסטסיה גורבנקו ושחייני הנבחרת דוד גרצ'יק ודריה גולובטי. גם דוד גמבורג, שמאמן בימים אלו במרכז המצוינות של האיגוד בווינגייט, נכח בחלק מהמחנות והשורשים לקשר ניטעו.

ראשטון ושחייני הנבחרת במחנה אימונים | צילום: איגוד השחייה

נחזור להתחלה – טום ראשטון נולד באנגליה לשני ספורטאים אולימפיים שייצגו את בריטניה במשחקי מינכן ב-1972 (אביו היה השחיין האולימפי קלייב ראשטון, שהפך בעצמו בהמשך למאמן מוערך). הוא עבר בגיל צעיר עם משפחתו לקנדה ואת חייו הבוגרים החל בכלל באוניברסיטה בארה"ב, שם שחה כחלק מליגת המכללות בקניון קולג' תחת המאמן המעוטר ג'ים סטין. לאחר מכן עבר לאוניברסיטת אינדיאנה (שם שוחה כיום שחיין נבחרת ישראל תומר פרנקל), ולמד גם במרכז למדעי השחייה. הוא אימן עבור איגוד השחייה הקנדי, שם הוביל את מרכז המצוינות במונטריאול.

שמו עלה לכותרות השחייה העולמית ב-2017, אז מונה למאמן של קבוצת אנרג'י סטנדרט – קבוצה מקצוענית שבסיסה בטורקיה, אך כללה שחייניות ושחיינים מכל העולם, מרביתם ברמה הגבוהה ביותר. ב-2019, הקבוצה הייתה שותפה להקמת ליגת השחייה הבינלאומית ה-ISL, ובמהרה הפכה לאחת הקבוצות הבכירות בליגה. בין השמות המוכרים שעברו תחת ידיו של ראשטון והמאמן הראשי של הקבוצה ג'יימס גיבסון היו אגדות כמו שרה שוסטרום, צ'אד לה קלו, קלימנט קולסניקוב, דאיה סטו, פלורן מנאדו, יבגני רילוב, מיחאילו רומנצ'וק, שיבון הוהי (אליה עוד נחזור בהמשך) ועוד רבים וטובים.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Tom Rushton (@coach_rushton)

הקבוצה זכתה בשתי אליפויות מתוך שלוש עונות הליגה שהתקיימו, אולם המלחמה באוקראינה קטעה את המשך הליגה (הספונסר הראשי של ה-ISL הוא המיליארדר האוקראיני קונסטנטין גריגורישין) והקבוצה התפזרה. ראשטון המשיך לאמן קבוצה קטנה יחסית של שחייניות ושחיינים מאנרג'י סטנדרט, שלא במסגרת הקבוצה, ובמוקד שלה נמצא שם אחד – שיבון הוהי.

השחיינית בת ה-25 מהונג קונג היא אחת השחייניות הבכירות בעולם היום בכל קנה מידה, ובארונה כבר נמצאות שתי מדליות כסף אולימפיות מטוקיו במשחים ל-100 ו-200 חופשי, 5 מדליות מאליפויות עולם, מהן 3 מזהב וגם שיא עולם אחד על שמה במשחה ל-200 חופשי בבריכות קצרות – 1:50.31 דקות. מלבדה, בקבוצה נמצא גם השחיין האולימפי קרגור זירק מאסטוניה, אלופת אירופה הצ'כית סימונה קובובה ושני אסטונים נוספים – ארמין לל וג'ורג' פיליפוב.

אחד היתרונות המשמעותיים בהחתמתו של ראשטון הוא שגם הוהי ושאר חברי הקבוצה עתידים להגיע לארץ לתקופות ממושכות ולהתאמן יחד עם השחייניות והשחיינים הישראלים במה שעשוי ליצור סביבת עבודה מקצוענית ברמה עולמית. לאחר מחנות האימון המשותפים, גם בתחרויות גביע העולם האחרונות, אליהן יצאה אנסטסיה גורבנקו, הייתה אלופת אירופה הישראלית צמודה לראשטון והוהי, ושתי שחייניות העלית התאמנו והתחרו יחד.

הוהי, לל וגורבנקו בגביע העולם | צילום: איגוד השחייה

על עבודתו באנרג'י סטנדרט, הן במסגרת הליגה הבינלאומית והן מחוצה לה, זכה ראשטון בפרס מאמן העונה של מגזין השחייה הנחשב SwimSwam, בשנת 2021. כחלק מנימוקי הפרס נכתב אז: "למרות השפעת הקורונה על כל עולם השחייה, ראשטון אימן כמה מהשחיינים הפוריים ביותר השנה. עבודתו של ראשטון עם אנרג'י סטנדרט כבר זיכתה אותו יחד בפרס ב-2018 עם שאר חברי צוות הקבוצה, אולם השנה השחיינים של אנרג'י משכו את הגבולות רחוק יותר מאי פעם".

התפקיד של ראשטון הוגדר על ידי איגוד השחייה כ"מאמן משימה לשחייני נבחרת ישראל, יהיה יועץ עבור איגוד השחייה ויעביר השתלמויות למאמנים הישראלים". המשמעות היא שהוא לא ישמש במאמן הראשי של מרכז המצוינות, כפי שעשה אהוד סגל, אלא ישמש רק כמאמן הנבחרת ויוביל את הנבחרת במשימות הבינלאומיות – ובראשן אליפויות אירופה, אליפויות עולם והמשחקים האולימפיים. היעד הראשון יהיה כבר בקיץ הקרוב באליפות העולם בפוקואוקה, בה ניתן יהיה לקבוע קריטריונים אולימפיים. שם, יהיה המבחן הגדול הראשון של המאמן החדש.

ראשטון לאחר הנחיתה בישראל | צילום: תמנע בן, איגוד השחייה

 

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג